Hankinnat/ ostokset ja lahjukset

Vähän aiheen vierestä, mutta oletteko saaneet jotain ohjeita vastasyntyneen kanssa ulkoilusta? Mun esikoinen on syntynyt marraskuussa ja me kyl lähdettiin heti vaunuilla ulos (ehkä viikon ikäisenä) eikö tullut mieleenkään että se olis jotenkin kiellettyä. Toki ei oltu pitkään ja sitten vasta neuvolan terkkakin alkoi puhua siitä ulkoilusta...

Mun mielestä edelleen on suositus talvivauvoille, et 2vk ikäisenä vasta aloittaa ulkoilu ja pakkasraja -10-15°C.
Terveyskirjaston (Duodecim) sivulla on sanottu
Vauvan kanssa ei neuvota lähtemään ulos, ennen kuin lapsi on parin viikon ikäinen. Ulkoilma on Suomessa usein liian kylmää vastasyntyneelle, ja kaupoissa on vieraita ihmisiä, vieraita pöpöjä. Vauvaa pitää totutella uusiin asioihin vähitellen.

Jos ulkona on kylmempää kuin -10°C, vauvan ulkoiluttamista ei suositella, vaikka hänellä olisi ikää enemmänkin.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kot00103
 
Meillä on lähipiirissä useammassa perheessä pienet muksut ja ilmoitukset, että lapsiluvut täynnä. Eli kuvittelisin, että mekin ollaan saamassa paljon kaikenlaista... :) Tosin, kun vauva on itsellä ollut niin pitkään jo haaveena, niin monta juttua haluan päästä valitsemaan itse - toivottavasti tiedossa ei ole loukkaantumisia, jos jostain kieltäytyy...
 
Vähän aiheen vierestä, mutta oletteko saaneet jotain ohjeita vastasyntyneen kanssa ulkoilusta? Mun esikoinen on syntynyt marraskuussa ja me kyl lähdettiin heti vaunuilla ulos (ehkä viikon ikäisenä) eikö tullut mieleenkään että se olis jotenkin kiellettyä. Toki ei oltu pitkään ja sitten vasta neuvolan terkkakin alkoi puhua siitä ulkoilusta...

Neuvolan ohje 2v sitten talvivauvalla, että parin viikon ikäisenä voi aloittaa ja pidentää aikaa pikkuhiljaa. Pakkasraja tais olla just tuo -10-15 astetta. Jossain ryhmävalmennuksessa tuli keskustelua tilanteista kun on pakko vähintään piipahtaa ulkona esim koirien kans pienemmän vauvan kans tai kylmemmällä, että vauvalle sopiva vaatetus ja kantoliinaan äidin takin alle vois olla hyvä ratkasu.
 
Mun mielestä edelleen on suositus talvivauvoille, et 2vk ikäisenä vasta aloittaa ulkoilu ja pakkasraja -10-15°C.
Terveyskirjaston (Duodecim) sivulla on sanottu
Vauvan kanssa ei neuvota lähtemään ulos, ennen kuin lapsi on parin viikon ikäinen. Ulkoilma on Suomessa usein liian kylmää vastasyntyneelle, ja kaupoissa on vieraita ihmisiä, vieraita pöpöjä. Vauvaa pitää totutella uusiin asioihin vähitellen.

Jos ulkona on kylmempää kuin -10°C, vauvan ulkoiluttamista ei suositella, vaikka hänellä olisi ikää enemmänkin.

https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=kot00103

Juu no kauppaan tai muuhun tällaiseen julkiseen tilaan ei kyllä tulis viedä pientä, sen tajuan. Oltiin muistaakseni esikoisen kanssa just pariviikkoisena ekan kerran nopealla kauppareissulla. Mä vähän järkytyin kun näin kerran Hoplopissa äidin jolla oli valehtematta aivan vastasyntynyt siellä mukana.... jos tosiaan haluaa pöpöt niin sieltähän niitä vois oikein haalia varmuudella! Mutta jokainen toki tekee kuten tahtoo... ja tää menee nyt jo aiheena otsikon ulkopuolelle.
 
Nyt sais Britax smile II starttisetin tilattua alle kasisatasella :rolleyes: :rolleyes: mitenhän näitä tarjouksia osaa vältellä, kun täs on vielä 5kk laskettuun :facepalm: :bag: :hilarious:
 
Nyt sais Britax smile II starttisetin tilattua alle kasisatasella :rolleyes: :rolleyes: mitenhän näitä tarjouksia osaa vältellä, kun täs on vielä 5kk laskettuun :facepalm: :bag: :hilarious:
Mä oon kans katellut noita Britaxeja kun ne vaikuttaa kaikin puolin fiksuilta. Ainoa mikä niissä vähän häiritsee on ulkonäkö. Ne on niin kovin tavalliset ja huonot värivaihtoehdot. Onneksi tässä on vielä aikaa pähkäillä. Tietystihän sitä mennään ominaisuudet eikä ulkonäkö edellä, mutta olisihan se kiva jos vaunut näyttäisivät tyylikkäiltä. Mitä väriä sä oot katellut?
 
Kamomilla yleensä on ne mälsänmustat vaan tarjouksessa :confused: mut se turkoosi-vihree ois musta ihan kiva ja talvivauvalla erottuu lumesta :) kesällä tietty sit huonommin, mut onhan muuten valoisampaa :rolleyes: sukupuolta ei tiietä vielä, niin vihreä sopis kummallekin. Vaikkei väreissä esim. vaatetuksen suhteen aiota olla mitenkään sukupuolisidonnaisia.
 
Kamomilla yleensä on ne mälsänmustat vaan tarjouksessa :confused: mut se turkoosi-vihree ois musta ihan kiva ja talvivauvalla erottuu lumesta :) kesällä tietty sit huonommin, mut onhan muuten valoisampaa :rolleyes: sukupuolta ei tiietä vielä, niin vihreä sopis kummallekin. Vaikkei väreissä esim. vaatetuksen suhteen aiota olla mitenkään sukupuolisidonnaisia.
Älä vaan osta kirkkaita värejä. Meillä on kirkkaan vihreät rattaat ja kesällä kaikki ötökät tulee pärisemään sinne rattaisiin. Ei oo kiva kun niitä saa hätistellä.
 
Meillä on vihreät Brio Smilet (nyk. Britax Smile) ja en oo kyl huomannut, että keräisivät erityisen paljon pörriäisiä. :wideyed:

Mä oon muuten ollu noihin suht tyytyväinen - meillä siis niihin sopiva turvakaukalo, ratasosa ja vaunukoppa - mut ratasosa on kyl jotenkin kökkö. Tai se on niin ahdas ettei siihen kyl kauaa mahdu jos haluu käyttää sitä turvakaarta. Ne valjaatkin on jotenkin hankalat lämpöpussin kanssa, mut ilmeisesti niitä on jotenkin parannettu uudemmissa malleissa. Monet ilmeisesti tykkää noista vaunuista/rattaista tosissaan, mut ite pidän niitä vähän karvalakkimalleina ja jos nyt valitsisin uusia, niin kokelisin kyllä jotain muuta. Renkaat noissa on aika hyvät, kulkee huonossakin maastossa ja kääntyvät eturenkaat on hyvä juttu.
 
Mulla on nuo rattaat ihan semmoiset neon väriset eli tosi kirkas. Ei ne öttiäiste varmaan johonkin esim sammaleen vihreään tule.
 
Joo meillä on semmoset ns. perusvihreät ettei mitkään hirveen kirkkaat. Tuota väriä ei ehkä enää saakaan. Noi on ostettu loppuvuodesta 2015. Taitaa olla viimisiä Brioja mitä myytiin ennen kuin muuttui Britaxiksi.
 
Meillä on valkoiset Emmaljungat ja ne vasta kaikenmaailman pörrääjiä houkuttelee :D
 
Olen ostamassa ystävältä käytettynä Emmaljungat. Oli hyvä tuuri, että heillä sattui olemaan juuri toivomani vaunu malli kaikilla varusteilla. Väriä en huomannut kysyä ja en ole vielä ehtinyt käydä vaunuja katsomassa. Täytyy toivoa, että ovat tummat.
 
Onkohan jollakin kokemuksia pinnasängyn päälle tulevasta hoitotasosta? Onko ollut toimiva? Tila on rajallista ja mietinnässä on, missä vaipanvaihdot sun muut hoituis parhaiten.
 
Onkohan jollakin kokemuksia pinnasängyn päälle tulevasta hoitotasosta? Onko ollut toimiva? Tila on rajallista ja mietinnässä on, missä vaipanvaihdot sun muut hoituis parhaiten.

Mulla oli esikoiseen aikaa käytössä hoitotaso mikä tuli pinnasängyn päälle niin oli kyllä hyvä keksintö.
 
Onkohan jollakin kokemuksia pinnasängyn päälle tulevasta hoitotasosta? Onko ollut toimiva? Tila on rajallista ja mietinnässä on, missä vaipanvaihdot sun muut hoituis parhaiten.
Varmaan riippuu tilanteesta. Mä laitan tason kodinhoitohuoneeseen. Esikoisen kanssa oli kylppärissä. Kätevä että oli vesipisteen lähellä kun sitä kakkaa sai olla vähän väliä kuitenkin huuhtomassa.... ja kun käytin osaksi kestovaippoja niin ne sai heti pesukoneen lähelle likoamaan.
 
Onkohan jollakin kokemuksia pinnasängyn päälle tulevasta hoitotasosta? Onko ollut toimiva? Tila on rajallista ja mietinnässä on, missä vaipanvaihdot sun muut hoituis parhaiten.

Meillä sama juttu, että pitää keksiä joku kätevä systeemi. Mietin ensin sitä seinälle kiinnitettävää hoitopöytää, niin sais vessaan lavuaarin lähelle. Se ois kuitenkin aika hankala, koska ainoa paikka sille ois pytyn yläpuolelle, eli sit aina aukaista-laittaa kiinni, eikä kukaan pääse pytylle samaan aikaan pienen pesujen kanssa. Sit on siirrytty suunnitelmaan B. Eli pyörillä siirrettävä hoitotaso, jossa on amme ja siinä tyhjennysletku. Vauvaa pystyy siis kylvettämään ja vaippaa vaihtamaan oikeestaan missä vaan :) syy näihin hankaluuksiin on juurikin tilan puute, tai lähinnä logistiikka. Me asutaan vanhassa rintamamiestalossa, jossa on tosi pieni vessa (tilaa just pytylle ja lavuaarille) ja alakerrassa on varsinaiset sauna- ja pesutilat. Siellä taas on pienen kanssa hankala kulkea monta kertaa päivässä, kun on niin jyrkät portaat. Ja talvella tosi kylmä, ellei saunaa lämmitä jatkuvasti. Tulee meillä sinne erikseen kylpyamme ja pyykkikoneen päälle pehmuste, jotta siellä voidaan sitten myös itse saunassa käydessä pikkuinen ottaa mukaan kylpemään ammeessa :) eikä tartte sitä pyörillä kulkevaa hoitopöytää niissä portaissa kuljetella :rolleyes:
Toivottavasti löydät hyvän ratkaisun :)
 
Meillä olis hoitopöydälle kaks vaihtoehtoa. Joko kodinhoitohuoneen tasolla, jolloin lavuaari käsisuihkuineen vieressä ja pyykkikone alla. Ollaan molemmat aika pitkiä joten vielä parempi sen puolesta olis makkarissa Malm-lipaston päällä jolloin lipaston laatikoihin sais tarvikkeita ja lähin
vesipiste olis selän takana muutaman askeleen päässä. Ehkä testataan molempia. Meillä on 128 neliötä yhdessä kerroksessa kahdelle ja kaks vessaa joten vaihtoehtoja on :)
 
Kiitos kommenteista. Niistä saa ideoita itselleenkin. Voi olla, että sellainen pinnasängyn päälle tuleva ois meillä toimiva ratkaisu. Kylppäriin ei oo kuin muutama askel makkarista. Pesukoneen päälle ei hoitotasoa oikein saa, kun se on kapoista päältä täytettävää mallia. Makkarin lipastokaan ei oo kovin syvä ja vähän turhan korkeakin hoitotasoksi. Sinne mahtuu kyllä hyvin vauvojen vaatteet ja muuta säilytettävää. Yks vaihtoehto vielä vois olla kylppäriin joku kasaan menevä hoitopiste, jos sellaisia löytyy. Vielä on vähän aikaa kehitellä :happy:
 
Takaisin
Top