Hankinnat

Mun oli tarkoitus tehdä kaikki hankinnat (ja varsinkin se isoimmat) vasta ru:n jälkeen, mut en oo malttanut. Jotenkin siitä vaan lipsui, paljon oon ostellu jo pientä vaatetta. Tuplavaunut on kans hommattuna jo (huomenna haku). :rolleyes:

Tuli myös jo vaunut ostettua aikaa sitten, kun sattui hyvät halvalla löytymään. Jos nyt jotain sattuu vauvalle, niin saahan ne sitten laitettua eteen päin :) Rakenneultra reilun viikon päästä.

Meillä on jo hyvin esikoiselta tavarat. Jotain joutunu ostamaan kuten toinen pinnasänky kun esikoinen nukkuu pinnasängyssä vielä ja tuplavaunut että saadaan molemmat mahtumaan niihin :D Esikoinen siirtyy viimestään syksyllä turvakaukalosta istuimeen niin tämä maha-asukki saa kaukalon eli meidän hankintalistalla ei oo enään kun esikoisen istuin ja sitten tietysti tälle tokalle vaatteet jos sattuukin olemaan tyttö :)

Piti vielä sellainen, että meillä esikoiselle ostettiin turvakaukalo uutena ja vaunut käytettynä kaverilta joka oli vaunut säilyttänyt kuivassa ja muutenkin pitänyt huolta vainuista. Turvakaukaloa en suostuisi ostamaan käytettynä, koska niistä ei voi sata varma olla onko ollut kolareissa, riittää kun parkkipaikalla on tullut yhteen törmäys niin kaukaloon voi tulla hiusmurtuma mitä ei huomaa ja silloin se ei ole läheskään niin turvallinen kuin pitäisi. Asia erikseen jos on luotettava tuttu keneltä ostaa ja tietää oikeasti ettei ole pienessäkään kolarissa ollut kaukalo :) Tätäkään ei tullut ajatelleeksi ennen kuin oli käynyt perhevalmennuksessa esikoisen odotusaikana ja siellä oli liikenneturvan edustaja puhumassa liikenneturvallisuudesta vauvan kanssa ja hän sanoi asiasta...

Toi on kyllä hyvä huomioida itsekin että jos jossain hiukan kopsahtaa niin ettei mitään ihmeempää kolaria tuu, niin istuimet ei sitten ole enää entisensä. Ei oo käyny mitään mutta jos vaikka parkkiksella joku tömähdys ois sattunut niin ei olis tullut mieleen miettiä onko istuimet enää käyttökuntoisia.

Tuo on muuten sellainen asia mitä välttämättä moni ei tiedä. Hyvä juttu siis että tuli täälläkin puheeksi turvaistuimista. Itselleni ei tullut mieleen esikoisen aikana, kunnes asiasta luin kattavamman artikkelin.
Suosin itsekin siis istuimia ostettavan uutena.
Käytettynä täytyy tosiaan olla varma ettei ole törmäillyt, pienemmässäkään mittakaavassa.

Näin olen minäkin ymmärtänyt, että turvakaukalo on melkeinpä ainut, joka kannattaisi ehdottomasti ostaa uutena.

Hankinnat on vielä tekemättä, ru:n jälkeen sitten. Onneksi sisaruksilta saadaan aika paljon mm. vaatetta ja käyttötavaroita. Yritän kuitenkin pitää hankinnat mahdollisimman minimissä, vaikka turhaa tavaraa ei ehkä pystykään täysin välttämään.

Minä en kyllä varmasti pysty turhia hankintoja välttämään, kun on ensimmäinen lapsi kyseessä, mutta onneksi ne ylimääräiset ostokset saa laitettua kiertoon sitten aikanaan :) Pitää vaan synnyttää ensin ja katsoa sitten, mitä kaikkea lapsi tarvitsee oikeasti, varalle on kuitenkin ostettava sitä sun tätä ja vähän tuotakin.

Mää en oo ostanu edelleenkään yhtään mitään. Ei sillä, etten uskaltaisi mut ei oikeesti oo mitään, mitä erityisesti tarvitsisi kun oon hamstrannu kaikki esikoisen kamat talteen. Meinasin ottaa äitiyspakkauksen rahana ja ostaa jonkun unelmaisen kantoliinan, jollaseen ei esikoisen aikana ollut varaa :)

Mä taas ostin aika maltillisesti esikoisellekin kaikkea. Koska inhoan tavara paljoutta. Meiltä löytyi käytännössä vain välttämättömyydet ja loput ostettiin sitä mukaa kun koettiin tarpeelliseksi. Ja kaikki "turhuudet" jätettiin kokeilemattakin. Tiedätte ehkä mitä meinaan kun keksitään kaikkea "arkea helpottavaa".
Muistan kun vaatteista meillä oli jopa pula, kun ajattelin että kasvaa nopeasti ja en viitsinyt hirveästi hamstrata mutta meidän pänähän kasvoi maltillisemmin. Joskus tuli se sellainen kasvupyrähdys ja silloin sai pistellä pientä vaatetta pois. Astioitakin oli kaapissa vain muutamat ja tuttipulloja ehkä kaksin kappalein jne. Hyvin silti pärjättiin! :grin
Ja nyt on ollut työn takana hankkiutua edes osasta pientä vaatetta ja tavaraa eroon niin oon ihan iloinen ettei sen enempää oo.

Oon miettinyt noista turvaistuimista, että voikohan niitä hiusmurtumia tulla jos jarruttaa voimakkaasti?

En ole vielä mitään ostanut kakkoselle, aattelin odottaa ru:aan, hankintalistalla on tuplat, mahdollisesti toinen pinnasänky. Nykyisestä saa toisen laidan pois niin se kyllä menisi esikoisella aika pitkään ja oonki ajatellut, että ostaisin vain pelkän pinniksen halvalla kirpparilta niin kakkonen saa sitten nukkua vielä myös esikoisen sängyssä, kun hän siirtyy juniorsänkyyn. Huh, sekava selitys, pysyittekö kärryillä :D niin ja jos tyttö tulee niin jokunen mekko pitää ostaa, mutta monet esikoisen vaatteet menee hyvin tytöllekin.

Ei niitä voimakkaista jarrutuksista tuu (tai täytyy olla tosi voimakas ja kovasta vauhdista, yli 200km/h vauhti, enkä usko sellaisia tulevan), ennemminkin törmäyksestä missä tulee todellakin täräys istuimeen niin aiheuttaa niitä murtumia.

Osaako kukaan sanoa mistä saisi netistä ostettua vaunulaukkuja? Lähinnä ajattelin jonkun itsetekemiä :)

Jaaa niin tosiaan, hankinnoista suurin tullaan tekemään tiistaina kun olis edessä asuntokaupat! :eek: Asutaan siis nyt pienessä kaksiossa joka olis meille kahdellekin pidemmän päälle ahdas, joten saatiin hyvä syy ostaa isompi koti nyt kun on lapsikin tulossa... :D Joudutaan vaan tekemään vielä ennen muuttoa iso remontti kun kaikki sisäpinnat keittiötä ja kylppäriosastoa myöten menee uusiksi, joten nyt ois hyvä mahdollisuus suunnitella koti lapsiperheen näkökulmasta, kaikki hyvät vinkit olisivat aiis tervetulleita! :)

Onnittelut kullerva uudesta kodista! <3 :)

Meilläkin olisi tuo edessä.. Kaksio ja neljä henkinen perhe ei oo aivan ihanteellinen. :'D
Mutta hetki me näin mennään ja tähän astikin hienosti pärjätty.

Ai vit*u, meidänkin pitäis hankkia kämppä. Tarvittais ilman vauvaakin yksi makkari enemmän tai muuten toisenlainen pohjaratkaisu. Pari todella kiinnostavaa kohdetta ollut myynnissä, mutta ne on mennyt niin nopeasti, että osaa ei olla edes ehditty käydä katsomassa. Nyt tässä kuussa on jo neljä kämppää mennyt nenän edestä.
Kelpais ihan vaikka kaupungin vuokra-asuntokin, mutta ei olla ihan jonon kärjessä, koska meillä teoriassa on oikeanlainen asunto ja näiltä samoilta kulmilta haluttais uusikin, niin ei todellakaan saada.

Takaisin