Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Tuikkis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Lämpömittari vaunuihin vauvan pään viereen.
Kyllä se vauva huutaa jos sillä on kylmä. Ja huutaa myös jos on kuuma.
Eihän kaikki nukuta ulkona ollenkaan.
Meillä on vaan sisällä nukuttu pikku pätkiä ja ulkona tunteja, joten olen nukuttanut aina ulkona :)
Ei ole sitten tarvinnut miettiä saako tarpeeksi raitista ilmaa.
Mein rutiinitarkoille lapsille on ollut helpointa, kun päikkärit nukutaan aina vaunuissa ja yöunet sängyssä. Meillä ei toimi että yhdet unet siellä, toiset täällä. Menee päivärytmi levottomaksi. Etenkin kun on monta lasta, niin ei toimi.
Kyllähän lasten kanssa eletään normaalia elämää lapissakin, ja siellä on oikeasti kylmä :)

Nii ja edelleen kaikille kerrotaan synnärillä tai ekoina kertoina neuvoloissa!! Niskasta tarkistetaan vauvan lämpö aina mutta tämän tulette kuulemaan ihan varmasti vielä noissa perus tarkastus/neuvola käyneillä, etenkin kun talvivauvat saamme. No hätä, kaikki selviää! :)

tulee vaan välillä noita kaikenlaisia asioita mieleen, että mistä ihmeestä niitä voi tietää, mutta kaippa nuo kaikki selviää ajan kanssa :)

Toinen vauva tarkenee vähemmällä ja toinen enemmällä. Ja ei se ihan helposti palellu sinne vaunuihin. Nuita pakkaslukemiaki on vähä vaikee vertailla ku suojasessa paikassa kuistilla tai parvekkeella on ihan eri nukuttaa ku tuulisessa pihassa. Mä aattelin panostaa enempi nuihin ihoa lähemmäs tuleviin kerroksiin. Villa ihoa vasten lämmittää ja toisaalta hengittää jos on kuuma. Kunnon tumput ja töppöset on esikoiselta jääneet popin untuvatöppöset jotka on kyllä ollu huiput! Onhan se talja lämmin kans ja sen päällä saa otettua ihania kuvia vauvasta;)

No nyt sitten tänään innostuin ostamaan kaikkea tarpeellista vauvalle :grin ostin vaippoja,bepanthenia, kosteuspyyhkeitä, tuttipullontutteja,äidinmaidonkorviketta ja liivinsuojuksia :) nyt alkais kaikki tarvittava olemaan ja siivosin vielä yhden kaapin wc:stä näitä kamoja varten ja järkkäsin ne sinne jo (ei tietenkään maidot ja tuttipullot):rolleyes: ja sit mulla on sellainen siirrettävä hoitoalusta joka tulee sen kaapin alla olevalle pöytätasolle :)

Just tollaset multa puuttuu.. Vaunut, vaatteet, kaukalot ym. Mut mitään kosteuspyyhkeitä tai baby öljyjä ei.. Eikä mitään hajua mitkä ois tarpeellisia ja mitä kannattaa ostaa..?

Vielä puuttuu multa vauvaöljy ja sinkkivoide,mut ne mä ajattelin et ehtii hakea sit kun on kotiutunut ja jos tarvetta on,kaikki pyllyt ei sinkkivoidetta edes tarvii :grin nyt sit jännityksellä odotellaan minkä kokoinen neiti meille tulee,ostin nimittäin suoraan 3-6 kiloisille tarkoitettuja vaippoja :p

Meillä ainakin kallistun ceridalöljyn puoleen, kun käy koko perheelle ja sekä ylä- että alapäälle. :) Mutta en noita öljyjä ja rasvojakaan hirmuisesti viitsi hamstrata, kun ei voi tietää onko tarvetta. Äippäpakkauksen rasva löytyy ja siskolta sain sinkkivoiteen, kun ei heillä ollut tarvetta.

Tuo vaippojen osto oli tällaiselle ensikertalaiselle shokki! Hyllyissä kymmeniä eri kokoja ja merkkejä ja tietty hirveitä hintaeroja. Yhden paketin otat käteen niin huomaat että oho tämä oli puolet kalliimpi kun oli joku muumin kuva mukana. Päädyin pikku pakettiin 2-5 kg vaippoihin, pitänee mennä sitten ostamaan lisää/parempia kun vauva on kotona. Sama homma tuttien kanssa, otin jo neutraalin värisiä tutteja ja tuttipulloja kunnes huomaan että niissäkin on ikärajat ja eihän tietty ne kaikki tuttipullot sovi maidon juottoon kun on vellille omat :grin tutit on edelleen kaupassa, sentään yhden tuttipullon sain jo ostettua :laughing002

Samoilla linjoilla rositan kans:) parempi onnistua! Pitäs vissiin oikeesti vähä käyä läpi et tarviiko sitä jotain hankkia tälle toiselle vauvalle, ku koko ajan oon vaan aatellu et ekan jäljiltä on jo kaikki... Mutta ei kait sitä mitään niin hulluna tarvi ettei pärjäis sen aikaa et lähettää miekkosen markettiin;) nuita kosteuspyyhkeitå mietin yks päivä mut taidan minimoida niidenki käytön... Hoitolaukkuunhan ne on kyllä hyvä olla.
Yks hyvä hankinta muuten sillon esikoiselle oli Ikean pikkupyyhkeet! Niitä myydään sellasessa useamman pyyhkeen paketissa ja maksaa muutaman euron. Niitä on meillä iso läjä ja ne on hyviä ku ei vie paljo tilaa laukussa ja voi käyttää suojaamaan hoitopöytää pepun alla ku sehän on muuten siinä sinapissa joka vaipan vaihdon jälkeen;) niitä oli vissiin ihan siellä lasten osastolla siel Ikeassa...

Täytyykin tänään katsoa ikeassa käydessä noita pyyhkeitä, kiitos vinkistä! :)
Mulla on tasan kaksi tuttia, mutta en ajatellut niitä heti alkuun antaa niinkuin ei ilmeisesti suositellakaan (?). Äitini oikein suuttui tuosta ja sanoi vaan vihaisesti, että joutuu lapsiraukka sitten imeskelemään sormiaan vaan o_O

Voisikin olla noin luottavainen imetyksen onnistumiseen! Mutta kun on sellainen luonne et parempi varautua kaikkeen ja ne korvikkeetkin säilyy useamman kuukauden niin ompa nyt sitten hätävaraksi jos vaikka rintatulehdus iskee ja oma maito loppuu(kokemusta on). Kosteuspyyhkeet nimenomaan hoitolaukkuun, kotona pestään kakkapylly vedellä ja kuivaan pyyhkeeseen, ei ärsytä sitten pienen peppua turhaan.

Vara ei venettä kaada. Mä aloitan pumppaamisen heti kun vauva on syntynyt, niin voin sitten antaa omaa jos imetys ei onnistu.
Kolmonen sai niin kovia oireita lehmänmaidosta, että korvikkeita en uskaltaisi antaa joka tapauksessa. Ja mitään erikoismaitoja en ala jemmailla. Ostan sitten jos tilanne vaatii :) minä en synnäriltä lähde, ennenkuin oma maito oikeasti riittää ja siihen asti siellä saa luovutettua
Äidinmaitoa. Mä niiiiiin toivon ettei tarttis pulloruljanssiin tälläkään kertaa lähteä..

jaahas,josko sitä sais tänää tuo ukko aikaseks haettua kellarista mun äippälaatikon jossa on vauvalle vaatetta..pitää vaan alkaa karsimaan mitkä sopii tytölle&pojalle ja sitten valmiiks laittaa eri säkkeihin tytön ja pojan vaatteet että voi sutte laitokselta tullessa nappaa jomman kumman säkin ja pestä käyttöön..mitään muuta ei vauvalle olekkaan...vielä..onhan tässä vielä huimat 4vkoa ja5 päivää..la han...haha...ostoslista pitää kirjottaa valmiiks aina ku muistaa jotain mitä pitäs hankkii...vois varmaan alottaa sängystä,lipasto vaatteille ja kaukalo...ehkä peitto,lakanat..huoh..noh mieshän sitten shoppailee kun on kerran sitä mieltä että mitään ei valmiiks osteta...iso huoh!

Meilläkään ei oo vielä sänkyä, kaukaloa ja vaunuja. Mutta ne odottaa vaan hakijaansa mun veljen varastosta. Pelkään hakea niitä liian aikaisin ettei vaan paha karma yllätä ja jotain pahaa ehtii tapahtua :eek:

Eevis4, mä niin ymmärrän sua tuossa "paha karma" -asiassa :) Tänään vasta uskalsin leikata laput irti vaunuista ja turvakaukalosta kun alkuviikosta olisi sovittu käynnistys. Johan ne tuossa ovat pari kuukautta nököttäneetkin kaupasta kannettuina..

Minä kun en tälle lapselle ottanut äitiyspakkausta vaan -avustuksen, niin olen tässä nyt jo tovin metsästänyt tyhjää laatikkoa sitten mihin voisi kerätä Elmiinalle muistoksi tavaroita. Viimein sellaisen myös sain, se odottaa nyt mua postissa! Aika huikeat postituskuluthan tuosta tuli, ainakin verrattuna itse laatikon hintaan. Mutta onpahan nyt sellainen sitten kuitenkin! :p

Takaisin