Hankinnat

Vaikka meillä ei ole rahasta tiukkaa, niin en silti halua maksaa vain maksamisen ilosta. Just katselin meidän 2-vuotiaan vaatekaappia, niin suurin osa parhaillaan käytössä olevista vaatteista on neuvolan kierrätysvaatelaatikosta, vaikka varaa olis ostaa jopa uutena. Tavaroiden merkillä ei ole väliä kunhan ne vastaa käyttötarkoitustaan. Meillä on esim se ikean alle 15€ syöttötuoli, joka on toiminut tähän mennessä ihan samoin kuin satasien trendituolikin. Joissain tuotteissa tulee ajateltua jälleenmyyntiarvoa ja joissain vain pelkkää tavaran arvoa. Turvaistuimissa tietenkin turvallisuus ykkösenä mielessä ja rattaissa oma käyttötarve, mieltymykset ja ulkonäkö (uutena ostetut emmaljungat).
Kengät ostan uutena, samoin (käytettynäkin)kalliit tekniset ulkoiluvaatteet. Harmittais ostaa joku trendihaalari 50€ käytettynä ja se olisikin rikki, säilytetty homeisessa varastossa, haisisi voimakkaasti pesuaineelle tms. kun uuden saisi alesta 60€.

Onneksi lastentarvikemarkkinat on niin runsaat, että jokaiselle löytyy omien toiveiden ja arvojen mukaista hankittavaa. Meillä on miehen kanssa mennyt vähän jotkut asiat ristiin, mulle olis kelvannut rattaat käytettynä, mutta mies halusikin ehdottomasti uudet. Toisaalta mies katseli kirppikseltä käytettyä rintapumppua ja mua ällöttti ja puistatti jo pelkkä ajatuskin sen koskemisesta, saati käyttämisestä.

Meilläkin käytettynä esikoisen turvakaukalo ja sitterit ja sängyt ja suurin osa vaatteista :) käytettynä löytää todella hyväkuntoista, ihan uudenveroista, enkä oikeastaan halua ostaakaan käytettynä jos ei ole melkein uudenveroista:) mutta siinä säästää todella paljon, en muista milloin olisin ostanut uutena esim. Vaatteita , paitsi alennuksesta.

Totta tämä, jo pelkästään odottamalla aleja saa monesti tavaraa puolet halvemmalla kuin mitä olisi hetki sitten ostanut. Mulla siis sama että en osta käytettynä kuin uudenveroista kuitenkin. :)

Ja meilläkään ei kuitenkaan rahasta oo ollut tämä kiinni, kuten HoosiAnnakin tuossa tokaisi, vaan lähinnä siitä mihin sitä rahaa haluaa käyttää. Ei sillä etten voisi panostaa lapseeni, mutta me on yritetty saada sitä rahaa enemmän yhdessä tekemisiin ja tulevaisuuden säästöihin! :)

Nyt tietysti eri tavalla tiukkaa kun minä hoitovapaalla ja mies työtön.. Toivon siinä mielessä toista pikku poikasta talouteemme niin säästyis hankinnoilta.

Oisko kellään useamman lapsen äidillä vinkkiä, et mikä 3 istuimen setti mahtuis auton takapenkille? Meil e mersu ja isofixit eikä aateltu vaihtaa tila-autoon.. mutta nykyinen setti ei kyllä mahdu kyytiin. 3v istuu cybex pallas istuimessa, 1v maxi-cosin axis fix istuimessa mikä selkä menosuuntaan mutta saa käännettyä vaikka kesken ajon, sit löytyy telakalla maxi cosin pebble kaukalo. Telakka täytyy pistää vaihtoon, jotta saa vyöllä kiinni keskipaikalle, mutta pebblen haluaisin säilyttää. Toi pallas taitaa olla noista isoin.. kokemusta kapeasta mutta hyvästä istuimesta? Ollaan käytetty vielä palkki-istuimena, mut paino ja pituus kai riittäisi jo myös turvavyöistuimeen ja vauvan syntyessä alkaa ikäkin olla lähes 4v mihin asti trafi suosittais selkä menosuuntaan (eli itse käyttäisin palkkia enkä 5piste vyötä nyt kun kuitenkin jo matkaa kasvot menosuuntaan).

Tietääkö joku mistä niitä käytettyjä vaunuja (Emmaljungat) ois parasta etsiskellä? Tori.fi on nyt ainoa mikä itsellä tulee mieleen, mut onko jotain lastentarvikekirppissivuja tai muita olemassa?

Mulla tulee mieleen vaan tori, ja sinnehän voi laittaa myös ostetaan - ilmoituksia:)
Mä ite ainakin laittaisin toriin myyntiin jos jonnekin laittaisin:)

Jos oot Facebookisss niin kannattaa liittyä johonkin paikalliseen lastentarvikekirppisryhmään, niissä käy kauppa kuumana :)

Emmaljungilla myös 2 omaa suomalaista ryhmää jossa molemmissa keskustelua ja myyntiä. Säännöt vaan tarkat ja suosittelen lukemaan läpi ettei lennä ulos virheestä :D tori on kyllä paras kuitenkin, siellä tosin sitten näitä huijareitakin on enemmän eli paikan päälle katsomaan ja kokeilemaan ja suihkuttelemaan suihkepullolla :D

Torille minultakin ääni! :)
Niin ja toiset rattaat ostettiin juurikin erään fb kirpun kautta.
Mutta ehdottomasti niin että pääset paikan päälle katsomaan.

Marika home tulee esiin kun kangas kastuu (vaaleaan kankaaseen tummia pilkkuja, tummaan pisteet tulee vaaleina) :) Eli jos myyjä on takuuvarma ettei hometta ole, antaa suihkaista muutaman kerran vettä pariin eri kohtaan mitkä usein homehtuu, että ostaja voi varmistaa paikan päällä saavansa homeettomat vaunut :)

Meillä mies on nuukaakin nuukempi ja minä taas tykkään panostaa itselleni tärkeisiin asioihin. Kuten vaunut. Mieheni veljellä on 12 vuotta vanhat yhdellä lapsella käytetyt vaunut, jotka on säilytetty kylmässä varastossa ilman suojaa, joten pölyä ja roskaa on tullut. Tarkemmin en ole kankaita tutkinut mutta syväpuhdistuksen ne ainakin vaatisivat. Väri ja kunto ei minua miellytä joten haluaisin ostaa uudet. Miehen mielestä ei ole järkeä laittaa rahaa uusiin kun kerran nuo saataisiin ilmaiseksi. Paljon muutakin saadaan käytettynä, kuten minun vanha pinnasänky äidiltäni.

Meillä mies on nuukaakin nuukempi ja minä taas tykkään panostaa itselleni tärkeisiin asioihin. Kuten vaunut. Mieheni veljellä on 12 vuotta vanhat yhdellä lapsella käytetyt vaunut, jotka on säilytetty kylmässä varastossa ilman suojaa, joten pölyä ja roskaa on tullut. Tarkemmin en ole kankaita tutkinut mutta syväpuhdistuksen ne ainakin vaatisivat. Väri ja kunto ei minua miellytä joten haluaisin ostaa uudet. Miehen mielestä ei ole järkeä laittaa rahaa uusiin kun kerran nuo saataisiin ilmaiseksi. Paljon muutakin saadaan käytettynä, kuten minun vanha pinnasänky äidiltäni.

Mä olen haalinut lähes kaiken käytettynä, mutta pikkuhiljaa kallistun siihen, että vaunut ja turvakaukalot ostan uutena. Vaunut tulee olemaan niin pitkäaikaisessa ja kovassa käytössä, ja niistä saa ihan hyvän hinnan sitten kun ne myy eteenpäin. Eli ei ne sitten loppuviimein niin kauhean kalliiksi tulekaan, kun miettii jälleenmyyntiarvoa ja käyttöiän pituutta.

Käytettynä mekin ollaan hankittu nyt ne mitä ollaan hankittu tähän mennessä, mutta kyllä siinäkin joku roti pitää olla kunnon suhteen. En minäkään kelpuuttaisi jossain kylmässä ulkovarastossa pitkään säilytettyjä juttuja kuitenkaan.

Ainoa mikä hieman noissa meidän käytettynä hankkimissa vaunuissa oli negatiivista oli se, että kankaita on puhdistettu aika voimakastuoksuisella pesuaineella, ottaa omaan nenään aikalailla se tuoksu. En siis ole allerginen, mutta käytän kohtuullisen vähän tuoksuja. Hiuslakan tuoksukin alkoi häiritä, joten vaihdoin sen hajusteettomaan jo kauan sitten. Suihkusaippuat, shampoot ja deodorantit on kyllä tuoksullisia, pyykinpesuaine taas suht tuoksutonta, huuhteluaineitakaan en käytä ollenkaan, edes tuoksuttomina. Hajuvesiä en käytä ollenkaan.

Pidä vain puolesi Aippamaria ja hankit uudet vaunut :)

Joo kyllä pitäisin minäkin pääni enkä ottaisi kotiini kylmässä ulkovarastossa säilytettyjä vaunuja. Itse olen astmaatikko ja todella tarkka noista, itseni ja lapsen (no nyt lasten kun tämä syntyy) takia. Myöskään hajuja meillä ei pyykissä käytetä ja vauvoilla muutenkin herkkä iho. Esikoinen sai siskoltani joskus vuoden ikäisenä yhden paidan, jonka sisko oli pessyt omalla pesuaineellaan et pääsisi meillä heti käyttöön. No enpä tajunnut kun sen lapsen päälle puin ja tunnin sisällä pukemisesta itku ja huuto ja kutina. Paidan kun otti pois niin selkä ja masu täynnä pieniä punaisia näppylöitä eikä siitä itkusta meinannut tulla loppua kylvyn tai rasvojenkaan jälkeen :( Joten todella tarkkana kyllä olen noiden kaikkien kanssa :)

Minä myös astmaatikko/atoopikko ja vaunut ovat yksi asia joista en tingi. Siis ne eivät todellakaan saa olla huonosti pidetyt, homeiset tms. Meilläkään ei ylimääräisiä hajusteita käytetä, enkä koskaan pientä vauvaa/lasta sellaisille altistaisi.

Vaunut on sellainen asia joita parhaassa tapauksessa tulet käyttämään päivittäin.
Me saatiin anopilta vaunut (oli sukulaisilta hankkinut) ja olivat elämää nähneet. Miehen mielestä oikein hyvät! No minäpä se niiden kanssa jouduin sompaamaan harvase päivä, joten uudet hankittiin tilalle.
Kyllä se mieskin lopulta hoksasi että miksi vaadin uusia, kun oli vertailu kohde. :wink

Hyviä kyllä löytyy käytettynäkin mutta silloin saa niiden kanssa olla tarkkana ettei mitä vaan tuu otettua vastaan/hankittua. :)

Mä käytän miedosti hajustetta pesuainetta, mut sen kyllä vois luokitella hajusteettomaksikin. En tykkää tuoksujen sekamelskasta, kun on kaikki vessan pesuaineet , yleispuhdistusaineet, pyykinpesuaineet ja kaiken maailman aineet ni mua vaan jotenkin häiritsee se :D joten pyykki on periaatteessa vain puhtaan hajuista, enkä huuhteluainetta käytä koska ällöttää liika haju puhtaassa pyykissä ja tykkään "kovasta" pyykistä kun se on kuivunut :P kestovaippaillaan myös niin tykkään ettei niissä ole mitään tuoksuja myöskään. Ja vauvalla vaikka iho oireita ei tulisikaan ni nenään nyt ainakin ottaa jos on tuoksuja liikaa kun vauvat haistaa rintamaidonkin hirveen vahvasti kun ei ole paljoa tuoksuja haistellut mahassa :D

En myöskään ottais ulkovarastossa olleita vaunuja, vauva niissä saattaa kuitenkin paljonkin viettää aikaa ja jos on kasvanut homeita (ei ne vissiin kaikki edes näy pilkkuina?) niin altistaisi pienen niiden myrkyille. Olikos sellanen tutkimuskin jossain kohtaa uutisoitu et pikkulasten infektiokierteen taustalla voi olla epähygieninen (vanha/ käytetty) patja jossa iäkkäät puklut sun muut toimii mikrobien elatusalustana?

Uskaltaisikohan rakennu-ultran jälkeen jo ostaa vaunut? Missä vaiheessa te muut olette ajatelleet hankkia :) löysin mieleisini käytettynä tästä läheltä niin ei haluttaisi päästää niitä käsistä mutta toisaalta tuntuu aikaiselta vielä kun ei juuri edes mahaa näkyvissä :)

Takaisin