Mä oon sit se toinen ääripää. Oon aina tykännyt joulusta, lahjoista ja lahjomisesta. Oon tosi innoissani, kun nyt on Ompulle tuotu paketteja. En tule koskaan rajoittamaan lahjojen määrää. Olin itse pienenä kateellinen, kun pikkusisko sai aina paljon enemmän kuin minä (hänellä oli esim. monta kummia enemmän, ja minun kaksi kummiani eivät muistaneet minua), joten jokainen lahja omalle pojalleni korvaa minulle noita hetkiä
. Minä kasvoin kiltiksi, nöyräksi ihmiseksi, joka ei osaa vaatia mitään. Olin kympin oppilas kaikissa aineissa, enkä saanut siitäkään hyvästä koskaan mitään erityistä kiitosta. Olen aikuisena joutunut opettelemaan sitä, että ansaitsen asioita ja voin pyytää vaivannästäni jotakin. "En minä mitään tarvi, minä nyt vain olen tällainen ja mielellänihän minä kaiken teen" -asenne ei ole nykymaailmassa kovin hedelmällinen, ja sillä voi tulla vain hyväksikäytetyksi ja jäädä jalkoihin. Uskoin pitkään, että hyvät ja nöyrät palkitaan aina, kuten saduissakin, viimeistään taivaspaikalla. Aikuisena olen ikävä kyllä huomannut, että kaikesta ekstrasta kannattaa nauttia jos voi. Elämä ei laske, montako talvea kulkee rikkinäisillä kengillä ja montako kertaa jättää kakkupalan työpaikan kahvihuoneessa syömättä, jotta sen saisi joku muu.
Ja vaikkei Omppu omia pakettejaan osaa vielä avata, olen kyllä käärinyt lahjapaperiin jokaisen. Avaamme sitten yhdessä. Monet näistäkin joululahjoista (vaatteet ja lelut) olisin ostanut joka tapauksessa. Ja osan ihanista jutuista, joita Omppu on liian pieni ymmärtämään vielä, olen cienyt varastoon. Aion tehdä niin, että kun jonain päivänä Omppu kättäytyy oikein kauniisti, piirtää hienon kuvan, auttaa äitiä tai isää tms. haen varaston laatikosta yllärilahjan.
Samaa mieltä olen siitä, etten halua kotiimme turhaa krääsää. Mutta hyvien lelujen määrää en rajoita. On myös olemassa tutkimuksia, joiden mukaan monipuolinen leluvalikoima kehittää lasta paljon enemmän kuin se, jos on vain pari tärkeää. Olen huomannut jo nyt, että on hyvä juttu, että meillä on esim. neljä erilaista helistintä. Kaikissa on erilainen kahva ja ääni, ja Omppu osaa jo käyttää kolmea näistä ja yhdestä ei tykkää.