Tääkin on tosi yksilöllistä, mulla oli 3 ovuloimatonta kiertoa peräkkäin mitkä olisi jääneet huomaamatta ilman aktiivista ovistestausta. Kun kuitenkin tuli vuotoa joka kierron jälkeen, olisin olettanut niiden olevan normaaleja kiertoja. Ja vaikka oon edellisissä kierroissa ovuloinut, on kyllä niin epämääräiset ovisajat (KP34, KP27, eka letrokierto KP22) että pakko jatkaa testailua että saa sen oviksen edes kiinni

Näissä tilanteissa kyllä suosittelen tikuttamaan, niin on sitten dataa mistä on apua lääkärissä kun on yli vuosi takana eikä vaan tärppää. Mutta tottakai jos kierrot on säännölliset ja ovis aina testeissä samoihin aikoihin ja tikutus ahdistaa tai ei tunnu mielekkäältä, niin sittenhän sen voi toki jätttää pois!
Tervetuloa mukaan!

Mulla kesti hormoniehkäisyn poisjättämisen jälkeen 3kk ennen kuin tuli eka ovulaatio, gyne myös vahvisti että se on ihan normaalia. ClearBlue-monitorin ohjeissakin oli että sitä ei kannattaisi käyttää ennen kuin on mennyt 3kk ehkäisyn poisjättämisestä. Eli jos et saanut ovisplussaa heti pillereiden lopetuksen jälkeen, se on normaalia!
Mutta sen jälkeen kyllä pitäisi ovulaatiotesteissä näkyä jotain.

Mulla oli viime syksynä useampi kierto jolloin sain positiivisen ovistestiin, mutta sitten kolme kiertoa putkeen, kun testit välillä tummeni, mutta huippua ei tullut ollenkaan. Kierrot oli silloin aika tasaiset 35 päivää ja vuosin verta joka kierron jälkeen, mutta epäilytti tuo kun testeihin ei tullut positiivista, niin kävin gynellä ja PCOS-diagnoosi sieltä pamahti. En tosiaan ovuloinut ollenkaan silloin kun testeihin ei tullut mitään, vaikka kierrot muutoin näytti normaalilta! Olin käynyt ultrassa ehkäisyn poisjättämisen aikoihin, mutta mulla ne rakkulaiset munasarjat näkyi ultrassa vasta puoli vuotta ehkäisyn poisjättämisen jälkeen, tuli ihan yllätyksenä. Oon normaalipainoinen eikä ole esim. ylimääräistä karvankasvua tai muita PCOS-oireita, kuin tuo ovuloimattomuus ja pitkät kierrot.
Eli sinänsä suosittelen testaamaan KP9 alkaen siihen asti että tulee 2 viivaa testeihin jotta voi vahvistaa ovuloivansa! Jos testit alkaa tummenemaan voi testata 2 kertaa päivässä, joillakin voi olla tosi nopea se huippuhetki.
PCOS myös sekoittaa hormoneja sen verran että aina ei voi ovistesteihin luottaa että varmasti ovis on tapahtunut, niin mittaan myös aamulämpöjä, ja niistä ainakin näkee jälkikäteen kun lämpötila lähtee nousuun että rakkula varmasti on irronnut. Mun keho on niin laiska ovuloimaan että pitää pitää sitä vähän silmällä