Hampaista

Me käytetään muumi lasten hammastahna ja pestään aamuin ja illoin

Aamuin illoin pesu vedellä ja tahnalla iltaisin sitten kun tulee poskihampaat/osaa sylkeä. Kolmas alahammas tuli vinoon, mutta ei näiden maitohampaiden kanssa kannata vielä semmosia murehtia. Se oikomisen tarve tulee jos tulee vasta sitten rautahampaiden myötä :)

Meillä pestään vielä ilman tahnaa, tosin hampaatkin tuli vasta just. Tyhmä kysymys ehkä mutta kuinka kauan niitä vauvan hampaita pitäis pestä?! Riittääkö ihan vaan pari sipasua? Meillä ei oo kovin suurta herkkua toi hammaspesu ja joudun joka päivä moneen kertaan houkutteleen että poika avaa suuta sen verran että saan harjan suuhun. Sittenkään en nää yhtään että osuuko se harjaus hampaisiin koska työntää kieltä eteen ym. Miten saatte onnistuun?

Välillä onnistuu paremmin välillä huonommin. Kieli menee kovasti eteen. Äänestä kuulen, osuuko hampaisiin. En mä niitä paljon hinkkaa. Lähinnä totutellaan siihen, että harjaillaan hampaita. Useimmiten Lilliputti haluaisi vaan imeskellä harjaa.

Mä juttelin yhden neuvolan tädin kanssa ja se antoi, ainakin omasta mielestään, näppärän vinkin lasten hampaiden pesuun. Lapsi selälleen esim. hoitopöydälle ja toisen käden sormella painaa leukoja auki poskihampaiden kohdalta ja toisella kädellä saa harjattua kunnolla kaikki hampaat. Ei ole ollut tarvetta kokeilla yllä mainittua vinkkiä kun meillä pesu onnistuu hyvin. Luulen, että pallerolla voisi tulla oksennus jos työntäisin sormia sen suuhun. Se yrjöö joka kerta kun sen suusta joutuu kalastamaan jotain sopimattomia esineitä tai asioita.

Mä raapsin jonkin aikaa hampaita ja käyn läpi suihkimalla kaikki ikenetkin. Lopuksi vauva pureskelee ja leikkii harjalla hetken. Ei olla tahnaa käytetty. Samoilla linjoilla pookkanan kanssa, että sitten vasta kun osaa sylkeä.

Miten ajotatte pesun iltaa? Ku meillä monesti puuron jälkeen ollaa toooosi väsyneitä ja välillä on joutunu pikasesti sipasee melkee het puuron päälle....onko haittaa ku ei oo vielä pysyvät hampaat?

Välillä laitan harjaan vähä lasten tahnaa että tottuu makuun. muuten mennään vaan vedellä

Jos puuron seassa on jotain marjaa tai hedelmää ja heti sen syönnin jälkeen menee hampaat harjaamaan niin kyllä siinä kiille kuluu. Lapsilla on vielä ohuempi kiille ja sen takia nopeammin reikiintyvät hampaat kuin aikuisilla. Hyvä olisi ainakin maitoa ottaa päälle suun phta tasapainottamaan ja vielä hörppy vettä ennen harjausta. Suositushan olisi harjata vasta puoli tuntia ruokailusta, tunnin päästä mikäli on juotu happamia mehuja tai limsoja. Ihan sama mitä ja minkä verran suuhun ruokaa tai juomaa (lukuunottamatta vesi) pistää, niin se aiheuttaa happohyökkäyksen, jonka seurauksena hammasta suojaava kiille pehmenee ja alkaa liueta.

Meillä puhkesi nyt toinen alahammas ikenen läpi (8 kk 5 päivää). En tiedä miten nopeasti teillä muilla on noi hampaat nousseet esiin, mutta meillä kyllä on kestänyt jo pari viikkoa tuon ekankin kanssa, eikä todellakaan ole noussut edes puoliväliin vielä.

Kyllä meilläkin kesti hampaiden kasvaminen pitkään. Elokuussa puhkesivat alas ja varmaan vasta joskus lokakuussa olivat "oikean" kokoiset. Nyt ylähampaat on jo enemmän näkyvillä puhkeamisen jälkeen, mutta ei varmaan kunnon hampaan näköiset ennen helmikuuta... tai tiedä sitten, miten kasvavat.

Meillä on nyt puhjennu emsimmäinen hammas. Alhaalla edessä. Ikää 2 pv vajaa 9kk. Tyttö ei juurikaan ole valitellut siitä, ehkä pientä kiukkua ja levottomuutta on ollu, lämpöä ei ole nostanut ja yöt on mennyt hyvin. :)

Meillä tehdään kai nyt ylähampaita kun sellanen jyystö ja hinkkaus ollut nyt pari päivää ja poika sillai paukuttaa ikeniä yhteen ja ärisee ja valittaa ja yöllä valittaa kans ja hereillä ja ihan karmeeta jajaja...

Toivottavasti tulevat nopeasti, Kitty. Meillä niitä tehtiin toooosi pitkään. Voimia kaikille hammaskitinöiden kanssa.

Meille puhkes nyt kolmas hammas alhaalle.Eilen huomasin hampaiden harjauksen yhteydessä. Luulin et tulis ensin ylös ennenkö uudestaa alhaalle ekojen jälkee mut kai se näinkin voi mennä.

Meillä on kanssa nyt hammaskiukkua ja ruoka maistuu huonosti. Entuudestaan on kaksi alhaalla, epäilen että on puhkeamassa niiden viereen eikä ylös. Mut eipä noita oikein näe, kun typy ei ymmärrä miks sitä suuta pitäis kattella lampun kanssa :D

Meille tullut reissun aikana kaksi uutta hammasta. Nyt yhteensä seitsemän harjattavaa. Kahdeksas varmaan putkahtaa pian pintaan. Sen verran kuolaa vieläkin. Mun mielestä alahampaat on aiheuttaneet enemmän kuolaamista ja ylähampaat olleet muuten tuskan ja työn takana.

Kuinka kauan teillä Tasse on kiukutellut ylähampaita ennenkö on tullut jotain näkyviin? Ja onko ikenet pullottaneet ennen tai mistä tiedät että on ollut hammaskitinää? Meillä on edelleen vaan 2 hammasta alhaalla ja mun mielestä ei näy vielä muita tuloillaan. Kaikki sanoo että kyllä pojalle nyt on tulossa hampaita kun noin jyrskyttää kaikkee mahdollista ja tunkee suuhun mutta mun mielestä toi tekee sitä aina, ei mitenkään erityisen paljoo nyt. Jokin aika sitten ihan selvästi kalvoi sitä yläientä mutta ei taas vähään aikaan.

Heh... meillä typy teki ylähampaita varmaan pari kuukautta. Lääkärikin luuli, että tulisivat pian, kun yläien oli tosi paisunut. Vaivasivat siis todella pitkään, mutta oireili vähän kausittain. Kun ien oli paisunut, ei suostunut imemään lainkaan. Apteekin hammasgeeli rauhoitti ikenen, minkä jälkeen jatkui kuitenkin ikenen kaivelu sormilla ym. suuhun sopivilla välineillä. Pitkään oltiin varmoja, että nyt tulevat hampaat ylös viikon sisään, mutta ei. Kun lopulta tulivat, neiti heräsi itkemään monta kertaa yön aikana. Meillä ainakin kipuiltu pahemmin juuri puhkeamisen jälkeen kuin ennen. Ylähampaat eivät kuultaneet meillä ikenen läpi niin kuin alahampaat.

Enhän mä varmaksi koskaan tiennyt, mitä oireilee. Mutta masuvaivat aika selkeitä, samoin refluksi, eli kaikki muu känkkäily meni hampaiden piikkiin. Suppoja meni kyllä jonkin verran, kun vaikutti kipeältä ja lämpöä oli jotain 37,5 - 38 väliltä.

Mutta niinku kirjoitin aiemmin, meillä ylähampaat ei aiheuttaneet niin pahaa kuolaamista kuin alahampaat. Tänäänkin on lentokoneessa koitettu hillitä kuolahirviön pärisyttelyä, ettei muiden matkustajien tarvitse pukeutua sadevarusteisiin.

Ai niin, meille oli tullut kutsu hammastarkastukseen tän kuun lopulla. Mitäköhän siitäkin tulee? Mitä siellä tehdään vauvan kanssa? Itkuhan siitä tulee, kun ei anna edes mun katsoa suuhunsa nykyään.

Mulla on muistikuva, ettei ne ekalla kerralla tarkasta suuta. Ei olla pötköllään tuolissa ja peilin kanssa tarkistella onko reikiä. Se on enemmänkin valistuskäynti ja kerrotaan hampaiden harjauksesta, tutin, pullon, peukun syönnistä ja oikeista ruokailutottumuksista sun muuta.

Me oltiin ekassa hammastarkastuksessa puolivuotiaana. Tuli kutsu siis jo silloin. Ei ollut hampaitakaan vielä. Meillä kyllä hammaslääkäri kurkkas pojan suuhun. Istuttiin siinä tuolissa niin että poika oli mun sylissä. Hyvin antoi katsoa vaikka etukäteen epäilin. Ja saatiin hammasharja ja juurikin tuota valistusta että miten hoidetaan.

Takaisin