Esikoista odottavat helmikuiset

Saika ja Marisu tervetuloa mukaan.

Marisu minulla on ollut päänsärkyä ajoittain. Saattaa olla muutaman päivä peräkkäin ja sit se loppuu. Ja on myös päänahan kanssa ongelmia. Yksi kohta alkoi hilseilee ja sain siihen hydrokortisonia joka nyt vaan pahensi tilannetta. Se kohta on levinnyt reippaasti ja hilseily on pahentunut.

Meillä on muutenkin stressaava viikko menossa. Ma alkoi supistella töissä. Supistukset kestivät vielä vähän aikaa töiden jälkeen. Illasta menin joogaan ja sen jälkeen ei tuntunut enää mitään. Seuraavana päivänä soitin neuvolaan ja sieltä sanottiin että ei ole normaalia tässä vaiheessa ja suositteli lepoa. Nyt olen ollut pari päivää kotona ja tänään taas takaisin töissä. Supistuksia ei enää tullut mutta kramppeja tulee ja sellaista outoa menkkakipua. Oikea nivunen on nyt kolme päivää putkeen kipeänä mutta se kipu on alkanut helpottaa. Kaiken lisäksi tunsin viimeksi la liikkeitä ja sen jälkeen ei ole tuntunut mitään. Iski ihan hirveä paniikki joka vaan pahenee. Sain sit siirrettyä ma neuvola-ajan huomiseksi niin selviää onko kaikki kunnossa.

Oh, onpa täällä tapahtunut yhtä jos toista mun lomareissun aikana! Moikka kaikille uusille juttelijoille, kiva kun porukka kasvaa!

Altsu, toivottavasti kaikki on teillä kuitenkin hyvin, tai ainakin hoidettavissa. Kuulostaa hurjalle! Onneksi sait neuvolan siirrettyä, niin ei tarvitse pelossa elää viikonloppua. 

Mulla on ollut välillä myös pääkipuilua, mutta useimmiten olen sen saanut laukeamaan reilulla vedenjuonnilla ja esim. rauhallisella kävelylenkillä. Jossakin näin opastettiin tekemään, ja mun kohdalla se on kyllä usein auttanutkin. Kyse on ilmeisesti progesteronin määrän noususta. Tosin syitä on varmana monia muitakin!

Muutoin on kyllä ollut ihanaa, kun raskausoireet on hiljalleen helpottaneet ja olo tuntuu entistä paremmalta. Tosin, moneen verrattuna mulla nyt pahoja oireita koskaan ole ollutkaan. :) Vielä kun pystyisi hampaat pesemään ilman puklua, niin johan olis! 

Mulla on ruvennut mahaa "kutittamaan" sisältäpäin. Ensin ajattelin, että tunne liittyy johonkin ihan muuhun, vaikka kohdun kasvuun, sillä tunne oli vähän epämääräinen ja sijainti vaikeasti hahmotettavissa. Mutta nyt mä olen saanut paikannettua tunteen selkeästi kohdun alueelle, ja oli pakko ryhtyä googlettamaan, josko kutinan aiheuttaisikin meidän pienokainen. Ilmeisen monella on ollut samanlaista tunnetta, vähän kun kala uisi masussa ja osuisi hipaisten sen seinämiin. Tosi kummallinen tunne, mutta ah, niin ihana! Ehkäpä se mun pienokaiseni siellä möyrii! <3 

Muutoin mä en ole vielä niin potkuja tuntenut, paitsi yhden bussiinjuoksun jälkeen. Silloin sain istuuduttuani selkeän napakan potkusarjan masukilta kiitokseksi. :) On kyllä ihana lukea tiedän muiden kokemuksia ja tuntemuksia vauvojen liikkeistä. Ja ihanaa, etten ole ainoa, jonka on vähän vaikeaa hahmottaa kokemaansa. Että tuleeko sieltä tällejä mukulalta, vai jotain ihan muuta. 

täällä ollut päänsäryt riesana viimeset 2 viikkoa joka päivä.. alkaa jo hermo mennä kun koko aika päätä särkee..
tänään soitin tuloksia listeria testistä ja luojan kiitos en ole sitä saanut sieltä ulkomailta :)
hauskaa kun masu siis (kohtu) tuntuu mahan päältä kovana pallona, varsinkin kun menee illalla makuulteen niin tuntee selkeästi miten iso se jo on, kun vaan pullahtas vielä ulospäin :)

Hei taas kaikille ja hauskaa että porukka sen kun kasvaa!

Täällä odotellaan edelleen malttamattomana liikkeitä, ei tunnu oikeen mitään.. Nyt menossa rv 16+1 joten saattaa kai mennä vielä viikkoja. Tosin välillä olen tuntevinani pieniä tökkäsyjä mutta voi hyvin olla että vaan kuvittelen :D En tiedä vaikuttaako liikkeiden tuntemiseen, mutta niinkuin taisin kertoa niin viimeksi neuvolassa ei saatu sydänääniä kuulumaan vaikka kaikki olikin onneksi hyvin kun ultrattiin. Lääkäri selitti jotain että istukka "saattaa olla" tiellä kun se on kuulema tuossa aika edessä. Voiskohan vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen myös?

Maha on kyllä vähän pyöristynyt, tänään tuli odotettu h&m paketti jossa oli ensimmäisiä mammavaatteita ja kaikki oli kyllä tosi kivoja. Muuten menee kyllä vielä omatkin vaatteet mutta farkut ei ilman ponnariviritystä.

Päänsärky on ollut aikamoinen riesa mullakin, tosin onneksi sellainen jonka kanssa nyt pärjää ihan hyvin mutta ärsyttää kun välillä särkee montakin päivää putkeen. Olen kans todennut saman kuin Inttu että vedenjuonti ja kävelylenkki auttaa! Olen muutenkin yrittänyt liikkua paljon, vaikka välillä laiskottaa :)

Altsu, halaus ja tsemppiä ihan hirveesti! Toivotaan että kaikki on hyvin.

Selina: istukan paikka vaikuttaa.. itselläni kans istukka etuseinässä ja tunsin muutamana päivänä hyvin pienet potkut noin 4 viikkoa sitten mutta sen jälkeen on ollut hiljasta, ilmeisesti istukka noussut enemmän vaan eteen ja kasvanut sekin paksuutta että vaimentaa enemmän. nyt on 17+2 ja muutamina päivinä jotain muljuilua tuntunut muttei kunnon potkuja..
samoin oli viimeksi, istukka edessä ja vauvan ongelmista johtuen kasvoi viikkoja myöhässä, niin aloin tuntea potkut vasta helposti yli 20 viikon jälkeen. vauva tosin kasvoi siis noin 3 viikkoa jäljessä eli oisko vastannut noin 17-18+ kun ekat potkut tuntui. pieni menehtyi 28+ ja mies ehti yhden ainoan kerran tuntea potkun mahan läpi, se kesti todella kauan istukan paikan takia. toivottavasti nyt alkais vähän aiemmin tuntua ulospäinkin.. toivoin niin että tällä kertaa istukka ois ollut takaseinässä..
huh, tulipas epäselvä teksti..

mutta sydänäänet taas on molemmilla kerroilla kuulunut joka kerta ihan alusta saakka, neuvolassa että kotidopplerilla :) 

Inttu: Varmasti sun pienokainen siellä liikehtii! :) Tuommoiselta kutittelulta se tuntuukin. Joillakin liikkeet tuntuu vasta viikon 20 tietämillä, että se on kovin yksilöllistä.

Mulla on kutitukset edelleen jatkunut ja nyt on ruvennut pikkuinen ilmeisesti heitteleen kärrynpyöriä ihan tossa alamahassa, kun muljuilee siihen malliin! :D Muutamia kovia potkujakin on jo tuntunut, mutta harvemmin. Onneksi isä sai tuntea näistä yhden ja tuleva kummitäti jo toisen. :)

Altsulle paljon tsemppiä huomiseen! Toivotaan, että kaikki on kuitenkin hyvin. :)

Päänsärkyä oli täälläkin, mutta vain vajaan viikon verran joskus vko 15 - 16 tietämillä.. Vähillä oireilla on kyllä selvitty. Odotellaan sitten loppuraskauden oireita, josko tulevat kahta kauheampina! :D

Ja hei pallero, otan osaa tuosta aiemmasta pikkuisesta. :( Saako kysyä, löytykö tähän menehtymiseen syytä, tai siihen vauvan pienuuteen?
Kamalia juttuja tuommoiset, onneksi on kuitenkin tullut nyt uusi mahdollisuus!

vauvalla oli laaja vatsanpeitteiden sulkeutumishäiriö, eli gastroskiisi. se aiheutti kasvun hidastumisen ja luultavasti myös menehtymisen kun oli normaalia laajempi.( yleensä hoidettavissa leikkauksella syntymän jälkeen). muuta syytä ei löytynyt..

Altsu: Ihan kamala kuulla!!! Hävisi jotenkin omat ongelmat niin mitättömiksi... Toivottavasti kaikki on hyvin!!! Ehkä sulla olis vaan liiasta rasituksesta johtuvaa ja kroppa käy ylikierroksilla..? Mä itse sain ton asentohuimauksen pitkien työpäivien ja huonen nukkumisen seurauksena ja käskettiin ottaa iisimmin ja tuplapitkät päivät kiellettiin kun ei kroppa kestä niin se ei silloin kestä.

Toivotaan parasta! <3

Mulla kans on tuntunut vatsassa sellasia "kuplia" muutaman kerran :) Viimeisimmän kerran kun sydänääniä kuunneltiin neuvolassa niin pikkuinen liikkui kyllä niin npsaa puolelta toiselle ja potki tätä ultrauslaitetta :D Temperamenttinen pienokainen tulossa nähtävästi! onkos masut ihmisillä alkanut jo hyvin kasvaa? Mulla ihan muutamassa viikossa tullut selkeä vauvamasu ja muutkin on kyllä huomannu! Tänään oli sitten pakko hakea vähän mammahousuja kun omat alko yksinkertaisesti vaan tuntumaan niin pieniltä ja puristavilta että ahdisti! Napakorunkin joutui ottamaan pois kun on varsinkin iltaisin ollut niin piukeena että ihan sattui sekin jo :)

Ihanaa kun alkaa vihdoin näkymään se että on raskaana eikä näytä vaan sellaselta turvonneelta tai lihoneelta :)

ssan kiitos kysymästä, ihan mukavalta tää on kyllä tuntunu. Eihän täällä oikein osaa vielä mihinkään liikkua ja oikeastaan kotona ja töissä on menny kaikki aika. 

Miulla ei vieläkään tunnu oikein mitään liikkeitä, tänään rv 18+3. Tällä viikolla on ehkä jotain pientä tuntunut ja siitä kyllä tuli niin hyvä fiilis :)

Tuli jo kutsu rakenneultraan, ois 24. päivä. Koitan siirtää sitä viikolla eteenpäin kun miulla ois sillon vapaapäivä niin ois aikaa ajella sinne Kotkaan. Nyt vaan toivotaan, että mies pääsisi mukaan!

Marisu: Mullakin kyllä maha on selkeesti esillä, tarviikin lisätä vaikka kuva tonne masu-kuvia osioon. :) Napakorua en ole vielä ottanut pois, kun ei vielä kiristä (kummallista kyllä!). Nännikoru lähti veks jo muutamia viikkoja sitten, jotenkin niin haikeeta luopua noista. :D Heh!

Meille meinas miehen kanssa tulla kauhee riita, kun ei meinannut päästä viimesimpään ultraan mukaan töidensä vuoksi.. Onneksi asiat saatiin siihen malliin, ettei tarvinnut siellä sitten yksin olla. :) Toivottavasti saat Aidi myös miehesi mukaan!

Hahha! Joo mä kans ihan harmissani otin sen korun pois! :D

Kattelin masukuvia ja siellä oli kyllä ihan isojakin masuja joillain!! Näyttää kyllä mun maha niin onnettomalta niiden rinnalla vielä mut voishan se kuvan laittaa kuitenkin kun itselle tää pienikin pömppis on jo iso muutos kropassa :)

Kiitos kaikille kannustuksista. Neuvolassa kaikki meni hyvin. Tosi vahvat ja säännölliset sydänäänet löytyi heti. Ja Peukaloinen pyöri koko ultran ajan. Lopuksi asettui suoraan ultralaitteeseen kiinni kun alkuun oli mun selkää vasten. Kivut ja supistukset johtuivat siitä että kohtu on vaihtanut asentoa tämän viikon aikan. Nyt kun aamulla tarkkailin mahaa sängyssä niin se on viikon aikan muuttunut hurjasti. Viime viikonloppuna se oli sellainen tasainen ja pehmeä. Nyt se oli pullistunut ulospäin ja kova. Siis se kohtu on työntynyt eteen viikon aikan. Neuvolatätikin sanoi että kohtu on selkeästi pyöristynyt eteen. Nyt voi huokaista ja toivoa ettei vastaavia yllätyksiä tulisi enmpää. 

Liikkeet on tällä hetkellä kadoksissa, mutta kuulemma ihan normaalia kun kohtu vaihtaa asentoa. Niitä taas odotellaan.

Aidi oletko jo kertonut töissä? Toivotaan että sun mies pääsee siihen ultraan. On se niin kivaa kun on mies välillä mukana. Ja siitä tulee hänellekin todellisempaa.

Tosi hieno juttu, että kaikki meni hyvin siellä neuvolassa!! :) Nyt voi huokasta helpotuksesta.

Täälläkin on jo aika hyvän kokoinen vauvamasu, ihan selkeästi tunnistettavissa =) olen kyllä niin ylpeä ja odotan että kasvaisi lisää <3 nyt on vaan ainoa kamala asia kun olen tämän päivän ollut oksennus/mahataudissa, toivottavasti Mini pärjää masussa vaikka mamma välillä vähän oksentaa eikä mitään saa pysymään sisällä =( no, onneksi nämä taudit ei kauaa kestä =) ja kyllä tuo meidän Mini ainakin koko aamupäivän potki vauhtia minuun aina vessassa käynnin jälkeen, nyt iltapäivällä onkin hiljaisempaa kuten joka päivä. Aamulla riehutaan ja ehtoopäivä huilataan ja sitten taas ku nukkumaan menen ni alkaa potkiminen =) onneksi ei ole vielä niin häiritsevää että omat yöunet menisi =)

Altsu onpa ihanaa, että oli kaikki hyvin ja löytyi syy kipuiluun :) Toivottavasti ei tule enää tuollaisia yllätyksiä! Kerroin töissä sillon heti ja ihan hyvin ottivat. Kyllähän tietenkin harmitti, mutta kyseli kyllä sitten jo vointeja ja muuta :) 

Mies pääsee ultraan! Onpa kiva. Onneksi tuli noin ajoissa niin ennätettiin molemmat toivoa se päivä vapaaksi töistä :) Nyt vaan jännätään selviääkö kumpi on tulossa. Ajattelin huomenna ostaa vähän pikku vaatteita<3 Oon käyny joka päivä töissä niitä hypistelemässä ja nyt on pakko jo ostaa :D

Heippa kaikki odottavat äidit!

Minun esikoiseni laskettuaika on myös helmikuussa 2013. Hiukan kaikki tuleva jännittää, varsinkin kun ainakin näillä näkymin olen alusta asti yksinhuoltaja. Onneks ympärilläni on suuri tukiverkko, joilta saa apua ja tukea aina tarvittaessa. :)

Yritän täällä käydä kirjoittelemassa omasta voinnista ja tuntemuiksista, kun kerkeän ja tietysti yritän säännöllisesti tiedänkin kirjoituksia lukea :)

Ihanaa odotusaikaa kaikki äidit <3

Tervetuloa Jessi88! :) Onneksi sulla on tukiverkkoa ympärillä sitten raskausaikana ja synnytyksen jälkeen. Onko ympärilläsi muitakin odottavia äitejä, tai äitejä ylipäätään kertomassa vinkkejä jne?

Ja hyvä Aidi, että miehes pääsee sinne ultraan myös! Se on varmasti ihana kokemus siellä. :)

Kiitos kovin :) On mulla muutama kaveri kenellä on pieniä lapsia ja auttavat ja tukevat myös kovasti :) Apua kyllä ihan varmasti saan, kun vaan avaan suun :D Toistaseks on ehkä enemmän ollu rankempaa henkisesti, kun fyysisesti. Tosin niitä fyysisiäkin o0ireita on kyllä ollu ja musta tuntuu, että kaikki oireet mitkä raskauteen liittyy, niin on mulla :D

Takaisin