Esikoistaan odottavat tammikuiset

Ilmestytäänpäs mekin tänne.. :)

Vauvan tuloon ainakin mie olen alkanut jo valmistautumaan hankinnoilla. Hattu nallekorvilla+tossut, villasukat, sekä 3 bodya on jo kasassa, kaikki toki unisex 'väriä'. Suunniteltu toki on kaikki sekä alustavasti katsottu millainen järjestys asuntoon tulee. Tilaa on tosiaan niukat 45m2 johon sisältyy kaksi aikuista sekä villikko 1v,3kk koira. Siihen pitäisi vielä lapsi mahtua, mutta sopu sijaa antaa.. :) Toivottavasti jossain vaiheessa tulee kuvioihin muutto isompaan asuntoon tai omaan.

Miten pieni asuntoiset meinaatte järjestää kastajaiset?

Meillä olisi tulossa vieraita n.20henkeä ja jotenki pitäisi saada tähän asuntoon sopimaan.. Pohjaratkaisu on erittäin huono- olkkari ja makkari huoneena, eteinen+keittiö yhtenä... Mikäli kaikki menee suunnitelmien mukaan, kastajaiset järjestettäisiin vielä talven aikana, toki ei ole poissuljettua ennen aikainen syntyminenkään, siskon esikoinen syntyi 6vk etuajassa.

 
Moikka :) 

Ajattelin taas tässä sairastelun lomassa kirjoitella vähän kuulumisia. Täällä raskauden tiimoilta voidaan ihmeen hyvin, ei oikeastaan mitään tunnetta että olisi raskaana, ainoastaan kamala flunssa vaivaa oloa. Eilen käytiin ultrassa ja siellähän se meidän mini pimpula paino menemään kovaa kyytiä, ihan kuin olisi jo kiire jonnekin. Laskettuaika pysyi samana eli 10.1 ja kaikki oli hyvin. Nyt sitten voikin aloitella ensi viikolla kesälomaa hyvällä mielin.

Joku kyseli aiemmin noista lisävitamiineista ym. itse olen koko raskauden ajan syönyt raskaana oleville multivitaa ja kalkkia, koska juon tosi huonosti maitoa. Lekuri sanoi, ettei noista vitamiineista haittaa ole, mutta yleensä perusruuasta saa kaiken.

Mitään vauvatavaraa emme ole hankkineet, eikä olla edes kauheasti mietittykään. Ollaan ajateltu että ehtiihän sitä myöhemmin. Hiukan olen mielikuvissa miettinyt tulevaa vauvanhuonetta ja sen sisustamista. Olen kovasti ihastunut Mama & Papasin tuotteisiin, en tiedä onko hinta-laatusuhde kohdillaan niissä. Odotetaan seuraavaa ultraa joka elokuun lopulla, sitten ehkä voidaan jo hankkia jotain. Tietä myös sukupuolenkin. 

Täällä nyt keskitytään kihlajaisjuhlien järjestämiseen, kun mies meni ja kosi ( en osannut itse yhtään etukäteen ajatella edes asiaa), joten varmaan parin viikon päästä vatsa sen verran iso, että varmaan juhlissa pitänee paljastaa raskaus suvullekin.

Nyt takaisin peiton alle ja katsomaan elokuvaa

Oikein ihanaa kesää kaikille <3  Nauttikaa lämmöstä ja auringosta <3

 
Onnea Marbella kihlauksesta!

Onneksi muutkin on jo tutkaillu vauvatarvikkeita, ite istun aina töissä hiljaisina hetkinä koneella ja selaan kaikkia ihania sivustoja, mitään en ole kylläkään vielä hankkinut.
Viime viikolla kun ultrassa oli kaikki kunnossa, paljastettiin sukulaisille ja lopuille ystäville tilanne... Tästäkös äitini innostui, ensimmäinen lapsenlapsi hänelle. Uhkasi alkaa heti virkkaamaan kaikkea kivaa vauvalle, voihan apua, nään jo kämpän ihan kukkuroillaan kaikenlaista röyhelöistä vauvakamaa. Ehdotti että tekee kaiken valkoisena, kun ei tiedä vielä sukupuolta. Tarjosin et josko vaik jotai keltasta tai vihreetä käyttäis mieluummin, ei tuo valkoinen  oikein näin koiraperheeseen ole ihan kätevin väri mun mielestä :)

Meinasin eilen saada sydänkohtauksen, ku soittivat sairaalasta (sikiöseulonnasta piti soittaa eiliseen mennessä jos hälyttää) mutta halusivat vaan muistuttaa et tiedänhän että olen oikeutettu erityisäitiyslomaan vaikka heti. Joopajoo, yrittäjä ei paljon lomia pidä :( Lupasin yrittää olla varovainen.

Vointi on kyllä ollut oikein erinomainen, väsymystäkään ei enää normaalia enempää ole. Maha alkaa olla jo helposti huomattavissa. Ilmeisesti tämmösellä pitkällä ihmisellä maha kasvaa hitaammin, kun suolilla on tilaa hetken aikaa väistyä pois edestä. Voi olla hieman osuutta tuolla ruokavaliollakin kun välillä ihan järjetön himo kaikenlaiseen roskaruokaan. Pakko saada hampurilaista tai pitsaa hieman liian usein. Lopetin myös tupakanpolton heti kun tiesin olevani raskaana, ja siihenkin mielitekoon menee sitten karkkia ja muuta hyvin epäteerveellistä ihan liian kanssa :( Paino oli noussu kuukaudessa kilon verran ekasta neuvolasta, ei kai vielä paha?

Oikein aurinkoista viikonloppua kaikille kanssaihmisille!
 
Tämähän on kiva keskustelu! Meillä siis myös odotetaan esikoista. Itse olen 21 ja mies 20. Eilen oli ensimmäinen ultra ja laskettu aika on nyt 20.1.2013. Jännitti aivan älyttömästi että onko siellä ketään koska raskaus on ollut täysin oireeton. Ja siellähän sitä vilkuteltiin. Se tunne oli niiiin mahtava! Meillä on hankittu jo jonkun verran vaatteita (mummi on siis hankkinut täpinöissään) ja katsastettu rattaitakin valmiiksi kun eihän tälle innostukselle mitään voi. <3
 
Tuoreita neuvolakuulumisia rv 14 + 3 löytyy tuolta niille tarkoitetusta ketjusta :)

Nyt uskaltautuu jo taas hieman hölläämään ja ehkä kohta ihan oikeasti nauttimaan tästä raskaudesta. Niin ja ehkä kohta jo voisi uskaltautua hipelöimään vauvatarvikkeita ja vaatteita :)

Ann1kk1 :) :) :) so happy!
 
heipä hei!

Koska te uskallatte alkaa hankkimaan tavaroita tulevalle pikkuselle?

Minä ku oon niiin arkajalka ku on yks varhainen km takana. Oon kyllä on yhet pöksyt ja yhen potkarin ostanu ku löysin alesta niin ihanat <3 mut lähinnä mietin noita turvaistuimia ja vaunuja ja suurempia hankintoja. Oon ihan ulkona niitten kanssa et millaset sitä sit olis hyvät :D kumminki menee aikaa ennenku osaan päättää millaset sitä sitte ottaa :)
 
Mie oon vaatteita jo ostellut. En vaan oo malttanu olla ostamatta. Prismassa on yks ihan supersöpö potkari ja aion sen ostaa heti rakenneultran jälkeen, jos selviää sukupuoli. No okei ostan vaikkei selviäisikään :) Vaunuja ja kaikkea muuta mahollista maan ja taivaan väliltä tekis mieli mennä jo vähintäänkin kattelemaan ja vertailemaan, vaikka oonkin päättänyt mitkä vaunut haluan. Mies kylläkin oli sitä mieltä että voisin vähän halvemmatkin kelpuuttaa, mutkun miä haluun!

Meinasin kyllä eka, etten ala hosua noiden vaatteiden ja tavaroiden (saati nimien) kanssa, kun vaikkei tiettävästi keskenmenoja ole, niin sen verran kauan on "saanut tulla jos on tullakseen", että ei viitsis tippua korkealta ja kovaa jos km tulisi, mutta enhän mie sitten malttanu olla intoilematta. Toivottavasti tässä nyt menisi hyvin itse kullakin :)
 
Toukero: Ollaan tässä onneks jo ns. riskiviikot ohitettu :)

Myö mietittiin et hommataan rakenteen jälkeen sitte kaikkea, ja sisustetaan huone, kun tietää kumpi sieltä on tulossa :)
 
Onneksi tosiaan on ohitettu :)

Ihan hirvittävä vaunukuume kylläkin on, tekis mieli lähtä kiertelee liikkeitä! Olis vapaapäivä, mutta pitäis tässä siivotakin ja sitä paitsi mie menisin vaan ihan sekaisin niissä kaupoissa.

Just kattelen tässä tulevaa lastenhuonetta, joka on ku pommin jäljiltä. Pääsispä jo remppaamaan ja olispa jo se rakenneultra!
 
Hankinnoista: Mä kävin viikonloppuna vähän kirppareita kiertelemässä ja en voinut vastustaa muutamaa pientä löytöä. Pari kesähattua tuli ostettua sekä Baby Björnin kantoreppu, joka oli loistavassa kunnossa ja maksoi kaikki 8€. Lisäksi ostin muutamia kirjoja, joita mäkin olen lapsena lukenut :)
Katselin kyllä muitakin tavaroita ja vaatteita, mutten vielä uskaltanut ostella. Jotenkin pelottaa muakin toi edellinen KM, ettei vaan tois huonoa onnea ostella kaikkea valmiiksi jo nyt. Rakenneultra on mulla vasta 20+4, eikä millään jaksais odotella sinne asti, mutta aion pakottaa itseni siihen! Tosin mietin, että seuraavana päivänä vois lähteä pikamatkalle Tukholmaan ostoksille kun vielä kesälomaa riittäis... Lennot aamulla sinne ja illalla takaisin maksais noin 80€ ja sais kuitenkin ostettua varmasti jotain vähän erilaista :) Ja jos sitten tietäis jo sukupuolenkin..

Mulla on tänään jalkahoito! Mä inhoan kun joku koskee mua jalkoihin, enkä normaalisti käy ikinä jalkahoidoissa. Mutta nyt on pakko, en nimittäin pysty olemaan sellaisessa asennossa, että saisin kantapäitä hoidettua tai kynsiä leikattua saati lakattua. Jos oon pitkään esim. kyykyssä mulle tulee paha olo. Katsotaan miten ihana/ällöttävä kokemus se on :)

Keskiviikkoinen sokerirasitus hieman pelottaa, mutta kai siitä selviää... Pitänee varata reilusti luettavaa ja eväät mukaan. Käyn kiskan kautta ja haen vauvalehden, kaksplussan ja odotuslehden mukaan!

Ann1kk1 ja Enska 15 + 2
 
Hei, mä kuokin taas tässä topicissa.. ;D
Sanokaa vaan, jos haluatte pitää tän topicin ihan vaan teillä esikoista odottavilla!

Noista kantorepuista ym. vinkkaisin vähän, koska mä sain ite esikoista oottaessa paljon hyviä neuvoja ja vinkkejä neuvolatädiltä, mieheni siskolta (kantoliinayhdistyksen yksi perustajista) ja siskoltani (fysioterapeutti) oikeanlaisen kantovälineen hankintaan.

Björn Borgin kantoreppu jakaa mielipiteitä aika vahvasti ja kaikki noi yllä mainitut neuvoivat, ettei siinä kannata kantaa pitkiä aikoja, etenkään aivan pientä vauvaa.

Alla kantoliinayhdistyksen sivuilta (http://www.kantoliinayhdistys.fi/yhdistys/)
lainattua tekstiä:

"Vastasyntyneen selkäranka ei kestä pystysuoraa painetta, eikä hän voi olla kantovälineessä vain haarojensa varassa. -  ... Lasta ei tulisi kuitenkaan koskaan kantaa kasvot menosuuntaan päin siten, että jalat roikkuvat liinasta tai repusta suorina alaspäin. Tällainen asento on lapsen selän ja lonkkien kehityksen kannalta epäedullinen, jopa vaarallinen. Lisäksi se kuormittaa kantajaa lapsen painopisteen siirtyessä kauas kantajasta. Kasvot menosuuntaan kannettaessa lapsi ei voi myöskään halutessaan suojautua ympäristön ärsykkeiltä kääntämällä päätään kantajan suojiin tai hakea kantajalta turvaa ja rohkaisua."

Neuvolatäti tosin sanoi, ettei lyhyet ajat (esim kauppareissut tms) saa vielä mitään pahaa aikaiseksi. Ja pääasiassahan noita reppuja käytetään juuri esim kauppareissujen aikana jne. En siis todellakaan sano, että se bb:n reppu olisi mitenkään vaarallinen vauvalle, vinkkaan vaan, miten mua neuvottiin.

Ellen sai ristiäislahjaksi Manducan (http://www.manduca-baby-carrier.eu/), joka osottautui meille aivan nappi valinnaksi. Me tehdään koirien kanssa parhaimmillaan sellasia 3-4h mettälenkkejä (etenkin sienestysaikaan ;)), ja neiti kulki manducassa näppärästi mukana jo parikuisesta saakka :) Pienempänä pääasiassa nukkui kyydissä, nyt kun on isompi, tykkää jo katella maisemiakin välillä ;) Toi manduca on siitä hyvä, että siinä voi kantaa jopa 20kg lasta helposti mukana.

Kantoliinojen kanssa mä en oikeen koskaan päässyt sinuiksi, vaikka niitä kyllä kokeilinkin (ja tosiaan sidonta-apua sain mieheni siskolta vähän väliä :))
En vaan jotenkin jaksanu sitä säätämistä (joka johtui siis pelkästään musta itestäni) ja lopulta mulla oli aina vaan mahottoman kuuma ;D
 
Heippa :) 

Minäkin liityn tänne esikoistaan odottaviin, rv nyt 12+3. Eilen alkoi oudot kivut vatsan seudulla ja pahoinvointi väheni (kuten kirjoitin tuonne Heinäkuu-topicciin) ja nyt vähän huolestuttaa :/ 
Mutta eipä sillä etteikö tässä olisi pahoinvointia ollut jo 6 viikkoa! Kyllä se saakin helpottaa, kunhan pikkunen pysyy mukana <3

Mulla on jo verkkokellarillinen tai kaksi vauvantarvikkeita kun rakkaat sukulaiset saaneet viimeaikoina myös perheenlisäystä ja hankkineet tietenkin parasta mitä rahalla saa ja nyt sitten haluavat kaikki jeesata "köyhä opiskelija"-mamia antamalla tarvikkeita kieroon;) On vaunuja, rattaita, yhdistelmävaunuja, matkarattaita, syöttötuoleja, sittereitä, kantoreppuja ja -liinoja ja istuimia.. Olen siitä todella onnellinen, mutta yhtäkkinen tarjousten lukumäärä on saanut ihan häkellyksiin! Millä perusteilla niistä sitten valitsemaan, ettei kukaan hermostu siitä  jos valitsenkin jonkun toisen tavaroita "Onko nuo parempia kuin meidän?" :D Sanoin etten päätä mitään ennenkun hiukan ennen h-hetkeä!

Tänään kävin ostamassa alesta mammahousut ja pari paitaa, on niin mukavat päällä, ihanaa! Housujen resori tietenkin tulee vielä aika ylös kun maha ei juuri pömpötä, mutta kyllä se sitten laskee kun maha kasvaa :) 

Vaatteetkin odottamassa sekä tytölle että pojalle, näiltä sukulaisilta juuri, en taida "saada" ostaa itse mitään.. :) No, jotain pientä kivaa sitten. Iloinen pitäisi vaan olla avusta, mutta jotenkin tuntuu siltä että "kyllä mä itsekin pärjäisin, kiitos vaan". Ehkä olen vain kasvatettu ajattelemaan niin. 
 
Minäkin esikoistani odottelen. Nyt 13+3, LA siis 20.1.

Ikää jo 34 vuotta ja miehellä 37 eli kaippa se on jo korkee aikakin :)
 
Ihanaa lueskella muidenkin ajatuksista ja tunteista. 5.1 pitäisi syntyä esikoinen ja olo on epätodellinen. Olemme "yrittäneet" lasta jo reilusti yli vuoden ja nyt vihdoinkin tärppäsi :) minulla oireina ei ole ollut kuin väsymystä ja sekin on helpottanut. No maha on alkanut jo kasvamaan eli oirehan sekin on. Mutta kirjoitelkaa lisää, luen tuntemuksista mielelläni... Ja onnellista odotusta kaikille!
 


Singalong kirjoitti:
Minäkin esikoistani odottelen. Nyt 13+3, LA siis 20.1.

Ikää jo 34 vuotta ja miehellä 37 eli kaippa se on jo korkee aikakin :)


Lisätään nyt vielä tännekin tänään Naistenklinikan sikiötutkimusyksiköstä saatu tieto: tyttö sieltä tulee,ja ainakaan 21, 18 ja 13 trisomiaa ei ole :)
 
Moi! Ilmoittaudun mukaan. Olen myös lueskellut sivuja, mutta nyt vasta kirjauduin itsekin. Eli odotamme avopuolisoni kanssa esikoista. Laskettu aika on 11.1. Ultrassa kuitenkin todettiin, että la olisi 9.1, mutta niin pientä eroa ei kuulema vaihdeta neuvolakorttiin...
Olen 31 v ja lasta on toivottu pari vuotta ja nyt olen vihdoinkin raskaana ja jo tässä vaiheessa :) nyt menossa rv 15+3.
Joko olette hankkineet äitiysvaatteita ja olisiko jotain hyvää nettikauppaa, mistä löytyisi kivoja vaatteita? Vauvan vaatteita ja tarvikkeita ajattelimme vasta hankkia raskauden loppuvaiheessa. (tosin viimeviikolla lomareissulta tuljaisiksi ostin ihanat pienet potkuhousut). Vaunujen ostossa voi olla vaikeuksia valita... Kun liikunnallinen olen niin mietin, kannattaako ostaa juoksurattaita norm. vaunujen lisäksi...
 
Kiitokset Bamboo infosta, mun puolesta saa ainakin tulla kuokkimaan ja mielellään :)

Itse oon haaveillut hankkivani nimenomaan kantoliinan, mutta nyt aloinkin sitte miettimään juurikin tuota kuumuutta. Hikoilen ihan hirveen helposti ja tuskastun. Eli ehkä ei oo mun juttu pidemmän päälle, vaik voishan noista ottaa enemmänkin selkoa.

Äitiysvaatteita ei oo tullu hankittua, on kokoa jo valmiiksi joten toistaiseksi ei ole ollu tarvetta. Ja esim. tavallisia farkkuja en muista milloin olisin viimeksi käyttäny kun puristaa ja kiristää ja ahistaa, kiitos leggarimuoti kun tulit taas! Vauvalle kyllä oon ostellut jo vaikka mitä vaatetta, en vaan malta olla ostamatta! Jos nyt kuitenkin vähän yrittäis pidätellä itteään rakenneultraan asti, niin sitten ehkä tietäis enemmän millasia kannattaa ostaa jne. Ja että kaikki nyt olis ylipäätänsä hyvin, sehän se tärkeintä.

Kaverilta ollaan saatu pinnasänky lainaan jo nyt, ja yhdeltä tutulta ostetaan Emmaljungan pari vuotta vanhat duo edget ihan hyvällä hinnalla, ja vielä mun lempiväreillä jotka sopii tytölle sekä pojalle :)

Mites masut? Onko kasvanut jo?
 
Äitiysvaatteista: Tuli käytyä hm:n alessa ja tarttuipa mukaan pari ihanaa tunikaa ja yhdet housut sitte talvemmalla käytettäväksi :) nyt leggarit/pitkät topit ja tunikat helpointa pitää päällä :) leggareista oon kyllä katkonut kuminauhat kun kiristää masua ja jos pitää masun alla ni sit pissattaa koko ajan :D Tädiltä sain kasan mammavaatteita, onneksi ollaan samankokoisia ja onneksi oli sattunuy jäämääb sillä varastoon.. Tunikoita ja housuja eli onneks ei oo ite tullu hirveest osteltuu. viimetalvena tein alessa parit virheostokset, kun en jaksanut sovittaa ruuhkan takia villapaitoja jotka olikin sitten aivan liian suuria.. mutta tänätalvenahan saa niistäkin hyödyn irti ;) Masusta: alkaa pömpöttämään jo aamullakin, illalla ollut jo pidempään aikamoinen turvotusmaha :D hauska huomata kun ennen kun veti vatsaa sisään, se meni kuopalle, mutta nyt vaan pömpöttä. Ja vatsalihakset tuntuu tosi kireiltä! Ihana tutkiskella muutoksia itsessään :)
 
Hei vaan kaikille tuleville äideille!

Täällä kans yks odottaja. Nyt rv 15+0. Raskaus on sujunnut alun jälkeen mukavasti. Rv 6-8 oli niukkaa tiputtelu vuotoa ja päästiin varhaisultraan viikoilla 7+5. Kaikki oli siellä ihan ok ja vuodot onneks loppui sitten heti. Alku raskaudesta oli koko ajan hirvee pelko, ettei kaikki oo hyvin. Mutta onneks nyt on jo väistynny kun alkaa rv 16. :)

Nt ultrassa oltiin 5.7 ja  nt 0,7mm ja pituutta meidän eloisella pikkuisella oli 5,5cm. Samalla päivällä oltiin neuvolassa toisella käynnillä, lääkärin tarkastuksessa. Kaikki oli ok ja sydän äänet kuulu. Neuvolan mukaan ois ollut viikko 11+6 ja ultrassa olis sit ollut 12+2 mut LA ei muuttunut vaan on 18.1 

Kovasti odottelen jo potkuja malttamattomana. Seuraava neuvola ois sit 6.8. Sukupuolen haluisin kovasti tietää. Ja rakenne ultra ois syyskuun ekalla viikolla. Ilmeisesti. En oo viel varannu, et toivottavasti on hyvin aikoja! Oon harkinnu 3D/4D ultraa viikoille 24+ Onko muita jotka ovat sitä harkinneet?
 
Takaisin
Top