Esikoista odottavien apupalsta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jasmin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tärkeintä kuitenkin alkuun että siinä kai on reunat, että voi ittekin nukkua levollisin mielin ja että on kuitenkin nukkumapaikka pienokaiselle :) Tai no... Meiän likka nukku pari ekaa yötä kotona omassa sängyssä mutta sitten hän "eksyi" mun viereen nukkumaan ja nukkui siinä 1,5v :D

Mitä vaatimuksia kannattaa pinnasängylle asettaa? Löysin nettikirppikseltä 1.5vuotta vanhan ikean gulliver merkkisen pinniksen. Siitä saa toisen laidan pois ja sen pohjan saa kahteen tasoon. Mitäs luulette, että onko ihan hyvä?
Meillä onntää ja tyklään tosipaljo. Irrotettava laita on iso plussa. Ja menee sit tosiaan taaperosänkynäki..

Pinnasänkyyn on hyvä hankkia suojapehmuste kehikon ympärille, meillä poikuli seisomaan opittuaan halusi koko ajan nousta pinnasängyllä seisomaan ja meni sitten mukkelismakkelis niin pehmukkeella vältetty monet itkut kun pää ei kolhiinnu pinnasängyn laitoihin :) Säkkituolia myös suosittelen, meillä vaavi saanut jostain kumman syystä parhaat unensa siinä ja rakastaa säkkituolilla temmellystä, muutenkin jos nukkunut vanhempiensa vieressä on ollut hyvä lisäsuoja sängyn vieressä siltä varalta jos pikkuinen haluaa ryömiä/konttailla sängyllä etiäpäin :)

Brion pinnasänky koottu :) Tosin käytettynä ostettu ja nyt vasta huomattiin että se irroitettava reuna on kokenut vähän kovia mutta tukeva kai muuten, joten ehkä vielä jokin varmistus köyttäminen paikallaan kun bebe nousee laitaa vasten.

Pissasuojan oon laittanu lakanan alle. Ja lakanana ihan käyttäny peruslakanoita :) Tosin niitä pinnasängyn kokoisia, mutta muuten kyll samaa materiaalia olevaa ku isommatkin. Tyynyliinankin oon laittanu vastasyntyneelle niin sit jos on pientä puklua tullut niin ei oo menny kaikki lakanat pyykkiin. Peittoonkin ny laittanu päällisen aina vaikka ei tuo esikoinen vieläkään sitä käytä :)

Millaiset lakanat sinne pinniksen kantsii laittaa ja mihin väliin jotain pussasuojaa?
Mä tytkkään ikean kuminauhalakanoista ja pissasuojat meil on kans ikean. Pissasuoja tulee lakanan alle. Sit mullon normi pinniksen lakanoita nii sen oon taittanu kaksinkerroin ja laittanu tyynyliinaks (päädyt patjan alle), eipähän saa vauva rullattuu sitä naamalle.

Tyhmä kysymys.. Käyttääkö vauva äp:n mukana tullutta peittoa heti synnyttyään vai nukkuuko se alkuun esim toukkapussissa? :)

Saakohan noita Ikean pissasuojia (onko niitä ees siellä?) ja kuminauhareunaisia lakanoita netistä tilattua? Kun selaisin niite sivuja niin löysin vaan ihan muutaman lakanan ja pussilakanasetin. Lähimpään Ikeaan on 200km niin ei viittis vaan niiden takia lähteä :D

Tai no jyskin kuminauhalakanoita on kyllä käytössä ja oon tykänny. Ikeasta ostettu nyppäänty heti. Pissisuojasta en osaa sanoa mutta ihan kivalta vaikutti :)

Jyskistä taitaa saada kans. Meillon parisängyssä jyskin kosteusalusta ja on hyvä (ei hiosta) et luulis et vauvoille on samanmoinen.

Hemtexistä sai kanssa kosteussuojia sekä pinnasänkyyn että parisänkyyn. Ostin sieltä sellaisen muotoon ommellun pinniksen kosteussuojan. Ja myös lakanasettejä olis ollut pinnikseen. Ihan hyvältä vaikutti hinta-laatusuhde, mut en tietty osaa sanoa miten sit käytössä.

Mä tilasin netistä kosteussuojan, yhen ostin prismasta ja yks tuli äippäpakkauksessa. :)

Onko kellään kokemuksia vauvanpesästä, jossa vauva nukkuu vaikka vanhempien välissä? Onko vauvanpesiin erikseen omia lakanoita tai pussukoita? Saatiin lahjaksi valkoinen vauvanpesä. Mietin, että olisi ihan hyvä suojata sekin jollakin lakanalla ja kosteussuojalla ettei tarvii koko hommaa aina pestä.. Mistä saa kivoja ja edullisia lakanoita ja reunapehmusteita pinnasänkyihin? Vinkkejä? :)

Itselle sopiva kipulääke on hyvä olla ja toimiva kuumemittari. Vauvaa ei saa lääkitä alle 3kk:n iässä kipu- ja kuumelääkkeillä ilman lääkärikäyntiä yleisesti ottaen. Ja jos haluaa niin nenä-friida tms rään imemiseen tarkoitettu kapistus, maitohappobakteereita ja d-vitamiinitipat (useimmiten annetaan kyllä neuvolasta eka pullo).

Aphrael tuossa listasikin jo hyvin noita. Itte silloin esikoista odottaessa ostin noi panadolin supot jo valmiiksi vaikkakaan niitä ei tosiaan alle 3kk anneta ilman lääkärin suositusta. D-vitamiini aloitettiin 2vko iässä jolloin saatiin neuvolasta eka puteli. Keittosuolatipat on myös kätevät olla valmiina.

Takaisin