Hampaista

Meillä oli 6 kk eka hammaslääkäri. Meitä neuvottiin käyttään 2 kertaa päivässä tahnaa jos on se 500 yksikköö sitä fluoria tahnassa. Ja jos on 1000 niin riittää että toisella päivän pesulla tahnaa ja toinen vedellä. Lisäksi sanottiin myös noista Herra Hakkaraisista että vuoden iässä alotetaan ne. Ja että antaa pikkuhiljaa ja vähän kerrallaan lisää sitä määrää sit kun näkee ettei tuu masuvaivaa.
 
Meille tupsahti yhtäkkiä ja yllättäen kahden alahampaan jälkeen ylös oikealle toinen etuhammas, eli se kulmahampaan viereinen. Siitä meni viikko ja tuli se etuhammas viereen. Ja voi jessus...taas nousi 38 ja risat kuumetta. Nyt sitten ootellaan niitä vasemmanpuoleisia etuhampaita, tuskin niissä kauaa menee.
 
Voin kertoo et kulma ja poskihampaiden tulo perseestä.Näin paljoo ei oo itken muiden hampaiden kohdalla. Viime yönä käytii nukkuu puol neljä.Annoin panadolia joka helpotti sit oloa.Tänää sama huuto ja itku jatkunu unien aikana.Ei kuumeile mut nokka kävi vuotaa ku seula.
 
Voivoi :sad001 meillä vasta just puhkesi tänään 6s hammas. Nyt on ylhäällä kaikki etuhampaat. Se on jännä että jostain on noussut kuumettakin ja nyt on lähinnä oireena vaan kieltäytymistä lämpimistä ruoista.
 
Meillä paistoi viime viikolla yläkulmahammas läpi ikenestä, joka oli aivan paisunut. Miehen kanssa ihasteltiin ja kummasteltiin sitä hampaiden pesun yhteydessä. Mitään oireita ei ollut ollut... no, nyt ei kyllä ole hammasta näkynyt. Lilliputti ei oikein anna suuhunsa kurkkia, enkä ole väen vängällä halunnut purukalustoa tutkia. Ehkä se yhdeksäs hammas kuitenkin on siellä jossain. Kurjaa, kun ei tiedä, mistä vaivat aina johtuvat. Jospa meidän supernuhakin johtuu hampaista.
 
Onpas teidän vauvoilla hampaita, meillä on edelleenkin vaan 2 hammasta, 10kk iäs tuli toi toinen mut sen jälkee ei oo näkyny mut kaikkee pientä oiretta on ollu koko ajan et tekis hammasta.
 
Meille tuli ne ekat 2 alas 7 kk ja nyt sit reilu kuukausi sitten putkahti 3 ylös samaan aikaan. Musta tuntuu että tällä hetkellä kuolaa paljon enemmän kuin koskaan ennen ja nenäkin valuu että voisko olla lisää tulossa.
 
Meillä tehdään poskihampaita ja mä en tiedä enää onko tää hamppaite kiukku enää normi määrässä. Meillä huudetaan siis koko hereillä olo aika enemmän tai vähemmän. Joka ikinen päivä on pari raivokhtausta 30-60mi ja ei mikään auta :sad001 tyttö huuta vaikka kuinka kanniskelisi ja yritisi toista auttaa ja se huuton määr, huuta,potkii, heivaa käsillä,kiljuu naama punaisena, kahteena päivänä ollut pakko antaa panadolia. Miten paljon muiden pirpanat kiukkuu poskihampaita? Meillä on kiukuttu niitä jo kuukausi ja tästä viikosta sit meno tällästä et pitää vaa kanniskella, ihan kun olisin palannut ajassa vuoden ja eleltäisi koliikki aika :/ mä oon niiin loppunut tähän,tulispa nää hampaat jo. Tätä menoa naapurit tekee varmaa jonku lastensuojelu ilmoituksen meistä :/
 
Voi kuulostaa tosi kurjalle :sad001 Toivotaan että hampaat tulis sinne pian että olo helpottais! Meillä tehdään vasta ylös neljättä hammasta. Mikään muu ien ei näytä turvonneelle. Poika puree ihan kaikkee mahdollista. Oikein tärisee ja pitää saada purra. Ei suostu pureen puruleluja vaan tietenkin kaikkee muuta.
 
Meillä ei mun mielestä ole ollut hammasoireita. Tosin en välttämättä huomaisi niitä tän räkätaudin keskellä. Kunpa ne eivät ihan tuollaista aiheuttaisi. Voisiko olla jotain muutakin vaivaa? Kuulostaa niin rajulta. Jaksamista!
 
Poskihampaiden tuleminen tekee huomattavasti enemmän kipuilua kun etuhampaiden. Meillä huuto kesti kaks päivää,panadol autto onneks mut välit oli itkua ja huutoa.
 
Senni, kyllä meillä on holvattu surutta Buranaa ja Panadolia hammasvaivoihin, kyllä lapsen kipua pitää lääkitä! Kaveri joutu hakeen lääkäriltä ihan pronaxen reseptin ku lapsi oli hampaista niin tuskanen :sad001 Miettii miten tympeitä itellä ollu hammasvaivat ni sääliksi käy pientä. Meillä nyt ehkä 12hammasta?! Ei anna oikeen suuta tutkia mut kovasti rappaa.. ensimmäiset 8hammasta aiheutti aina hirveän tukkosuuden ja räkäsyyden :arghh: nää 4seuraavaa on enemmänki kiukuttanu ja aiheuttanu vaihtelevaa syömistä ( tehny alas ensimmäiset poskihampaat ja ylös kulmahampaat nyt kerralla, ennestään oli 4+4 etuhampaat jotka tullu aina 2kerrallaan)
 
Voi, miten eri tahtiin nämäkin asiat menevät... itse toivon, että loputkin hampaat tulisivat jo. Sormet ovat jatkuvasti suussa ja kuola valuu. Erityistä kiukkua ei ole ollut, eli kestää varmaan vielä jonkin aikaa ennen kuin poskihampaita ilmaantuu. Tosin meillä ei kyllä anneta suuta tutkia. En tiedä, miksi sinne kurkkiminen on niin vastenmielistä. Kauhea kiukku siitäkin, jos joskus joudun kaivamaan suusta jonkun aarteen ulos.

Meillä siis saldo edelleen yhdeksän.
 
Ei meilläkään onnistu suuhun kurkkiminen :D Sillai oon saanut tutkittua kun käännän pojan ylösalaisin niin että kikattaa ja nauraa niin sit on onnistunut tekeen pikaisen hammastarkistuksen :) Ihan tolkuton kuolaaminen täälläkin. Ja edelleen puree kaikkee mahdollista. Ollaan pidetty nyt tuttia aika paljon suussa hereillä ollessakin, se vähän hillitsee sitä puremista. Siis kun puree esim.mua ihan koko ajan vaikka kuinka kieltää. Ja hampaita siis 2 alhaalla ja 3 ylhäällä, neljäs näkyvissä.
 
Miten teillä muuten sujuu hampaidenpesu? Meillä on ollut yhtä tuskaa jo pitkän aikaa. Poika siis rimpuilee ja huutaa ja itkee eikä suostu avaan suuta. Pistin aluks sen piikkiin että on tulossa uusia hampaita ja ikenet hellänä mutta ei tässä nyt viitsis viikkotolkulla jättää pesemättäkään. Ihan mahdotonta saada pestyä.
 
Meillä onnistuu hienosti hampaiden pesu. Oon ihmetelly sitä koko ajan, toi on suu auki heti ku näkee harjan ja aiemmin kiukku tuli ku harjaus loppu, nyt ei enää kiukkua. Meillä tehdään nyt neljättä hammasta, ihan puhkeemaisillaan toinen etuhammas ylös.
 
Meillä hammaspesut hoituivat hienosti viime vuoden puolella. Nykyään ei oikein tykkää harjaamisesta. Yrittää pureskella harjaa ja imaisee vaan vedet ja tahnan pois. Sulkee suun ja työntää kieltä ulos... ei ole vanhempien eikä lapsen lempihetki. Harjataan siis aika pikaisesti aina, ettei muutu entistä vastenmielisemmäksi touhu.

Tajusin, että meillä on mennyt melkein neljä kuukautta edellisen hampaan puhkeamisesta. Missähän ne seuraavat viipyy? Yhden kulmahampaan on nähnyt useampi ihminen suussa, mutta aina välillä se "katoaa". En ymmärrä.
 
Meillä on nyt alas 2 hammasta puhkeemassa eli ne olis 7 ja 8. Ei oireita.
Meillä pojille tuli aina lämpöä kun puhkes hampaat eikä mitään kiukkuja ne vaan suuhun tupsahtivat. Mut neidin suu on iha eri. Kovaa kitinää ja kuolavaluu kuin hanasta. Bodyt pilalla vaik kuola kauluria käytetään.

Ja hammaspesu vaikeeta kun äiti yrittää pestä eka ja jasmin itse seuraavaksi. Huh huh mitä hommaa. Välil suuta ei saa millään auki. Sit vaa jätetään harjaamatta. Me ollaa pesty vielä et iltaisin hammastahnan kanssa ja aamuisin vedellä harjattu. Täytyy yrittää saada aamuksikin tahna käyttöön. Jossai vaiheessa.
 
Takaisin
Top