Esikoista odottavien apupalsta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jasmin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meilläkään ei oo tuttia ollu kummallakaan ei mulla eikä mun veljellä ja oikei hyvin pärjättiin ilmanki :) ittellä tosin tarkotus hommata kaks tuttia varulta jos niille tuleeki tarvetta.

Meillä ei oo ollut mitään em. pusseja käytössä ja hyvin on pärjätty. Äitiyspakkauksen makuupussi oli vaunuissa, kaukalossa fleece- tms. haalari. Tai itse asiassa neuloin esikoiselle unipussin, mutta ei sitä käytetty kuin pari kertaa. En oikein muista miksi sen käytöstä luovuttiin, mutta jotenkin se ei sopinut meille. Ehkä kokeilen kuopuksen kanssa uudestaan.

Tutit hankittiin sitten, kun koettiin tarpeelliseksi, oisko vauva ollut 4 kk. Ekat jotka kaupan hyllystä osuivat käteen :). 8 kk:n iässä hän ei sitten enää halunnut tuttia ollenkaan. Joku taisikin sanoa, että jos ei ihan pienestä pitäen totu tuttiin, sitä ei myöhemminkään halua. Meillä taisikin tissi korvata tutin.

Meillä on vauvat opetettu tutille, koska ovat roikkuneet rinnalla syömällä mahakipuunsa joka puolestaan on pahentunut syömällä.. Mutta mun lapset on toki siitä poikkeuksellisia, että kummallakin on ollut tosi laajat suolisto-oireiset ruoka-aineallergiat, refluksivaivaa yms. Tutista on kyllä luovuttu sit n. 1,5v iässä kun olen imetyksenkin lopettanut.

Meillä kummatkin olleet varsinaisia tutin lupsuttajia. Ihan alusta alkaen on tutti kelvannut. Nyt on myös hommattuna kaksi tuttia jos tällekin maistuu :) Tissi suussa, kun meillä ei kaveri voi koko aikaa olla niin toivoa sopii, että tutti maistuu :)

Onko muilla esiintyny pahoinvointia vielä alkupahoinvoinnin jälkeen? Mulla on nyt viikonlopun ajan ollut huonovointisuutta, mutta oon pystyny kuitenkin syömään eikä oksentaakaan ole tarvinnut. Oon myös nukkunu pitkiä yöunia, mutta siitä huolimatta koko päivän väsyttää. Tänään myös ilmennyt "kuumia aaltoja". Eli yhtäkkiä tulee hirvee tuskanhiki. Ja nämä siis ilmennyt nyt tän viikonlopun aikana. Normaalia?

Vilijonkk4 28+1

Kyllä on, nyt onneksi (toivottavasti pysyvästi) on ollut pari viikkoa ihan jees olo... Viikkoja mulla 28+4 ja lääkärissä kävin vaivan takia ja mulla oli suola arvot ja hemppa maissa, käski juomaan kivennäisvettä ja syömään rautaa, kokeileppa jos olis sullakin syynä? Ei ole kivaa toi paha olo, voimia!

Rautaa olen saanut pari kertaa suoraan suoneen, tän hetkistä tilannetta hb:sta en tiiä, joten on hyvin voinu alkaa laskemaan. Pitääkin ottaa neuvolassa puheeksi, jos jatkuu pitempään. :)

Täällä on ollut tuosta pyykinpesuaineesta puhetta ennenkin mutta kysynpä silti: oletteko huomanneet pesukoneen alkavan haista, kun olette käyttäneet näitä hyvin mietoja pesuaineita? Ostin itse MiniRisk-colour pesuainetta ja olen useamman koneellisen vauvanvaatteita pyörittänyt koneessa ja nyt kone haisee ihan hirvittävältä! Ei ole ennen ollut vastaavaa ja konetta puhdistan säännöllisesti, nukkasihdit pesen ja käytän konetta tyhjillään kuumalla pesuohjelmalla. Nyt on pakko mennä apteekiin huomenna ostamaan sitruunahappoa, jonka pitäisi viedä haju pois. Omille ja miehen vaatteille olen käyttänyt Omo colour sensitive-pesujauhetta. Olisiko se riittävän hellävaraista vauvan vaatteille? Tuossa MiniRisk pesuaineessa on erikseen maininta, että sopii erinomaisesti vauvanpyykille mutta Omossa ei ollut mitään mainintaa..

Käytetty kone meillä haisi ja sai hapottaa kolmesti ennen kun alkoi vaikuttaa puhtaalta. Zeoliitti tukkii koneen ja se on tiukassa! Meillä käytössä hajusteeton nestemäinen pesuaine (erisan) ja aikaisemmin pesupähkinät, hajuhaittoja ei ole ollut. Kone puhdistetaan säännöllisesti. Sehän on ihan vauvasta kiinni, että mitä pesuainetta iho kestää, hajustettuja ei ainakaan vauvan herkälle iholle suositella. Lisähuuhtelulla saa paremmin tietysti pesuainejämät pois :)

Itsekkin lueskelin tuosta zeoliitista ja se saattaakin olla syy...aikaisemmin ei vaan ole osunnut kohdalle ja kone on jo yli 10-vuotta vanha, tosin toimii muuten moitteettomasti. Pitääpä harkita siihen nestemäiseen siirtymistä. Siihen tarvii vissiin ostaa sen rummun sisään laitettavan pallon, mihin pesuaine tulee? Meillä päältä täytettävä kone ja siihen pesuaineluukkuun voi käsittääkseni laittaa vaan pulveria, muuten valuu pois.

Joo se riippuu koneesta, et tarviiko palloa vai ei, mut eihän siitä ainakaan haittaa ole :) Meidän vanhassa koneessa oli semmonen läpyskä pesuainelokerossa mikä piti laittaa kiinni kun nestemäistä pesuainetta käytti.

Mie oon ihan ronskisti vaan laittanu meiän päältä täytettävään koneeseen nestemäisen sinne lokeroon :D En oo kyll huomannu että ittekseen sieltä minnekään valuis ja sit avaa koneen niin näyttää että on kyll hävinny sieltä lokerosta (toivottavasti oikealla tavalla) :)

Miksette te käytä pesupalloa? Pesu välillä 90-asteessa auttaa kans (valkonen lakanapyykki mukaan vaikka samalla).

Meillä pesupallot oli aina kadoksissa niin en jaksanu niitä metästää. Meillä peseytyny ihan hyvin tälläkin tapaa.

Mitä vaatimuksia kannattaa pinnasängylle asettaa? Löysin nettikirppikseltä 1.5vuotta vanhan ikean gulliver merkkisen pinniksen. Siitä saa toisen laidan pois ja sen pohjan saa kahteen tasoon. Mitäs luulette, että onko ihan hyvä?

On varmaan ihan hyvä. Meillä on riittänyt sellainenkin jossa vain pohjan korkeutta voi säätää, mutta onhan laskettava/irrotettava laita kätevä jos tykkää laittaa pinnasängyn ns sivuvaunuksi eli aikuisten sänkyyn kiinni.

Kiitos tiedosta :) me siks mietittiin tuota irrotettavaa laitaa että jos sais pinniksen just sivuvaunuksi ja sit että lapsi vois sit käyttää ns sännynäkin sitä kun on vähän isompi.. :) en tiiä onko ihan turhaa hifistelyä :'D

Mindis, kyll se luultavasti hyvä on :) Käytössä sen sit näkee, että miten sitä tulee käytettyä ja kuinka pitkään :)

Juu no ei siitä laskettavasta/irrotettavasta laidasta ainakaan haittaa ole. Voipahan käyttää sit jos siltä tuntuu :)

Takaisin