Hankinnat

Jos vain mahdollista, kannattaa käydä koeajamassa rattaita :) jos löytyis joku semmonen liike mistä löytyis molemmat?
 
Juu mennääni jo heti tänään katsomaan samaiseen liikkeeseen, siellä käytiin jo aiemmin britaxeja koittamassa mut ei sillä reissulla hoksannut katsoa tätä Oraa ollenkaan. :)
 
Mä oon alkanut empimään vaunujen suhteen, että mitkä sitä valitsis. Tähän asti ollut ihan Britax Smile-vaunujen kannalla mutta tänään bongasin OzBabyn sivuilta tarjouksessa starttipaketin johon kuuluu Ora Unto-vaunut jne. Onko täällä jollain kokemusta Oran vaunuista? Hintaero näiden kahden mallin välillä ei kovin suuri ole ja Oran rattaat menis 25kg asti ja sais seisomalaudankin tarvittaessa. Nyt onkin sit pohdittavaa et kumman valkkais :D
Kannattaa tosiaan käydä kokeilemassa ja miettiä millaisissa olosuhteissa vaunuja käyttää, kaupungissa vai maastossa mm. Käyttäjien pituus vaikuttaa myös, pitkällä on hankalaa jos vaunut on kauhean matalalla, myös työntöaisan säädettävyys kannattaa testata. Vielä kun muistaa että vaunut on käytössä n.6kk ja rattaat huomattavasti pidempään. :) Meidän ei ainakaan tarvitse miettiä painorajoja, mä oon ollut reilu 20kg ekalla luokalla. :grin
 
Juu paljon on kyllä mietittäviä juttuja...ja toi painoraja on kans sellanen et vaikee ennustaa minkä kokonen lapsi tulee olemaan...:D onneks täs on vielä ainaa miettiä ja harkita!
 
Mä oon alkanut miettimään kantoliinan hommaamista. Saako jostain vuokralle tai kokeiltavaksi liinoja? Kun ei viittis kovin kallista hommata jos ei pieni sitten viihdykkään siinä tai on itselle hankalaa
 
Mä oon alkanut miettimään kantoliinan hommaamista. Saako jostain vuokralle tai kokeiltavaksi liinoja? Kun ei viittis kovin kallista hommata jos ei pieni sitten viihdykkään siinä tai on itselle hankalaa
Trikooliinoja saa käytettynä edullisesti. Pienelle vauvalle toimii, isommalle tarvii jo tukevamman kudotun liinan. Trikooliina tarvitsee kolminkertaisen sidonnan, eli on vähän kuumempi kuin kudottu. Kietaisuristi 2 on hyvä ja helppo sidonta. Facessa on hyviä ryhmiä kantamisesta kiinnostuneille, kantovälinekirppis/ kantoliinat ja kantoreput - kysy ja keskustele. Kudotuilla liinoilla on hintaa enemmän mutta jälleenmyynti arvo säilyy, yleensä saa myytyä eteenpäin lähes samalla hinnalla, eli suurta menetystä ei tule vaikka ei tulisikaan käytettyä. :)
 
Mä oon alkanut miettimään kantoliinan hommaamista. Saako jostain vuokralle tai kokeiltavaksi liinoja? Kun ei viittis kovin kallista hommata jos ei pieni sitten viihdykkään siinä tai on itselle hankalaa

Monella paikkakunnalla on kantovälinevuokraamo josta saa halvalla vuokrattua sekä apua sidontojen kanssa. Suosittelen!
 
Noniin :) ekaks taltutettiin syksyllä mun vauvakuume ja nyt sit taltutettiin isännän autokuume :joyful:
Autoon piti mahtua me aikuiset, kolme turvaistuinta sekä koira (+matkatavarat) sillain suht hyvin. Eli autossa piti olla tilaa, sen kuitenkaan olematta jättiläinen :joyful:
Pitkän kuumeilun ja lyhyen harkinnan jälkeen päädyimme hommaamaan Nissan qasghai+2 kiesin. En ees tiiä miten toi oikeasti kirjoitetaan :p
 
Noniin :) ekaks taltutettiin syksyllä mun vauvakuume ja nyt sit taltutettiin isännän autokuume :joyful:
Autoon piti mahtua me aikuiset, kolme turvaistuinta sekä koira (+matkatavarat) sillain suht hyvin. Eli autossa piti olla tilaa, sen kuitenkaan olematta jättiläinen :joyful:
Pitkän kuumeilun ja lyhyen harkinnan jälkeen päädyimme hommaamaan Nissan qasghai+2 kiesin. En ees tiiä miten toi oikeasti kirjoitetaan :p

Kuulostaa ihan meidän karavaanilta :D tila auton katolle piti hommata suksiboxi että saa kaikki tavarat mahtumaan jos vaunut/koirat on kontissa.
 
Juu, mietittiin toki et suksiboxi on jo valmiiks, mut katto kaiteet? Tai ne kiinnitys hommat pitää vaan vielä jossain välissä hommata. Jos siis nähdään tarpeellisiks.
 
Me käytiin vihdoin lauantaina tilaamassa vaunut ja turvakaukalosetti vauvalle. Vaunuiksi valittiin Ora Unto ja turvakaukaloksi Cybexin Aton Q i-size :)
 
Kellään kokemusta noista jopa 0-4v menevistä turvaistuimista? Ensimmäinen lapsi tulossa ja olen ihan hukkunut kaukaloiden ja turvaistuinten viidakkoon. Ei autoilla paljon, kerran viikossa ruokakauppaan + neuvolat jne. eikä kuljeta julkisilla. Kiinteästi autossa kököttävä istuin kuulostaisi kätevimmältä, kun voihan sitä vauvaa sitten kantaa vaikka liinassa tai ottaa vaunut mukaan jos pidemmin jossain asioi? Turhaan ei haluttaisi hommata useita vähän aikaa käytössä olevia tarvikkeita. Toisaalta ei ole tarkoitus jättää vain yhteen lapseen, joten ekalta jäävä kaukalo menisi sitten toisella, tai jos tuommoisen 0-4v turvaistuimen ostaa niin toiselle joutuisi kuitenkin hankkimaan jonkun uuden..
Mistä näistä nyt tietää mikä olisi kätevintä. :scratch
 
Mun mielestä oli hyvä että meillä oli turvakaukalo, ku aina nukahti autoon nii ei tarvinnu koskaan nostella kaukalosta pois..
 
Kellään kokemusta noista jopa 0-4v menevistä turvaistuimista? Ensimmäinen lapsi tulossa ja olen ihan hukkunut kaukaloiden ja turvaistuinten viidakkoon. Ei autoilla paljon, kerran viikossa ruokakauppaan + neuvolat jne. eikä kuljeta julkisilla. Kiinteästi autossa kököttävä istuin kuulostaisi kätevimmältä, kun voihan sitä vauvaa sitten kantaa vaikka liinassa tai ottaa vaunut mukaan jos pidemmin jossain asioi? Turhaan ei haluttaisi hommata useita vähän aikaa käytössä olevia tarvikkeita. Toisaalta ei ole tarkoitus jättää vain yhteen lapseen, joten ekalta jäävä kaukalo menisi sitten toisella, tai jos tuommoisen 0-4v turvaistuimen ostaa niin toiselle joutuisi kuitenkin hankkimaan jonkun uuden..
Mistä näistä nyt tietää mikä olisi kätevintä. :scratch

Nuo 0-4 istuimet harvoin ovat kuitenkaan sitten hyviä kaikenikäiselle, aina jokin kompromissi. Suosittelisin turvakaukaloa ja sitten lähempänä vuoden ikää selkämenosuuntaan turvaistuinta, joka menee mahdollisesti ainakin seuraavat kolme vuotta.
 
Kellään kokemusta noista jopa 0-4v menevistä turvaistuimista? Ensimmäinen lapsi tulossa ja olen ihan hukkunut kaukaloiden ja turvaistuinten viidakkoon. Ei autoilla paljon, kerran viikossa ruokakauppaan + neuvolat jne. eikä kuljeta julkisilla. Kiinteästi autossa kököttävä istuin kuulostaisi kätevimmältä, kun voihan sitä vauvaa sitten kantaa vaikka liinassa tai ottaa vaunut mukaan jos pidemmin jossain asioi? Turhaan ei haluttaisi hommata useita vähän aikaa käytössä olevia tarvikkeita. Toisaalta ei ole tarkoitus jättää vain yhteen lapseen, joten ekalta jäävä kaukalo menisi sitten toisella, tai jos tuommoisen 0-4v turvaistuimen ostaa niin toiselle joutuisi kuitenkin hankkimaan jonkun uuden..
Mistä näistä nyt tietää mikä olisi kätevintä. :scratch
Jos vauva nukahtaa autoon, niin aika usein herää kun nostaa pois istuimesta. Eli siinä mielessä on kätevää että kaukalon voi nostaa autosta esim kauppareissulla. Moniin vaunuihin saa adapterilla kaukalon kiinni, niin ei tarvitse käsissä kantaa. Eikä tarvitse keskeyttää päiväunia puoleksi tunniksi ja jos taas nukahtaa autoon, niin uudelleen kun kotiin pääsee.
 
Nuo turvakaukalot on minunkin mielestäni varsin käteviä.
Meillä esikoinen matkusti aluks kaukalossa ja sitten 1v-4v matkusti jossakin saadussa turvaistuimessa joka oli tarkoitettu 0-4v käyttäjille. Noin niinkuin 3.5 vuotiaana alkoi poika känistä istuimeen laitettaessa ettei tykkää enää jakkarasta. Se jäikin niillämain reidestä liian lyhyeks ja pituuskin alkoi kinnaamaan vastaan.
Muttamutta :) jos meille eka lapsi olisi tulossa niin hommaisin hänelle kaukalon jälkeiseksi istuimeksi cybex sironan. Ainakin mun visuaalista silmää miellyttää :wink mut aiemmin ne oli kyllä niiin suolasen hintaisia että huhhuh... sit mitä mietittiin ihan oikeasti hommattavaks oli cybex pallas malliston joku istuin. Mut sit täytyy tietää et suostuuko lapsi istumaan palkki istuimessa ja haluaako vanhemmat ottaa tietynlaisen turvallisuusriskin lapsen istuessa kasvot menosuuntaan? Vai haluaako et lapsi istuu selkä menosuuntaan joka on nykyään suositeltavaa. Sit yks asia tuli mieleen et liikutteko jatkossa miten paljon esim. Tuttavien/isovanhempien kyydissä? Silloin istuimen olisi hyvä olla helposti siirreltävä.

Tyttösellä meillä on ollu kantokopan jälkeen käytössä klippanin triofix ja ihan ok ollut. Nyt sillä 4v pojalla käytössä cybex freefix? Ja ihan on ollu poika sekä vanhemmat tyytyväisiä tilavampaan penkkiin.
 
Meillä kans ihan vauvana on brion kaukalo. Sit tytöllä on ollu käytössä maxicosin 2 way pearl johon siirtyi muistaakseni vajaa 1 veenä ja mahtuu edelleen oikein hyvin. Pojalla sitten klippanin triofix johon mahtuu hyvin vaikka pitkä poika. Jouduttiin tosin kääntää kasvot menosuuntaan jo päälle 2 vuotiaana kun polvet oli niin pahasti suussa että ei meinannut poikaa istuimeen saada.
Onko kukaan asennuttanut isofix kiinnikkeitä autoon näin jälkikäteen? Meillä ei keskipenkillä niitä ole ja kohta tosissaan kolme istuimissa olevaa lasta enkä haluaisi turvavöillä laittaa. Mitä maksoi?
 
Sit yks asia tuli mieleen et liikutteko jatkossa miten paljon esim. Tuttavien/isovanhempien kyydissä? Silloin istuimen olisi hyvä olla helposti siirreltävä.
Vain omalla autolla keskimäärin sen kerta viikkoon, pidempiä automatkoja on tulossa vuoden sisään yksi ainut. Sen takia mietinkin kiinteämpää ratkaisua kun siirtelylle ei ole tarvetta. :)
Mutta kiitoksia ajatuksista, ehkä se kaukalo kuitenkin hankitaan alkuun ja sitten seuraavaksi vaikka tuota Cybex Sironaa tai jotain vastaavaa!
 
Hei onko teil tai meinaatteko hankkia enää toukokuiselle mtn kaukalopussia yms?
Ei kyl yhtään tiedä kui kylmä/lämmin tuleva toukokuu on. Toki olis helppo vaik sellaseen walloboon kaukalopussiin baby upottaa kaukaloon vähemmis vaatteis, mut mietin kui käytännöllinen se sit enää sillo olis?
Käytettynä voisin sen tutult ostaa, mut olisko sille sit käyttöä. Sitä kevyempiä/ohuempia kaukalopusseja ei oo nyt tullu vastaan.
 
Takaisin
Top