Hampaista

Nyt alkaa ensimmäinen hammasrumba olee takana. Hohhoijaa, kun on ollut hysteerinen poika. Pari suppoa ollaan laitettu, muuten pärjätty sillä että mä oon hieronut ikeniä apteekista ostetulla rasvalla. Vielä tänään tuo jyrsii käsiään hysteerisesti, mutta koska molemmat hampaat ovat nyt puhjenneet täysin niin en usko että on muuta ongelmaa kuin kutinaa ja ärsytystä kun ei tuo ymmärrä mikä siellä suussa nyt on. Pikkuinen kun ei tajua jyrsiessään ottaa sitä kieltä sieltä välistä pois niin kai se kielikin alkaa olee kipeänä kun noilla terävillä hampailla sitä puree päivät pitkät :sad001

Aloin eilen illalla miettimään, että milloin noita hampaita pitäisi alkaa harjaamaan? Tai pitääkö mun nyt tehdä jotain muuta? :anyone Hitto että on tyhmä olo, taas :excited001

Hampaita ruvetaan harjaamaan heti kun eka hammas on ilmestynyt, tää oli jossain neuvolaoppaassa. En tiedä minkä verran siitä on hyötyä ja hankalaa on saada pientä hammasta harjattua, mutta jos antaa vauvalle harjan pureksittavaksi niin helpottaa ainakin kutiavia ikeniä. Ja tulee tottumus siihen, että iltapesuilla pestään myös hampaat. Tahnaa tuskin tarvii vielä aikoihin.

Näin teemme, kauppalistaan lisätään hammasharja :) Taas on sellainen olo että justhan me tultiin synnäriltä kotiin ja nyt oon jo ostamassa hammastahnaa. Pian tuo menee kouluun, armeijaan ja ihan kohta mä oon isoäiti :confused:

Ainii.... joo, siellähän se.. mihinköhän mun aivot on kadonnut... Luin aamulla mieheni facebookia kaksikin kertaa ennen kuin tajusin että kaikki oli espanjaksi ja että suurin osa nimistä oli tuntemattomia, ja HEI eihän tää oo mun :laughing021

Meidankin monsterilla on nyt kaksi kirkkaanvalkoista etuhammasta alhaalla! Ne tulivat oikeastaan aika yllattaen, silla en ole ihan joka paiva kurkkinut sinne suuhun. Mutta nyt siella on selkeesti kaksi, ehka parin millin pituista hammasta. :)
Viime markettikaynnilla tein herateostoksen ja ostin MAM Perfect-tutin, jossa on tosi ohut ja pehmee imuosa, jolloin myos hampaisiin kohdistuvan paineen tulisi olla pienempi. Niin siina paketissa ainakin lukee! Ajattelin, etta kuulostaapa se fiksulta ja ostin sen tutin.
Mutta meidan poikapa inhoaa sita tuttia! Sylkee sen joka kerta pois ennemmin tai myohemmin, joten me kaytetaan sitten ihan tavallisia paksuja tutteja. :rolleyes:

Ehkä meidänkin pitäisi testata erillaisia tutteja nyt kun on nuo hampaat, ehkä tuo vanha tutti ei sovi suuhun niin hyvin kuin ennen o_O Vauvaelämän suuria mysteereistä jälleen kerran.

Hitto nuo pojan hampaat ovat terävät, annoin jyrsiä mun kättä ja auts. Ei ihme että tuo välillä ihan kiljuu kun syö omia sormiaan...

Meilläkin bongattiin tänään eka hammas! Äiti on niin tohkeissaan, että raportoi asiasta välittömästi puolelle kylää :excited001

Aika hyvin on poika pitänyt homman salassa; kuolaaminen ja kaiken mahdollisen syöminen on ollut sitä luokkaa, että olen koittanut tiuhaan kurkkia ikeniä, mutta en ollut mitään huomannut ennen kuin nyt, kun hammas ihan selvästi on puhjennut ikenestä läpi. Voi apua, niin se vaan kasvaa...

No nyt! Pitkään ja hartaasti odotettu hammas puhkesi viimeinkin. Minä jo luulin, että mulla on järki menossa on kun ei meinannut ilmestyä kaikista oireista huolimatta. :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Hampaat, mitkä ne on?? Ei tietoakaan mistään sellaisista..

Taitaa pojan hampaat kasvaa samaan tahtiin, kun äitinsä koko kehitys aikoinaan.. Nimimerkillä tukea vasten seisomaan kahden vuoden iässä ja ensimmäinen sana "kukko" kolmen vuoden iässä ;)

Meillä ei vielä ole hampaista tietoakaan, vaikka kaikkea mahdollista jäystetään kyllä ihan tunteella..

Pojalle tuli jo reipas kuukausi sitten kaksi hammasta alhaalle eteen. Sen kummemin ei ole hampaita kuulunut ja ikaa ensi viikolla 5 kk! Talla vauhdilla se oppii jo lukemaan ennen taydellista hammaskalustoa. o_O

Mekin kaivataan niitä ylähampaita. Alahampaat sen kun kasvavat ja ovat tosi terävät. Epäilen että pojan hetkelliset kiukunpuuskat johtuvat siitä että alahampaat tekee kipeää yläikeniin. Ja sitä hysteeristä jyrsimistä harrastetaan myös unissaan. Onneksi tuo on nyt tajunnut sen äitiyspakkauksen "purulelun" jonka saa jääkaappiin kylmenemään.

Lueskelin aiheesta, että alahampaiden jälkeen on normaalisti 1-2 kk taukoa ennen ylähampaiden puhkeamista, ja sitten olisi pidempi tauko. Tiedä sitten, kovin yksilöllistähän tuo(kin) tuntuu olevan.

Mä en kaipaisi pojalle yhtään hammasta lisää ihan vielä, kun ekat alahampaat saatiin nyt suuhun viime ja toissa viikolla. Mutta kauhulla katselin, että ihan kuin yläikenetkin olisivat vähän turvoksissa ja ihan kuin poika jotenkin erityisesti räpläisi niitä. Luultavasti nämä näyt ovat kyllä vaan tämän äidin korvien välissä :)

Takaisin