Hampaista

Mä oon joskus antanut panadolia varsinkin yötä vasten. Meillä on puruleluna sellainen Lifefactoryn pururengas, joka on vauvalle todella tärkeä. Sen voisi laittaa jääkaappiin, mutta en mä koskaan muista.

Meillä ollaan annettu melkein joka ilta suppo ja sitten sellaista geeliä ikeniin, sen verran näyttää vaivaavan nuo ylähampaat :( Varmaan pärjättäisiin ilman, mutta... kaikki purulelut/lelut/harsot/sormet/lusikat/tuttipullot kelpaavat, ja yksi suosikeista on se äitiyspakkauksen lelu. Myös sellaiset "tutit" jotka ovat purtavaksi tarkoitettu on ollut kovassa käytössä.

Jes, mä luulin jo tulevani hulluksi kun olen jo viikkokausia sanonut, että poika tekee hampaita eikä mitään ole näkynyt (niiden kahden ekan maaliskuun alussa puhjenneen alahampaan jälkeen), mutta nyt VIHDOIN näyttää, että oikean yläetuhampaan kärki pilkottaa! :happy093En olekaan (ihan niin) hullu!

Helpottavaa, kun yöheräilyille on joku ihan oikea syy :) Tai sitten mä tulen taas huomenna tänne epäilemään, että näenköhän sittenkin omiani.

Brummelisa: meillä myös ovat purulelut kelvanneet, varsinkin se äitiyspakkauksen on ollut hyvä, sekä illalla ihan unilelu/riepu. Harvemmin olen kyllä muistanut laittaa lelua jääkaappiin. Poika on ollut sen verran hyväntuulinen, etten ole kokeillut panadolia kuin kerran yötä vasten, jos vähentäisi heräilyjä. Siihen ei auttanut, mutta varmaan kipukiukkuilua se helpottaisi tarvittaessa.

Gum gengigel -nimistä tuotetta (aftoihin, haavaumiin suussa, hampaiden puhkeamisoireisiin ym., sopii koko perheelle) saa ainakin verkkoapteekeista, joten miksipä ei ihan liikkeestäkin. En tiedä onko muita vastaavia tuotteita, mutta tuon mainos oli MLL:n vauvan hoito-oppaassa. Neuvolassa kun kysäisin, että onko tommonen aine toimiva, niin ei ollut täti edes tietoinen tommosesta... :)

Kyllä tolle vissiin uusia hampaita tulee, mutta kunnolla en näe, enkä enää uskalla kokeilla... Auts!

Meille puhkesi vihdoin toinenkin yläetuhammas, eli pojan kuudes hammas (ikää 9 päivän päästä 6kk). Hampaita ollaan tehty jo kohta 3kk putkeen ja tauko olisi ihan tervetullutta. Poika on nukkunut paremmin ja ollut paremmalla tuulella nyt kun nuo hampaat ovat puhjenneet. Toivottavasti tahti nyt vähän hidastuisi ja saataisiin nauttia edes muutama viikko normaalia arkea :)

Hienoa Sophie! Jossain kohtaa kai tuleekin vähän hammastentekotaukoa, ainakin toivon mukaan :)

Mä taas joudun vielä kerran perumaan puheeni siitä, että nyt se yläetuhammas on ihan varmasti puhkeamassa, homma edennyt sitten mihinkään viiime viikosta. Tai ehkä mä sitten olen tulossa hulluksi o_O

Meidänkin tyttö on kuolannut ja purrut nyrkkiä jo monta kuukautta mutta hamppeja ei näy tulevan :o

Ei meilläkään vielä näy eikä kuulu hampaita. Kaikkea mahdollista kyllä jäystetään ja tuttia vedetään ikenien välissä edestakas. No, eiköhän ne hampaat sieltä aikanaan putkahda.

Täällä pikkupimu on saamassa kutakuinkin yhtaikaa kummatkin etummaiset alahampaat. Hihittelen jo etukäteen miltä se näyttää sen leveen hymynsä kanssa kun on pari nysää alaleuassa. :D
No huutoo on ollut ja Panadolia on annettu. Mut nyt kun eka hammas pääsi ikenestä läpi, se on nukkunut jo pikkuisen paremmin taas. :) jopa 3,5-4 h putkeen.

...ja nyt kun se yläetuhammas vihdoin näyttäytyi, niin sen kaveri toisellakin puolella innostui puskemaan läpi. Marisin näistä hampaista (tai mun hammasvainoharhoista) äidilleni hiljattain, ja hän totesi, että kun ovat tullakseen, niitä voi sitten tulla kuin sieniä sateella. Taisi olla oikeassa :)

Kävin tänään muuten apteekissa kysäisemässä sitä iengeeliä, mutta kuulemma sellaista ei heillä myynnissä ole. Tosin se tyyppi, jonka kanssa asioin, oli vähän outo, että tiedä sitten. Hmph.

Kaverini muuten tiesi kertoa että monet laittavat Dermosilin aloegeeliä vauvan ikeniin. Tilailen silloin tällöin kaverin kautta noita Dermosilin tuotteita (on muuten tosi hyviä ja laadukkaita kautta linjan) ja ajattelin että voisihan sitä geeliäkin kokeilla.

Meidan pojalle on jo puskenut lapi kaksi ylaetuhammasta siihen keskelle! :) Ja saattaapi tulla aika hauska "madonna teeth gap" eli vaikuttaisi olevan sellainen rako noissa ylaetuhampaiden valissa. Hankala viela sanoa, etta kasvavatko yhteen myohemmin. :rolleyes: Voikohan maitohampaista jo paatella, miten ne oikeat hampaat tulevat asettumaan suuhun??

Myös meidän pojalla on sellainen rako ylähampaiden välissä että siitä saa vaikka spagetin imaistua :grin En usko että maitohampaat hirveästi antaa viitteitä millaiset oikeat hampaat ovat tulossa myöhemmin, esim mulla ja siskoilla oli ihan kivat raot myöskin ja oikeat hampaat tiivisti siistissä rivissä :) Ja kai nuo tiivistyvät kuhan uusia hampaita puskee ja työntää noita ekoja hampaita kasaan, ja leukaluukin tuosta vielä kasvaa. Toivotaan ainakin :)

Meillä tuli läpi toinen alaetuhammas! :)

En usko että voi, itselläni oli maitohammasrivistö ihan tiptop, mutta yksi rautahampaista oli tulossa keskeltä kitalakea... :D

Takaisin