Höpöttelyjä ja "tyhmiä" kysymyksiä

Itse varasin tosiaan ensimmäisen neuvola-ajan tänään, joka osuu viikolle 7+2 (21.2) ja mietin että miten jaksan nyt odottaa siihen asti. Te kenellä on lapsia ennestään, ootteko ottaneet puolison mukaan ensimmäiselle käynnille? Millainen fiilis yleensäkin ensimmäisestä käynnistä jäi?
 
Mä meinasin ensin että soittelisin neuvolaan vasta ens viikolla kun on tunne että menen asioiden edelle :Grimacing Face: mutta kun moni muu kirjoitti tuolla toisessa ketjussa että oli jo varannut niin tuli halu sittenkin varata jo itsekin :Grinning Face:
Hassusti mieli toimii, ei uskalla tehdä tästä vielä liian totta jos jotain meneekin pieleen. Siskolle ja hyvälle ystävällekin kerroin jo mut mietin jälkeenpäin oisko sittenkään pitänyt :No Evil Monkey:
 
Itse varasin tosiaan ensimmäisen neuvola-ajan tänään, joka osuu viikolle 7+2 (21.2) ja mietin että miten jaksan nyt odottaa siihen asti. Te kenellä on lapsia ennestään, ootteko ottaneet puolison mukaan ensimmäiselle käynnille? Millainen fiilis yleensäkin ensimmäisestä käynnistä jäi?

Mulla oli ekaa odottaessa puoliso mukana ensikäynnillä, ja omakohtainen kokemus oli se, että oli hyvä juttu. Meidän terkkari oli mukava ja oli muutenkin hyvä selkeyttää ja kysyä asioita. Myöhemmille käynneille hän ei sitten niin osallistunut, kun lähinnä oli sitä vauvan sydänäänten kuuntelua ja vatsan mittausta, joten ei koettu tarvetta että oltaisiin kummatkin mukana. Ultraäänissä puoliso olikin sitten mukana joka kerralla :Smiling Face With Heart Shaped Eyes:

Nyt hoidan neuvolakäynnit itse. Syynä se, että mies on kotona 2,5v taaperon kanssa, joten mukaan neuvolaan tulisi myös taapero riehumaan :tears:

Niin ja noista neuvolan varauksista. Mä soitin heti seuraavana päivänä plussasta. Lähinnä käytännön syistä, mikäli menee kolmannen kerran kesken, niin on sitten ainakin tilastoissa. Kolmannen keskenmenon jälkeen aletaan tutkia, jos jommastakummasta osapuolesta löytyy syitä miksi näin käy. Sormet ja varpaat ristissä että kaikki menisi tällä kertaa hyvin. Oma vaisto sanoo että näin olisi, mutta mene ja tiedä :Grimacing Face:
 
Kauhean aikaisin teillä neuvola, itse sain vasta noin 10 viikolle :Eyes: johtuuko tää eri käytännöistä vai ruuhkasta vai mistä? Ruuhkaan en kyllä usko, kun 3000 asukkaan pitäjä kyseessä :Face With Tears Of Joy: Mitäs siinä ekalla neuvolakäynnillä nyt sitten tehdään? Jotain papereita on tulossa postitse täytettäväksi ja puhelimessa aikaa varatessa kysyi jo perinnöllisiä sairauksia yms.
 
Kauhean aikaisin teillä neuvola, itse sain vasta noin 10 viikolle :Eyes: johtuuko tää eri käytännöistä vai ruuhkasta vai mistä? Ruuhkaan en kyllä usko, kun 3000 asukkaan pitäjä kyseessä :Face With Tears Of Joy: Mitäs siinä ekalla neuvolakäynnillä nyt sitten tehdään? Jotain papereita on tulossa postitse täytettäväksi ja puhelimessa aikaa varatessa kysyi jo perinnöllisiä sairauksia yms.


Se riippuu varmaan hyvin paljon ketä otetaan tällä hetkellä vastaan. Asun isossa kaupungissa, ja täälläpäin neuvolakäyntejä supistettu siten, että vaan raskaana oleville ja vauvaperheille tarjotaan neuvolapalveluita. Toki, jos leikki-ikäisistä on huoli kotoa tai varhaiskasvatuksen puolelta, saa varata aikoja tilanteen mukaan.

Ekalla neuvolakäynnillä käydään läpi perusasiat. Meillä täytetään elektronisesti esitietolomake missä tietoja perussairauksista, lääkityksistä, edellisistä raskauksista jos on. Sit käydään läpi ruoka- ja liikuntatottumuksia ja päihteiden käyttöön liittyviä asioita. Ja sitten tietysti odottajan/perheen esille nostamat asiat :smiling-eyes: Noin muuten otetaan paino, verenpaine ja hemoglobiini. Sit saa lähetteen labraan mikäli haluaa antaa näytteet ennen nt-ultraa ja selvittää mikäli vauvalla voi olla jotain poikkeavaa. Joissain kunnissa on kuulemma ultra heti ensimmäisessä neuvolassa, mutta meilläpäin saa odotella. Lyhyesti näin, toki voi hieman heittää kunnasta poiketen mitä käydään läpi ekassa neuvolassa. :smiling-eyes:
 
En saa mielenrauhaa, käyn ostamassa liuskatestejä. Oon jotenkin niin oireeton, että hirvittää, onko homma mennyt jo kesken heti alussa.
Tiedän ettei kaikille tule niin selkeitä oireita heti tai ollenkaan. Mutta oman mielenrauhan takia pakko testata. En pysty oikein keskittymään mihinkään.
Mulla on tuolla kyllä vielä yksi viikkodigi, mutta ajatus oli tehdä se ens viikolla.

Voi hyvänen aika, en ollut yhtään tajunnut, että tää onkin näin piinallista vaikka on vihdoin raskautunut :disappointed-face:
 
En saa mielenrauhaa, käyn ostamassa liuskatestejä. Oon jotenkin niin oireeton, että hirvittää, onko homma mennyt jo kesken heti alussa.
Tiedän ettei kaikille tule niin selkeitä oireita heti tai ollenkaan. Mutta oman mielenrauhan takia pakko testata. En pysty oikein keskittymään mihinkään.
Mulla on tuolla kyllä vielä yksi viikkodigi, mutta ajatus oli tehdä se ens viikolla.

Voi hyvänen aika, en ollut yhtään tajunnut, että tää onkin näin piinallista vaikka on vihdoin raskautunut :disappointed-face:

Voi kun osasin sanoa jotain järkevää ja lohduttavaa :Hugging Face: Vaikka miten tietää että oireettomuus on ihan yhtä normaalia siinä missä voimakas oireilu, niin eihän se oikein tässä tilassa auta. Voi olla, että niitä oireita tulee useampia kerrallaan ihan yllätyksenä, tai sitten saat nauttia oireettomasta alkuraskaudesta ja kaikki voi silti mennä hyvin :red-heart: Yritetään tsempata ja mennään vaan päivä kerrallaan vaikka se on vaikeaa :sad-face:
 
Kiitos @Starlight- viisaista sanoistasi :Yellow Heart:

Tein juuri liuskatestin. Viiva on vahvistunut alkuviikosta huomattavasti eli eiköhän kaikki ole vielä kunnossa :Person With Folded Hands: Mieli keveni tuhat kiloa!
 
Huomenta,

Pohdin juuri miten rankkaa liikuntaa voi/kannattaa raskausaikana harrastaa.
Kävelylenkeillä tulee käytyä ja jonkin verran myös kuntosalilla. Kuntosalin osalta mietityttääkin, mitä siellä uskaltaa tehdä ja onko syytä ihan alkuraskaudessa tehdä hieman himmaillen?
 
Huomenta,

Pohdin juuri miten rankkaa liikuntaa voi/kannattaa raskausaikana harrastaa.
Kävelylenkeillä tulee käytyä ja jonkin verran myös kuntosalilla. Kuntosalin osalta mietityttääkin, mitä siellä uskaltaa tehdä ja onko syytä ihan alkuraskaudessa tehdä hieman himmaillen?

Meillä oli fysioterapiakäynti ensisynnyttäjille kunnan puolesta, jossa käytiin läpi näitä liikuntajuttuja. Pääsääntöisesti niin, että se mitä olet tähän mennessä harrastanut ja kroppa on siihen tottunut, on ok alussa. Laitesukellus ei ole suositeltua. Saa korjailla mikäli on uudempaa tietoa. Naistalon sivuilla lukee about samoja juttuja.

Toisella kolmanneksella kannattaa välttää kovaa "jyskytystä", eli esimerkiksi hyppimistä, ratsastusta. Samoin lajit, joissa on korkea riski kaatua on toki riski, jos kaatuu vatsalleen.
Toki myös isojen painojen kohdalla kannattaa olla varovainen, jos ei ole tottunut. Sitten, kun liikunnan aikana tuntee kipua, täytyy höllentää.

Muistaako joku muuten miten oli vatsalihasliikkeiden kanssa, niistäkin oli jotain suosituksia muistaakseni 2. kolmanneksella.

Ekassa raskaudessa kävin 6x/viikko salilla aika pitkälle ja töissä tuli nosteltua pieniä ihmisiä. Oli ihanan oireeton raskaus ja pystyin liikkumaan pitkään. Tähän hätään liikunta koostuu hyötyliikunnasta, kävelystä ja pyöräilystä kunhan noi hanget sulisivat pois :tears:
 
En saa mielenrauhaa, käyn ostamassa liuskatestejä. Oon jotenkin niin oireeton, että hirvittää, onko homma mennyt jo kesken heti alussa.
Tiedän ettei kaikille tule niin selkeitä oireita heti tai ollenkaan. Mutta oman mielenrauhan takia pakko testata. En pysty oikein keskittymään mihinkään.
Mulla on tuolla kyllä vielä yksi viikkodigi, mutta ajatus oli tehdä se ens viikolla.

Voi hyvänen aika, en ollut yhtään tajunnut, että tää onkin näin piinallista vaikka on vihdoin raskautunut :disappointed-face:


I feel you. Oon keskiviikosta lähtien tehnyt 3 liuska testiä ja äsken vkonäytöllisen digin. Kaapissa odottaa vielä monenmonta…
Mulla oli jouluna alkuraskauden keskenmeno niin selkeesti se kummittelee kovasti mielessä ja koko ajan huoli ja pelko että alkaako vuoto. Vaikkei sekään runsasta ollut niin silti toi mieleen sen että taitaa olla menossa kesken ja useat ultrat sitten vahvisti asian.

Ymmärrän siis täysin tunteen että haluaa testata usein.. mä huomaan stressaantuvani siitä jos/kun viivat ei tummene.. vaikkei sitä niin pitäisi ajatella. Plussa on plussa.
Kovasti siis sinulle ja muille huolehtijoille tsemppiä ja toivotaan parasta
 
Ehkäpä nyt uskaltaudun kirjoittamaan tänne!

Viime kuussa oli kemiallinen, ja sen takia nyt olen koko ajan huolissani, että testin viiva alkaa taas haalistua. Toistaiseksi on vain vahvistunut, vaikkei vielä tasavahvat viivat olekaan. Koko ajan silti mieltä painaa huoli, etenkin kun keskenmenoriski on suuri, kun raskaus sai alun hoidoilla (ovulaation induktio pistoshoidolla) ja itselläni on PCOS.

Ei jotenkin yhtään uskalla tästä iloita vielä, kun viime hoitokierrossa pettymys oli kemiallisen vuoksi niin suuri :sad-face:

Mä oon myöskin ihan oireeton. Tai eilen oli kyllä päänsärkyä ja krapulainen olo, joka loppui yhtäkkiä illalla. Tietty tuli heti mieleen että nytkö tää keskeytyi. Mutta ei kai siitä voi niinkään päätellä :Smiling Face With Open Mouth And Cold Sweat:
 
Oletteko ajatelleet lukea jotain raskauteen liittyvää kirjallisuutta? Vinkkejä saa heittää :Smiling Face With Open Mouth
 
Oletteko ajatelleet lukea jotain raskauteen liittyvää kirjallisuutta? Vinkkejä saa heittää :Smiling Face With Open Mouth

Äidiksi ensi kertaa - Gro Nylander. Tämä tarttui itselle mukaan joltain kirppikseltä ja tuli luettua kun odotin ekaa. Toki on 20 vuotta vanha, mutta tässä oli omasta mielestä ihan hyviäkin juttuja :thumbs-up:
 
Oletteko testanneet cb viikkodigillä viikkojen nousua ihan alkuraskaudessa?

Mulla oli tarkotus niin tehdä, mutta nyt sekin vähän hirvittää. Entä jos ne ei näytäkään niitä viikkoja, mitä kuvittelisin että pitäisi näyttää... Onko se suoraan merkki siitä, että jotain on pielessä...
 
Mä testasin tänään (4+3) ja digi näytti vain 1-2… Pc-liuskan viivakin oli täysin saman vahvuinen kuin eilen. Oon kyllä huolissani. Laitoin polille viestiä, jos pääsisin verikokeeseen tarkistamaan hcg-arvon.

Ei kai tää ihan suoraan tarkoita että jotain on pielessä, mutta voi kuitenkin olla. :sad-face:
 
Mä testasin tänään (4+3) ja digi näytti vain 1-2… Pc-liuskan viivakin oli täysin saman vahvuinen kuin eilen. Oon kyllä huolissani. Laitoin polille viestiä, jos pääsisin verikokeeseen tarkistamaan hcg-arvon.

Ei kai tää ihan suoraan tarkoita että jotain on pielessä, mutta voi kuitenkin olla. :sad-face:


Tiedätkö millon ovulaatio oli? Eiks se viikkodigi ilmota viikot hedelmöittymisestä laskien, niin tuo 1-2 viikkoa saattaisi olla vielä ok?
 
Tiedätkö millon ovulaatio oli? Eiks se viikkodigi ilmota viikot hedelmöittymisestä laskien, niin tuo 1-2 viikkoa saattaisi olla vielä ok?
Tiedän melko tarkkaan, koska irrotus tapahtui Ovitrelle-pistoksella. Pistin sen 19.1. klo 22:00, ja tästä 36-48h kuluessa pitäisi munasolun irrota, eli oviksen pitäisi olla tapahtunut 21.1.
 
Nyt kyllä sen verran aiheesta netissä lukeneena (jää ihan työt taka-alalle :D) totean, ettei tästä kannata murehtia. Digitestin perusteella ei voi ihan kauheasti mitään päätellä, joillain myös testien viivat ei koskaan vahvistu kontrolliviivan vahvuiseksi vaikka raskaus menisi ihan ongelmitta loppuun asti.

Eli itse yritän nyt lopettaa murehtimisen ja odottelen vastausta polilta. Jos en saa lähetettä labraan, niin pitää sitten mennä yksityiselle mittauttamaan hcg.
 
Takaisin
Top