Haaveena esikoinen

@Kali
Sittenhän voi ihan suoraan lääkitystä miettiä. Mulla itselläkin oli raskauden ajattelu jokapäiväistä ja epätoivoista viime keväänä, siitä oli tullut sellainen pakkomielle. Lääkkeiden avulla menee jopa viikkoja, etten ajattele raskautumista yhtään.

Sitten suosittelen lukemaan hoidoista kertovia kirjoja. Esim "Projekti Vauva" on hyvä. Mulla kans lohtua on tuonut tämä artikkeli https://www.laakarilehti.fi/tietees...a-kaksi-vuottayli-puolelle-hoidetuista-lapsi/ ,koska olen saanut siitä jotain aikarajaa itselleni. Myös Redditin Trollingforababy on hyvä alue.

@Kali Hyvä kuulla, että terapiakertoja on nyt lisätty 💛 Jos vain on mahdollista päästä (ja on varaa omaosuuteen) psykoterapiaan niin voin todella lämpimästi suositella. Nyt ei myöskään uutisten mukaan vaikuttaisi siltä, että olisi aivan mahdottomia jonoja psykoterapeuteille, kun enemmän ohjataan ihmisiä erilaisiin lyhytterapioihin. Tietty niistäkin voi olla apua, mutta on siinä tosiaan etunsa, kun on pitkä terapiasuhde, jossa luottamusta voidaan kasvattaa ajan kanssa ja tutustua 🥰

@Sinertävää Kävin katsomassa tuon Trolling for a babyn ja sain kyllä kunnon nauruhepulin parista postauksesta 🤣 Ihanaa vertaistukea kyseenalaisessa paketissa 🤣

Minua jostain syystä rauhoittaa Live Fertile -niminen Youtube-kanava, jota pitää joogaohjaaja ja ravitsemusasiantuntija Kendra Tolbert 😄 Se on sopivan huttua iltakatsottavaa. Ei ehkä mikään rautaisin alan ammattilainen, mutta hällä on niin miellyttävä ja sympaattinen meininki, että tulee itsellekin rauhaisa ja pirskahteleva olo 🥰 Se on sopivaa vastapainoa niille syville vesille, joissa tulee uiskenneltua kahden vuoden tuloksettoman yrityksen jälkeen 🥹🤗

Olisi kivaa kuulla muiltakin, että mikä auttaa teitä jaksamaan tämän kaiken keskellä. Onko jotain ehdotuksia? Ehkä löytyisi itsellekin joku kiva uusi sivusto tms kokeiltavaksi🤩

@Elliania mua auttoi meidän 3,5 vuoden yritystaipaleella keramiikka. Aloitin sen uutena harrastuksena keskenmenojen jälkeen ja ai että se oli terapeuttista. En tosiaan yhtään ollut aiemmin käsillätekijä vaan se joka lukee kaikki artikkelit ja etsi tietoa hulluuteen asti. 2,5 tuntia viikossa sai mäiskiä ja mätkiä savella just sen verran kun sydämestä sillä hetkellä lähti irti. Keramiikkaan ei mahtunut yritys tai menetykset kun ajatukset oli vaan savessa ja omalla epämukavuusalueella.

Mulle ennen autto pelaaminen tietokoneella. Nyt tosin viimeisimmän menetyksen jälkeen en kyllä ole avannutkaan mitään peliä koneella, joka todella sääli kun ennen ollut mun pako keino muistakin huonoista jutuista, ja auttanut mua selviämään monesta muusta pahasta asiasta. 😭 Nyt mennyt yli kuukausi pelaamatta mitään ja se jo itsessään harmittaa mua tosi paljon...

En tiedä pakko jatkaa eteenpäin kyllä jossain vaiheessa ja jatkaa pelaamista ja muita normi asioita. Tämä viimeisin eli viides menetys vaan kaikkein rankin varmaan siksikin kun kerkesi pisimmälle se raskaus.. 💔 Mutta ehkä ensi viikolla, tämä viikko pitäisi selvitä kun mut manipuloitiin menemään siskoni häihin jonne en todellakaan olisi halunnut mennä, ahdistaa jo valmiiksi. 😮‍💨

Mä suosittelen lämpimästi Kierron verran toivoa podcastia :red-heart: Mä oon tilannut sitä ihan maksavana asiakkaanakin, kun se on musta niin hyvä ja saa vertaistukea lapsettomuuteen. Siellä on yli 100 tosi laadukasta podijaksoa, missä on paljon erilaisia tarinoita ja kokemuksia, niin saa musta hyvin vastinetta rahalle :Smiling Face With Smiling Eyes:

Ja tsemppiä @Kali niin paljon tähän vaikeaan päivään, jos häät on tänään! :red-heart:

Jos vaan mahdollista, niin mä kannustaisin hakeutumaan yksityiselle lapsettomuuden ensikäynnille. Jos se lääkäri sieltä teidän taustalla kuitenkin voisi tehdä lähetteen julkiselle. Tai ainakin saisi sieltä lisätietoa mahdollisesti, tai että millaisia hoitokeinoja olisi olemassa. Toivon kovasti, että tää vuosi 2026 olisi parempi teille ja meille kaikille :folded:

Juu häät on tänään, parin tunnin päästä. ☹️ Hirvittää jo valmiiksi...

Ja julkiselta tehty kyllä lähete jo mutta erikoissairaanhoitohan sen hylkäsi kun heidän mukaan kriteerit ei täyty kun raskauksia alkanut. Sehän tässä typerää onkin kun terveysaseman lääkäri teki sen lähetteen, mutta ei hyväksytty vaan palautettiin. Olisi tainnut olla Hyvinkäällä kai? Käsitin teksteistä niin ainakin. Ilmeisesti jos HUS alueella asuttaisiin oltaisiin päästy. Mutta kun asutaan keusoten alueella niin ei päästä. 😞

@*Ninni* Kiitos podisuosituksesta! En ollut tuosta kuullutkaan. Kiinnostaa!

@Kali Tsemppiä vaikeaan päivään! 💪🏻

Keramiikka on myös hauska vinkki. Itse olen yrittänyt uppoutua työhöni ja sukeltaa kirjojen maailmaan. Työ vie kuitenkin ison osan viikottaisesta ajasta ja energiasta, ja kirjojen tapahtumat jäävät aina elämään mun mielessä silloinkin, kun en lue tai kuuntele. Piinapäivinä kaikista tehokkainta on olla muiden ihmisten seurassa.

Yritän pyhittää kuukautiset lepäämiseen ja rauhoittumiseen, hedelmällisen ajan kodille ja puolisolle (varmistaakseni talletukset) ja piinapäiville yritän sopia paljon erilaisia tapaamisia ja menoja. Jokin uusi harrastus kelpaisi kyllä myös!

Oli kyllä ihan hirveää olla siellä häissä. Hirveää teeskentelyä. 😪 Onneksi on ohi ja ei tarvitse toivottavasti siskoa nähdä, ainakaan pitkään aikaan. Eilinen ilta kyllä meni kotiin päästyään hirveässä vitutuksessa.

Nyt tuli jo clearbluen laitteeseen korkea tulos vaikka vasta kp7. Vähän ihmetyttää kun viimeksi kun sillä testailin, tuli eka korkea tulos kp10 muistaakseni. 🤨 Ja no kesti se kolmisen päivää se korkea tulos siinä muistaakseni sekin. Mutta outoa kun se matala tulos kyllä viimeksi oli varmaan 4 päivää ennen kuin nousi korkeaksi. Eilen aloitin sillä oviksen testailun ja matala eilen ja nyt jo korkea. Tuleekohan ovulaatio jotenkin super aikaisin nyt? 🤔 Koska tuskin se viikkoa voi korkeaa tulosta näyttää?? Kun normaalisti ovulaatio kp13-15.

Oli kyllä ihan hirveää olla siellä häissä. Hirveää teeskentelyä. 😪 Onneksi on ohi ja ei tarvitse toivottavasti siskoa nähdä, ainakaan pitkään aikaan. Eilinen ilta kyllä meni kotiin päästyään hirveässä vitutuksessa.

Nyt tuli jo clearbluen laitteeseen korkea tulos vaikka vasta kp7. Vähän ihmetyttää kun viimeksi kun sillä testailin, tuli eka korkea tulos kp10 muistaakseni. 🤨 Ja no kesti se kolmisen päivää se korkea tulos siinä muistaakseni sekin. Mutta outoa kun se matala tulos kyllä viimeksi oli varmaan 4 päivää ennen kuin nousi korkeaksi. Eilen aloitin sillä oviksen testailun ja matala eilen ja nyt jo korkea. Tuleekohan ovulaatio jotenkin super aikaisin nyt? 🤔 Koska tuskin se viikkoa voi korkeaa tulosta näyttää?? Kun normaalisti ovulaatio kp13-15.

Mulla tuli viime kierrossa ovisplussa ihan yllättäen jo kp8, kun yleensä on just kp12-14. Et toisinaan se voi vaan tulla ajoissa! Nyt mulla menossa kp8 ja ovistestissä hyvä jos toinen viiva näkyy edes.

Onko toi korkea tulos periaatteessa sama kuin se vilkkuva hymynaama? Mulle tuli kerran vilkkuva hymynaama 7 pv ajan.

Onko toi korkea tulos periaatteessa sama kuin se vilkkuva hymynaama? Mulle tuli kerran vilkkuva hymynaama 7 pv ajan.
En ole varma kun en ole noilla testeillä johon tulee vilkkuva hymynaama, mutta voisin kuvitella äkkiä kun luin niistä että on sama asia? 🤔 Käsittänyt että se korkea tulos tarkoittaa että nousussa ja vasta ovulaatio silloin pian kun tulee huippu lukema. Viimeksi sain kyllä korkea lukeman kahden päivän huippu lukemien jälkeen. Niin siihen lopetin sillä testaamisen edellisen kerran. Kerran sillä vaan kerennyt testata, kun ekalla kerralla tulin raskaaksi ja se meni kesken ja sitten en heti keskenmenon jälkeen viitsinyt testata. Ja onneksi en testannut kun keho oli niin sekaisin että en ole vieläkään varma oliko ovulaatiota. 🫣

Mä kans jännityksellä odottelen, että milloin ovis olisi tulossa tässä kierrossa. Mulla edellinen kierto oli ihan super outo, vain 16 päivää, mikä johtuu varmasti siitä että oon nyt tässä syksyllä syönyt teroluteja. Aloitin nyt varuiksi oviksen tikuttamisen tänään kp7, mikä on mulle ihan absurdia, kun yleensä ovulin kp 20 +. Mutta oon nyt valmistautunut että testaillaan vaikka useampi viikko, että miten menee :Smiling Face With Open Mouth And Open Eyes:

@Kali jos vaan lompakko kestää, niin mäkin suosittelen yksityisellä käymään ja kysymään jos jotain tukea olis, vaikka HUS olis hylännyt lähetteen. Joskus jostain luin, että alkaneet raskaudet tms just voi siirtää sitä hoidon alotusta, mutta jotain apuja jos sais, tai ees pääsis juttelemaan ja sais mielenrauhaa, mitä kohden mennä.
Keusote on vaan meijän terveyskeskuspuoli (eli just sieltä lähetteen voi saada, jos sinne ikinä pääsee😵) ja HUS on meillä se erikoissairaanhoidon piiri. Ite asun myös keusoten alueella ja tilkassa ollaan hoidossa, mikä just hus:ille kuuluu. Oon myös kuullut, että Hyvinkään sairaalalla olis jotain ensikäyntejä tehty, mutta ei meille, vaikka olis ollut lähempänä, niin en tiiä siitä sen enempää. Oon vaan kuullut kautta rantain tämmösestä. Me toki myös skipattiin koko keusote, kun lähete haettiin felicitakselta + ekat hoidot. Hirmusesti tsemppiä ja jaksamista💗

@Kali jos vaan lompakko kestää, niin mäkin suosittelen yksityisellä käymään ja kysymään jos jotain tukea olis, vaikka HUS olis hylännyt lähetteen. Joskus jostain luin, että alkaneet raskaudet tms just voi siirtää sitä hoidon alotusta, mutta jotain apuja jos sais, tai ees pääsis juttelemaan ja sais mielenrauhaa, mitä kohden mennä.
Keusote on vaan meijän terveyskeskuspuoli (eli just sieltä lähetteen voi saada, jos sinne ikinä pääsee😵) ja HUS on meillä se erikoissairaanhoidon piiri. Ite asun myös keusoten alueella ja tilkassa ollaan hoidossa, mikä just hus:ille kuuluu. Oon myös kuullut, että Hyvinkään sairaalalla olis jotain ensikäyntejä tehty, mutta ei meille, vaikka olis ollut lähempänä, niin en tiiä siitä sen enempää. Oon vaan kuullut kautta rantain tämmösestä. Me toki myös skipattiin koko keusote, kun lähete haettiin felicitakselta + ekat hoidot. Hirmusesti tsemppiä ja jaksamista💗
Aijaa, juu en tuota tiennytkään. Luulin vain että Hyvinkäällä jotain tutkimuksia, kun eka lähete tehtiin yhdestä keskenmenosta ja 3 kemiallisesta niin silloin muistelen lukeneeni jotain että Hyvinkäällä olisi ollut se lääkäri joka sen lähetteen hylkäsi. Niin oletin että nyt olisi ollut sama juttu. Mutta hyvä tietää, että kuuluu HUS:in piiriin. 🤔

Pitänee kyllä harkita yksityiselle menoa, vähän tiukkaa vaan miehen työtilanteen vuoksi ja kun itse en töissä edes käy. 😖 Mutta pitänee kysyä jos isoäiti tai joku voisi auttaa, isoäitini ainakin luvannut auttaa tässä tilanteessa niin kysynen häneltä.

Moikka! Oon uus täällä, joten tervehdys vain kaikille☺️

Esikoista ollaan nyt yrittämässä toista kiertoa ja nyt tämä kierto on poikkeava🫣 menkat myöhässä 3 päivää ja kierto ollut viimeiset 5kk todella tasaisen pituinen (kp 30). Kuitenkin tänään tein varhaisen testin ja negaa näytti (ei toki aamupissasta). Menkoista ei kuitenkaan hajuakaan. Oonkohan ollu vain liian hätänen testaamaan?

Moikka! Oon uus täällä, joten tervehdys vain kaikille☺️

Esikoista ollaan nyt yrittämässä toista kiertoa ja nyt tämä kierto on poikkeava🫣 menkat myöhässä 3 päivää ja kierto ollut viimeiset 5kk todella tasaisen pituinen (kp 30). Kuitenkin tänään tein varhaisen testin ja negaa näytti (ei toki aamupissasta). Menkoista ei kuitenkaan hajuakaan. Oonkohan ollu vain liian hätänen testaamaan?

Tervetuloa sulle ja kaikille muillekin uusille!

Ehkä kiinnittyminen on tapahtunut vähän myöhempään? Mikä dpo sulla menossa? Joka tapauksessa uutta testiä vaan parin päivän päästä 😊

Tervetuloa sulle ja kaikille muillekin uusille!

Ehkä kiinnittyminen on tapahtunut vähän myöhempään? Mikä dpo sulla menossa? Joka tapauksessa uutta testiä vaan parin päivän päästä 😊
En testaillu ovista, mutta ovisoireista päätellen dpo on nyt 17-19. Olispa vaan myöhäinen kiinnittyminen. Viime kierrossa kuitenkin menkat tuli ajallaan vaikka silloin jännittikin enemmän kuin nyt ja stressi oli muutoinkin suurempi kuin nyt😅 viime yönä näin unta siitä, että tein testin, joka oli positiivinen, mutta meni sitten kuitenkin kesken. Toivottavasti ei ollut enneuni😬

Moikka kaikille!
Aattelin nyt "ilmiantaa" itseni tänne, kun oon saanut luettu tän keskustelun alusta asti. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
En koe kuuluvani (ainakaan vielä) varsinaisiin kuumeilijoihin, lähinnä seuraan omalla kohdallani, että tapahtuuko ihmeitä. Ikää on jo 39, enkä tikuttele ovulaatioita tms. Nyt oon kuitenkin jättänyt ensimmäistä kertaa elämässäni ehkäisyn pois, joten katotaan tapahtuuko jotain vai ei. Oon käyttänyt yhdistelmäehkäisyä 21v. ja viime keväästä jouluun asti minipillereitä. Omasta "normaalista" kierrosta tms. ei siis ole mitään tietoa. Nyt kuitenkin kp21 eli katotaan alkaako kuukautiset tulemaan normaalisti vai ei. Olin pitkään (n.20v.) parisuhteessa ja oltiin jo exän kanssa päätetty, että ei lapsia edes yritetä. Nyt uuden kohta pari vuotta kestäneen parisuhteen aikana on kuitenkin tullut ajatus, että jospa sittenkin? Hormonitkin on alkanut ilmeisesti hyrräämään ihan uudella tavalla ja oon tän parin vuoden aikana nähnyt vauvoja mielestäni joka paikassa. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat: Omat (ja miehen) elämäntavat ei kuitenkaan tue raskaaksi tulemista. Käytetään molemmat nikotiinituotteita, kofeiinia ja alkoholia (alkoholi tosin itselläni nyt "tauolla") ja rakastan homejuustoja, sushia, graavi- ja kylmäsavulohta. Lisäksi BMI n.30. Näiden vuoksi teinkin äsken varmuuden vuoksi raskaustestin (joka oli tietenkin negatiivinen). Jatkan tätä varmuuden vuoksi testailua niin pitkään, kun ehkäisy ei oo käytössä, koska jos ihmeitä tapahtuu, en tietenkään halua riskeerata mitään. Dpo (jos ovulaatiota ylipäätänsä tapahtui) on omien tuntemusten perusteella nyt 10 tai 5. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Mutta, täällä siis sivusta seurailen (tätäkin) keskustelua!:Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:

Takaisin