Hankinnat - turhat ja tarpeelliset

Me taas taidetaan nyt äitiyspakkaus ottaa :)
Esikoiselle otettiin ja kaikkia vaatteita käytettiin, tokalle ei otettu mut nyt kyllä oli sen verran kiva paketti et varmaan otetaan.
 
Me on otettu noille aikasemmille pakkaus niin nyt mietin ettei otettas. Rahalla vois ostaa sit sen kaukalon ostaa. Tai vaikka sen kantoliinan :D
 
Me ei oteta nyt äp-pakkausta. Sen makuupussin ajattelin kuitenki hommata :)
 
Mä oon vähän kahden vaiheilla, toisaalta tuntuu ettei välttämättä tarvita pakkausta, mut sit taas siinä on kumminki niin paljon tavaraa mukana et se rahakorvaus ei oo yhtään saman arvoinen..
 
Minäkin oon nyt vähän kahden vaiheilla miten teen äitiyspakkauksen kanssa. Ensimmäisen kanssa sen otin, mutta minulla taitaa siitäkin olla aika paljon jäljellä. Toisaalta olisi kiva, että jokaisella olisi oma laatikko, mutta pitää nyt miettiä.. onneksi on vielä aikaa miettiä miten tekee [emoji1]
 
Vaatteiden tarvekin mietityttää. Miten paljon pieni vastasyntynyt tarttee vaatetta? Pärjääkö alkuun vaikka äitiyspakkauksen (ja lahjaksi saaduilla) vaatteilla? Monesti kuulee sitäkin, että on tullut hankittua liikaa vaatteita ja osa jääkim käyttämättä.

Meillä ei sopinut äitiyspakkauksen vaatteista mikään vielä moneen ensimmäiseen kuukauteen. Lähempänä 6-9kk ikää on ne koot mitä siinä pakkauksessa tulee, osa meni vasta 1v. Ne on tarkoituksella reiluja, että ei kävis niin että jollekkin ne on pieniä ja sitten niille pienemmille vauvoille ne sopii sitten myöhemmin.
Elikkäs ennemmin laittaisin näihin lahjaksi satujen varaan. Ne on varmasti sen kokoisia mitkä on käytetty oikeasti ihan vauvana.
Esikoisen aikana mä ostin lähes kaiken kirppikseltä tai sain tutuilta. Aina ku tuli joku pieni kietaisu body tai vetskri pyjama tai muu käytännöllinen vastasyntyneelle sopiva vaate eurolla vastaan, niin ostin. Myöskin lainasin muutamalta kaverilta, jolla oli samana vuonna syntyneet lapset ja ei ollut vielä ehtinyt laittaa pieneksi menneitä pois.
Meillä oli käytössä ehkä 10 bodya ja parit puolipotkarit ja muutamat housut ja 4 pyjamaa alkuun. Ei tarvinut joka päivä pestä pyykkiä, yleensä bodyja vaihtuu useammin kuin muita vaatteita ja meillä oli pulautteleva vauva, niin oli sitten myös joitakin vara bodyja.
 
Mä otin esikoisen aikaan 2015 pakkauksen ja oli sitten pettymys. Jotenkin olin kuvitellut että juu siinä saa paljon enemmän kaikke mitä sillä rahalla saa. Mutta sitten todellisuus oli toinen.
Meillä tuli käyttöön makuupussi, pyyhe, kestovaippa, villahaalari, ihan muutama vaate, kynsisakset, kestoliivinsuojat, nännivoide. Kuumemittari ja kylpylämpömittari hajos parin käyttökerran jälkeen. Kaikki vaatteet oli jotenkin poikamaisia, vaikka ei mitään hempeitä tyttö vaatteita käytetäkkään, niin ei silti tullut meillä käyttöön ja lisäksi ne oli aivan väärän kokoisia alkuun, eikä sitten puolen vuoden kaapissa pyörittelyn jälkeen tehnyt enään mieli pukea niitä päälle, kun oli jo tietyt lempparit löytynyt.
Nyt en edes harkitse pakkausta. Ostan sillä rahalla vain tarpeellista ja kun aika paljon ostamme käytettynä ja aleista, niin saan varmasti paljon enemmän ja just meille tarpeellista.
 
Itse aion kyllä äitiyspakkauksen ottaa, ensimmäinen kun tulossa niin siellä varmasti kaikkea tarpeellista löytyy ja se vaihtoehtona oleva rahasumma taisi olla aikasta pieni..?
 
Minäkin meinasin ottaa pakkauksen vaikka otettiin esikoiselle ja on kaikki "osat" vielä tallella. Naurettiin ystävän kanssa silloin kun julkaisivat tämän viimeisimmän äitiyspakkauksen että siinä on niin kivoja juttuja että jo saadakseen sen olis kiva että tulis lapsi! :)
 
Ite ajattelin ensin että en ota pakkausta, mut sitten tajusin että haluun säästää molemmille pakkauksen makuupussit ja jonkun kivoimman vaatteen. Ja oli sielä muutakin tarpeellista :)

Ja meillä oli myös siis tytöllä 2015 pakkaus mutta en kauheesti tykännyt siitä, tosi poikamainen. Tää 2017 on paljon kivempi mut toisaalta vähän tyttömäisempi :D
 
Mullakaan ei tullut äitiyspakkauksen vaatteet käyttöön. Oli myös mun mielestä vähän poikamaisia (2015 pakkaus) ja vaatteita tuli muutenkin hankittua niin paljon, että nuo sitten jäi. Mietin jos nyt ottaisi sitten rahana. Kuitenkin tallessa edellisestä pakkauksesta kynsisakset yms tarpeellinen.
 
Meillä on -15 ja -16 pakkaukset ja molemmat oli tosi poikamaisia.. et on sit ainakin vaatetta pojalle jos tulee poika. Toisaalt mä kyl haluisin ton pakkauksen ku katoin jo sillon ku se julkastiin et ompa kiva. Mut meil olis sit kaikkee kolmin kappalein.. mut on sitä aina kiva tutkia mitä sieltä äitiyspakkauksesta löytyy ja oottaa aina sitä vaik se oli kuin mones pakkaus tahansa. :D
 
Ajattelin että nyt voisi perehtyä enemmän noihin kantoliinajuttuihin kun meillä oli siis esikoisen aikaan lainassa sellainen kantoreppu mitä ei kyllä käytetty mutta mietin että se liina tai mihin nyt voi vastasyntyneen laittaa vois olla kätevä niin vauva kulkis sitten aina mukana ja kädet olis vapaana että voi esikoista paimentaa.
 
Hialeah mä oon miettiny samaa! Kaveri käyttää uudella vauvalla kantoliinaa niin helpompi sit esikoisen kanssa hommailla kaikkee.
 
Meillä esikoisen ajoilta monta eri kaintovälinettä, kun sain tutuilta ja säästin ne mitä tuli käytettyä. Ihan vauvana esikoinen ei suostunut olemaan mandukassa ja esim reissuissa lentokentällä ja sellasissa tilanteissa ku tarvi olla kädet vapaana oli käytössä baby björn, koska oli silloin ainut missä viihtyi. Ostin sitten trikoisen liinan, koska halusin että kantaminen on molemmille ergonomisempaa ja se oli meillä vauva aikana ihan paras. Kotona käytin rengasliinaa aina kun piti saada tehtyä jotain ja kietaistua lapsi nopeasti kyytiin. Sitten myöhemmin oli käytössä tula ja se oli ihan huippu reissussa ja lapsi viihtyi selässä siinä kivasti. Kun siitä loppui paneelin pituus ostettiin taapero kokoinen wompat ja siitä tykkää koko perhe. Nyt mietin että pitääkö vauvalle ostaa oma wompat, ku sillä on niin mukava kantaa, mut ne on kyllä arvokkaita. Alkuun saa riittää tuo trikoinen liina..ehkä joku kiva kudottu joka menee sitten pidempään ja vois kantaa vaikka molempia samalla..
 
Näihin kantoliinoihin liittyen kysymys teille niitä käyttäneille. Nukkuuko vauva/lapsi teillä niissä tai nukahtaako vain niihin? Olen muutamalla tutulla nähnyt usean vuoden ajan sen, että vauva/lapsi ei sitten enää välttämättä nukahdakaan mihinkään muualle kuin siihen liinaan äidin tai isän syliin. Ymmärrän, että jotkut ehkä näin haluavatkin ja lapselle ihana läheisyyden tunne jne. mutta näen asiassa myös joitain huonoja puolia. Tämä on toki kokemattoman ja hieman ennakkoluuloisen ajattelua.:angelic: Siispä korjatkaa ja kertoilkaa omia kokemuksianne. :)
 
Meillä pitää miettiä että tarviiko hankkia tupla rattaita ollenkaan. Esikoinen on sitten 2v3kk, niin kuvittelisin että ei. Ostetaan seisomalauta ja sitten molemmille lapsille oma kantoväline mukana, jos ei jaksa seisoa tai kävellä. Luultavasti vauva kulkee alkuun enemmän liinassa ja esikoinen vaunuissa, mutta toisaalta jos vauva nukkuu hyvin vaunuissa, niin kuin esikoinen nukkui, niin sitten ehkä esikoinen kulkee selässä silloin kun vaatii päästä kyytiin. En sitten tiedä miten käytännössä onnistuu, kun on tarve päikkäreille..nukkuuko esikoinen sisällä ja vauva ulkona vai miten..pitäis vähän pohtia vaihtoehtoja lähempänä, ettei tuu sitten yllärinä ja pitää kiireessä keksiä ratkaisut.
 
Näihin kantoliinoihin liittyen kysymys teille niitä käyttäneille. Nukkuuko vauva/lapsi teillä niissä tai nukahtaako vain niihin? Olen muutamalla tutulla nähnyt usean vuoden ajan sen, että vauva/lapsi ei sitten enää välttämättä nukahdakaan mihinkään muualle kuin siihen liinaan äidin tai isän syliin. Ymmärrän, että jotkut ehkä näin haluavatkin ja lapselle ihana läheisyyden tunne jne. mutta näen asiassa myös joitain huonoja puolia. Tämä on toki kokemattoman ja hieman ennakkoluuloisen ajattelua.:angelic: Siispä korjatkaa ja kertoilkaa omia kokemuksianne. :)

Meillä yritettiin vauvana aina ensin nukuttaa sänkyyn ja sen jälkeen vasta syliin/kantoliinaan, jos ei millään suostunut nukahtamaan. Jos oltiin liikenteesä, niin usein ei malttanut nukahtaa vaunuihin ja nukutettiin silloinkin kantoliinaan. Aina vähän nukahtamisen jälkeen laitettiin sitten varovasti vaunuihin tai sänkyyn.
Jossain iässä tuli hetkellisesti vaihe, että jos oli nukahtanut liikkuviin vaunuihin, niin heräs jos pysähdyin. Neuvolasta ohjeisti, että ei oo hyvä totuttaa lasta nukahtamaan liikkeeseen, koska sitten se voi alkaa vaatimaan sitä ja sitten joudun käveleen koko päikkäreiden ajan. Varmasti sama pätee myös liinassa ja sylissä nukuttamiseen. Jos totuttaa siihen, niin lapsi vaatii sen aina.
Mä ajattelen että päikkäri aika on mun henkireikä ja mun omaa aikaa, eikä mulla oo silloin mitään velvollisuuksia. Totutin esikoisen nukahtamaan paikoillaan oleviin vaunuihin niin että laskin sinne, suukotin hyvät unet ja laitoin unimusiikin itkuhälyyttimestä päälle ja lähdin hiljaa pois. Välillä jos tuli itku, niin hetken ihan minimaalisesti keinutin vaunuja ja se auttoi. Vielä 1v7kk ikäisenäkin tää toimii ja nukkuu 3-4h päikkäreitä näin.
Kantovälineeseen nukuttaminen on meillä ns. hätäkeino, jos on mennyt jo yliväsyneeksi tai jos ollaan vieraassa paikassa.
 
Näihin kantoliinoihin liittyen kysymys teille niitä käyttäneille. Nukkuuko vauva/lapsi teillä niissä tai nukahtaako vain niihin? Olen muutamalla tutulla nähnyt usean vuoden ajan sen, että vauva/lapsi ei sitten enää välttämättä nukahdakaan mihinkään muualle kuin siihen liinaan äidin tai isän syliin. Ymmärrän, että jotkut ehkä näin haluavatkin ja lapselle ihana läheisyyden tunne jne. mutta näen asiassa myös joitain huonoja puolia. Tämä on toki kokemattoman ja hieman ennakkoluuloisen ajattelua.:angelic: Siispä korjatkaa ja kertoilkaa omia kokemuksianne. :)

Riippuu vähän. Nyt isompana nukahtaa ja sit siirrän muualle, mutta sillon vauvana annoin nukkua. Ja kun vauva on ollut äidin sisällä 9kk niin ei vauva tunne oloaan turvalliseksi muualla. Vauvalle turvallisi ja luonnollisin on kuulla sydämen syke.
 
Täällä olisi myös kantoliinaan kysymys kun se trikooliina on ilmeisesti sellainen mihin vastasyntyneen voi laittaa, mutta onko jotain kantovälinettä mikä ei edellyttäis niin paljon sitomista? Mahdollisimman yksinkertainen käyttää?
 
Takaisin
Top