Hankinnat

Nii no onhan se tietysti harmi juttu sitten jos on mennyt rahat hukkaan koska on ostanut imetystyynyn, sitterin, tuttinauhoja, tuttipulloja ja tutteja ja liian pieniä vaatteita ym, jos imetys ei sitten onnistukkaan, tai lapsi ei viihdy sitterissä, tai ei huoli tutteja/tuttipulloja, tai syntyy odotettua isompana jne... Mutta ei meillä ainakaan ole osteltu vauvan kamoja yli varojen niin, että jos jäis käyttämättä tai olis jostain syystä vääränmallinen/huono ja pitäis ostaa uusi, että talous ei sitä kestäisi. Ja uskon että oon säästänyt pitkän pennin metsästämällä uudenveroisia tavaroita käytettynä nyt, vaikka jäisivät osa käyttämättä, kuin sitten vauvan tulon jälkeen tilannut kaikki uutena netistä tai pistänyt miehen hortoilemaan niitä vauvantavaraliikkeistä. Onneks oonkin tehnyt suurimman osan hankinnoista jo nyt, ja ottanut asioista selvää ja tehnyt tuotevertailuja hyvissä ajoin, koska kohta ei kyllä enää energiaa riitä ja näyttää vähän siltä että mun shoppailupäivät on muutenkin ohitse enkä lähde kyl enää mihkään toiselle puolelle pääkaupunkiseutua katsomaan jotain käytettyä sitteriä, että oisko hyvä vai ei... o_O
 
Mä haluaasin uuden sitterin kans, mutta mies ei anna ostaa :/ vanha on kyllä ihan ok mutta mies sen rikko vahingos että se on vinos koko ajan..
 
Hankinnoista puheen ollen, niin maksatteko miehen kans puoliksi hankinnat vai maksaako toinen enemmän? Onko sopuisasti menny hankinnat / päätökset / maksupolitiikka?
 
Meillä on ihan yhteinen talous, toki minä en kotihoidontuella nyt kummia talouteen tuo, mutta tästä järjestelystä on yhdessä päätös tehty. Mutta eipä oo koskaan laskettu, ees silloin kun kävin töissä, että kuka on maksanu ja mitä. Naimisissa ollaan ja kaikki on yhteistä.
 
Meillä mie oon ostanu kaikki. Mutta ehkä se on siitäki ku ei mies jaksa niin innostua nuista tavaroista samalla tavalla :D
 
Meillä sama juttu, eli et mies ei innostu hankinnoista eikä oo osallistunut valintoihin tai maksanu muusta kuin vaunuista. Meillä omat rahat, eli vauvan hankinnat on menny minun kukkarosta ja tää vähän häiritsee mua. Mut iteppä en oo osannu vaatia miestä osallistuun kuluihin :sad001
 
Meillä on ollu yhteinen tili jo ennen naimisiinmenoa, mikä ihmetyttää monia kun tulot ei oo koskaan ollu tasapuoliset vaan mies on aina tienannut enemmän (ja tulee varmasti aina tienaamaan), ja nytkin oon taas ollu opiskelijana ja kohta äitiysrahalla jne. Eli yhteiselle tilille menee rahat ja sieltä ostellaan kaikki. Mä oon ostellu kaikki vauvan tarvikkeet tähän mennessä, mutta mies oli mukana mm. vaunujen ja pinnasängyn valinnassa ja ostossa. Kyselen sen mielipidettä melkeimpä jokaiseen tuttipulloon ja tilpehööriin, ja se joutuu välillä sanomaan että hän ei kyl tajuu noista mitään, että sovitaanko että ostat semmoisen vauvan ammeen ku itse näät parhaaks. :grin Yritän välillä vähän liikaakin ottaa sitä mukaan tähän vauvaprojektiin... Mutta koska kuitenkin suurin osa meidän rahoista on miehen tienaamia, niin teen parhaani että saadaan mahdollisimman laadukasta tavaraa mahdollisimman halvalla ja käytän paljon aikaa/energiaa käytettyjen tavaroiden metsästämiseen, ja yritän sillä tavoin kantaa korteni kekoon vaikken nyt pysty töissä käymään. :shy:
 
Meillä on omat tilit omiin menoihin ja sitten yhteinen tili, johon molemmat siirtää kuukaudessa saman verran, josta maksetaan juoksevat kulut (asuminen, ruoka, vakuutukset, auto, jne). Vauvahankinnat tehtiin veronpalautuksilla, jotka tuli remontista, joka maksettiin puoliksi. Ja laadittiin lista etukäteen mitä tarvitaan ja jokainen pienikin tavara on yhdessä valittu :) Jos jommalta kummalta on rahat loppu, niin toinen jeesaa ja ylimääräisiin yhteisiin menoihin pyritään molemmat laittamaan saman verran (esim rikkoontunut pyykkikone), mutta se kummalla on enemmän yleensä omasta tahdostaa tarjoaa ostamaan kokonaan tai maksamaan suuremman osan. Meillä ei ole vuosikausiin ollut rahasta riitaa, huolta toki välillä, mutta ollaan hyvin löydetty balanssi tulojen ja menojen välille ja varmasti vauvan myötä joudutaan taas joitain asioita miettimään uusiksi. Tärkeintä kuitenkin, että molemmat arvottaa samat asiat samalla tavalla. Meille tärkeää on laadukas ja puhdas ruoka sekä koti, jotka on viimeiset asiat mistä tingitään.
 
Hauska juttu, sillä juuri tänään mietin tätä samaa, kun pyörittelin taas yhtä imetyshupparia ostoskorissa ja himottaisi kovin ostaa se. Naisella vartalo muuttuu raskauden aikana, eikä omat vaatteet mahdu päälle. Ja sit on imetysliiviä, lisäravinteita ja mahdollisesti imetysvaatteita ostoslistalla. Mun mielestä ne on yhteisiä hankintoja yhteiseen projektiin. Joskus saatan ottaa vähän tasoitusta yhteisistä rahoista ja välillä toki muistan kysellä etukäteen, että voinko ostaa ja mitä tarvisin, mutta huomaan herkästi ostavani tollaset itse.

Talousjutut yleisesti hoidetaan melko samoin kuin Giovanna kirjotteli. Yhteinen tili on siis yhteisille menoille ja molemmilla omat tilit, johon joka kuukausi tulee pieni summa itselle. Vauvan tarvikkeissa meillä on mennyt aika hyvin ostokset yhteisistä. Oon enemmän ollut kiinnostunut ottamaan selvää vaihtoehdoista ja miehellä lähinnä hyväksyttänyt valinnat.
Lastenvaatteet on oma lukunsa, sillä tykkään panostaa laatuun ja välillä määrä paisuu turhan isoksi. Merkkivaatteet ostan pääosin omista ja myydessä tietysti rahat tulee mulle. Ulkovaatteet ja kengät ollaan ostettu yhteisistä.
 
Naisella vartalo muuttuu raskauden aikana, eikä omat vaatteet mahdu päälle. Ja sit on imetysliiviä, lisäravinteita ja mahdollisesti imetysvaatteita ostoslistalla. Mun mielestä ne on yhteisiä hankintoja yhteiseen projektiin.

Tämä on myös mietityttäny kun monenlaista kulua tullut itselle myös tämän raskauden myötä. Minimaalisesti olen ostanut uusia vaatteita (mm. toppatakki on lainassa), mutta uusia liivejä, housuja ja puseroita on joutunut jonkin verran hankkimaan. Lisäravinteisiin mennyt ehkä vähän reilu 100 € kaiken kaikkiaan.

Meillä on yhteinen taloustili jolta maksetaan ruuat puoliks sekä asuntolaina. Tältä tililtä ei mitään omia juttuja osteta. Nyt jälkeen päin ajateltuna olis ollu reilumpaa että sinne tilille ois varattu rahaa vauvan hankintoihin vrt. että mä oon omalta tililtä maksanu kaikki ja nyt pitäisi mieheltä "periä" sen osuus. Tuntuu ajatuksena aika inhalta, varsinkin kun mies on maksanut omistaan mm. auton kuluja, joista mä en oo yhtään kartalla.. Ei pysty sanoon onko kulut menny 50/50 vai ei.
 
Meillä omat tilit muttei mitään kirjanpitoa kuka maksoi mitäkin, se kellä on maksaa, mies enempi isoja hankintoja maksanut nyt vauvalle ja aiemminkin kun tienaa enemmän, opintotuella ei kovin paljoa ostella mutta yhdessä päätettiin että voin lähteä opiskelemaan ja siltikin selvitään. Ei ikinä oo tullu aateltua et parisuhteessa ollessa pitäis asiat mennä 50/50, se on itestä jotenkin hassua yhdessähän sitä eletään. Toki suhteen alussa oli hetken että kumpikin hoiti enemmän omat kulunsa mut hyvin pian se jäi, yhteiseenhän oikeastaan kaikki menee.
 
Meillä kans yhteiset rahat, mennään sillä periaatteella että se maksaa kenellä milloinkin sattuu enemmän rahaa olemaan.. Vauvakulut siis menneet varmaan aikalailla tasan. :) Tänään saatiin hoitopöytä ja pinnasänky valmiiksi makkariin, ajatella ettei kauaa niin niille on oma pieni käyttäjänsä! :Heartred Nyt pitäis varmaan hiljalleen alkaa pesemään vaatteita.. :)

ImageUploadedByVau Foorumi1482065988.681359.jpg
 
Meillä ei oo vielä pinnasänkyä eikä oo vielä katsottukaan niitä, mutta onko useimmissa malleissa mahdollista juuri laskea toi yks seinä ja asetella samalla tavalla mitä Lilium on tehnyt ja jos ei ole, niin mikäs merkki teillä Lilium on? :) Just tuolla tavalla haluaisin kanssa pinnasängyn asetella!
 
Meillä ei oo vielä pinnasänkyä eikä oo vielä katsottukaan niitä, mutta onko useimmissa malleissa mahdollista juuri laskea toi yks seinä ja asetella samalla tavalla mitä Lilium on tehnyt ja jos ei ole, niin mikäs merkki teillä Lilium on? :) Just tuolla tavalla haluaisin kanssa pinnasängyn asetella!

Mä en valitettavasti tiedä tota mallia, käytettynä ostettu. :sad001 Mutta uskoisin et aika monissa olis toi mahdollisuus, tosi kätevä kyllä! :)
 
Meillä on talousasiat kans justiin niinku giovannalla, ja oon ostanu jonku verran myös imetysvaatetta sitte yhtesillä rahoilla. Koska mummielestä epäreilua, että joudun uusia vaatevaraston yhtesestä päätöksestä :D tai jos mulla on ollu tiukka kuukausi nii oon maksanu yhteseltä tililtä jotain omia juttuja. Toki mä en ikinä pystyisi elää miehen rahoilla, oon liian itsenäinen siihen, ja pyritään kattomaan että suunnilleen menee tasan menot, suhteutettuna palkkoihin.
 
Adelheid, ainakin IKEA:n Gulliver ja Sundvik-pinnasängyistä saa toisen laidan kokonaan pois, joten sängyn voi laittaa tuolla tavalla sivuvaunuksi. Lisäksi niillä on ainakin yksi malli mistä saa toisen laidan laskettua alas, mutta ei kai kokonaan pois.

Me ostettiin käytettynä kai tuo Gulliver, ja sit kun vauva on liian iso kehtoon niin otan tuosta pinniksestä toisen laidan pois ja nostan sen pohjan about oman sängyn tasolle tai vähän ylemmäs niin on helppo ottaa vauva siitä vierelle. Meillä on siihen pinnikseen lisäksi juniorilaita, mikä laitetaan irtoavan pinnalaidan tilalle sitten kun laps meinaa kavuta sängystä ulos.
 
Kääk, jollyroomissa alessa lämpöpussit! Meillä on kaukalopussi jo mut tarvitaan ehdottomasti tuommonen isompi pussi myös :shy:
 
Mäkin ihastelin just lämpöpusseja jollyroomissa! Tekokuituisia vaan nuo kaikista näteimmät :sad001 Oon ajatellut että kun ostaa niin ostais sit untuvatäytteellä..
 
Takaisin
Top