Hankinnat vauvalle

Voi eiiiii!! Mie taidan seota ja alan tekee ite vauvalle ja itelleni jotain vaatteita. Oon selaillut noita netin kangaskauppoja, kun miun ystävä tekee niiden kankaista vaatteita ja ne kuosit on aivan ihania! Ja mie haluisin niitä kaikkia! Arghh. Ja pitäis sitten vielä arjesta löytää aika vaatteiden ompeluun. Mies onneksi oli yllättävänkin myönteisellä kannalla, kun kerroin tekeväni yläkerran toisesta makuuhuoneesta ompeluhuoneen 8)
 
Ostatteko mitään vauvoille joululahjaksi? Me miehen kanssa ensin ajateltiin ettei ostettaisi mut sitten mietittiin että kun tyttö joskus kysyy että mitä hän sai ensimmäisenä joulunaan meiltä lahjaksi niin me jouduttas sanomaan ettei mitään! Niinpä ajattelinkin ostaa Briolta jonkun kivan, kestävän lelun jonka tyttö voi laittaa sitten kirjahyllyyn isompana muistoksi kun ei enää sillä leiki. Esim. se Brion narussa vedettävä mäyräkoira ois ihan kiva :)
 
Me ostettiin viikonloppuna joulumarkkinoilta puinen keinuhevonen Ellille. Toimikoon se joululahjana, vaikka ei vielä hetkeen pystykään sitä käyttämään. Oli vaan niin tukevan ja hyvänoloinen, että harvoin törmää. =) Ja koska se ei mene käytössä miksikään, voi isosiskot sitä kayttää myös jo nyt. Elli vajaa 3kk 012.JPG
 
Me kanssa sovittiin ettei osteta mitään lahjoja vauvalle mutta mutta... On nyt tämän joulun verukkeella ostettu duploja ja herra ties miten paljon muita leluja ja juttuja! Pakettiin emme niitä kuitenkaan laita kun itse saisimme avata. Itse en tykkää tolkuttomasta lahjaruljanssista muutenkaan ja ainakin mummot on onneksi olleet hyvinkin lahjattomalla linjalla, miehen äidiltä saimme vaatteita vauvalle ja minun äiti tuskin ostaa mitään ja hyvä niin. Lapsella on kuitenkin kummeja jotka varmasti muistavat ja muutenkin paketteja tiedän olevan tulossa vauvalle.
 
Meidän vauvalla on yhdet vanhemmat, kahdet isovanhemmat, yksi eno, kaksi setää ja yksi täti. Jos kaikki ostavat lapselle yhden lahjan, niin se on mielestäni jo liikaa sitten kun ehditään leikki-ikään. Tänä vuonna saavat antaa, mutta myöhemmin esitän varmaan toiveena, ettei tulisi kovin paljon lahjoja. Isovanhemmat varmaan haluavat antaa, mutta jos nyt eivät sitten ainakaan enempää, kuin yhden lahjan/antaja. Ihan kiva olisi varmaan sitten itsekin antaa lapselleen jotain. Tänä vuonna emme hanki vauvalle mitään lahjoja itse. Tai no ostinhan minä yhden bodyn, joka olisi ollut tarpeeksi hieno ihan pukinkonttiin, mutta taidanpa jättää paketoimatta. Toivon myös, ettei vauva saisi tänäkään vuonna ihan kamalasti leluja, vaan mieluummin vaikka vaatteita (en kyllä ole sanonut tuota kellekään, paitsi omille vanhemmilleni sanoin, etteivät osta leluja ainakaan). Vauvan leluja on meillä jo ihan tarpeeksi, kun itse ostettiin leikkimatto, ja sitten vielä saatiin kassillinen vanhoja leluja. Eihän ne edes mahdu kunnolla tänne. Eli pelkään siis tulevina vuosina sekä tavarapaljoutta että "lapsen pilaamista".

Jouluiloa kaikille :) Vaikka tämä viesti ei sitä nyt ihan tulvinutkaan... :D
 
Me ostettiin sellanen puupalikkasetti, vähän kuin Brion, mutta Lidlistä :P Ei nyt ihan tänä jouluna tuu käyttöön ko korkeintaan syötäväksi, mutta on kans sellanen kestävä lelu, josta on toivottavasti iloa pitkään. Muakin vähän huolettaa tuo tavaramäärä tulevina vuosina. Annan tämän joulun nyt mennä omalla painollaan, mutta jos tulee ihan tolkuttomasti lahjoja niin pitänee ottaa asia puheeksi myöhemmin.
 
Mä oon sit se toinen ääripää. Oon aina tykännyt joulusta, lahjoista ja lahjomisesta. Oon tosi innoissani, kun nyt on Ompulle tuotu paketteja. En tule koskaan rajoittamaan lahjojen määrää. Olin itse pienenä kateellinen, kun pikkusisko sai aina paljon enemmän kuin minä (hänellä oli esim. monta kummia enemmän, ja minun kaksi kummiani eivät muistaneet minua), joten jokainen lahja omalle pojalleni korvaa minulle noita hetkiä :wink. Minä kasvoin kiltiksi, nöyräksi ihmiseksi, joka ei osaa vaatia mitään. Olin kympin oppilas kaikissa aineissa, enkä saanut siitäkään hyvästä koskaan mitään erityistä kiitosta. Olen aikuisena joutunut opettelemaan sitä, että ansaitsen asioita ja voin pyytää vaivannästäni jotakin. "En minä mitään tarvi, minä nyt vain olen tällainen ja mielellänihän minä kaiken teen" -asenne ei ole nykymaailmassa kovin hedelmällinen, ja sillä voi tulla vain hyväksikäytetyksi ja jäädä jalkoihin. Uskoin pitkään, että hyvät ja nöyrät palkitaan aina, kuten saduissakin, viimeistään taivaspaikalla. Aikuisena olen ikävä kyllä huomannut, että kaikesta ekstrasta kannattaa nauttia jos voi. Elämä ei laske, montako talvea kulkee rikkinäisillä kengillä ja montako kertaa jättää kakkupalan työpaikan kahvihuoneessa syömättä, jotta sen saisi joku muu.

Ja vaikkei Omppu omia pakettejaan osaa vielä avata, olen kyllä käärinyt lahjapaperiin jokaisen. Avaamme sitten yhdessä. Monet näistäkin joululahjoista (vaatteet ja lelut) olisin ostanut joka tapauksessa. Ja osan ihanista jutuista, joita Omppu on liian pieni ymmärtämään vielä, olen cienyt varastoon. Aion tehdä niin, että kun jonain päivänä Omppu kättäytyy oikein kauniisti, piirtää hienon kuvan, auttaa äitiä tai isää tms. haen varaston laatikosta yllärilahjan.

Samaa mieltä olen siitä, etten halua kotiimme turhaa krääsää. Mutta hyvien lelujen määrää en rajoita. On myös olemassa tutkimuksia, joiden mukaan monipuolinen leluvalikoima kehittää lasta paljon enemmän kuin se, jos on vain pari tärkeää. Olen huomannut jo nyt, että on hyvä juttu, että meillä on esim. neljä erilaista helistintä. Kaikissa on erilainen kahva ja ääni, ja Omppu osaa jo käyttää kolmea näistä ja yhdestä ei tykkää.
 
Mun setäni on muuten sellainen, että niiden perhe ostaa vain "järkeviä" lahjoja lapsilleen. Keräävät niille astioita ja lakanoita yms. tulevaisuutta varten. Mulla on ollut tapana muistaa vain perheen toista lasta, koska tämä on kummilapseni, mutta viime jouluna päätin, että tänä jouluna muistan kumpaakin. Nimittäin jälleen kerran mua harmitti sen tytön puolesta, kun tää oli ennen joulua kertonut tyttömäisistä toiveistaan, ja tapaninpäivänä kun mentiin käymään ja tietenkin kysyin, mitä pukki toi, selvisi, että jälleen oli niin kuin ennenkin: ei yhtään lelua tai tyttöjen hömppää: kolme kahvikuppia, pöytäliina ja sukat. Joo, hyviä ja arvokkaita lahjoja, mutta ekaluokkalaisen tytön silmin nähtynä aika karua minusta, kun ei niiden lisäksi mitään muuta. Miltähän tuntuu koulussa, kun juttelevat lahjoista, ja joka vuosi toiset saa niitä nukkekotijuttuja, barbeja ja värityskirjoja, ja toinen,vaikka kuinka kiltti olisi, saa pöytäliinan, jonka pakettia ei saa avata kuin aikuisena? Mua säälitti niin, että tänä jouluna paketoin hänelle kaksi tyttöjen lelujuttua.
 
Mä olen kieltänyt vaatteet kokonaan. Olen pyytänyt vain leluja lahjaksi ja näin tulen tekemään jatkossakin. Minä itse pidän huoli lapseni vaatetuksesta ja haluan että lahjat ovat lapsellekkin lahjoja. Mikään lapsi ei arvosta uusia talvihaalareita vaikka ne hyödylliset olisivatkin.

Jatkossa tulee saamaan "kaikki" lelut joita haluaa. Järkevyyden nimissä siis, mutta vain lahjaksi, oli synttärit, nimpparit tai joulu. Mitään hyvänmielen leluja meille ei osteta joka kauppareissulta, saa oppia odottamaan synttäreitään tms ja arvostamaan lahjojaan.

Ja koska olen jo vuosia tehnyt kaikki aikuisten lahjat itse, niin heti kun oppii askartelemaan hän saa osallistua ihmisten lahjontaan :)

Ja minä haluan myös itse lahjoja, nyt ja jatkossakin. En tule koskaan sopimaan kenenkään kanssa, että lahjoja vain lapsille. Nytkin olen ostanut miehelleni jo 5 pakettia ja hänellä on kovat suorituspaineet :)

Ai niin kunusiini: Minäkin olen ollut kympin oppilas enkä siitä mitään lisäkehuja saanut. Meillä oli itsestäänselvää että koulussa pärjätään. Ei se silti ole tehnyt minusta mitenkään erityisen vaatimatonta tai nöyrää.
Minäkin olen alkanut saamaan lahjaksi olisko ollu 13-vuotiaasta alkaen astiastoa ja muuta hyödyllistä. Se oli ihan huippujuttu kun muutin pois kotoa, oli kaikki valmiina. Haluan omallenikin lapselleni alkaa keräämään jotain hänelle mieleistä astiastoa. Mukava perinne.
Mitään haluamiani pikkutilpehöörejä en koskaan saanut, sen muistan, joten tarkoittaako se nyt jotain traumaa? Olisin halunnut barbeillle kaikenlaisia kenkiä ja pantoja jne mutten saanut kun minulla oli kaksi pikkuveljeä jotka olisivat syöneet ne. Ikuinen katkeruus :-) :-) Oma lapseni saa kaikki mahdoliset pikkunippelit joita vaan haluaa :-)
 
Minä toivoisin että jatkossa lapseni saa niitä ihania lelulahjoja joita on toivonut, mutta myös niitä käytännöllisiä vaate yms lahjoja. Tämä on varmaan yksi niistä kysymyksistä joka jakaa mielipiteitä :)

Me ostettiin eilen muuten miehen kanssa "joululahjat" toisillemme (ja samalla tämä on myös minun 30-vuotis lahjani), varattiin etelän matka keväälle :) oon todennut että nautin paljon enemmän kunnon reissusta jonnekin kivaan paikkaan kuin niistä "muka" ihanista pörrösukista ja muista turhakkeista joita olen ennen saanut, tai vaikka kauniista koruista joita olisinkin itse toivonut. Nykyiseltä mieheltäni en siis näitä ole saanut, tämäkun on vasta toinen joulu yhdessä. Viime jouluna ostettiin olkkariin uusia huonekaluja lahjarahoilla kun mies muutti juuri ennen joulua minun asuntooni :)
 
Meillä on tapana kysellä noista lahjoista lasten vanhemmilta, siis sisariltani, mitä olis tarvis tai mikä on toivomuslistalla. Niinpä tänäkin vuonna olen toteuttänut esim. Niilon 2v 8kk toiveen saada lasten keilapeli. Ja isommat tytöt saavat lahjakortit tms. koska heidän toveensa alkavat olla niin isoja (11v ja 12v) ettei minun budjetista niitä hankita.
Ellin kohdalla olen ajatellut, että tarpeellisia juttuja, leluja ja sellaisia kerrotaan tädeille, jos haluavat lahjaksi hankkia, ja isovanhemmat muistanevat rahalahjoilla, Laitetaan sitten Ellin tilille josta saa ne sitten isompana. Isännän kanssa meinataan joululahjaksi toisillemme mennä yhdessä syömään jonnekin kivaan paikkaan, ja laitetaan Elli siksi aikaa mummolle tai kummille hoitoon.
 
Oon pitkään miettinyt miten tuolla pojalla saisi pysymään paidat päällä kun ne on aina korvissa ja muutama ihana paita on kaapissa tyhjän panttina. Kaveri vinkkasi sitten että Linexistä saa hihattomia bodyja ja kyllä, paita pysyy päällä eikä nouse niin herkästi. Loistavaa!
 
pitäisi hankkia matkasänky. Onko kokemuksia? Tarvitaan viimeistään juhannukseksi kun lähdetään mökille. Ikää tytöllä silloin about se 9kk. Voishan sen sängyn hankkia aikasemminkin jos vaikka tahtois ennen kesää tytön laittaa yökylään.
 
Mulla ei oo kokemusta matkasängyistä (kuulisin mielellään niitäkin) mutta oisko jollakin jo käytössä NOKKAMUKI? Mikä ois hyvä kohta 5kk ikäiselle? Meillä ei oo ollu tarvetta pulloille, mutta nyt pitäis jättää vauva iskän hoiviin ehkä neljäksi tunniksi, siinä voi jo tulla nälkä..
 
Mun tarttis myös hakea pojalle nokkamuki. Olen "hörppyyttänyt" tavallisesta muovimukista pakkaseen lypsämääni maitoa iltaisin. Osaa hörpätä aika hyvin, mutta kyllä siinä aina ohi menee jonkin verran. Markettien lastenhyllystä näkyy saavan ihan hyviä mukeja.
 
Ostin ikean nokkamukin missä on kahvat ja siitä tyttö "oppisi" juomaan heti. Osaa kyllä myös pelleillä sen kanssa mutta ainakin nielee veden joka tulee suuhun. Ei siis juo tuttipullosta eikä oikein hörppyyttämällä. On siis ihan semmonen perus, kova nokkamuki.
 
Meillä on Tupperwaren nokkamuki ja se onkin ainoa mistä vauva on oppinut juomaan. Jonkin verran koettaa myös itse kallistella mukia kahvoista :)
 
Joo just tuo :) Se on kiva kun vauva voi vaan ikenillä vähän puraista tuota suukappaletta niin vettä/maitoa alkaa tulla. Eikä fuskaa vaikka kääntää ylösalaisin. Saatiin tuommoinen setti joululahjaksi vaan ilman noita aterimia! Pikkukipot on kovassa käytössä ja sitten tuo muki.
 
Takaisin
Top