Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuikkis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
hanskimus et ol ainoo jolla kaikki hankkimatta ei meilläkää ol mitää hankittuna. muutama neule on tehty ja työnalla on lisää parhaillaan ku ootan pakettia jonka kaveri lähettää kunha ehtii jossa on vauvanvaatteita ku hän halus laittaa jotai mein neidille ja mulle tuleen ni saan jotai itelleki inshaAllah.

En ole minäkään hankkinut niitä tilpehöörejä , sitten kun mammaloma alkaa on vielä hyvin aikaa :) no, vaatteita olen hamstrannut kirppiksiltä, lakanat,pyyhkeet,peitto, harsot ym.on myös valmiina. Isot tavarat kuten pinnasänky,vaunut,turvakaukalo odottavat vielä sukulaisten varastoissa. Odotan vielä ainakin kuukauden ennenkuin haen ne meille, pelkään pahaa karmaa että joku menee vielä pieleen jos vaunut ja sängyn tuo liian aikaisin:eek:

Mäkin mietin taikauskoisesti tuota karmaa, mutta melkein kaikki tarvikkeet, joita meillä on, on tulleet meille jonkun muun tuomana ja osa ihan pyytämättäkin! Melkein kaikki tarpeellinen on jo, mutta itse en ole vielä alkanut vauvan huonetta sisustamaan ja se pinnasänky on vielä edellisellä omistajalla käytössä.

Tänään saatan käydä hankkimassa itselle vähän tarvikkeita, kun alkaa jo sen verran nänneistä tiputella, että pitäisi yölläkin olla liivit ja liivinsuojat. En vaan mistään ole koskaan sellaisia liivejä vielä löytänyt, joita olisi mukava yölläkin pitää. Ei ainakaan mitään kaaritukia saa olla ja mahdollisimman vähän pitsiä tai muuta karheaa kamaa. Mistähän sellaiset "urheiluliivien" kaltaiset imetysliivit löytäisi, jotka vielä venyisivät tarvittaessa jos nuo bosat tuosta kovastikin laajenee synnytyksen jälkeen? Ja kaikki kertakäyttöset liivinsuojat on sellasia, että ne liimautuu kiinni nipukoihin jos ne on paria tuntia pitempään paikoillaan... Onko kestoliivinsuojat parempia? Esikon aikana mulla oli jotain harsovirityksiä, mutta ne ei koko yötä pysyneet hyvin paikoillaan...

Ei ole meilläkään mitään ihmeitä hankittu. Vaunurunko, harsoja 6kpl ja toppahaalari :)
Pieniä vaatteita on jonkinverran ja kestovaippoja, kun vaan ehtisi kaivaa tuolta vintistä..

Vaippoja, paikka missä nukkua, puhtaita vaatteita ja maitoa. Niillä pärjää pitkälle :)
Äidin siteet ja liivinsuojat saa iskäkin haettua kaupasta syntymän jälkeenkin.
Vauva itseasiassa tarvitsee hirvittävän vähän mitään tilbehööriä :)

Sapiisakki: Kannattaa käydä jostai liiviliikkeestä kyselee liivejä. Tosin ovat kalliimpia. Mie kävin etukätee kattoo Stockmannilta ja myyjä suositteli yöliiveiksi sellasii saumattomia ja kaarituettomia liivejä (hinta oli n.45e), mutta sano että kannattaa ostaa vasta 3-4vkoa ennen laskettua aikaa. Jotkut on kehunu Boob Desingin liivejä.

Myöskin imetystoppeja käytin aikanaan yöllä, mutta niissä pysy aika huonosti liivisuojat. Mie en voinu käyttää pestäviä suojia ollenkaa, ku tissit valutti niin hirveesti, että olivat melkein het läpimärät. Kertakäyttösiä sitte vaihdoin vähän väliä. Ja pakko oli ostaa kalliimpia merkkejä, ku ne halvimmat ei pysyny kiinni kuin hetken. Imettäessä maidonkerääjä oli oivallinen.
Mutta nää asiathan riippuu ihan ihmisestä. Yks tarvii yhtä, toinen toista ja yhelle hyvä on toiselle huono. :)

Niinpä. Ehkä on kuitenkin parasta olla vielä ostelematta niitä liivejä, kun se rintojen koko ei vielä ole kuitenkaan niin varma. Vitsi kun olis sellaset olemassa, jotka mukautuis rintojen kasvun mukaan ja olis silti tarpeeksi tukevat! Jos miehet synnyttäis niin varmaan sellaset olis olemassa... Ja olis kiinnityskin helpompaa ja varmaan olis jotkut henkselit tolle vauvamahalle eikä mitään hankalia tukivyöviritelmiä. Nuo mitkä sain neuvolasta lainaan on ainakin mun mielestä enemmän hankaluutta kuin helpotusta tuovat. Tai sitten en osaa niitä käyttää oikein. Voi olla että ne on väärän kokoisetkin... Istuminen ne päällä on ainakin mahdotonta ja jos ne kiristää selälle tukea tarpeeksi antaviksi alkaa vatsapuoli supistella. Ei hyvä!

Olipa hyvä, että soitin äsken siitä tukivyöstä fysioterapeutille! Eihän sitä kuulemma istuessa pidä edes käyttääkään tai ainakin ne kiristävät vyöt on avattava, kun istuu. Tunsin itseni aika hölmöksi, kun olin ihmetelly miten se päällä voi istua... No enpähän tiennyt tuotakaan. Kävellessähän sitä selän tukea enemmän kaipaakin ja sitä nostoa vatsalle saa lisää, kun kiinnittää ne kiristävät vyöt mahdollisimman alas kiinni. Laittoi se vähän pienemmän mulle tilaukseen, mutta ainakin töihin kävellessä meinaan kokeilla vielä tuota XXL-kokoa jos vaikka osaisin sitoa sen vähän paremmin... Aina kannattaa siis kysyä, vaikka olis tyhmiäkin kysymyksiä.

Mä tykkäsin ainaki nuista kestosuojista just sen takia ku kertikset tarttu kiinni rikkinäisin nänneihin. Fleece-pintaiset kestosuojat oli paremmat ihoa vasten ja pysy yölläki paremmin. Nyt aattelin ommella niitä muutamat ite, niin saa tehtyä vähä imukykyusempiäki. Lisäksi inhosin niitä kertissuojia siksi, ku niissä oli se nännin kuoppa, joka sitte paisto ohuempien imetysliivien ja paidan läpi töröttäen...

Niin totta! Oli ihan hirveetä, kun ne liivisuojat jäi kiinni ja taas aukes nännit ja verta tuli, kun nykäisi suojan irti.

Mitä mieltä olette, pitääkö vauvalle hankkia talveksi vaunuihin äitiyspakkauksen makuupussia lämpimämpi lämpöpussi vai miksikä niitä nyt kutsutaan? Esim joku sellainen lampaankarva- tai kunnon toppapussi? Työkaverini kysyi, että kai ollaan jo hankittu sellainen, kun ei lapsi talvella tarkene vaunuissa äitiyspakkauksen makuupussissa vaikka olisi kuinka puettu toppahaalariin.
Itse oon ajatellut, että tuo äitiyspakkauksen pussi riittäisi, mutta mistä minä nyt ensikertalaisena taas mitään tiedän :oops:

No vaikka mulla neljäs lapsi niin en tiedä minäkään sen paremmin, on näet eka talvi vauva :oops: mutta kysyin mun kaverilta joka sai vauvan viime tammikuussa, niin hän suositteli lämpöpussia eikä haalaria ollenkaan. Oli kuulemma vauva tarennut siinä ihan -15asteen pakkasessakin. Joten meillä on nyt vaan lämpöpussi ja sitten lisäksi vielä makuupussi jos ei muuten tarkene! Ja villaa sitten vaan välikerrokseksi jos on viluinen vauva :)

Meillä on aina ollut vaan se makuupussi. Toki olen sitten fleecepeittoa, villashaalia yms taitellut alle ja päälle. Lampaantalja saatiin anopillta ensi talveksi. Se on kätevä sitten rattaissakin ja seuraavana talvena pulkassa/ potkukelkassa :)
Tosin lämpöpussikin on varmasti hyvä :)
Mä vielä vuoraan vaunutkin villapeitolla (toki siellä ilma kiertää) ja laitan sinne lämpömittarin. Ei kyllä kovin montaa astetta ole ollut vaunuissa pakkasta, vaikka ulkona on saattanut olla -25 astetta :)

Meillä on kakkonen syntynyt tammikuussa, mutta enpä muista kauheasti alkuajoista.
Tosin kaikki meillä on ympäri vuoden nukkuneet ulkona vaunuissa/rattaissa päikkärit 2-vuotiaiksi :) mutta silti en yksityiskohtaisesti muista miten olen pukenut. Hengissä ovat kaikki. Ei paleltumia ;) En muista että olisivat koskaan olleet edes kylmissään. Nykyajan vaunutkin on niin hyvin tuulensuojattuja ja topattuja, että vaikea on lasta palelluttaa, jos on talvikamppeissa ja vaunuissa pötköllään :)

Mäkin ajattelin pärjätä ilman lämpöpussia. Esikkokin hyvin nukkui ilman sitä viime talven ulkona, kunnolla vuorattuna toki! Ihan samoilla ratkaisuilla menin kuin rosita.
Muuten oon nyt tehnyt hankintoja vauvalle tori.fi stä ja jestas kuinka kätevää! Oon käynyt hakemassa lähistön mammoilta lähes ilmaiseksi muutamalla eurolla kaikkea tarpeellista. Perus harsotkin on hurjan kalliita uutena, nyt sain ison läjän vitosella. Leikkimaton vauvalle peileineen ja leluineen 4€ ja potta&amme tänään samoilla hinnoilla. Ovat hyvin pidettyjä ja tuntuisi hullulta maksaa noista helposti 60€ enemmän jos moiset olisin uutena hankkinut!
Toki tuota lämpöpussia voisin käytettynä harkita hankkivani, etenkin jos tulee kunnon talvi!?! Noihin leutoihin talviin pärjäsin esikon kanssa helposti ilmankin. Saas nähä, voihan semmosen hommata tammikuussakin kun näkee vauvan kanssa arjen ja suomen talvisään :)

Mä tein viikonloppuna inventaarion vauvanvaatteille mitä mulla on, kun loppuviikosta synnyttänyt kaveri kaipaili vielä jotain lainassa olleita vaatteita takaisin. Ja tällainen kasa niitä nyt sitten on. Ei liene ihme, ettei juuri huvita lähteä kaupoille...? Tuossa on niin sisä-kuin ulkovaatteet melkein kaikki, kokoina 50-74cm. Eli jos tuleva vauva kasvaa jotakuinkin samaan tahtiin kuin siskonsa, niin ensimmäiden vuoden vaatteet on kasassa. Ja Iso pahvilaatikollinen sisävaatteita on menossa vielä myyntiinkin, sekä iso pussillinen ulkovaatteita ja sitten ne kestovaipat...

009.JPG

Sarjassamme enskertalainen täällä taas kyselee... mistä sen tietää että se muksu tarkenee nukkua siellä vaunuissa? Meillä on lampaantalja tarkoitus aina vaunuihin laittaa, muiden vällyjen lisäksi, mutta mistä mä osaan katsoa ettei se palellu sinne :oops: kuin monta kerrastoa tuommoselle pikkuselle pitää pukea että se tarkenee esim. -10 asteessa nukkua?

Käyt välillä vilkaisemassa ja vähän kosket poskea ja kaulaa niin tunnet kyllä ihosta onko kylmä. Ei pahimmilla pakkasilla ole mikään pakko ulkona nukuttaa. Monesti sitä luulee kyllä, että vauvalla on liian kylmä ja sitten, kun se herää ja riisutaan kamppeet pois, onkin sillä ollut kuuma... Se on vähän sellaista yritystä ja erehtymistä, mutta mieluummin liikaa päälle kuin liian vähän. Kunhan henki kulkee hyvin eikä mikään paina vatsaa tms. Siitä on niin pitkä aika, kun viimeksi itse nukutin vauvaa ulkona (varsinkin talvella), että pitää opetella taas itsekin (myös monia muita juttuja).

Takaisin