Esikoista odottavien apupalsta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jasmin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eikö joku sanonut, että ihan vesi käy ja jos on tarkka niin keittää sen?

Jos tulehtuu, niin sitten puhdistusainetta...

Suolatippoja käytetään tukkoiseen nenään/nuhaan eli ei tarvi löytyä kaapista.

Suolatipat on lähinnä nenää varten :) ku ne röörit nii pienet nii saattavat rohista herkästi nii suolatipat puhdistaa sit :)

Itte oon lukenu että se napa pitäis just keitetyllä vedellä puhdistaa. Ja muistaakseni ihan synnärillä opettivat. Siellä niillähän on se jokin valmis neste muistaakseni sitä varten.

Mulla on kaksi lasta (15v ja 4v) eikä ole ikinä tarvittu suolatippoja. Nuhaakin on ollut mutta ei alle parikuisena jolloin ne röörit on tosi ahtaat. Äidinmaitoa laitoin esikoiselle joskus pari tippaa.

Meillä on ohjattu puhdistamaan napa kylmällä hanavedellä js jos haiskahtaa niin puhdistusaineella.

Kiitos! Mä ihmettelinkin, kun siskolla (jolla jo isot lapset) ei ollut mitään käsitystä, mihin suolatippoja tarvitsisi. Listaa keräsin täällä ehdotetuista ostoksista ja sitä hänen kanssaan kävin läpi. Ei siis ole varmaan siskokaan tarvinnut niitä. Äidinmaidosta puhui, että toimii tosi moneen vaivaan.

Tuntuu, että näinä vuosina kun olen ollut äiti tai ensimmäistä kertaa äidiksi tulossa eli 16v aikana nuo "ehdottomasti tarvitaan"-listat on vaan kasvanut. Toki on kehiteltykin paljon kivoja juttuja arkea helpottamaan, mutta paljon on myös tullut tarvikkeita joista hyötyy yksi kymmenestä.

Napan puhdistamiseen riittää ihan vesi ja topspuikot (näin ainakin 2010 ja 2013). Tulehtuessa sitten eri homma.

Niin ja meillä ollut ihan prismasta ostettu kovapohjainen hoitoalusta, jonka sai laitettua pinniksen päälle tai jonkin tason päälle. Pinniksen päälle laittaessa siinä oli edessä "jalat", jotka piti sen paikoillaan. Pidettiin sitä enemmän esikoisen aikaan pesukoneen päälle ja kakkosella ikean hoitopöydän päällä. "Jalat" menivät tasojen päällä reunan yli ja hyvin pysyivät paikoillaan. Pinniksen päällä ei loppuunsa pidetty oikeastaan ollenkaan :) sekava selitys. Prismasta tuo kovapohjainen hoitoalusta ei kuitenkaan ollut kovin kallis ja edelleen käyttökelpoinen :)

Joo, minäkin aikanaan noilta neljältä (nyt 15, melkeen 13, 11 ja melkeen 8v) putsannu navan ihan vedellä tai puhdistusaineella jos pitää saada puhtaaksi. Ja jos on ollu jotain märkivää, niin metulensinee käyttäny kuivattamiseen... Vielä pari vuotta sitten kaverin pikkusen tytön navan sain kuntoon näillä samoilla ohjeilla kun meinas hiukan punottaa ja tulehtua.., Tärkeintä kuitenkin navan puhdistuksessa on puhdistaa tarpeeksi sen tökön alta, vaikka se hiukan ällöä monen mielestä onkin, Siksi kaverillakin oli menny hiukan punaseks vauvan napa, kun ei uskaltanu nostaa sitä tynkää siitä yhtään :D

Ny alkaa jo epäilyttää että muistankohan itteki väärin tuon keitetyn veden navan puhdistamiseen :D vai oliko toi keitetty vesi äitini tai neuvolatädin vinkki rähmiviin silmiin.. ku siihenki sitä käytin ja se auttoi erittäin hyvin.

Silmiinkin voi ilmeisesti turistaa äidinmaitoa ;)

Mul on näemmä ihan uudet aineet ku tommosta metulensinee oon käyttäny... :D Metylensinee tarkotin, kai se yleensä tollee kirjotetaan, en oo kyllä satavarma enää siitäkään...

Joo keitetyllä vedellä voi rähmiviä silmiä puhdistaa ja väittävät että äidinmaidollakin. Esikoisella oli ahtaat kyynelkanavat ihan pienenä eli lutrattiin jatkuvasti keitetyllä vedellä.

Mites muuten tuttien ja tuttipullojen keittäminen kattilassa. Kiehuvaa vettä juu, mutta kuanko niiden pitää olla siinä? Onko nenänniistäjät myös tämmöisiä keitettäviä?

Olen ymmärtäny, että tuttiosat yms riittää kun keittää 5min. Ainaki mun yhessä tuttipullossa lukee näin. :)

Ja keitetäänkö pulloja ja tutteja niin kauan kun niitä käytetään vai tuleeko jossain kohtaa aika, jolloin pelkkä pesu riittää?

Takaisin