Haaveena esikoinen

Hei, tuunpa tänne kanssa kirjoittelemaan. :) Oon 31-vuotias ensimmäistä raskautta toivova, yritys aloitettu lokakuussa ja nyt menossa kolmas kierto. Oon popsinut e-pillereitä teini-ikäisestä lähtien tauotta koko aikuisiän aina viime kesään saakka. Myöskin vahva endoepäily on, mutta säännöllinen e-pillereiden käyttö saattanut pitää sen rauhallisena.

Omalla kohdalla päällisin puolin on vaikuttanut, että kroppa on heräillyt pillereiden käytön jälkeen hyvin. Siis siinä mielessä, että kiertojen pituus on pysynyt välillä 25-33 (mikä ei kyllä ole säännöllisen puolella mutta siis että ei ole venynyt). En tiedä, tapahtuuko ovulaatiota oikeasti, mutta siis ainakin minut se kierron puolivälin oireiden voimakkuus yllätti - teinivuosilta oli jäänyt mielikuva, että lähinnä ne menkat on kivuliaat.

Mutta vaikka kierrot ovat koko ajan "pyörineet", tuntuu, että kropan heräily on vielä kesken. Tai ainakin siis muutoksia tapahtuu edelleen. Ensimmäiset pari kuukautta pillereiden lopettamisesta olin kivuliaampi, ja tuli esimerkiksi menkkoja edeltävää tiputtelua, voimakkaita mielialan vaihteluita ja muuta sellaista ikävää oiretta mikä on nyt vähentynyt selvästi. Mutta nyt sitten taas uutena oireena muutaman viikon ajan on ollut hiusten lähtöä (ei niin kivaa :/).

Eli vähän tässä jännityksellä odotan, mitä seuraavaksi. Oispa se se raskaus :)

Käpylinnulle tsemppejä tulevaan, toivotaan, että tärppää nopeasti. :) Täällä on kyllä ollut kivuliasta endometrioosin kanssa pillereiden lopetuksen jälkeen. Alavatsa tuntuu "jähmeältä" koko ajan, kuin olisi krampissa jatkuvasti, ja esimerkiksi virtsaaminen on vaikeaa. Pahoinvointia tai sellaista vähän etovaa oloa on koko ajan, ei tee mieli syödä. Maha on koko ajan sekaisin ja turvottelee randomisti. Vähän pelottaa, miten hurjan kivuliaat kuukautiset tulee olemaan... Hämäriä muistikuvia on teinivuosilta, kun makasin lattialla kippurassa itkien kipujen kanssa. :Upside Down Face:

Käpylinnulle tsemppejä tulevaan, toivotaan, että tärppää nopeasti. :) Täällä on kyllä ollut kivuliasta endometrioosin kanssa pillereiden lopetuksen jälkeen. Alavatsa tuntuu "jähmeältä" koko ajan, kuin olisi krampissa jatkuvasti, ja esimerkiksi virtsaaminen on vaikeaa. Pahoinvointia tai sellaista vähän etovaa oloa on koko ajan, ei tee mieli syödä. Maha on koko ajan sekaisin ja turvottelee randomisti. Vähän pelottaa, miten hurjan kivuliaat kuukautiset tulee olemaan... Hämäriä muistikuvia on teinivuosilta, kun makasin lattialla kippurassa itkien kipujen kanssa. :Upside Down Face:

Olit lopettanut pillerit aika äskettäin?
Siis joo tuo endo tekee kyllä kaikenlaista kurjaa ja ikävää :( Mutta kun mainitsit tuon ettei tee mieli syödä (+mahan turvottelu ja kramppaus), niin nämä omalla kohdalla olivat oireita, jotka helpottivat kun pillereiden lopetuksesta oli kulunut ehkä > 2kk. Siis vatsa oli paljon kipeämpi ja turvonnut parin ekan kierron ajan ainakin, ja olin myöskin ihan ihmeissäni kun ei ollut ruokahalua pitkään aikaan vaan just vähän ällöttävä olo vaan koko ajan. Jouduin ihan pakottamaan itseni syömään jotain ettei iske nälkäkiukku. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Toivottavasti sielläkin ois jostain tämmösestä vaikka edes osittain kyse, ja oireet helpottaisivat :Person With Folded Hands:

Olit lopettanut pillerit aika äskettäin?
Siis joo tuo endo tekee kyllä kaikenlaista kurjaa ja ikävää :( Mutta kun mainitsit tuon ettei tee mieli syödä (+mahan turvottelu ja kramppaus), niin nämä omalla kohdalla olivat oireita, jotka helpottivat kun pillereiden lopetuksesta oli kulunut ehkä > 2kk. Siis vatsa oli paljon kipeämpi ja turvonnut parin ekan kierron ajan ainakin, ja olin myöskin ihan ihmeissäni kun ei ollut ruokahalua pitkään aikaan vaan just vähän ällöttävä olo vaan koko ajan. Jouduin ihan pakottamaan itseni syömään jotain ettei iske nälkäkiukku. :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
Toivottavasti sielläkin ois jostain tämmösestä vaikka edes osittain kyse, ja oireet helpottaisivat :Person With Folded Hands:
Hyvä kuulla, jospa olisi ohimenevää! Kaikenlaisia ihmeellisiä oireita tähän voikin liittyä... Joo yhdistelmäpillerit lopetin aiemmin syksyllä ja sitten mentiin hetki dienogestillä, kunnes lopetin sen marraskuun puolivälin paikkeilla. Koskaan aiemmin en ole menkkoja odottanut, mutta nyt kyllä odotan, että pääsisi sitten kiinni siihen omaan kiertoon!

Nyt alkaa pikkuhiljaa testailuhaluja olemaan, tänään siis kp24 / dpo8 :Grimacing Face: Yritän kyllä malttaa odottaa vähintään kuukautisten oletettuun alkamispäivään eli ensi viikon perjantaihin, joka olisi dpo13. Saa nähdä onnistuuko :tears: Mitään raskauteen viittaavia oireita ei kyllä vielä ole ja turha niitä varmaan on edes kuvitella havaitsevansa.

Hieman olen leikitellyt ajatuksella, jos testi olisikin positiivinen. Olisi ihana joulun ihme :red-heart: Olisi kyllä tosi haastavaa salata raskaus sukulaisilta joulupöydässä, koska tunnetusti rakastan esim. graavi- ja kylmäsavulohta, erilaisia juustoja, jne. Toisaalta olen miettinyt, että saattaisin jopa soittaa omalle äitille positiivisesta testistä, koska en varmaan malttaisi pitää asiaa salassa. Ja ehtisipä ainakin hommata joulupöytään jotain ''raskausystävällisiä'' ruokia :D Olen kyllä 90% varma, että tästä kierrosta ei ole tärpännyt. Ei vain jotenkin tunnu yhtään siltä.

@Auringonkukkanen varovaiset onnittelut plussasta ❤️

Täällä melko oireetonta edelleen. Eilen jotain ihan pientä olin tuntevinani kohdun seudulla ja välillä aaltomaista hentoa kipua häpyluun/emättimen seudulla 🤨 nännit vähän kasvanut, tummunut ja kosketusarat mikä ihan normaalia mulle tässä vaiheessa kiertoa. Hirvee nälkä iski eilen heti herätessä, mutta voi olla ihan yövuoroista johtuvaa. Illalla kauhee jano koko ajan ja sylkeä sai nieleskellä jatkuvasti. Mistä lie sekin johtui 😆. Tänään dpo5 ja venytellessä tuntui pieni repäisykipu, muuten ei mitään ihmeellistä. Janottaa ehkä normaalia enemmän. Tällä hetkellä ei tunnu siltä et ois tärpänny. Piinailu jatkukoon 😄

Tänään on ollut ihan mahdoton nännikipu koko päivän! Enteilee varmaan (toivottavasti) vihdoin niitä menkkoja. Onko vinkkejä, miten tämmösen kivun kanssa pärjäilee, kun jopa paita päällä sattuu. :sad-face: Vatsakivut on onneksi aavistuksen helpottaneet, tärinäkipua lähinnä vaan, tai jos kissa astuu mahan päälle, niin se käy hurjan kipeää.

Torstaina pienet tuhrut alkoi ja lauantaina nega testattu. Sai juhlistaa synttäreitä sitten ihan holillisella kuohuvalla. Eilen sitten alko vuoto lisääntyä sen verran että kp1 alkoi eilen. Uutta kiertoa kohti sit vaan! Ovista ennustelee tuonne vähän ennen uuttavuotta joten ihan kiva ajankohta kun ei reissuja tai muuta suunnitteilla vaan päästään hyödyntämään näillä näkymin hyvin tämä kierto. Toivotaan että pysytään terveenä:Person With Folded Hands:

Tylsät kierron alkupäivät siis tulossa, ovista lähden tikuttelemaan joulun jälkeen joten ihan hyvään saumaan nyt joulu tulee niin voipi yrittää nämä asiat jättää taka-alalle hetkeksi :smiling-eyes:

Kirjoittelinkin äsken tuonne Raskaaksi 2024-ketjuun, mutta laitan tännekin lyhyen esittelyn. Elokuun lopussa siis aloitettu yritys 11 vuoden hormonaalisen ehkäisyn käytön jälkeen, nyt yk 4 menossa ja kp 9. Viime kierrossa sain ekaa kertaa ovulaation testeillä kiinni ja bbt-lämmöt vahvistivat asian (vaikka 100% varmuutta toki ei silläkään saa). Yk 1-2 olivat 34-35 päivää ja yk 3 oli 40 päivää, ei siis oikein mitään hajua, miten pitkä tai lyhyt tästä kierrosta on tulossa. Aloitan varmaan loppu viikosta/ensi viikolla ovulaation metsästyksen. Ärsyttävää, että kierto on vielä näin epäsäännööllinen...toisaalta olen kiitollinen, että menkat tulevat ja ainakin tuo yksi ovulaatio on luultavasti tapahtunut. Näillä mennään, päivä kerrallaan!

Mulla starttasikin tänään sitten kp1 eli heräsin jo yöllä niin pahoihin kramppeihin, että en sitten edes tehnyt aamulla testiä ja aavistukseni osuivat ihan oikeaan. Vähän tietysti harmittaa, mutta toisaalta olin 90% varma, että tästä kierrosta ei tärpännyt, vaikka tallettelut osuivatkin aika nappiin. Rauhallisin mielin siis kohti uutta kiertoa ja saanpahan ainakin joulupöydässä herkutella kaikella, mitä mieli tekee :tears: :thumbs-up: Seuraavan ovulaation pitäisi olla suunnilleen 3.1.

Mulla alkaa huomenna joululoma ja lähdetäänkin sitten jo Lappiin joulun viettoon. Mitä muille kuuluu ja onko erityisempiä suunnitelmia viikonlopulle? :smiling-eyes:

Minä heräsin kans eilen aamulla pahoihin kramppeihin ja olin varma, että nyt ne menkat alkaa, mutta ei. Kyllä vaan odottavan aika on pitkä. :Grinning Face With Smiling Eyes: Nännit on edelleen kipeät, mutta mitään muuta oiretta ei ole. Taitaa olla kyllä ihan normaalia, että kroppa menee sekaisin kun vuosia käytössä ollut hormonaalinen ehkäisy lopetetaan.

Viikonlopuksi töihin ja sitten hetkeksi joulun viettoon. Joulupäivänä taas takaisin töihin. Tälleen lapsettomana on vielä helppoa käydä kaikki pyhät töissä. Mies jo puhui, miten kivaa olisi ensi jouluna viettää joulua oman pikkuisen kanssa... Pessimistinä tietysti totesin, että ensi joulu on vielä aika pian, mutta jospa edes sitten seuraavana. 🤭

@S-01

Töissä menee sekä joulu että välipäivät 😮‍💨 Kuukautisten pitäisi alkaa joko huomenna (kp27) tai ylihuomenna (kp28). Melko oireetonta ja vähäkipuista ollut tämä loppu kierto, mutta tänään semmoista pientä kuukautisia ennakoivaa kramppailua ollut. Luulin jo tiputtelun alkaneen mutta olikin sitä kun olin syönyt melko paljon punajuurta. 😅

Tekisi mieli tehdä huomenna testi, mutta aiemmatkin ollut puhtaita negatiivisia ja pettyisin pahasti jos en edes haamua saisi. Olisi kyllä ihanaa saada jouluplussa, kun en yhtään pääse joulua viettämään 💔 Yritän malttaa lauantaiaamuun. Ehkä seuraavaksi sitten tähdätään ystävänpäiväplussaan tai pääsiäisplussaan, tai "varasin ajan hedelmällisyyslääkärille" -plussaan. 🤔

Täällä alkoi odotettu loma!✨
Eilen aloittelin jo ovista metsästämään ja kyllä se sieltä taas pikkuhiljaa on tulossa. Alkaa pientä viivaa testeissä näkymään. Tästä vaiheesta tykkään, kun tietää, että se on vielä edessä ja kaikki ovet avoinna. Sitten taas oviksen loputtua yleensä tulee pieni suru, kun se on jo ohi ja kaikki mahdollisuudet on taas takana. Maanantai-tiistai akselille todennäköisesti ovis osuu, jos gelee ei sitä pitkitä🙈
Monesti miettinyt, miten ihana ajatus olisi jos nyt tästä kierrosta nappaisi. Ei saataisi joulu tai uuden vuoden plussaa, mutta olisi jouluna tehty rakkaudella🤭😂

Ja!!! Jos ei muuta hyvää, niin meillä kihlat vaihdettii maanantaina😍
🫶
Mä niiin toivon kaikille ihanaa joulua, plussia tai ei, niin edes jotakin joulumieltä!

Täällä menossa kp 2. Kierto näköjään vähän pidentynyt keskenmenon jälkeen. Ovulaatiokin tuli myöhemmin. Vanhan kierron mukaan seuraava ovulaatio olisi ensi viikonloppuna, tämän uuden kkm jälkeisen kierron mukaan tulisi joskus siinä uudenvuoden kieppeillä.

Onnea @Heipsy kihloista! 💍

Itse pääsen viettämään joulua rauhassa vaikka välipäivinä töitä onkin. Tulee tarpeeseen. 🎄 Tällä hetkellä dpo7, joten jännitellään toistaiseksi suht. rauhallisin mielin. Pientä jomottelua on ollut tavallista enemmän. Toivottavasti ei ole endo joka siellä jo aloittelee kipuilemaan. 🤞

Mulla on vuoto vihdoin loppunut lääkkeellisen tyhjennyksen jälkeen. Raskaustesti jo melkeen nega ja ovistesti näyttää negaa. Jos valkovuoto ja muu menee normikiertojen mukaan niin joulupäivä/tapanin päivä vois olla ovulaatio. Voi toki olla, ettei edes tule tässä kierrossa. Tammikuun kuukautisista pitäisi vihdoin päästä ilmoittautumaan ensinmäiseen PAS:iin.

Jippii, menkat alkoi! Vihdoin! :D Toistaiseksi täysin kivuttomatkin vielä. Nyt sitten vaan ovulaatiota odottelemaan. Oliko jotain hyväksi havaittuja ovulaatiotestejä, jos kokeilisin jonkun kierron ainakin seurata sellaisilla?

Jippii, menkat alkoi! Vihdoin! :D Toistaiseksi täysin kivuttomatkin vielä. Nyt sitten vaan ovulaatiota odottelemaan. Oliko jotain hyväksi havaittuja ovulaatiotestejä, jos kokeilisin jonkun kierron ainakin seurata sellaisilla?
No itsehän menen siitä mistä helpoimmalla pääsee eli oon koko ajan käyttäny clear bluen digitaalisia, rahaahan niihin menee, kun on arvokkaita. Mut nykyään tiedän aika hyvin oireista, niin ei mee kun pari kolme tikkua kierrossa 💁‍♀️ jotain hyvää tässä pitkään yrittämisessä, tuntee kyllä oman kiertonsa tarkalleen 😂

Takaisin