Hankinnat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja saa90
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä ainakin narulla kuivataan kaikki. Pesuaine taitaa mennä puolikkaalla annostuksella ja lisähuuhtelu käytössä, noi uudet koneet on niin vähävetisiä, että muuten kyl iho kutisee :( Etikkaa oon joskus käyttänyt pyykkiä pehmentämään, mut eipä nuo käytössä mitenkään karhealta tunnu ilmankaan.

Meillä on Ecoverin hajusteeton pesuaine käytössä normaalistikin, ja ostin Erisanin hajusteettoman huuhteluaineen vauvaa varten. En edes ajatellut, että huuhteluainetta ei saisi käyttää.. Mä teen vaatteille kyllä vielä toisen pesukierroksen (koska ekassa käytin miedosti hajustettua huuhteluainetta), niin ehkä sitten vain pelkällä pesuaineella :p

Meillä on kuivaava kone, joten suurinosa tulee rummutettua lähes kuivaksi asti ja kuivatettua loppuun sitten narulla niin ei rypisty. Huuhteluainetta käytän myös, etikkaa välillä korvikkeena. Huuhteluainettahan kannattaa käytää, mikäli rummuttaa vaatteet, kuivaa paremmin ja suojaa. Samoin jos on paljon velour ja frotee vaatteita, niin ne saa vain rummuttamalla pehmeiksi. Pelkällä pesulla tulee koppuroisia vaatteita takaisin.

Kyllä mä ainakin oon laittanut hajusteetonta ja herkälle iholle tarkoitettua pesu- ja huuhteluainetta. Aijon myös laittaa jatkossakin ettei vaatteet jää koviksi koppuroiksi. Meillä ei harmikseni ole kuivausrumpua tai muuta, joten siinä telineessä kuivaan. Vielä olis ainakin 5 koneellista pestävää, vaikka meillä onkin iso edestä täytettävä pesukone. Vaatteita on eniten hankittuna 50-62 kokoon saakka. 68 kokoisia muutamia ja satunnaisia ihana heräteostoksia on suurempiakin kokoja..:rolleyes:

Olipas hyva, etta tulin katsoneeksi taman ketjun! Juuri aloitin vaatteiden pyykkaamisen ja oli unohtunut vauvan pesuaineet kauppaan... :) Laitoin Sonett Laundry Liquid Neutral -ekopesuainetta, jota kaytan noin muutenkin. Taalla suositellaan kayttamaan Neutral-nimista pesuainesarjaa, joka on allergikoille suunnattu hajusteeton jne. Sonett on nakojaan myos hajusteeton, neutraali, allergisoimaton, parabeeniton, ekologisesti hajoava ja lista jatkuu. En yhtakkia loyda, suositellaanko tata varsinaisesti vauvalle, mutta ainakin Ruskovillan sivuilla sita kehotetaan kayttamaan heidan tuotteidensa pesuun. Itse ajattelisin, etta mieluummin kayttaisin pesuainetta, joka ei aiheuta minullekaan reaktioita, kuin vaihtaisin sellaiseen, joka arsyttaa omaakin ihoa.

Onko taalla muita herkkaihoisia? Tai allergikkoja? :)

Me käytetään varmaan ihan tuota normi pesuainetta, jota ennenkin. On siis hajustettua ja käytin esikoisen aikaankin. Oon varmaan ainoa outo, joka ei halua käyttää huuhteluaineita, kun vaatteista tulee muuten liian pehmeitä:hilarious: Ne ei tunnu enää puhtailta ja tarpeeksi jäykiltä vaan valmiiksi käytetyiltä ja lötköiltä:joyful: Ei meillä oo ees kuivausrumpua sen takia, mies sellaisen haluais, mutten koskaan oo semmosta tarvinnut, niin eipä oo tullut hankittua :D

Mä ja mies ollaan lähes kaikille pesuaineille herkkiä... Voimakkaista hajusteista mulle saattaa pamahtaa migreeni päälle. Testattu ollaan vaikka mitä pesuaineita ja sopiviksi ollaan havaittu pesupähkinät ja toi Erisanin nestemäinen. Varmasti ekopesuaineista löytyisi jotain meidän ihoille sopivia, mutta pesuteho sitten aina ei ole se loistavin. Meillä pestään kaikki pyykki kestovaippoineen 60 asteen pitkällä ohjelmalla, lisähuuhtelulla ja pesuainetta laitan puolet ohjeesta niin kun tuossa aikaisemmin kirjoitinkin. Vrmasti käytettäisiin vain pesupähkinöitä muuten, mut tuntuu kuluttavan vaatteet jostain syystä nypylle ja vaaleammat sävyt muuttuu nopeasti harmaammiksi.

Me käytetään varmaan ihan tuota normi pesuainetta, jota ennenkin. On siis hajustettua ja käytin esikoisen aikaankin. Oon varmaan ainoa outo, joka ei halua käyttää huuhteluaineita, kun vaatteista tulee muuten liian pehmeitä:hilarious: Ne ei tunnu enää puhtailta ja tarpeeksi jäykiltä vaan valmiiksi käytetyiltä ja lötköiltä:joyful: Ei meillä oo ees kuivausrumpua sen takia, mies sellaisen haluais, mutten koskaan oo semmosta tarvinnut, niin eipä oo tullut hankittua :D

Mä en pyyhkeissä tykännyt koskaan kun äiti laittoi huuhteluainetta ja ei ne kuivannut enää kunnolla :D Hajusteita taas en halua käyttää jo herkkyyksien vuoksi, mutta myös siksikään kun haluan pyykin tuoksuvan puhtaalta ja mahdolliset hajusteet voivat peittää sen jos pyykki jäänyt likaiseksi... :D Niin ja kuivausrumpu meillä oli pari kuukautta, täys turhake ja sähkösyöppö sanon mä :P

mä pesin vauvanvaatteet pelkällä perus pesuaineella mitä käytetään muutenki ja huuhteluaineen jätin pois..ja narulla/telineessä kuivaa pyykit...
ekat tutit tuli vihdoin tänää ostettua :)

Minakaan en kayta huuhteluainetta, lahinna hajusteiden takia. Mies valittaa heti paansarkya, itselleni ei ole niin valiksi. Mieluiten jatan pyykin hetkeksi ulos ja ne tuoksuvat ihanan puhtailta. :)

Kuivausrumpu olisi i h a n a taalla ilmankosteuden luvatussa maassa, muttei se mahdu meilla mihinkaan. Suomessa pyykki viela kuivuukin ihan siedettavassa ajassa ilman apukonsteja. Mutta taalla normaali ilmankosteus on 60-70%, siina ei pahemmin pyykit kuivu. :) Kaytan kosteudenpoistajaa ja tuplalinkousta. Kuivausrumpu tekisi kaikesta helpompaa, tosin se varmaan kuluttaisi vaatteet nopeammin.

Mä en pyyhkeissä tykännyt koskaan kun äiti laittoi huuhteluainetta ja ei ne kuivannut enää kunnolla :D Hajusteita taas en halua käyttää jo herkkyyksien vuoksi, mutta myös siksikään kun haluan pyykin tuoksuvan puhtaalta ja mahdolliset hajusteet voivat peittää sen jos pyykki jäänyt likaiseksi... :D Niin ja kuivausrumpu meillä oli pari kuukautta, täys turhake ja sähkösyöppö sanon mä :p

Hahah, sama juttu joo pyyheiden kanssa!:hilarious:Semmoset vähän koppuraiset kuivaa paljon paremmin.

Mulla on erikoinen hajusteherkkyys, kun esim kaikki hajustekynttilät ja markettien hajuvedet kyllä aiheuttaa mulla päänsärkyä, ihan riittää, että kävelen kaupassa tuoksukynttilöiden ohi. Mutta esim "kunnolliset" tai kalliimmat hajuvedet ei aiheuta mitään :wideyed:

Tiiätkö mulla ihan sama! :D Ei nyt ihan suoraan voi sanoa etteikö kalliimmat mitkään aiheuttaisi oireita, mut pääasiassa näin. Jotkut tietyt hajut saa välittömät aurat aikaiseksi ja näkö lähtee lähes täysin, jotkut hajut taas vaan pistää jotenkin hassusti päähän..

Meillä kans toi Erisanin herkkä pesuaine ja sit LV huuhteluaine. Huuhteluainetta käytän tosi harvoin. Esikoinen sai ihottumaa tuosta omon pesuaineesta ja sen jälkeen vaihettiin toi erisan. Sillä hävis ihottumat ja muut. :) Ja onhan toi omallekki iholle parempi. Itekki sain omon pesuaineista pienenä ihottumaa.

Pitääpä tutustua tuohon Erisaniin. Meillä ei kukaan oo erityisen herkkä iholta, mutta eihän sitä kai tiiä jos uusin tulokas on..

Meillä kyllä kuivaudrumpu ehoton must-juttu! Eihän siinäkää voi kaikkea kuivata mutta esim. Jo se pölyn määrä on vähentyny niin jumalattomasti! Ja siihen nähen kuinka paljon joutuu pyykkiä pesemään niin ei meillä telineellä kuiva kyllä pyykki edes yhdessä yössä välttämättä kun talon lämmitykset menee omaan tahtiinsa eri vuorokauden aikoina ja meillä niin pieni tupakin että ne telineet talvella aina jossain kulkuväylällä\tiellä... Ulkona tykkään kuivata paljon mutta kesällä sitäkin rajoittaa vähän allergiat :/

Kävin tänään läpitte noita vauvanvaatteita ja totesin että pieniä housuja saa olla muutamat ostamassa ja 56 bodyja ei sitten juuri ollutkaan! Ensiviikolla suuntana kaupat :)

Kyllähän tuo rumpu ois hyvä ainakin harsopyykkiin, jota meillä on tosi tosi paljon. (Poika oksentelee perustaudin takia). Mutta kun ei tuonne kylppäriin kertakaikkiaan mahdu. Tällä hetkellä telineille on kivasti tilaa "työhuoneessa", mutta toki tila vähenee taas kun vauvankin tavaroita tungetaan tänne pikkuhiljaa.

Muokattu viimeksi:
Kyllähän tuo rumpu ois hyvä ainakin harsopyykkiin, jota meillä on tosi tosi paljon. (Poika oksentelee perustaudin takia). Mutta kun ei tuonne kylppäriin kertakaikkiaan mahdu. Tällä hetkellä teineille on kivasti tilaa "työhuoneessa", mutta toki tila vähenee taas kun vauvankin tavaroita tungetaan tänne pikkuhiljaa.

Eihän kuivausrummun tarvitse pesuhuoneessa olla. Kondensoivan rummun saa laitetuks vaikka sinne työhuoneeseen pöhisemään jos tarvetta on :)

Juu kuivausrumpu on paras kaveri, kohta 6 hengen taloudessa olis aika ankeeta ilman! Mutta laittaa sen sit mihin tahansa niin se kyllä pölyyttää. Kahden eri koneen kokemuksella en asentaisi samaan huoneeseen esim tietsikan tai digiboxin kanssa :).

Ihanasti pehmentää vaatteet niin että ei ole pakko huuhteluainetta käyttää, ja lakanat ja pyyhkeet on ihanan pölyttömiä rummutuksen jälkeen. Ainoa miinus on, että jos tekee niin kuin me, että heittää melko sokeasti kaiken kuivuriin, niin vaarana on kutistuneet vaatteet :rolleyes:.

Meillä ei rumpu pölyttänyt lähes ollenkaan, sihti putsattiin jokaisen käytön jälkeen toki. Ihan näppärä oli kun kaksiossa asuttiin, mut luovuttiin heti kun oli tilaa kuivata pyykit muualla. Meillekin kuudes perheenjäsen tulossa ja kaks nuorinta on sit kestovaipoissa, mut silti en koe rummulle tarvetta :D Mut mä tykkäänkin ripustaa pyykkiä, se on jotenkin terapeuttista. Joka toinen päivä pyörii nyt koneellinen.

Takaisin