Haaveena esikoinen

Joo mulla myös hemoglobiini hyvä mutta ferrit 17 jotka nousi 6kk rautalääkityksellä 29. On tosi alhaiset vielä mutta on ”viite-arvoissa”. Alhaiset ferritiinit aiheuttaa minulle myös väsymystä, aivosumua, välillä toimimattomuutta. Tutkittu on, että runsaat kk alentavat tätä, mutta kun on lapsihaaveista niin ei myöskään mikään hormonaalinen ehkäisy tule kysymykseenkään. Tosi vaikeeta saada tähän rauta infuusioita. Mietin, että jos ei kesään mennessä nouse enemmän niin sitten maksan yksityiselle. Eikös matala ferritiini arvo ole myös yksi syy miksi ei raskaudu? Olen siis kuullut myös, että matalalla ferritiineillä on raskauduttu, joten en tiedä 🤷🏻‍♀️
 
Joo mulla myös hemoglobiini hyvä mutta ferrit 17 jotka nousi 6kk rautalääkityksellä 29. On tosi alhaiset vielä mutta on ”viite-arvoissa”. Alhaiset ferritiinit aiheuttaa minulle myös väsymystä, aivosumua, välillä toimimattomuutta. Tutkittu on, että runsaat kk alentavat tätä, mutta kun on lapsihaaveista niin ei myöskään mikään hormonaalinen ehkäisy tule kysymykseenkään. Tosi vaikeeta saada tähän rauta infuusioita. Mietin, että jos ei kesään mennessä nouse enemmän niin sitten maksan yksityiselle. Eikös matala ferritiini arvo ole myös yksi syy miksi ei raskaudu? Olen siis kuullut myös, että matalalla ferritiineillä on raskauduttu, joten en tiedä 🤷🏻‍♀️

Mulla sopis oireista hiusten ja kynsien lisäksi aivosumu ja vetämättömyys ja en tiiä voiko ibs:ssä olla yhteyttä, vaikkakin kai enempi tulehdukselliset suolistosairaudet haittaa imeytymistä.
 
Tänään kp1, eli uutta kohti 🌱 Ensi viikolla ajattelin varata gynelle ajan, katsotaan mitä siellä sitten sanotaan.

Oli aika hidas vuodon alkaminen. Mulla on aina tiputtelua ensin, mutta voimistuu päivä päivältä kunnes vuoto alkaa. Nyt tuli todella vähän parin päivän ajan, eilen ei juuri ollenkaan ja tänään aamulla holahti kunnolla. Mulla on tällasia päiviä ollu parissa kierrossa nyt yrityksen alottamisen jälkeen, eli voisko ajatella että siellä on jotain yrittäny kiinnittyä ja vähän vaan hipassu 🤔 Kai hyvä merkki sekin, että melkein onnistuu 🤷🏻‍♀️
 
Joo mulla myös hemoglobiini hyvä mutta ferrit 17 jotka nousi 6kk rautalääkityksellä 29. On tosi alhaiset vielä mutta on ”viite-arvoissa”. Alhaiset ferritiinit aiheuttaa minulle myös väsymystä, aivosumua, välillä toimimattomuutta. Tutkittu on, että runsaat kk alentavat tätä, mutta kun on lapsihaaveista niin ei myöskään mikään hormonaalinen ehkäisy tule kysymykseenkään. Tosi vaikeeta saada tähän rauta infuusioita. Mietin, että jos ei kesään mennessä nouse enemmän niin sitten maksan yksityiselle. Eikös matala ferritiini arvo ole myös yksi syy miksi ei raskaudu? Olen siis kuullut myös, että matalalla ferritiineillä on raskauduttu, joten en tiedä 🤷🏻‍♀️
Hienoa se on jos joku matalilla rauta-arvoilla onnistuu raskautumaan ja raskaus myös jatkuu raskausmaratonin maaliin saakka. Käypäs kookkelin avulla lukemassa esim ovumian ja dextran sivuilta ferritiini/ rauta-asiaa..
 
@Kiiltokuva91 Saattaa olla, että lähellä kävi. Itsellä meni lähes samanlailla; menkat oli 4 päivää myöhässä kun alkoi pieni vuoto. Sitten toisen päivän iltana lorahti kunnon satsi, ja sen jälkeen taas aika pientä vuotoa enää pari päivää. Sen lorahtamisen jälkeen kylläkin kivut oli jotain ihan jäätävää. En pystynyt tehä melkein mitään ja oksensin kerran. Se oli varhainen keskenmeno, koska ehdin positiivisen rauskaustestin tehdä.

Paljon olen lueskellut, että enemmän nuo kannattaa mieltää positiiviseksi kokemukseksi. On merkki hedelmällisyydestä. Toki eri asia sitten jos tuon joutuu liian monta kertaa kokemaan niin positiivisuus on silloin kaukana. Pysytään luottavaisena siis 😊
 
Ja jostain syystä mulle tuli ihan kauhean paha mieli siitä 😔 Tottakai oon iloinen heidän puolesta ja heidän lapset on tärkeä osa myös meidän elämää, mutta samalla se tuntuu tosi raastavalta. Appivanhemmat palvoo ensimmäistä lastenlastaan ja kovasti toivoo lisää, joten tiedän jo ekan kokemuksen pohjalta, että puolison siskon raskaus tulee olemaan koko ajan esillä.

Tuntuu ihan kauhealta edes ajatella ja tuntea näin, mutta pakko jakaa nämä johonkin. Jotenkin keskenmenon jälkeen on vaan tuntunut siltä, että kaikki muut ympärillä raskautuu tai on jo vanhempia. Ja itsellä herännyt pelko siitä, että meille ei sitä onnea ikinä suodakaan tai ainakaan taival ei tuu olemaan niin helppo, kuin etukäteen toivoi ja haaveili.

En tiedä onko kellään muulla sama fiilis, mutta on tullut itselle vähän järkytyksenäkin, että tää yritysaika on ollut kaikkea muuta kuin ihanaa ja jännityksen täyteistä odotusta. Anteeksi synkeä avautuminen 😁
Niin samaistuin tähän @Hannie_ (onpa muuten hauska kun myös aika samanlainen nimimerkki!!)

Mulla on oma pikkusisko siinä tilanteessa, että hänelle on tulossa esikoinen ja tiedän, että pitkän yrityksen jälkeen. Mutta välillä on jotenkin tosi raskasta on seurata sitä touhotusta, mitä nyt raskauden ympärille on saatu aikaan. Mutta ei sitä ääneen voi sanoa, kun ei halua pahottaa kenenkään mieltä. Myös vanhemmat on innoissan ensimmäisen lapsenlapsen odotuksesta. Myös mun kaksi parasta ystävää on juuri saanut tai saamassa lapsen, ja vaikka on aidosti iloinen ja mielissään heidän puolesta, niin aikamoisia tunneaaltoja sitä käy omassa päässään läpi.

Oma kiertotilanne on se, että dpo5 menossa. Talleteltiin pari päivää ennen oletettua ovulaatiota. Tänään on tuntunu jänniä vihlasuja alavattalla, mutta jotenkin tuntuu, että tuskin on mitään merkkiä mistään, vaikka kovasti toivoisi 😁 piti käydä perjantaina gynellä, kun aloin tosiaan jossain kohtaa oireita seurattuani miettiin voisko olla itellä endohommia, mutta se valitettavasti peruuntu. Ensi kierrolle uusi aika varattu.

Kiva kun tullut taas uutta porukkaa mukaan tähän ketjuun. Toivottavasti kuullaan plussauutisia kevään edetessä 🤩
 
@Aaltokukka Oysin lääkäri joka vastas viestiini tarkisti aiemmat labratulokset ja niissä ei ollut mitään selittävää tekijää.

@Diiiina ferritiinistä en tiiä. Sitä ei taideta perus verenkuvassa ottaa ja oon jotain kuullu, että se on nyt sellanen “muoti-ilmiö" mikä ärsyttää jotain lääkäreitä. Jos hemoglobiini on tosi hyvä niinkuin mulla niin sen perusteella moni varmaa pitää turhana, vaikkakin voi olla hyvä hg mutta ferritiini silti matala.

Täällä kans ihan vasta otettu hemoglobiini 142 mutta ferrit vaan 26, josta työterveyshoitaja totesi että alhainen edelleen on. Ja raskaustoiveissa muistelen että jollein on sanottu että vähintään 50 olis hyvä olla 🙄 mulla taisi laskea hemoglobiini vasta sillon kun raskaana ollessa oli ferritiini 14, tuolloin hemoglobiini 119. Että ei tosiaan välttis kerro mitään ja kannattaa kokeilla jos pääsee työterveyden tai muun kautta jos sulla sellanen mahollisuus on. 😌
 
Onpa jotenkin sekavaa.😏 Kp 13/28 ja tuo 28 edellisen kierron mukaan. Premom ennustaa ovista keskiviikolle. Kp8 saakka oon tehnyt digejä (cb lila) ja kaikki näyttäneet tyhjää ympyrää. Tänään sitten yllättäen näyttää pysyvää hymynaamaa. Missä vilkkuvat naamat tolta väliltä? Onko muilla käynyt näin, mulla liloissa digeissä tullut ennen sen mitä oon ehtinyt testailla, niin vilkkuva ensin? Sitten kun premomiin syötin kuvan siitä tikkuosasta (en tiedä kuuluuko tehdä näin, apuja ja kokemuksia kaivataan kun premomia ekaa kertaa käytän) niin se tulkitsee tikkuosasta 0.28 low?

Toisekseen, vaikka hetki sitten täällä päivittelin kuinka migreeni on hallinnassa… Olin koko viikonlopun kovissa kivuissa ja eilen useamman tunnin päivystyksessä. Lääkkeet suoraan suoneen ja kotiin lepäämään, en vielä illalla uskonut ihmeisiin mutta tänään jopa lähes särytön🤩 mietin vaan että mitenhän lie vaikuttaa kroppaan ja mahdolliseen ovikseen, että voisko tämäkin sekottaa pakkaa🤔
 
Onpa jotenkin sekavaa.😏 Kp 13/28 ja tuo 28 edellisen kierron mukaan. Premom ennustaa ovista keskiviikolle. Kp8 saakka oon tehnyt digejä (cb lila) ja kaikki näyttäneet tyhjää ympyrää. Tänään sitten yllättäen näyttää pysyvää hymynaamaa. Missä vilkkuvat naamat tolta väliltä? Onko muilla käynyt näin, mulla liloissa digeissä tullut ennen sen mitä oon ehtinyt testailla, niin vilkkuva ensin? Sitten kun premomiin syötin kuvan siitä tikkuosasta (en tiedä kuuluuko tehdä näin, apuja ja kokemuksia kaivataan kun premomia ekaa kertaa käytän) niin se tulkitsee tikkuosasta 0.28 low?

Toisekseen, vaikka hetki sitten täällä päivittelin kuinka migreeni on hallinnassa… Olin koko viikonlopun kovissa kivuissa ja eilen useamman tunnin päivystyksessä. Lääkkeet suoraan suoneen ja kotiin lepäämään, en vielä illalla uskonut ihmeisiin mutta tänään jopa lähes särytön🤩 mietin vaan että mitenhän lie vaikuttaa kroppaan ja mahdolliseen ovikseen, että voisko tämäkin sekottaa pakkaa🤔

Mä oon käyttänyt niitä Dual Hormone testejä niin aina tulee mulla eka sitä tyhjää ympyrää, sitten vilkkuvaa ja lopuksi jos on tullakseen niin sit se pysyvä hymy. Ei ole koskaan tullut suoraan tyhjästä pysyväksi :) Olen niitä käytellyt viime kesästä asti ja pari kiertoa on käynyt niin ettei pysyvää hymyä ole tullut lainkaan.

Tuohon premomiin liittyen en osaa sanoa muuta kun että ei kai näitä digitestejä kuuluisi niistä viivoista katsella..? 🤔 Ainakin siinnä käyttöohjeessa nimenomaisesti mainitaan, että testipuikon viivoista ei tule päätellä tulosta vaan ainoastaan siitä näytöltä. Tällä menetelmällä olen itse mennyt :)
 
Pancake89, 💙95, ya 8/22*, Oulu
Liljankukka🌸, 28v, ehkäisy pois 10/21, ya 10/23
Lampsu_, 33v, ya 8/23, Lahti
Norleviira, 26v, ya 2/24, Lahti
Burkei, 26v, ehkäisy pois 5/23, ya 1/24
Minis24, 31v, ya 11/22
MariAnn14 35v, ya 8/23, Keski-Suomi
Pepino, 35v, ya 1/24
Memilia, 30v, ya 11/2022
Nekkuu, 30v, ya 10/2023
Hannietta, 36, ya 11/2023, Pirkanmaa
Ness, 33, ya 09/2023, Espoo
Diiiina, 31v, ya 02/22, Helsinki
Diins, 30v, ya 01/23, Helsinki
Kielo93, ya 8/21
Haaveilua96, 28v, ya 1/24, Helsinki
Selja89, 34v, ya 2017, keski-pohjanmaa
S33, 34v, ya 12/2022
Dumbledore, 29v, ehkäisy pois 02/24, Joensuu
Korpuskeli, 26v, ya 05/23
Hapero, 34v, ya 10/23
Kiiltokuva91, 32v, ehkäisy pois 7/22, ya 5/23, Päijät-Häme
Hattimatti, 30v, ehkäisy pois 8/23
 
Päätin nyt sitten varata itselleni myös gynen, tosin en tiedä kannattaisiko ensin soitella neuvolaan. Soittelin äsken päivystykseen, kun turvotus jatkuu edelleen tosi kovana ja vatsa on outo, tissikivutkaan ole kokonaan lähteneet. Sunnuntaina tosiaan vuoto loppui kuin seinään (lauantai meni käytännössä pönttöön vuotaen. En ole ikinä vuotanut noin paljoa..), enää on ollut pientä tiputtelua. Että en nyt sitten tiedä mitä tapahtuu. Hoitaja oli puhelimessa aivan ihana, kehotti seurailemaan tilannetta ja jos kipuja tulee kovastikin niin ottamaan uutta yhteyttä. Ohjasi myös neuvolaan, jos haluaa edistää lapsettomuustutkimuksia. Kehotti myös tekemään uuden raskaustestin jossain kohtaa. Eilinen oli negatiivinen. Pää on edelleen pyörryksissä koko tilanteesta. Onneksi gyne jo loppukuusta niin voipahan ainakin ultrata katsoa että mikä tilanne tuolla alakerrassa on, jos oireet vielä jatkuu sinne asti..

Mitenköhän veriryhmä vaikuttaa koko tähän prosessiin? Lueskelin että o- veriryhmä olisi näissä hommissa epäedullinen.
 
Mä oon käyttänyt niitä Dual Hormone testejä niin aina tulee mulla eka sitä tyhjää ympyrää, sitten vilkkuvaa ja lopuksi jos on tullakseen niin sit se pysyvä hymy. Ei ole koskaan tullut suoraan tyhjästä pysyväksi :) Olen niitä käytellyt viime kesästä asti ja pari kiertoa on käynyt niin ettei pysyvää hymyä ole tullut lainkaan.

Tuohon premomiin liittyen en osaa sanoa muuta kun että ei kai näitä digitestejä kuuluisi niistä viivoista katsella..? 🤔 Ainakin siinnä käyttöohjeessa nimenomaisesti mainitaan, että testipuikon viivoista ei tule päätellä tulosta vaan ainoastaan siitä näytöltä. Tällä menetelmällä olen itse mennyt :)
Joo mullakaan ei oo ikinä tyhjästä hypännyt suoraan pysyvään🤔 Ja totta myös tuo, että ei pitäisi niitä viivoja tutkia, tosin oon ne aina tsekannut ja ne on aiemmin antanu osviittaa hyvin. Toi premom on kokonaan ihan uus juttu, enkä tiedä pystyykö sinne digejä muutoin kirjaamaan? Mietin sitäkin, että jos kroppa on vaan kaiken säryn ja lääkkeiden takia sekaisin🤷🏽‍♀️ Hain äsken apteekkarin ovistikkuja niin katsellaan nyt miten tää tästä etenee.
 
En oo näitä tikkuja juuri käyttänyt, mutta omaan silmään näyttäis että ehkä se ovis vois ihan piakkoin ollakin🤔 kuuluuko vielä tummentua vai onko tää jo plussa? tää siis apteekkarin testi
IMG_1367.jpeg
 
Onpa jotenkin sekavaa.😏 Kp 13/28 ja tuo 28 edellisen kierron mukaan. Premom ennustaa ovista keskiviikolle. Kp8 saakka oon tehnyt digejä (cb lila) ja kaikki näyttäneet tyhjää ympyrää. Tänään sitten yllättäen näyttää pysyvää hymynaamaa. Missä vilkkuvat naamat tolta väliltä? Onko muilla käynyt näin, mulla liloissa digeissä tullut ennen sen mitä oon ehtinyt testailla, niin vilkkuva ensin? Sitten kun premomiin syötin kuvan siitä tikkuosasta (en tiedä kuuluuko tehdä näin, apuja ja kokemuksia kaivataan kun premomia ekaa kertaa käytän) niin se tulkitsee tikkuosasta 0.28 low?

Toisekseen, vaikka hetki sitten täällä päivittelin kuinka migreeni on hallinnassa… Olin koko viikonlopun kovissa kivuissa ja eilen useamman tunnin päivystyksessä. Lääkkeet suoraan suoneen ja kotiin lepäämään, en vielä illalla uskonut ihmeisiin mutta tänään jopa lähes särytön🤩 mietin vaan että mitenhän lie vaikuttaa kroppaan ja mahdolliseen ovikseen, että voisko tämäkin sekottaa pakkaa🤔
Mulla on kahdessa kierrossa tullut pysyvä kanssa ilman vilkkuvia,vaikka yleensä on noin 4 vilkkuvaa päivää. Kysyin tätä tietenkin gynekologilla, kun kaikesta voi saada stressin aikaan 🤣
Mut vastaus oli, et on ihan normaalia, että joku kuukausi se LH-taso nousee tosi nopeaan! Eli ei ne ainakaan huolissaan ollut. Tosin täällä mä vieläkin pyörin, ettei oo myöskään tärpännyt 🤣
 
Mulla on kahdessa kierrossa tullut pysyvä kanssa ilman vilkkuvia,vaikka yleensä on noin 4 vilkkuvaa päivää. Kysyin tätä tietenkin gynekologilla, kun kaikesta voi saada stressin aikaan 🤣
Mut vastaus oli, et on ihan normaalia, että joku kuukausi se LH-taso nousee tosi nopeaan! Eli ei ne ainakaan huolissaan ollut. Tosin täällä mä vieläkin pyörin, ettei oo myöskään tärpännyt 🤣
Okei onpa mielenkiintosta! Toi on kyllä jotenki sellanen niin puskista tilanne, kun ei niitä varottavia vilkkuvia tulekaan🤣 Mutta kiva tietää että noinkin voi siis käydä! Toivotaan tärppejä🥰 Onko sulla Piisku muuten säännöllinen kierto? Oma kierto hakee ilmeisesti vielä säännöllisyyttään niin ois kiva että asettuis, niin tälläset tilanteet osais vieläkin paremmin ennakoida, vaikka toki toi Premom tän jokseenkin osas arvioidakin😳
 
No mun kierto on 30-32 pvä ollut aina. Tosin nyt just mennään kp 41, et ei näköjään ihan aina. Mut tässä kierrossa mulla tuo digi ainoastaan vilkutti eli en ehkä ovuloinut. Tosin tikkuun tuli tummaa viivaa kp 30, jolloin tuli vasta ovulaatio. Veikkaan, et siirsi ovulaatiota noin paljon, kun mulla oli siinä oletetun oviksen kohdalla kaks 5h kestävyystreeniä ja muistelisin, et teki saman joskus alkuyrityksessä pitkän suunnistuskisan jälkeen. On vaan tosi ärsyttävää odottaa uutta kiertoa 😐
 
No mun kierto on 30-32 pvä ollut aina. Tosin nyt just mennään kp 41, et ei näköjään ihan aina. Mut tässä kierrossa mulla tuo digi ainoastaan vilkutti eli en ehkä ovuloinut. Tosin tikkuun tuli tummaa viivaa kp 30, jolloin tuli vasta ovulaatio. Veikkaan, et siirsi ovulaatiota noin paljon, kun mulla oli siinä oletetun oviksen kohdalla kaks 5h kestävyystreeniä ja muistelisin, et teki saman joskus alkuyrityksessä pitkän suunnistuskisan jälkeen. On vaan tosi ärsyttävää odottaa uutta kiertoa 😐
Okei! Mulla kans viime kierrossa pelkkää vilkkuvaa, niin oisko sit ollu kans ovuloimaton tai mennyt muuten ohi🤷🏽‍♀️ Mutta voi olla että fyysisellä rasituksella on oma vaikutuksensa kun pistää kropan varmasti koville. Toivottavasti sulla alkais uus kierto pian ellei nyt plussaa ilmaannu, toi odottelu vie välillä järjen😩
 
@Aaltokukka ja @Daiya, itsellä kontrolli keskiviikkona niin näkee vähän paremmin onko noussut ferri ja kuinka paljon. 🤷🏻‍♀️ Kiitos muös vinkistä, pitääpä käydä lukemassa 🤔
10 vuotta sitten itsellä ferrit oli 0 ja hb 79 mistä jouduin sairaalaan kun pyörtyilin. Pohtivat silloin punasolujen siirtoa, mutta ei ikinä sitten tehty sitä enkä saanut rauta infuusiotakaan. Passittivat kotiin parin päivän päästä ja käskivät aloittaa rauta kuurin mitä seuraisivat. Hb nousi tuolloin 100 ja ferrit 7, mutta siihen se jäi. Kukaan ei enään tutkinut millään tavalla. 2018 kohdalle osui super ihana työterveyslääkäri, joka lähti asiaa ajaa eteenpäin ja söin vuoden minipillereitä jonka seurauksena ferrit nousi 49 ja hb 130. Pillereiden lopetuksen jälkeen alkoi taas alamäki🤷🏻‍♀️.

Onko kellään kokemuksia Cyklokapron/ Caprilon lääkkeestä, että voiko syödä vaikka yritetään raskautta? 🤔 Itse olen pari kiertoa syönyt nytten pahimpiin kk päiviin 3x päivässä Buranaa joka vähän hillinnyt vuotoja.
 
Täällä on eletty nyt hiljaiseloa , kp12 ja vielä 1,5vko oletettuun ovikseen. Kyllä tässä saa aina odotella ja neppailla menemään 😀

Vklp oli kavereiden kanssa mökkiviikonloppu, jossa tuli juotua viiniä useampana päivänä ja valvottua kohtuuttoman myöhään. Toivottavasti tää ei nyt pistä kiertoa ihan sekaisin 😅 Noh, nyt voi taas pistää korkin kiinni pidemmäksi aikaa.
 
Täällä on eletty nyt hiljaiseloa , kp12 ja vielä 1,5vko oletettuun ovikseen. Kyllä tässä saa aina odotella ja neppailla menemään 😀

Vklp oli kavereiden kanssa mökkiviikonloppu, jossa tuli juotua viiniä useampana päivänä ja valvottua kohtuuttoman myöhään. Toivottavasti tää ei nyt pistä kiertoa ihan sekaisin 😅 Noh, nyt voi taas pistää korkin kiinni pidemmäksi aikaa.
Mennään siis suurinpiirtein samoissa! Tylsää tää odottelu. Kokoajan täyttt yrittää pitää itsensä kiireisenä ettei kerkeis miettimään liikaa asioita. Oon kans pohtinut, jos yrittäisi jättää nämä palstat hetkeksi sivuun ja palata lukemaan tänne kun tämä uusi kierro olisi vähän pidemmällä..
 
Takaisin
Top