Hankinnat

Mulla kanssa on tavallaan liikaa vaatteita, suurin osa on niitä "sitku" vaatteita jotaka ei välttämättä kyl ikinä tuu mahtumaan päälle :grin Varsinaisia käyttövaatteita ei niin montaa sitte ookaa, ja neki suurin osa on äitiysvaatteita. Mutku mä niin tykkään niistä, mukavia kun on. Nyt mietin et sit jos mä synnytyksen jälkeen laihdun, niin saatan ostaa vielä yhet äitiyshousut tota Funmumia ku ne on niiin kivat myös ulkonäöllisesti :laughing002
 
Niin siis keskimäärin 1v ikäinen on lähemmäs 80cm pitkä. Meillä tuo tyttö vaan kasvoi tosi hitaasti allergioiden vuoksi tuossa vaiheessa. Sit kun alkoi kasvussa kiriä niin ottikin kunnon kasvupyrähdyksen. Meillä on pojalla ollut ns pikkuvaatteista pisimpään käytössä koot 62-74cm ja hän kasvoi ns normaalisti pituutta. Paino taas on hänellä ollut se joka laahaa pahasti jäljessä ja sitä tekee edelleen. 15v ikää, pituutta hieman reilu 180cm ja paino 47kg..

Tytöllä oli tosi pitkään kaikki pikkuvaatteet käytössä. Sen sijaan 80-92cm hypättiin melko nopeasti ohi kun pituuskasvukäyrä osoitti pystysuoraan ylöspäin. Tytöllä sit taas paino on mennyt siellä nollakäyrillä tai vähän plussillakin koko ajan :D Mun lapset on ihan eri paria ;)
 
Vuanne, mä olen nyt rankalla kädellä karsinut omia käyttämättömiä vaatteita, kenkiä ja laukkuja kirppismyyntiä varten, että saan kaappeihin tilaa vauvan tavaroille ja vaatteille. :)

Meillä on edelleen vasta muutamia hankintoja tehty. Vaatteitakin vasta ihan muutamia. Nooh, ei kai tässä vielä mikään kiire ole...
 
Eilen ensimmäinen hankinta :nailbiting: Tutuilta saatiin erittäin edullisesti rattaat/vaunut, joissa on pyöräosa sekä irrotettava turvakaukalo autoon, vaunukoppa ja rattaiden istuin (http://www.newbaby-digne.com/6,3511,poussettes-conforts-trio-oakland-4-roues-noukie-s).

Saatiin samalla ilmaiseksi myös baby björn -kantoreppu. Mutta vähän epäilyttää, kun on niin paljon kuullut siitä, että pitäisi mieluummin olla ergonominen jne. Kaveri sanoi kuitenkin, että se on ollut ihan kätevä.

Muiden hankintojen kanssa ei kyllä kiirehditä, ettei sitten käy niin, että ostetaan kaikenlaista, ja sitten tulle lahjoituksina samoja kamppeita. Lähipiirissä kun on vaikka kuinka paljon ihan pieniä lapsia, joten ihan varmasti kavereiden nurkista löytyy kaikenlaista, mistä haluavat eroon.
 
Mekin hankittiin hätäpäissään esikoiselle tuo baby björn kantoreppu, mutta ei ollut käytössä. Ei ollut mukava mulle eikä varmaan lapsellekaan kun toikkuu pelkästään haaroista siinä. Käy vauvan lonkkiin. Kantoaika kerralla sais olla korkeintaan 15 min.
 
Olinpas ollut taas pää pökkyrässä tuosta vaatetuksesta kumminkin, vaikka juuri sain ihan irl paljon vinkkejä siihen... Tämä on tätä ainaista informaatioähkyä. Hyvä tosiaan, että 60-70-kokoja on nyt kaapit pullollaan, kun ei niitä pienimpiä tarvitse kuin jokusen viikon, 50-kokoa ei ehkä lainkaan.

Tämän viikon hankintapohdinta, sitteri vai ei? Ristiriitaisia kokemuksia kuulin, kuulemma osa vauvoista viihtyy, osa ei lainkaan ja jäänyt täysin käyttämättä. Osa ei ole hankkinut lainkaan. Olis kyllä kätevä jos viihtyisi, niin olisi vauvalla alakerrassakin joku muukin paikka hengailla kuin vanhempien syli. No, ei kai se viihtyminen selviä kuin kokeilemalla... Mutta ehkä nuo uudet ja kalleimmat nyt voisi unohtaa.

Kantoreppu myös kiinnostaisi, jos vaan jokin ergonominen ja mukava löytyisi, kun ei tuo liinan sitominen tämmöisenä kädettömänä ihmisenä hirveästi houkuttele.Olisi ihanaa, jos pääsisi vauvankin kanssa pieniä metsäpolkuja tallaamaan.
 
Meillä kumpikin lapsi on viihtyny sitterissä ja ihan perusmallisessa sellaisessa :) ja tälle tulokkaallekkin on sitteri olemassa jo kun viime syksynä alennusmyynnistä kerkesin sen tilata ennen kuin saatiin ikäviä uutisia.
 
Ilona, Meillä ei ole sitteriä ollut kummallakaan lapsella. Sylin lisäksi ovat olleet ihan lattialla ja jos on hetken tarvinnut jossakin "istua" niin ovat olleet turvakaukalossa. Ja siis tuo hetki on ollut esim mun suihkun ajan tms eli sitterinä ei ole kaukaloa käytetty. Mä pidän sitteriä turhana tilanviejänä (voi olla että mieli muuttuu nyt kun on toinenkin pieni lapsi talossa), mutta etenkin eläinperheissä sitteri on ehkä turvallisempi vauvalle kuin lattia.
 
Kantorepuista mulla on kokemusta vain Manducasta ja se on kyllä hyvä kun saa säädöt kohdalleen. Ja mikäli on vauvatuellinen malli niin voi laittaa jo ihan pienestä lähtien. Esikoisen aikaan oli kokeilussa myös Baby björnin "vauvan roikotin" eli vanha rintareppu (tuoltakin merkiltä löytynee jo ergonomisempiakin kantovälineitä) ja se oli kyllä kamala jo omaa selkää ja hartioita ajatellen.
 
joolz-geo-mono-kombi-kinderwagen-set-elephant-grey_720x600.jpg


Tilattiin rattaat ja nyt jännittää minkälaiset ovat livenä kotona. Muuttuu tää vauvailu koko ajan todellisemmaksi, mikä on ajoittain jopa pelottavaa. Siis esikoista odottaessa on kyllä aikamoinen elämänmuutos luvassa, vaikka vauva on meidän molempien todella toivoma.
 
Me saadaan ilmaiseksi kantoreppu ja sitteri vissiin.
 
Minä oon kans liinojen ohella käyttänyt manducaa ja tykännyt. Siinä saa ne olkaimet menemään selän takana myös ristiin, niin ei hierrä käsiin...mulla kun se ongelma on monien reppujen kanssa.. nyt paljon käytössä myös neliöliina...
 
Meil on Myllymuksujen oma kantoreppu, tosin montaa kertaa ei nuoremman kans sitä käytetty, ku oli tyttö jo sen verran iso et ei siinä sit oppinu olemaan. Nyt se onki tyttöjen serkulla lainassa, mut saadaan se takas ku vauva syntyy. Lisäks haluaisin liinan, ja neliöliina kiinnostais kovasti. Mut liinojakin haluisin päästä ensin kokeilemaan ennen ku alan mitään ostamaan.
 
Mä oon suuri liinafani! Ite tykkään tosta joustavasta liinasta ja sain seb vielä muutamalla eurolla käytettynä :) oonkin harjoitellut esikoisen lelunukkejen kanssa jo kovasti uusia sidontoja :rolleyes:

Sitterin hankin myös kun ainakin esikoista oli siinä helppo esim syöttää ennen kuin oppi istumaan ja sai syöttötuoliin... oon kyl miettiny et mimmosiahan ne sellaiset säkkituoli sitterit on? Kellään kokemuksia? :anyone
 
Sinnna, täällä vähän samat fiilikset. Vaunut töröttää eteisessä ja turvakaukalo olkkarin nurkassa, ja joka päivä mietin että meilläkin on muka oikeesti tuommoisia tavaroita. Vaikka vauva on toivottu ja odotettu, on tämä silti niin hurjaa. Onneksi mieskin totesi muutama päivä sitten, että vaikka tietää että elämä muuttuu niin ei malttaisi odottaa että vauva syntyy. :) <3
 
Katsokaapas onko teidän paikkakunnalla kantovälinelainaamoa kuten esim Tampereella on Napapiirillä. Sellaisesta saa kivasti lainattua testikäyttöön kantovälineitä ja yleensä vielä opastuksen "kaupan päälle". Tai löytyykö kantoliinakanavalta tukihenkilöä kotinurkilta joka osaisi auttaa ja antaisi ehkä kokeilla omia välineitään.
 
Hihih.. Meille on kolmas tulossa ja mä lähinnä kiroan kun ne neljä ostettua bodya pyörii edelleen tuossa rappusilla kun en tiedä mihin koloon ne tunkisin :D Mies taas yritti kuulemma neuvotella vanhempiensa kanssa voisiko noi meidän rattaat dumpata tuolta auton perästä tammikuuhun asti anoppilaan. Mut joo.. Meillä on oikeasti tilan puutetta.
 
Takaisin
Top