Hampaiden tulo..

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Emma93
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Yläkulmahampaat tekee tuloaan, ja voi sitä kiukunmäärää :arghh: Hankaa suuta ja kuola valuu, voi raukkaa <3

Oliko jotain, mitä voisi tehdä / laittaa ikeniin, että helpottaisi vauvan oloa?!

Meillä nyt tulossa kaikki 4 yläetuhammasta samalla kertaa.. Muutamaan päivään / yöhön ei ole nukuttu kuin max vajaan tunnin pätkiä, alkaa molemmat olla ajoittain tosi kireällä.. Ens yöksi annan kyllä panadolia jos siitä olisi mitään apua.

Muokattu viimeksi:
Jostain luin, että kookosöljyä vois laittaa ja se helpottaisi vauvan kipua, mutta ri olla kyllä itte testattu :P kuulostaa vähän huuhaalta vaikka kookosöljyä paljon käytän joka paikkaan :D Mutta jos kaapista löytyy, niin eihän se mitään haittaa jos koittaa :)

Ilmeisesti euroopassa käytetään yleisesti jotain (viilentävää)geeliä vauvojen ikeniin, mutta sitä ei jostain syystä ole suomen markkinoilla ollenkaan!? Lastentarvike myy jotain nubyn yrttigeeliä ikeniin, en vaan jaksaisi nettikaupasta tilata ja odottaa, kun haluisin apua just nyt heti! ...ja sit oon epävarma siitä, onko niistä kuitenkin jotain haittaa kun ei kerta löydy meiltä yleisemmin eikä esim apteekeista?!

https://www.lastentarvike.fi/verkkokauppa/Vauvanhoito/Terveys-ja-hyvinvointi/Citroganix-Viilentävä-Geeli-Ikenille-15g.html

muoks. ehkä teen kuitenkin retken itikseen, en kestä katsoa kun tuo pikkuprinsessa kärsii eikä kai panadoliakaan hampaiden takia nyt päivittäin/useita kertoja päivässä useana päivänä voi antaa.. :sad001

Panadolia voi ihan huoletta antaa vaikka yötä vasten muutamanakin päivänä viikossa :) meilläkin ollut kipuilua hampaiden kanssa, päivisin kitinää vielä jaksaa kuunnella ja lievittää muilla keinoilla mutta yöksi lääkettä :)

Maaliskuisista huutelen. Meillä ainakin ostettiin apteekista viikko sitten Aftamed teething gel. Paketissa lukee, että vähentää nopeasti kipua ja ientulehdusta. Meillä neiti kieltäytyi imemästä ilmeisesti kipeän yläikenen takia ja kahtena päivänä laitoin geeliä. Nyt ei ole enää ien edes ollut niin turvoksissa kuin aiemmin... lämpöä on kyllä. Hampaat on varmaan lähteneet kasvamaan väärään suuntaan ja pukkaavat nenän vierestä kohta ulos. Sen verran pitkään niitä on tehty, etten keksi muuta selitystä.

Tasse83, sit on onneksi toinenkin vauva kellä hampaat tulee väärästä suunnasta :D meillä on oltu varmoja että hampaita tehdääm tuolta 3,5kk iästä asti... Nyt 9,5kk lasissa ja edelleen joka päivä ollaan varmoja, että ne hampaat on tulossa. Pyysin meidän neitiä jouluksi edes yhden hampaan kasvattamaan että ei kinkkua tarvitse imeskelemään ryhtyä! :D

Minä oon antanu Panadolia ja Buranaaki, jos nukkuminen vaikeaa ja etenki, jos nukkuu vain lyhyitä pätkiä. Ei juurikaan hampaiden takia ole valvonut, flunssan ja etenki korvatulehdusten vuoksi kylläki.
Ja meilläki tehty hampaita ylös tosi pitkään. Saa nähdä, miten kulmahampaat sit tulee.

Meillä taitaa olla myös tulossa 4 ylähammasta yhtä aikaa, sen verran valkoisena tuo ien kuultaa.. Muuten tyttö ihan hyvällä päällä ja syö hyvin ja nukkuukin ainakin toistaiseksi useimmat yötkin heräämättä (tätä ei varmasti olisi pitänyt mennä kirjoittamaan ja ensi yöstä lähtien valvotaan!) mutta saa kiukkukohtauksia kun huudosta ja itkusta ei meinaa tulla loppua millään ja kaikki menee kiukulla suuhun.. Kaikki paitsi purulelut. :grin Tähän mennessä vain alas etuhampaat tulleet..

Mietin, että mun mielestä hammaslääkärit on joskus puuduttaneet ikenet Emlalla ennen puudutusaineongelmat pistämistä. Itselleni ei ole käytetty, mutta mun mielestä joku näin selitti. Emlaa saa ilman reseptiä, mutta jos tuntee jonkun hammaslääkärin tai -hoitajan tai -hygienistillä, niin voi kysyä että pitääkö tää paikkansa.

Meillä pojalla tänään valunut nenä, posket punoittaneet, poika ollut ihan väsy ja käsi tuntumalla ollut ajoittain ehkä vähän lämpöä. Tulis nyt ne hampaat läpitte!

Meil on nyt muutaman päivän ollu toi viilentävä geeli käytössä ja tuntuu että siitä on isompi apu kuin panadolista. Oon laittanu iltaisin, varmaan vois pari kertaa päivässäkin käyttää

Siinä ne yläkulmurit kuultaa edelleen ikenen läpi.. :shifty: hampaiden harjaus on kanssa vähän turhauttavaa, kun pojan suu selkeästi kipeänä.

Ai vitsi nyt meilläkin on tulossa noi 4 ylähammasta, kaikki kerralla. Nukahtaminen on vaikeaa, vetkutellaan ja rimpuillaan ja itketään. Särkylääke auttaa mutta ei viitsisi antaa montaa päivää putkeen.
Poika on nukkunut levottomasti, alkuillasta pitää käydä rauhoittelemassa varmaan 45min välein ja keskellä yötä herää ainakin kerran. Tätä on jatkunut ainakin viikon.. Alan olemaan sippi..
Jos toi geeli toimii(?) täytyy varmaan ostaa sitä..
Miksi hampaat vaivaa aina vain iltaisin ja öisin?? Päivisin kuitenkin poika on ihan ok.. :-(

Ainakaan tosta geelistä ei vissiin haittaa ole ja tuubi maksaa vain 5€ joten suosittelen kokeilemaan. Meillä on helpottanut tytön oloa selkeästi :)

Meillä tuli neidille 7 kk iässä molemmat ala etuhampaat ja nyt vihdoin 11 kk puski toinen ylä etuhammas esiin, saa nähdä tuleeko lisää samalla kertaa.

Mä oon nyt odotellu että tulisiko neidille 7. Hammas tän kuun lopussa kun viimeiset neljä on tullu niin että hammasparilla on vk puhkeamisväli ja viime kuun lopussa tuli edelliset kaks ja sitä edelliset kaks syyskuun lopussa. En oo kyllä niin katellu suuhunkaan ku oli hirvee huuto to ja pe välisenä yönä. Alhaalla tököttää edelleen kaks hammasta ja ylhäällä neljä. Ylös on tullu nopeemmin vaikka alas tuli ihan ekat hampaat. Yöllä on unissaan kitissyt nyt jonkun verran ja viikolla kaivoi hirveesti suutaan. Jospa niitä kohta lisää tulisi. :)

Narskuttaako teillä muilla lapset hampaita vastakkain?

On muuten ihan hirveää kuunneltavaa. Ja pojalla ei ole kuin kaksi hammasta, jotka ovat päällekkäin, muut eivät suoraan osu vastapariinsa, tai siis vastaparia ei ole.
Olen ihan varma, että ne hampaat murenee suuhun tolla menolla :wtf:

Takaisin