Hankinnat

No ei lasten ehkä kuulu nukkua pihalla, mutta moni nukkuu siellä paremmin/pidempään ja toisaalta samaan aikaan voi sisällä metelöidä ihan vapaasti häiritsemättä toisen unia. Kyllä mä uskon, että meilläkin taas kerran yritetään tuota ulos nukuttamista, mutta toiveet ei sattuneesta syystä ole kovin korkealla :) Mä tyytyisin jo siihen, että nukkuisi liikkuvissa vaunuissa niin voisi päiväunien aikana käydä lenkillä tai puistoilemassa tuon tytön kanssa tms. Toki tuo onnistuu ilman vaunuissa nukkumistakin jos laittaa vauvan liinaan, mutta talviaikaan en oikein tykkää liinailla liukastumisriskin takia.

Täällä jos laitan vauvan ulos nukkumaan (vaikka ihan omalle parvekkeelle/pihalle), niin on varmasti lastensuojelu pian ovella kolkutelemassa...:confused: Kaikki tutut, joilta olen asiasta kysellyt ovat olleet ihan ihmeissään, että mitä ihmettä varten lapsi pitäisi ULOS laittaa, ja olleet lähinnä sitä mieltä, että kyseessä olisi suunnilleen heitteillejättö tai ehkä jonkinasteinen pahoinpitely...:rolleyes:

Haha Emmmmi, suomalaisia pidetään kyllä varmaan ihan ihme friikkeinä maailmalla: laittavat lapsensa nukkumaan joko ulos tai pahvilaatikkoon :D

Joo suomalaiset on kyllä outoja näissä asioissa. Ja pitävät niitä vielä "pakollisina" :D Sama et koko perhe ja ehkä kavereitakin menee alasti saunaan ja hakkaa toisiaan "risuilla" ;)

Joo, näistä on kyllä silloin tällöin tullut palautetta... :p

Emmmi mä törmäsin tohon kun matkustin saksaan esikoisen kanssa :) ex anoppi asuu siellä... mut ne piti mua muutenkin kummallisena kasvattajan! Esim yksvuotiaalla olis pitäny olla kengät aina jalassa o.O eihän se kengät jalassa suostunut ottamaan yhtään askelta edes tuoettuna... ja ai kun kesällä annoin juosta paljain jaloin kotipihalla! Tai kuinka hienoina ne piti jotain tutteleita kun siellä oli silloin vain semmosia jauhokorvikkeita!

En varmaankaan ole vielä törmännyt läheskään kaikkiin erilaisuuksiin, joita täällä kasvatuksen ja lastenhoidon suhteen on Suomeen verrattuna... Mutta kyllä niitä jo näin etukäteenkin on tullut melkoinen lista. Jo mainittujen lisäksi tulee ihan näin pikapikaa mieleen noin esimerkiksi:
- vauvalla ei ole omaa huonetta varattuna heti alusta asti -> outoa
- vauvan sukupuoli ei ole tiedossa (ja tiedotettu tutuille sekä tuntemattomille) jo ennen syntymää -> outoa
- jos sataa vettä tai on liian kylmä tai muuten huono sää, niin ei *tietenkään!* mennä lapsen kanssa ulkoilemaan -> normaalia
- lapsi menee tarhaan 3kk ikäisenä -> normaalia

Emmmi ootko kiinnittänyt huomiota kauppojen tms lapsiystävällisyyteen? Ittee ärsytti kun missään ravintolassa ei ollut syöttötuoleja, juniin oli mahdotonta päästä rattaiden kanssa, leikkipuostoja ei ollut missään kynnyksiä ja portaita joka paikassa että ihan ajattelin eikö siellä ole pyörätuolilla kulkevia!

ForestFairy, ei vielä ole tullut kamalasti sillä silmällä katsottua, mutta olen kyllä miettinyt, että miten täällä esim. vaunujen kanssa pääsee kulkemaan, kun esim. metrossa on melkein aina rullaportaat poissa käytöstä ja hissiä ei ole, jalkakäytävät ovat täynnä kaikenlaisia kuoppia ja muhkuroita, ratikoiden (vanhanmallisten) ovet ovat niin kapeita, että hyvä jos itse mahtuu sisään, saati sitten vaunut...:shifty:

Niin, ja tietöitä ja muita remontteja on joka paikassa, ja kiertotiet ja erityisjärjestelyt on usein ihan mitä sattuu (tyyliin "hyppää aidan yli polkupyörän kanssa" tai "jalankulkuväylä jatkuu moottoritien toisella puolella" :bored:).

Mutta kummasti on oppinut kärsivällisyyttä ja jotenkin vaan suvaitsemaan kaikenlaista epämukavuutta ilman, että menettää (ainakaan ihan totaalisesti) hermojaan...

ForestFairy, kyllähän sitä tietenkin välillä palaa pinna joka tapauksessa, ja aika usein noita juttuja jossain määrin itsekseen kiroaa, kun sattuvat kohdalle, mutta ei enää ihan joka kerta lähde vihaista palautetta yritykselle, kun bussi ei tule ollenkaan, tai kun ruokakaupassa on vartin jono kassalle...:rolleyes: Arvostan kyllä Suomessa sitä asennetta, että vaaditaan, että kaikki toimii. Kun tarpeeksi moni vaatii (ja valittaa), niin sitten asiat yleensä toimivatkin paremmin :happy:

Kylläpä aina huvittaa tosiaan nää erot! Varmaan on paljon muitakin kasvatukseen yms. liittyviä, mitkä ihmetyttää taas täällä.

Ja joo, eihän niitä vauvoja tarvitse, nukuttaa pihalla. Tää on tällainen oma juttu vaan.

Järkyttävin ero mitä oon tavannut kasvatuksessa löytyy etelä-afrikasta. Olimme silloisen poikaystäväni työkaverin lapsen 1v synttäreillä, jossa 1v itse oli melko apaattinen. Hänellä oli krapula. Siellä on ihan tavallista että lapsi pidetään rauhallisena paikallisessa "alkossa" myytävillä pienillä viinapusseilla mistä vauva imeskelee viinaa. Niin surullista! Ja siis he olivat valkoisia ja elivät suurinpiirtein samamlaista elämää kuin mekin. Näitä käyttää sielä niin mustat kuin valkoiset, eikä ne muusta tiedä. Yritimme kyllä kovasti kaikkemme valistaa heitä kuinka tulisi toimia... :/

Mä tilasin netistä tänään Manduca-kantorepun. Mulle rupes tulemaan hirveä stressi että miten oikeesti lähden koirien ja vauvan kanssa ulos jos vaikka tarvitsee koirat vain pissattaa nopeasti, niin kauhea homma laittaa lapsi vaunuihin ja kiskoa vaunut alas kakkoskerroksesta ja taas ylös koirien kanssa. Tässä talossa ei ole hissiä. Onneksi on väliaikaiskämppä ja seuraavassa kodissa on kyllä hissi, mutta on siinä silti vaunujen kanssa hommaa jos tosiaan pitää vain nopsaan koirat pissatta. Ja jos tuo repun käyttö ei onnistuisikaan niin sen saa kyllä myytyä kohtuu hintaan.

Niin ja kantoreppu siksi että tunnen itseni sen verran hyvin että liinojen kanssa menee heti hermo jos en osaa sitoa ja käyttämättömäksi jäisi, vaikka olisikin parempi vaihtoehto muuten.

Olen miettinyt noita kantoreppuja ja -liinoja, ja huomasin Baby k'tan ja CuddleBug.co -merkkiset, jotka vaikuttavat jonkinlaisilta hybrideiltä. Eli ei varsinaisilta kantorepuilta, mutta tuollaisen kanssa voisi kuitenkin välttää liinan sitomiseen liityvät hankaluudet. Onko jollain kokemusta jostain vastaavasta? Olisiko tuollainen vaan turhake, ja ihan tavallinen trikooliina ajaisi saman asian?

Ansofii, voi apua. Oon kyllä kuullut tollasesta tavasta ennenkin, en nyt muista mihin kulttuuriin liittyen. Mutta jotenkin olin kuvitellut että se olisi jo menneen talven lumia.

Mutta hankintoihin! Ehkä tyhmä kysymys, mutta mistä ootte löytänyt noita pienten kokojen haalareita? Jostain syystä itse oon törmännyt vain 68-koosta alkaen kokoihin. En nyt hirveen aktiivisesti ole etsinytkään kun olen ajatellut että se makuupussi ajaa saman asian. En ollut ajatellut että siinä ehkä tosiaan on hankala kanniskella vauvaa. Varmaan pieni haalari olisi kuitenkin käytännöllinen? Jos nyt edes tulee se talvi joskus..

Onko teillä suositteluja imetysvaatteista ja erityisesti imetysrintsikoista?

Imetysvaatteet ja -liivit riippuu tosi paljon rintojen koosta. Mulle on sopinut Anitan ja Carriwellin liivit ja tykkäsin Mamaliciousin ja H&M imetyspaidoista. Mut mä olen varsin pienirintainen ja monet tuntuu suosivan Boob:n imetyspaitoja kun mä inhoan sitä luukkua niissä :D

Pieniä haalareita löytyy ainakin noista H&M, Lindex, KappAhl-tyylisistä liikkeistä. Ja toki kalliimmiltakin merkeiltä, mutta tarviiko vastasyntynyt 60e:n vedenpitävää haalaria tms..

Takaisin