Hankinnat vauvalle

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Kiips
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Känkkis: Meille tuli tänne kolmen kilsan hiekkatien päähän autottomalle äidille käytetyt Gessleinit, joilla ajattelin tuolla metsässä jyrryytellä. Ei ole kokemusta, joten toivotaan parasta.Bussille eli neuvolaan yritän talvikeleillä päästä enimmäkseen kantoliinan kanssa.

Kokemusta on vain surkeista ABC Designeista, jotka maksoivat monta kertaa ostohintansa jatkuvasti uusittavine renkaineen ja jopa akseleineen, jotka sitten jännästi eivät kuuluneetkaan takuuseen...

Känkkis: Jos liikkuu vaunujen kanssa vaihtelevissa maastoissa ja välillä vähän haasteellisemmissakin, kannattaa siihen ensimmäisenä kiinnittää huomiota että alla on hyvät pyörät! Meillä on brion rattaat joihin en ole kyllä ollut muuten 100% tyytyväinen, mutta meillä on niissä pumpattavat pyörät ja aika hyvin ovat pelittäneet hankalissa maastoissa ( joustaa paremmin kuin kovat pyörät) ja sohjoisilla teillä talvella. En siis välttämättä noita brioja suosittele, mutta kannattaa vaikka poiketa vaunuliikkeessä ja kysellä myyjältä eri vaihtoehdoista.

Lisää pieniä hankintoja tehty.. Harsoja pari pakettia ja pari pussilakanaa ja eilen löydettiin kirpparilta pinnasängyn reunapehmuste :) Mikähän noissa reunapehmusteissa maksaa, kun lastentarvikkeessa katottiin hintoja niin oli jopa 80e hintaa. Onneks löyty kirpparilta kivannäkönen pehmuste :)

Onko kukaan ostanu myös äitiyspakkaukseen reunapehmusteen? Mietin tarviisko sellanenki hankkia, mutta toisaalta eihän se vauva kauhean pitkään siinä äitiyspakkauslaatikossa nuku.

Hippii, nyt rupee olemaan kaikki vauvakamat kasassa! Silti voi vauva kyllä pysyä vielä seuraavan kuukauden ihan rauhassa masussa ;) Kävin tänään hakemassa tutteja, vaippoja, sinkkivoidetta, vanulappuja, vauvantopseja, rasvaa ym muuta pikkusälää + sain myös suurimman osan sairaalakassin sisällöstä hommattua, mm. imetysliivit, suojat, nännivoiteen, siteitä ym.
Tarviiko noihin jälkivuotoihin jotain jytympää tavaraa jalkojen väliin, tenaladyä tms? Mä ostin ihan tavallisia paksuja kuukautissiteitä mutta onko ne liian ohuita? Muistan pärjänneeni sektion jälkeen ihan tavallisilla, mutta mahtaakohan ihan normi synnytyksen jälkeen vuodot olla voimakkaampia?

Itse en ostaisi siteitä kummempaa jälkivuotoja varten. Sairaalasta saa tietysti laittaa housuihin Tenaa jos tarvitsee ja käydä sitten vaikka kotimatkalla lähäristä hakemassa lisää, jos tarvitsee. Mulla oli ne ÄP:n siteet ja jotain muita yösiteitä paketti, ja niistäkin lähes kaikki tuli käytettyä vaan siksi etten halunnut kaikkia roskiin laittaa, saati säilyttää hamaan tulevaisuuteen. Oikeasti tuo vuoto on niiiiin yksilöllistä! Just tänään kävi kaveri jolla myös sektio esikoisestaan, hän sanoi että vuosi kuin seula, mulla taas tosiaan ihan tavis siteet ja pikkuhousunsuojat oli riittävät.

Mä käytin esikoisen syntymän jälkeen myös ihan tavis siteitä. Tai tais ne olla jotain yösiteitä, ne oli huomattavasti mukavammat jalkovälissä kuin 5cm paksut siteet :D Saahan sitä sitten vaihettua niin usein kuin tarvis. Ainii, yöllä taisin kuitenkin sängyssä pitää lakanan päällä pyyhettä. Ihan sen takia, että jos tuli ohivuotoa niin ei ollut lakanat veressä ja samalla ei harmittanu jos maitoa puski yli äyräiden. Ei tarvinu joka aamu lakanoita vaihtaa.

Mutta hankinnat vauvalle. Aika vähäiset :) Esikoiselta kaikki tärkeimmät jemmassa. Mutta ehdottomasti pitää harsoja hommata. Esikoinen käyttää vielä omiaan unirätteinä ni ei tarvi hänen niistä luopua, kun tuntuu niin tärkeitä olevan. Ajattelin vielä vauvalle värjätä harsot jonkun tietyn oman väriseksi niin esikoinenkin osaa sitten erottaa (eikä siis harmistu kun omat rätit menee vauvalle) vauvan ja omat rättinsä :)
Tuplarattaat me ostettiin käytettynä ja vauvalle siihen pehmeä kantokoppa. Pitäs varmaa pinnasänky kasata ja häkkikellarista kaivaa äippäpakkaus ja kattoa sieltä neutraalit vaatteet. Jos tää on poika ni joutuu kyllä synnytyksen jälkee lähtee vaateostoksille. En mä kuitenkaa halua poikaa pukea esikoisen vaaleanpunaisii vaatteisii :D

Pinnasänky on kasattu, vaatteiden pesu-urakka aloitettu, vaunut tilattu ja samalla hankittu erinäistä pikkusälää. Kohtahan sitä alkaa olla jo kaikki kasassa. Turvakaukalo on tärkein juttu, joka vielä puuttuu. Ja itselleni haluaisin kestoliivinsuojia. Onko suosituksia niistä?

Ai niin, joku vinkkasi, että kivoja värillisiä harsoja saa Marks & Spencerin nettikaupasta. Postituskulut Suomeen on toki jonkun verran, mutta ehkäpä sieltä löytyy muutakin hankittavaa kuin vain harsoja :wink

Ihanaa, kun on saanut hankkia juttuja vauvalle.

Ostin jo huhtikuussa yhdistelmävaunut, iha pränikät liikkeestä.
Tästä linkistä näkee tuotetiedot: http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/3361/pl

Mun ja miehen makuun nämä tuntuivat kaikkein parhaimmilta, mitä testailtiin liikkeissä, eikä hinta ole tosiaankaan kova. Rengasleveyttä näissä vaunuissa riittää, mutta renkaat ovat pikakiinnikkeillä kiinni, ja lähtevät iisisti irti, jolloin vaunut vievät paljon vähemmän tilaa autossa.. ja näissä on sivuttaisjousituskin.. menee haastavammallakin lenkkipolulla pehmeästi.
Vauvan turvakoppa on Maxi-cosin ja isofix-kiinnikkeillä jo odottamassa kyytiläistään autossa. <3
Hoitopöydän kävin hakemassa pari viikkoa sitten.. vaatteet on pesty, tuttipullot on hankittu, kylpypaati, harsoja yms osteltu lisää. Vaippapaketti taitaa enää olla ainoa, mikä pitää ostaa..
Olen kyllä ostanut uutena paljon, koska ajateltiin tehdä lisää lapsia.. onpahan sit seuraaville valmiina. Lapsen isä rakentaa itse pinnasängyn näppäränä kaverina, joten sekin on työn alla. Anoppi se on kutonut jo ihanan villaisen talvihaalarin ja töppöset.. Oon niin innoissani, että voisin pakahtua! :D

Ihana anoppi sulla Sinbbu :) itselläni kun välit "vähän viileemmät", mikä harmi tulevaa vauvaa ajatellen. Mutta hankinnoista, onko rintapumppu välttämätön?

Toisille on, toisille ei. Itse en olis tullut toimeen ilman, opin lypsämään käsin vasta loppumetreillä ja tosiaan mä imetin sen 1v10kk....

Apuva papuva, toisen on jo ostaneet kaiken :O :). Onneksi meilläkin jo kaikki isot tavarat. Nuo pikkutavarat puuttuu. Mut en mä edes tiedä mitä kaikkee pitää ostaa :b. Pitääkö nuo kaikki vauvakirjat lukea...

Hiljaa hyvä tulee. Tänään tuli kirpparilla vastaan amme ja pääsi meille kotiin asti :) Enää puuttuvat nuo kertakäyttöiset liivinsuojat sairaalaa varten, sähkökäyttöinen rintapumppu, pakastuspussit äidinmaidolle ja muutama taskuvaippakin saisi ilmestyä tänne noiden entisten seuraksi. Jesperissä ja Juniorissa oli roima ale, joten tuli ostettua muutama pikkubodykin. Harsovaipat saisi ilmeisesti kätevästi pysymään näpsyllä, mutta niitä ei ole vielä tullut vastaan. Ollaan yritetty hieman perehtyä noihin taitteluohjeisiin, mutta kovin vaativia tuntuvat olevan.

Meillä jäi kyllä noiden harsovaippojen taittelu muutamaan kertaan, lähinnä jos oli tullut jotakin vaippaihottuman tapaista niin yöksi laitettiin pelkkä harso, joskus harso ja villahousut. Minusta ne ImseWimsen sisävaipat oli niin älyttömän käteviä, jotka oli olleet vissiin 2010 ÄPssä, ja nyt niitä saa ihan melkein ilmaiseksi kirppiksiltä! Kannattaa katsella sillä silmällä.

Meillä on aikamoinen kasa vaatteita valmiiksi hankittuna, mutta aika paljon vielä hommaamatta ja varsinkin isommat ostokset on edelleen ostamatta. Itselläni alkaa tulla aikapula olo, kun pitäs kotiakin järjestää, että tänne mahtuisi.

Vielä pitäs ostaa pinnasänky, patja, pinnasänkyyn reunan suojukset, hoitopöytä tai lipasto, jonka päälle hoitotaso. Olen ajatellut ostaa ikeasta Malm -lipaston ja siihen joku hoitotaso päälle. Tuleekohan siitä liian korkea, kun se lipasto olis metrin korkuinen + sitten se hoitotaso päälle? Olis vaan käyttöä lipastolle enemmän, kuin hoitopöydälle. Mikähän sitten hoitotasoksi siihen päälle?
Mites patja? Riittääkö ihan ohut vaahtomuovipatja?

Sitten mietin onko kapaloa turha ostaa etukäteen? Entä mitä mieltä olette unipusseista?
Mietin olenko hullu kun tekis mieli ostaa tollanen, on meinaan todella kallis... http://www.imetystoppi.fi/index.php?tr=247&ala=&tuote=1192
Tuo kuitenkin kävis pitkään ja sopis lämpimillekin keleille. Meilläkin on näin kesäisin ihan mahottoman kuuma sisällä...

Jonkinlaisia kosteussuojia pitäs myös hommata. Bebesin sivuilla hehkutetaan villaisten suojien perään http://www.bebes.fi/kauppa/product_info.php?cPath=24_58&products_id=2648
mutta ovat kyllä aika kalliita ja varsinkin kun pitäs ostaa vaunuihin, hoitotasolle, sänkyyn imetys suojaksi, pinnasänkyyn ainakin. Ja ehkä joku vaihtosuojakin, kun toinen menee likaiseksi... Ei nyt viitsis montaa sataa maksaa, vaikka olis kuinka hyviä. Mut ehkä jonkun kokoisen ostankin vai saisikohan jostain halvemmalla täysvillaista huopaa? Eurokankaassa myydään hygieniasuojaa metrikankaana, mikä koostuu 80% puuvilla, 20% polyesteri, polyuretaanikalvo. Onkohan tuo hiostavaa? http://www.eurokangas.fi/kankaat/tuotteet/tuoteryhma/43

Liinanna: Ei sitä pinnasängyn reunapehmustetta ainakaan ihan hetkeen tarvitse, kun eihän ne pienet vauvat liiku mihinkään. Meilläkin on, mutta oli esikoisen kanssa käytännössä turha, vaikka toki jossain vaiheessa siellä sängyssä kääntyiltiinkin. Mutta tyttöä tuntui vain häiritsevän, kun ei sitten sen pehmusteen takaa nähnyt.

Itse sain eilen lopultakin ostettua sen Manducan! Tänään olen luvannut esikoiselle, että pääsee kokeilemaan Manducassa reppuselässä olemista. Isi saa luvan kantaa, halusi tai ei. :D Kaikki välttämättömät tulokkaalle on nyt, jotain pientä varmaan pitää vielä hommata. Tällä hetkellä mielessä lähinnä, että saisi nuo vaatteet tehtyä valmiiksi. Pienen housuista puuttuu vielä kuminauha yms...

Mä osti kangaskaupasta ihan tavallista muovitettua froteeta ja leikkelin sopiviksi paloiksi esikoista varten. Kapalo virkaa meillä on hoitanut ihan lakana tai pehmoinen peitto. Nukkupussinkin hommasin aikanaan muttei esikoinen siinä sopeutunut nukkumaan. Tosiaa pinniskään mikään kiireellinen ole, vauva tarvitsee pienemmän 'pesän' aluksi ettei tunne oloaan turvattomaksi. Tuon pienennykse tosin voi tehdä vaikka kiertämällä peittoa rullalle vaavin ympärille.

Meillä on nyt ihan viimeisetkin hankinnat tehty eilisen päivän aikana. Enää pestävänä muutamat petivaatteet ja vauvan vaatteet. Sänkyynkin täytyy sitten valita petivaatteet ja laittaa se kuntoon. :) Vaunukopan vois laittaa runkoon kiinni ja turvakaukalon telakan asentaa autoon odottamaan. En oo ihan varma osaako mies laittaa telakkaa autoon, kun toi ohjekirjan lukeminen on hieman heikossa, niin ehkä parempi kattoo se nyt ajoissa kahdestaan sinne autoon. :angel4

Jee!! Nyt on hankinnat tehty ja pikkuinen olisi tervetullut! Viikon päästä sunnuntaina kaveri on täysiaikainen, joten sitten mun puolesta voisi kaveri saapua! :)))

Mulla rupeaa olemaan kaikki hankinnat myös tehtynä! Tänään putsasin esikoisen vanhan turvakaukolon ja pistin kaikki vauvalle tarpeelliset pehmikkeet sinne valmiiksi. Mies saakin asentaa sen sitten autoon. Myös sairaalakassi tuli vauvan osalta pakattua valmiiksi, omastani puuttuu vielä muutamia juttuja. On kyllä jotenkin niin epätodellinen olo, tämä raskausaika on mennyt huippunopeasti. Mulla alkaa ens ma 38 viikko, eli periaatteessa vauva voisi jo syntyä :) Mutta mä olen kyllä edelleen varautunut siihen että tässä voi vielä se kuukausikin vierähtää....

Takaisin