Esikoista odottavien apupalsta

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Jasmin
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vaikka vauvan kehityksellehän parempi on olla lattialla ku sitterissä mut en mä ainakaa voi poistuu metriä kauemmas jos vauva on lattialla ku hällä on pari innokasta ja pientä isompaa sisarusta. Sitterinki joudun varmaa ottaa vessan ovelle asti mukaan..

Ääritapauksissahan sitteristä on ihan haittaa kehitykselle... Takaraivon litistyminen(aivot eivät mahdu noormaalisti kehittymään) ja motorisen kehityksen viivästyminen, mutta tuskinpa siitä ihan satunnaisella käytöllä niin isoa haittaa on, että siks kannattas käyttämättä jättää. Tuo pään litistyminen kannattaa muistaa nukuttaessakin, vaihtelee kylkeä jolla vauva nukkuu, ettei toinen puoli päästä litisty enemmän kun toinen. Ite kyl elin siinä käsityksessä, että pää kyllä pyöristyy vauavn kasvaessa ja noustessa pystyyn, mut neuvolasta siitä huomautettiin, et piti ihan pyyhkeellä tukea poitsu nukkumaan toisella kyljellä, kun aina unissaan tuppas pyörähtää sille samalle kyljelle. Ongelman muodosti luultavasti se, että poika nukkui n.2kk iästä täydet yöt, että ei tullut niitä yösyöttöjä joiden jälkeen voisi jättää aina vuorotellen toiselle kyljelle :)

Itse olen kokenut sitterin hyödylliseksi kapistukseksi. Alussa lyhyitä aikoja olen pitänyt. Esim. suihkussa käydessä, ruokaa tehdessä tai syödessä. Lisäksi meillä on vauvat maistelleet/syöneet ensimmäiset soseensa sitterissä.

Siirrettävää sänkyähän saa varmasti kätevästi siirrelty paikasta toiseen niin kuin sitteriäkin. Ainoa mitä kokisin ongelmaksi aiempiin lapsiin peilaten on se, että siitä ei näe niin hyvin ympärilleen. Alussahan sitä ei tarvitsekaan, mutta ikää tulessa lisää alkaa ympäristö kiinnostamaan. Sitterissä asentoa voi nostaa iän lisääntyessä pystympään.

Tämä on minun kokemus ja näkemys asiasta :)

Auttakeehan taas kokeneet tietämätöntä :)

Kun olen päätynyt siihen, että hankin kantoliinan niin mikä olisi hyvä? Jos osaisitte jotain merkkiä sanoa. Olen lukenut, että niitä on erinlaisia, trikoota tai kudottuja, solmittavia ja mulla tavoin kiinnitettäviä. Mua vähän epäilyttää noi solmittavat kun en ole varma, osaanko sellaisen kiinnittää oikeaoppisesti ja turvallisesti. Tosin en ole sellaista liinaa koskaan livenä nähnytkään :)

Meillä oli babylonian bb-sling ja tykättiin ja oli helppo sitoa, suosittelen :)

Kudottu liina on pitkäikänen, kietasuristi on helppo sitoa ja se käy vastasyntyneestä sinne asti ku jaksaa kantaa eli vaikka 3-vuotiaaksi. Ja tehhään samanlai eteen ja taakse.. Trikooliina on pienelle ihan hyvä mut jo 7-kilosta sillä on raskas kantaa.. Rengasliina on näppärä mut siinä paino tulee vaan toiselle olkapäälle.. Ootko AryA facessa?

Siel on kantovälinekirppis missä myydään liinoja ja varmasti neuvotaan oikean liinan etsimisessä. Oisko sun kotikaupungissa jotai kantoryhmää, esim oulun seudun kantajat on olemassa, sieltäkin löytyy apuja :)

Hei tietäiskö kukaan mistä voisi saada imetysrintsikoita ympärysmitalla 65 koosta F ylöspäin? Aina sama ongelma, joko pienin ympärysmitta alkaa vasta koosta 70 tai sitten kuppikoot loppuu kesken. :(

Moi kirppuliina! Tulin tuolta tammikuisista huikkaamaan, että tsekkaas sellainen sivu kuin lumingerie.fi. Ainakin mainostavat, että on liivejä koosta 60 ylöspäin ja jopa O-kuppiin asti. Myös imetysliivejä pitäisi olla valikoimassa. :)

Tuolla jossain kohtaa puhuttiin itkuhälyttimistä niin itse suosittelen Ikean itkuhälytintä. Eka olin kyll itse skeptinen sen suhteen mutta molemmat laitteet langattomia ja molempiin on oma laturi ja lapsen yksikössä kätevä koukku jolla saa ripustettua vaikka pinnasängyn reunaan tai vaunujen kuomun reunaan :) Ja vanhemman yksikössä vyölenkki :) Eikä hintakaan mikään paha mielestäni ollut tuollaiselle langattomalle versiolle :)

Ohjeissa lukee että käytetään nolla-asteen ja siitä yli menevissä lämpötiloissa. Mutta oli mulla tuo viime talvena ainakin jossain -15-10 asteessa ulkona vaunujen sisällä. Tuskin paukkupakkasia varmaan kestää, tai sitten kestääkin. Vaunuissahan kuitenkin lämpötila on hiukan lämpimämpi kuin ulkona oikeasti, siis jos vaunun aukko peitetty harsolla tai muulla. Muistaakseni Aventin ohjeissakin käyttölämpötila pitäis olla yli 10astetta. Tuo lämpötila muuten varmaan ehkä vaikuttaa lähinnä akun varaukseen. En kyll muuta syytä näe kun jos kaikki niitä ulkona käyttää mutta valmistaja ei lupaa niiden toimivuutta pakkas asteissa.

Onhan noissa itkuhälyttimistä sit syttymisvaara jos oikosulkkua pukkaa, mutta muutenhan tosiaan kylmyys vaikuttaa vaan akun kestävyyteen... Näppärää ostaa semmonen halpa digimittari joka näyttää ulko- ja sisälämpötilan, sit vaan tuikkaa sen anturin vaunuihin ja harsot sun muut eteen ja näkee koko ajan kuin lämmin on vaunuissa. Ei se ees -20 asteen pakkasilla kipua -10 asteen yli vaunuissa :)

Esikoiselle mies hommas jostain lämpötilamittarin jossa oli uv-mittari samassa :) oli huolissaan viime kesänä uv:sta

On myös itkuhälyttimiä missä on lämpömittari samassa. Suosittelen tsekkaan myös sen puhelimeen kytkettävän itkarin joku nubby tms. Jos omistaa älypuhelimen..

Takaisin