Hankinnat vauvalle

Vaippajätteen määrä on kyllä kauhee mut en tiiä oisko meistä kestovaoppoihin :D
 
Mekin tarttetaan tuplat, että normaalit. Miehen tyttären ja meidän vauvan ikäero vajaa vuosi. Ajattelin ensin vaunuja, joista saa tuplat, mutta haluankin pienen ikäeron takia vierekkäin istuttavat.
 
Meillä kyllä todennäköisesti kestoillaan. Ystäväpiirissä on paljon kestoilijoita, joten sieltä voisi saada kierrätettyä jonkin verran itselle. Ja on sitten myös tukihenkilöt olemassa :) Kantoliinan tahtoisin myös. Taidan olla vähän semmoinen hippimamma...
 
Mä luulen etten tällä kertaa ota äitiyspakkausta. Vanhasta on vielä tallella makuupussi, haalari ym. niin niillä mennään. Vaatteita oon jonkin verran säästänyt esikoiselta, mutta paljon on varmaan ostettavaakin. Ihan vielä en kuitenkaan uskalla alkaa ostella mitään, täytyy vielä vähän antaa ajan kulua että ollaan turvallisemmilla vesillä.

Turvakaukaloa meillä ei enää ole tallella, mutta me saadaan sellainen varmaan lainaan miehen veljen perheeltä. Yhdistelmävaunut ja matkarattaat meiltä löytyy, mutta tuplien tarpeellisuutta olen jo vähän pohdiskellut.
 
Meidän turvakaukola -13 ostettu on veljelläni lainassa tällä hetkellä mutta joutaa marraskuuhun mennessä meille. Kaukalopussin aattelin ostaa tai veljeltäni lainata. Olen kuullut sen käytöstä pelkkää positiivista palautetta ja kun nyt talvivauvaa odotetaan :) vähän isommaksi kun kasvaa niin leikkimatto pitää ostaa se on ollut ystäviltä lainassa mutta heillekkin perheenlisäystä tulossa.

Itselleni tarvitsen äitiysvaatteita (ne vaan on niin ihania) ja rintapumpun sekä kunnon imetysliivit.
 
Itse ajattelin ottaa pakkauksen, on se vaan niin sulonen. Ja sisko lupas antaa vauvan vaatteita, mitä heillä on ylimääräsiä + sisko tekee meille vauvan peiton, joka sopii tytölle, että pojalle :Heartpink:Heartblue :joyful: Joten ei tuu ongelmaa vaatteiden suhteen. Sit myöhemmin pitää alkaa tehdä listaa mitä kaikkea vauvaa varten pitää ostaa. En jaksais odottaa, et pääsee ostoksille :happy093
 
Mä oon jo plussaa odotellessa vääntänyt ison kasan pienen pieniä sukkiä ja tumppuja. Nyt on työn alla villahaalari :grin Äitiyspakkauksen aion ehdottomasti ottaa, kun esikko kerran on tulosallaan. Me ollaan suunniteltu, että mentäisiin ihan tyystin kestovaipoilla, mutta saa nyt nähdä. Tällaiset hyvät ideat varmaan joutuu melkoiselle koetukselle. Suurinta suunnitteluongelmaa on tuottaneet rattaat; me suunnitellaan, että pikkukakkonen sais tulla heti esikon perässä kunhan tykkää tulla, joten kuulostaisi näin opiskelijabudjetilla fiksulta ostaa saman tien tuplarattaat, mutta mitä jos kakkonen antaakin sitten odottaa itseään? Tuntuisi varmaan aika turhauttavalta lykkiä kömpelöitä tuplavaunuja vaan yhden lapsen kanssa.
 
Eilen lajittelin vaatehuoneen perukoilta esikoisen vauvakamppeita, kaikenlaista pientä ja vaaleaa, imetystyyny, sideharsoja. Tuli kovin onnellinen olo kun katseli niitä :Heartpink
 
Meillä on periaatteessa kaikki tarvittava vielä tallella, mutta joitain asioita ajattelin vaihtaa toimivampiin, nyt kun on omaa kokemusta siitä, mistä asioista on tykännyt! Esim. ihan pienessä koossa minun mielestä ei kannata juuri olla pään yli pujotettavia bodyjä, vaan kietaisumalleja. Konttausikäisellä ei kannata olla mekkoja/tunikoita. Ja bodyjä meillä ei ole käytetty enää koossa 80, silloin siirryttiin normaaleihin paitoihin/t-paitoihin. Potkuhousuissa oli usein liian pieni jalkaterä, eli tavalliset housut ja sukat toimi meillä paremmin.

Esikoinen on syntynyt samana vuodenaikana kuin toivottavasti syntyy tämä uusi tulokas, joten periaatteessa aika monet asiat tulee olemaan oikeaa kokoa oikeana vuodenaikana, riippuen tietty sukupuolesta. Sama pätee mun äitiysvaatteisiin.

Itkuhälytin tarvitaan toinenkin. Ja oikeastaan sitten tulee ostettavaa esikoiselle: "isojen" sänky, kun vauva perii tuon pinniksen, jossa esikoinen nyt nukkuu.

Iiliina, osa tuplarattaista on sellaisia, että ne toimii ensin yhdellä lapsella ja sitten voi lisätä uudelle vauvalle oman kopan/istuimen.

Muoks. niin ja äitiyspakkausta en ota tälläkään kertaa. Siellä on just niitä potkuhousuja ja aika monet vaatteet taitaa olla vasta kokoa 60-70. Ainakin aiemmin ovat olleet aika reiluja. Se toppapukukin taitaa mennä vasta seuraavana talvena..
 
Meillä ei ole oikeastaan mitään valmiina, kun esikoinen kyseessä. Tosin on myös toisen suvun esikoinen uuden polven tulokkaana, joten epäilen, että ainakin vaatepuolta tulee aika paljon lahjana. Kaveripiiristä todennäköisesti myös löytyy jonkun verran tavaraa. Olen ajatellut, että isommat hankinnat, kuten kalusteet ja vaunut jne. ostaisin mieluiten käytettynä. Laadukkaat tuotteet kuitenkin kestävät helposti useammankin kierroksen. Tarkoitus olisi myös muuttaa isompaan asuntoon ennen mitään suurempien hamstrausten aloittamista, ettei turhaa kerry lisää muutettavaa.
 
Mä haluisin kans kokeilla tota kestovaippailua.. Mut jotenkin tuntuu että uskallanko/osaanko. Onks kellään mitään hyviä vinkkejä?
Kantoliinaa kans haluisin kokeilla :)
Mäkin taidan olla pikkasen hippi :D

Äippäpakkauksen varmaan otan esikoisesta ei otettu mentiin niin miten mies halusi ja nyt on mun vuoro joten mä haluan sen :)

Mul ois sitterit , vaunut, turvaistuimet valmiina mutta kun oon luvannu ne veljelle.. Ja tuntuis kamalalta sanoo että noh ette te ny saakkaan niitä..:/

Itte ajattelin tässä jossain vaiheessa ruveta vaatteita väsään mutta saa nähdä tuleeko niistä ikinään sellasia että niitä vauvan päälle vois laittaa :wink
 
Olisi hyvä jos pääsisi testaamaan erilaisia kestoja että löytyisi se omalle lapselle sopiva vaippa. Itse kyllästyin kestojen käyttöön kun pissat tuli lahkeesta läpi ja kaikki vaatteet kastuivat.
 
Minulla oli käytössä trikooliina, joka pitäisi olla helppo käyttöinen, mutta ne sidonnat venyi että sai olla koko ajan korjailemassa. Siirryin kantoreppuun ja siihen tykästyin kovasti. Ensin oli baby Björnin mutta se rasitti niskaa ja selkää etten jaksanut kantaa. Manducasta tykkään tosi paljon, paino tulee lanteille.
 
Trikooliina onkin hyvä vain pienelle lapselle, kudottu isommille. Mä käytän vauvalla liinaa, isommalla patapumia (ollut hyvässä käytössä,kantanut 5kk-6v asti). Kestoja kannattaa kokeilla erilaisia, löytää siten oman vauvan mallille sopivimman. Mulla on paljon kestoja isompien jäljiltä (oli välissä lainassa), mutta haluan enemmän all in one tyyppisiä, taskuja ja villahousuja. Pesupähkinöitä pitää pesua varten käydä ostamassa sitten.
 
Mä turvauduin tässä kestovaippoihin tutustumisessakin bebesinfoon (googlatkaa). Sieltä löytyy tosi paljon tietoa kestovaipoista ja esim. lista, millaisella kestovaippa-arsenaalilla selviää vastasyntyneen kanssa. Lisäks tuolla sivustolla oli sen verran häiriintyynyttä tekstiä kertakäyttövaipoista, että en sen lukemisen jälkeen kyllä uskaltaisikaan laittaa kertiksiä omalle pikkuiselle.
 
Minusta ei kyl taitas olla kestoiluun.. En tiiä ketään tuttuakaa joka ois käyttäny kestoja.
Meillä isoin hankinta on auto. Mies tarvii joka päivä autoa ja itekkää en pärjää ilman vaikka ei joka päivä tarvikkaa, mut mun nykynen auto on pieni kirppu. Haaveissa farmari tai jopa tila-auto jos ei sopivaa farkkua löydy. :)
 
Liliina, mä olen myös vessattanut tyttöjä vauvoina. Jos kiinnosta lue vauvan vessahätä viestinnästä :) kestoja löytyy paljon kirppiksiltä ja mitä vanhempi imu, sen parempi imuteho.
 
Mulla oli esikoisen kanssa tarkoitus kestoilla, kun sisko on menestyksekkäästi kestoillut kahden lapsensa kanssa. Kaikki oli mulla hankittu valmiiksi. Siitä ei valitettavasti sitten meidän kohdalla tullutkaan mitään. Esikoinen oli niin itkuinen vauva, että oma jaksaminen oli tosi koetuksella, eikä tavallistakaan pyykkiä saanut pestyä kuin ehkä kerran viikossa. Lisäksi meillä oli stressiä hänen terveytensä kanssa, käytiin tiheään sairaalassa tutkimuksissa ja fysioterapiassa. Siinä jäi sitten se kestoilu, piti kuunnella omaa jaksamista :sad001 Kokeilin uudelleen noin 10-kuisella jotain AIO-vaippaa (Omppu), mutta ei siitä silloinkaan tullut tapaa. En vaan onnistunut löytämään sellaista vaippayhdistelmää, joka pitäisi kuivana.
 
Kantoliina mulla on Tricot-slen ja lisäksi reppuna patapum. Jos aletaan kunnolla kantaa, niin hankin varmaan Tulan. Sen säädöt sopii mulle parhaiten mun kokeilemista kantorepuista. Manduca jää selästä jotenkin oudoksi, tosin siinä New Manducassa on vissiin noita paranneltu. Sellaista en ole päässyt kunnolla testaamaan (vain kaupassa).
 
Takaisin
Top