Fit mamat :)

Mää vejän siin crossarillaki muka normaalia tahtia, hämmästyin kuin hitaasti pitää silläki nyt muka polkea ettei sykkeet ois nuin korkeella. 
Ennen raskautta mullaki oli prässis menos jo 170kg, nyt oon vaihtanu ohjelmaa ja teen kyykkyi smithissä, syviä kyykkyi hackissa ja lisäks tangolla.. ja mavee kans. Noi liikkeet varmaan jää ekana pois kun maha alkaa ottaa vastaan.. tai en tiiä, kokeilemalla selviää. Nyt viel pystyy tekemään, ellei oteta huomioon tätä hiton heikkoo ja etovaa oloa.. Niinku Armikin tuolla aiemmin sanoi, niin väsy tulee helpommin ja sykkeet nousee helpommin.. Onneks ne kuitenki laskee nopeeta alaskin. Meinasin tänään jättää sykemittarin kotiin, kun meen tekemään ojentaja - olkapää treeniä. Eiköhän tää oksetus olo kerro, millo on hyvä puhallella minuutti kaks pidempään .. :D
 
Esim. tässä jutussa http://www.kuntolehti.com/main.php?id=125 on tuota sykerajaa opastettu noudatettavan vasta viikolta 24 eteenpäin. Mä oon itse mennyt nyt ihan fiilispohjalta ja jättänyt sykemittarin ainakin vielä narikkaan. Maanantaina voisin sitten kysellä neuvolasta heidän näkemyksiä treenaamiseen raskausaikana.
 
Järkeväähän se on varoa ettei aiheuta vahinkoa salilla. Olen ehkä itse ollut hieman varomaton, mutta toisaalta kuuntelen oman kroppani viestejä aika herkästi. Täytyy kyllä myöntää että välillä pt:n kanssa treenaaminen hirvittää. Pitää vaan luottaa siihen, että ammattilainen osaa katsoa että liikkeet tehdään oikein. Korkeiden kilomäärien nostaminen sen sijaan saa pikkuhiljaa jäädä muiden hommaksi. Toisaalta joudun töissä nostelemaan raskaita painoja ja ponnistelemaan aika paljon, että treeniä tulee sielläkin joka tapauksessa.
Nyt on pakostakin jouduttu vähän hölläämään tahtia, kun tuntuu että happi loppuu pienessäkin sykkeennostossa. Ollaan keskitytty lähinnä keskivartalon lihaksiston ylläpitoon ettei tulisi selkäkipuja.
Olin ihan masentunut alkuviikon treenin jälkeen kun tuntuu ettei vatsalihaksissa ole enää yhtään voimaa. Mutta sitähän se on, paino ja maha kasvaa. Epäkiitollista treenaamisen kannalta, mutta eiköhän se suurempi palkinto kuitenkin ole jotain ihan muuta :)
 
Ihanaa, että on tällainen ketju! Kiitos aloitttajalle!

Itse ohjaan jumppia 5-6 tuntia viikossa; BodyPump ja spinning ovat lajeina. Lisäksi, kun koti on maalla, niin tulee valtaisa määrä hyötyliikuntaa, ja kaksi lasta siihen päälle juoksuttavat mukavasti.

Sen huomaa, nyt alkuraskaudessa, että hengästyy helpommin, ja kyllä se tankokin hiukan enemmän painaa... Mutta niin mahtavasti alkanut tämä kolmas raskaus, että ei ole pahoinvointia, ei väsymystäkään (no molempia ihan satunnaisesti, mutta ei haittaavasti!).

Ja hei, sitten vauvan synnyttyä...Sillä vauvalla on myös isä... Eli urheilut jatkukoot myös sitten, maitoa pulloon ja menoksi! Molemmista ekoista palasin satunnaisia sijaistuksia tekemään, kun vaavit olivat vasta 3 viikkoa. Vähän hullua kyllä, mutta siinä vaiheessa tarve urheilla oli niin valtava, että iskä jäi pariksi tuntia yksin. Imetin juuri ennen lähtöä, jääkaapissa oli lypsettyä tavaraa, ja yleensä meni ihan nappiin, että sain sitten imettää palauttuani toisen kerran. Ja paljon paremmin jaksoin vauva-arkea, kun mulla oli ne muutamat liikuntatunnit viikossa. Ihan kuin lomalla olisi ollut, ja siitä vielä maksettiin!
 
Mä itse olen ajatellut paljon tuota, että milloin sitä oikeastaan pystyy lähtemään uudelleen synnytyksen jälkeen liikkumaan. Ajattelin, että varmaankin vauvan ollessa 1kk ikäinen. Mistäs sitä tietää. Eka synnytys oli suunniteltu sektio joka oli täydellinen eli parantuminen huippuluokkaa alusta lähtien ja leikkauksesta 3kk kävin ekan kerran juoksemassa 13km lenkin. :)

Pulloruokinnasta mulla ei ole kokemusta. Esikko ei alkanut pullolle ollenkaan ja miksipä olisin opettanut kun kerta omaa maitoa tuli ja rinta kelpasi. Pääsi helpommalla. Mulla ei imetys toiminut kilojen karistajana. Mä tein kyllä mielestäni töitä siihen, että kilot karisivat. Onnekas saa olla, jos imetys vie kilot. :)

Ajattelen, että mä saan enemmän voimia kun käyn lenkillä/jumpassa/salilla ja oikeasti otan sen oman ajan kun se, että en lähtisi mihinkään. Nytkin kun käyn töissä niin silti mä saan sen ajan jostain otettua. Välillä yöunistakin niin, miksipä ei sitten kun olen kotona pyörittämässä arkea.

Kävin rpm-tunnilla ja pumpissa samana päivänä. Ei ollut liikaa, mutta seuraavana päivänä väsytti hiukan ehkä enemmän. Ehkei sitä nyt palaudu niin hyvin rääkki jumpista kuin ei raskaana ollessaan. Olen iloinen, että pystyn ja jaksan liikkua hyvin.
 
Ja niin se piti kirjoittaa vielä, että mä en saa kyllä hikeä pintaan niin hyvin kuin ennen. Jostain syystä mä olen varmaan hiljentänyt alitajuntaisesti vauhtia, ettei hiki tule niin nopeaan, vaikkakin toiselta se tuntuu. Kyllä mä silti hien pintaan saan ja hyvän olon, mutta ikään kuin enemmän teen siihen töitä. Siksi ajattelinkin, että voin íhan hyvin tehdä samoja treenejä siihen asti kuin hyvältä tuntuu ja hiljentää kun on tarvis.
 
Pakko nyt vähän avautua, kun niin ärsyttää. Olin sunnuntaina aamupäivällä pumpissa ja fiilistelin, kun meni niin mukavasti. Askelkyykky-biisin jälkeen, kun siirryttiin tekemään hartioita niin mulla alkoi humista päässä, istuin hetkeks alas ja yritin sit jatkaa... No ei, sama jatkui... Ohjaajan piti vinkata, että jos huimaa niin selinmakuulle ja jalat ylös. Siellä mä sitten makasin keskellä salia ja hoin V#"%" mielessäni, kun muut jatkoi ympärillä. Päätin, että en enää edes yritä mennä aamupäivällä vaan tästä lähtien iltaisin useammalla ruokailulla. Toivottavasti se auttaa. Vaikka en tiedä miten paljon tuo huimaus sitten johtuu syömisestä?! Kyllä mä haluaisin vielä jatkaa jumppailua! Tänään otetaan uus yritys, toivottavasti paremmalla onnella.
 
Kyl mullaki on alkanu nyt salilla huimaa ku on painot mukana kuvioissa, mut spinninki menee iha ettei mitään. Oli pakko viime salikerran jälkeen jättää leikki sikseen, ku pimeni silmissä ja yrjö meinas lentää.. tosin oli jalkapäivä kyseessä ja tein supersarjaa treenin lopuksi, eli ekana takareisikoneessa maaten, siitä suoraan ylös ja isot käsipainot käteen ja jatkoin askelkyykkyä kävellen salin toisesta päästä toiseen ja takaisin.. Toooosi huono idea oli. Mihi hemmettiin se kunto on hävinnyt!!!?
 
Mullakin on tuo verenpaineongelma, eli huippaa kovastikin, kun nousen ylös. Hankala pumpissa, kun on nopeaita nousuja lattialta ylös ja pitäisi ohjata jo seuraavaa liikettä... ;D Toistaiseksi olen pystyssä pysynyt, eikä kukaan ole tainnut vielä huomata raskauttakaan! Ekasta lapsesta vedin jumppia lähes loppuun saakka, mutta kaikki asiakkaat eivät pitäneet siitä, että isovatsainen ohjaaja siellä edessä hillui. Toisesta lopettelin raskausviikoilla 28 ohjaamisen ja kävi itse bodybalancessa ja shabamissa ja uimassa. KAtsotaan, miten nyt menee!
 
Eilinen pumppi oli oikein onnistunut, joten ainakin näin yhden kerran kokemuksella tämä iltaliikkuminen sopii paremmin. Jännä KolmasBebe että sä oot tykännyt noilla viikoillakin käydä vielä Sh'bamissa, kun olin joku viikko sitten itse Zumbassa ja se hytkytys tuntui erittäin epämiellyttävältä. Vai johtuiko se vaan sitten siitä, että oli alkuraskauden pahoinvointia niin tuollainen ravistus ei tuntunut hyvältä, mutta myöhemmin olisikin ihan ok?!
 
Ja just tulin jumppia vetämästä, ja nyt ei tuntunut missään!! Ei huipannut, ei ollut ylimääräisiä hengästymisiä. Täysillä menin ja vasta nyt taas iski mieleen, että onko sitä vauvaa matkassa ollenkaan. Pian on varmaan mentävä yksityiselle ultraan, jos  tämä jatkuu!!
 
täällä on vihdoin pahoinvoinnit ja mahakivut ym väsitymässä, häntäluu mikä vissiin murtui 2kk sitten vaivaa enään vähän.. ajattelin sit alottaa ihan kevyesti näin 2kk tauon jälkeen ja löysin halvalla zumbalevyt :) se varmaan pitäisi olla ihan hyvää kuntoilua ettei kunto romahda täysin.. siinä kun ei mtn hyppyjäkään kauheasti ole ?eikä tarviii perseellänsä istua kovissa laittteissa salilla :D ja ainakin tunneilla käydessä oon tykännyt ja paljon raskaampaa mielestäni kuin muut perusjumpat.. nyt oli tullu näömmä myyntiin 3x painavemmat käsihelistin painotkin niin jos ei ihan pullamössöksi muuttuisi :)
 
Hei muistaako joku mistä lähtien piti välttää jalkarässii, vai oliks siitä jotain haittaa? Kyykkyi vissii sai tehä ni kauan ku vaan tuntu hyvältä?
 
Jalkaprässin välttämisen suosittelu taitaa johtua siitä, että siinä kohtu joutuu puristuksiin. Nyt tulee aika mutulla, mutta sanoisin, ettei mitään hätää ainakaan vielä ensimmäisen kolmanneksen aikana.

Oliko joku saanut jotain konkreettista tietoa tuosta paljon puhutusta sykerajasta 150? Mä en oo aiemmin sitä juurikaan ajatellut, kun oon käynyt jumpissa, joissa syke sitten luontevasti laskee biisien välillä ja lihaskuntojaksoissa ym. Mutta nyt kun kelit suosii ja pahoinvointi alkaa olla takanapäin olen alkanut taas juosta (edelliset lenkit helmikuussa) ja syke nousee 150 tosi hitaassakin vauhdissa. En hengästy tuolla sykkeellä oikeastaan ollenkaan, joten oma fiilis sanoisi, että ei mitään hätää.

Netistä vähän selaillut näitä juttuja raskaudenajan liikunnasta, mutta en ole oikein löytänyt sellaista tietoa, mitä kaipaisin.

Isäni (aktiivijuoksija) kirjoitti vain, että "ei se liikkuminen raskaana ollessa voi kovin vaarallista olla. Liisa Veijalainen voitti suunnistuksen MM-kultaa ollessaan neljännellä kuulla raskaana.", kun kysyin mielipidettä :D
 
Kohtahan tää eka kolmannes on ohi :S mulla on vasta neuvola+lääkäri kolmen viikon päästä, eli sillo pääsen vasta kysyy asiasta.. meinaan kyllä kysyä myös siitä sykerajasta. Mullaki on ollu tää viikko hyvä olo, jospas se pahoinvointi alkais sit pikkuhiljaa väistymään sivummalle :)) Tilalle on tosin tullu iha järkky turvotus etenkin iltapäivästä eteenpäin.. meinasin tän viikon pitää ihan lepolinjalla, ja jatkaa uurastusta tuolla kuntosalilla ens viikosta taas :) Kerrankin annan aikaani myös minun koiralle kunnolla, pääsee pitkille kävelylenkeille iltapäivisin :)
 
yks neuvola täti sanoe ettei saa juosta kuulemma ollenkaan! :O omani sanoi ettei oo mtn rajoituksia koko raskauden aikana, koska oon tottunut aina liikkumaan.. oon kyllä juossut ja tullut maha vähän kipeeks siitä touhusta, et en sit tiiä pitäskö olla juoksematta. Koirat voi kyllä olla eri mieltä jos vielä 5kk ollaan juoksematta ollenkaan :D
 
Kysyin nyt sitten eilen neuvolakäynnillä sekä hoitajalta että lääkäriltä juoksemisesta raskauden aikana. Hoitaja sanoi, että juosta voi ihan huoletta, mutta ei suositellut mitään spurttitreenejä tai maksimitehoja. Lääkäri sanoi, että ei tarvitse miettiä mitään sykerajoja, että rv20 on juostu vielä maratonejakin ja että kroppa kyllä ilmoittaa, kun pitää himmata. Joten jatkan hyvillä mielin juoksemista, kun se kerran hyvältä tuntuu. Luultavasti kuitenkin sillä n.150 sykkeellä, että pysyy peruskestävyystreeninä. Tehdään sitten vauhtitreenejä ensi vuonna :)
 
hyvä tietää lisää sit mielipiteitä :) tuntuu vaan et toi tyhmä maha höllyy ku juoksee, tekis mieli teipata se jollain pysymään paikallaan ni ois helpompi juosta :D  mut ei pitäis sit ainakaan olla ongelmana hölkkäillä lenkiellä ja juosta niidenkaa näyttelykehissä :)
 
Kävin eilen äidin kanssa juoksemassa ja kesken lenkkiä oli pakko mennä pusikkoon pissalle :D Toivottavasti kohtu nousisi nyt pikkaisen ylemmäs, ettei painaisi rakkoon ja tarvitsisi tuon takia vielä lenkkeilyä jättää, kun muuten kyllä kulkee vielä hyvin eikä tunnu lainkaan tukalalta.
 
Ootteko pystynyt liikkumaan normaalisti vielä?
Mä olen käynyt spinnissä kolmesti/vko ja salilla kolmesti/vko ja siihen arki/hyötyliikunta päälle. Ja nyt kesäloman alkaessa aloitan esikon päiväunilenkkeilyt vaunujen kanssa :)
Tänäänkin kävin aamusalilla ja hyväähän se taas teki :) Aika normaalisti pystyy tekemään vielä ainakin. Tuota spinniä olen ajatellut jatkaa niin kauan kuin vain jaksan. Se on mun pelastus ja olen siitä kyllä hyvinkin riippuvainen. Huomenna pääsee sinne taas

Löysin linkin: http://huippukuntoon.fi/liikunta/treenaa-l%C3%A4pi-raskauden
 
Takaisin
Top