Hankinnat

Oi, Sirriäinen hyvin bongattu, noihan voisi olla hyvät. Sopivat ilmeisesti vielä tuon Ainun syöttöratkaisun kanssa, eli jos haluais optimoida siihen kun lukemani mukaan olis paras yhdistelmäruokintaan.
 
Mä en taas vaan tajuu. Joku aika sitten näin kirpparilla konttauskypärän eli siis sellainen pehmuste päähän, jottei konttaava penikka lyö päätään ja satuta itseään. No nauroin tietenkin itseni ihan tärviölle. Kuitenkin näin myöhemmin olen sitten esim facen erilaisissa kirppiksissä/äitiysryhmissä törmännyt siihen että about kaikilla äideilllä on hankittuna moinen kapine, on pelastanut miljoonia henkiä ja elämä hymyilee. Jos kypärää ei ole ja antaa lapsen satuttaa itseään, on paska mutsi. Lueskelin keskustelua aiheesta, siinä parisenkymmentä mammaa oli silleen et ihan must, vauva on niin ressu, ettei se opi kivusta joten se on turhaa antaa sen satuttaa itseään. Yksi rohkea totesi että kipu kasvattaa ja sitten muut aloittivat "no kukin tyylillään" - irvailun.

JOTEN oletteko te ajatelleet hankivanne vauvalle konttauskypärän? Oletteko te sitä mieltä, että konttaamaan opetteleva vauveli ei muka oppisi kivusta?Pitäisikö varmuuden vuoksi ostaa kuplamuovia, johon vauvan voi kääriä? Sitten voi ottaa panssarisuojat esiin kun vaava on isompi ja harjoittelee kävelemään ja sitten kun penikka täyttää 18 voi repästä ulos suojatusta kuplasta ja voi mennä toteamaan, että saatana, se sattuu kun lyö päätä seinään. HUOH.
 
Itse en hanki varmaan mitään kypäriä. Vasta katsoimme videoa minusta vauvana, jossa hakkaan päätä jatkuvaan kontatessa kaapin reunaan, mutta sanomalehti kiinnosti enemmän ja ei ollut mitään huutoa :D

Sent from my Nexus 4 using Vau Foorumi mobile app
 
Sirriäinen, Ehkä tuo on taas sitä ylisuojelevaisuutta. Ei niitä kypäröitä ole käytetty 30-vuotta sittenkään niin miksi se olisi pakollinen nytkään? Mutta jokainen tekee niinkuin haluaa... Toiset ihmiset on ylisuojelevaisia ja kyllä mä ainakin itse olen itseäni pienenä telonut tuon tuosta vaikka vaikka tuo konttauskypärä olisi ollut niin tuskin olisin kuhmuilta ja arvilta säästynyt! Lapsi on lapsi ja tekevälle sattuu, sattuuhan sitä aikuisenakin eikä meilläkään ole varmuuden vuoksi kuplamuovia ympärillä... Eli itse en ainakaan ota asian suhteen stressiä! :grin Jos on sattuakseen niin sattuu. Ei sitä lasta voi aina suojella kaikelta ja pitääkö suojellakaan?
 
Sirriäinen esikoisella ei ollut konttauskypärää eikä tämä tulevakaan tule sellaista saamaan. täytyyhän lapsen antaa itse tutustua ympäristöönsä ja sitä kautta oppia, mikä on hyvä ja mikä huono asia. kamalaltahan se tietty näyttää, kun pieni ihminen putoaa, törmää tai kaatuu ja pää kopsahtaa, mutta yleensä se näyttää juuri hurjemmalta kuin mitä on. mun tytön tyyli kaatua on ollut sellainen, että ensin hän putoaa pyllylleen, siitä selälleen ja lopulta kopsahtaa pää lattiaan. noissa hurjankin näköisissä putoamisissa ja törmäämisissä on riittänyt toistaiseksi ensiavuksi syli ja kipeän kohdan silittely/suukottelu.
 
Konttauskypärä?! Voi herramunjee... Ei curling-vanhemmuutta, ei. Eihän se lapsi opi tervettä itsesuojelua, jos joku kypärä hoitaa pipit sen puolesta. Tää menee vähän samaan sarjaan kun ne japanilaiset ovenkahvan pehmusteet, jotka kanssa estää lasta satuttamasta itseään, jos pitää pää edellä mennä juoksemaan ovea päin... :laughing025
 
Joo, en mäkään tätä mitenkään stressin aiheeksi ole ottanut, lähinnä vaan ihmetyttää, että niin moni noissa ryhmissä pitää erittäin tärkeänä moista kapinetta. Eikä teiltä saamia reaktioita niissä keskusteluissa näkynyt ollenkaan! Kaikki oli ihan et ei oo elämää ilman tätä kypärää.. Miehellä on 2 lasta, eikä niilläkään sellasia ollut pienenä vaikka niitten äiti on vähän höyrähtänyt (sillä siis oli monta laatikollista vauvanvaatteita hankittuna ennen kun oli edes miestä saati suunnitelmia vauvoista) ja aattelin, et sillä jos kenellä olis moiset :grin

Mutta joo, tätä reaktiota mäkin odotin kun luin näistä kypäristä, mutta ihan kaikki vaan tuntuu fiilistelevän. Muutama ystäväkin on sanonut että on ollut tosi hyvä apu. Jos ei oo kypärää, ni toiset käyttää kesto-tai kertisvaippaa.. Että sillee.:grin

Kuulin et anoppi on taas ostellut lisää vauvanvaatteita. Lupasi itselleen ja mulle, ettei osta enempää mut miehelle oli sitten todennut, ettei kestänytkään ja "on tänne jotain tullut osteltua".. Viimeks se "jotain" tarkoitti about 2 kassillista vaatteita.. Et mielenkiinnolla ootetaan mitä tällä kertaa! :grin Mä sentään oon saanut hillittyä itteni. Vauva-ajan jälkeen voinkin sitten varata kokonaisen kirppiksen pelkästään omille vauvan vaatteille. Ja tosiaan anopilla on kuitenkin 2 lapsenlasta ja sen miehellä on vielä muutama.. Et ei oo mikään uus juttu tää vauvailu, mut se sekoo näköjään ihan tosissaan :grin:grin
 
Sirriäinen: ymmärsinkö mä nyt oikein, laittaa siis vaipan päähän lapselle, jos ei ole tota kypärää? :eek:
 
Ei jumaliste mä en oo näin makoisasti nauranut sitten tiedä milloin :grin Hyvä ettei lirahtanu lusikallista housuun tän hytkymisen ja naurun remakan keskellä ( tai en tiedä vaikka oliski) :laughing025

Konttauskypärä! Olen niihin itsekin törmännyt ja voin kertoa, että se herätti minussa JUURI noita samoja tunteita mitä sinussa Sirriäinen :laughing001
Ja vastaus kysymykseen, ei..Se ei kuulu siihen mun top10 pakko saada listalle :grin
Huh huh..Nyt mun pitää jotenki saada rauhoitettua itseni, että edes jollain tasolla kykenen normaaliin kanssakäymisiin ihmisten kanssa tuon jutun jälkeen :grin

Ja ihan näin vähän aiheeseen liipaten..Se on monesti sen aikuisen reaktio mitä ne muksahtelevat lapset säikähtää. Ei suinkaan se, että niitä sattuisi :) Oo, pystyin yhteen asialliseen lauseeseen :gen014
 
Me ollaan miehen kanssa käkätetty tota konttauskypärää cittarissa useampaan otteeseen, varmaan jos ei osteta sitä niin kääritään muksu kuplamuoviin. Huoneet ollaan nyt pehmustettu vanulla ja vaahtomuovilla ja sovittu että ketkä kylään tulee, sitoutuu pukeutumaan vaahtomuovipukuun etteivät kolhi vauvaa.
 
No oon kuullut sellasestakin ylisuojelusta, kun mummolaan ei voi vauvaa viedä ku siellä haisee vanha ihminen. Et siihen nähden toi konttauskypäräkin on ihan kevyttä kauraa. Oon aina ollut sitä mieltä että raskaus/äitiys sekottaa jotku naiset ihan hermoheikoiksi ja sitten ne muuttaa lähiöön ja vaatii hidastustöyssyjä jalkakäytävillekin ettei naapurin kersat juokse liian kovaa.
 
Meillä mies jo miettii minkä ikäisenä lapsen voi opettaa laskettelemaan/ lautailemaan ja voiko mäkeen mennä sillä välin muksu selkärepussa... Ja uskoisin että pikkuherra oppii ratsastamaan ennen kuin kävelee. Että se niistä konttauskypäristä:grin
 
Mä oon alkanu nyt hamstraamaan noita tyynyjä alennusmyynneistä. Niitä voi sitten ottaa mukaan esim. kyläreissuja varten ja teippailla teräviin kulmiin. Oon myös perunut sähkösopimuksen ensi kuusta alkaen, ei tarvitse sit koko ajan jännittää et työntääkö lapsi pistorasiaan jotain sinne ei kuuluvaa. Ammeeseen ostin nyt sellaiset selkäkellukkeet, jos sattuu ettei jaksakaan kannatella lasta siellä riittävästi, ei ainakaan lipsahda veden alle sitten. Mutta tuo kuplamuovi meinas unohtua, sitä pitää vielä ostaa. Tais olla jossain sitäkin just tarjouksessa..Himpura ja mä kävelin vaan sen ohi!
Ja ovet, kaikki ovet pitää poistaa..Niiden väliin saattaa jäädä sormi jos toinenkin. Ja noita konttauskypäröitä pitää ostaa vähän eri kokoisia niin on sitten joka vuodelle omansa! Puuttuuko mun listasta nyt vielä jotain?
 
Mun veljenpojalla oli konttauskypärä, ensimmäinen muksu kun oli ylisuojeleville vanhemmille. Mut eipä ole kypärää näkynyt kahdella seuraavalla, kuten ei monia muitakaan juttuja joita ekan kohdalla ihmettelin. :)
 
Olen itse nauranut konttauskypärälle. Anoppi sitä esikoisen vauva-aikana myös mainitsi ja ajattelin ettei kyllä ikinä meidän taloon hankita. Toisin kävi. Pari kertaa kun lapsi seisaltaan kaatu takaraivolle, sä et saa öitä nukuttua kun mietit ja seuraat aivotärähdystä... ja kypärä tuli taloon. Mutta loppujen lopuksi ei tullut monesti käytetty, yksittäisiä kertoja kun opii nousee seisoo ja kävelee, silloin kun en ehtinyt vahtii kunnolla. Täällä kontattiin 6kk, noustiin ylös 7kk ja siitä lähti kävelyharjoitukset, eli varsin pieni eikä tajunut vielä asioita. Eikä olla ylivarovaisia, tää meidän neiti saa juosta seiniä päin, kompastua jokaiseen esteeseen, aina ollut sellainen joka vaan nousee ja jatkaa matkaa.
En käytä kypärää jos tuleva pikkukakkonen on vähänkin fiksumpi.
 
Haluaisin vauvalle mockingbirdiä soittavan soittolelun..Löytyyköhän sillä melodialla moista?
Ja mikä kokemus jo lapsen saaneilla on yleensäkin tuosta kyseisestä kapistuksesta :)
 
Mä muistan ensikohtaamiseni konttauskypärän kanssa. Sellainen oli ystävättären lapsella päässä kun menin käymään. Oli siinä naurussa pitelemistä etenkin kun äiti selitti miten mukava tuo keksintö on. Mahtoi olla mullakin näkemisen arvoinen ilme, kun kapistusta epäuskoisena tarkastelin. Luulin oikeasti että se on vitsi. Ei ollut.... Meillä mennään ehkä vähän eri meiningillä, mies katselee jo pikkumönkijää pojalle ja mä suunnittelen tallin paikkaa ja selainen sopivia ponivarsoja kaveriksi kasvamaan :D
 
Marmoritar meillä oli sellanen pattereilla toimiva mobile, joka soitti Mockinbirdia ja muutamaa muuta ikivihreää hittibiisiä :D aika turhaksi osoittautui, kun tyttö nukkui ekat viisi kuukautta vieressä ja sen jälkeen mobile pitikin jo ottaa pois.
 
Vaippoja! Niitä pitää hamstrata kanssa! Miten mä en tätä oo tajunnu ennen... Kaikki isommat hankinnat on jo tehty, ja vaatteita en enää osta ennen käärön saapumista talouteen, mut noita vaippoja pitää varmaan ostaa jo valmiiks olemaan. Kai niissä jotkut kokosuositukset on paketeissa? En oo yhtään perehtyny asiaan :eek: Eikä varmaan kannata mitään merkkivaippoja ostaa, jos halvemmallakin pärjää.
 
Takaisin
Top