Esikoista odottavat helmikuiset

Olen jo hetken aikaa seuraillut helmikuisten jutustelua, ja ajattelin vihdoin hypätä kelkkaan mukaan minäkin. Muissa topiceissa tapahtuu liikaa, että niitä ehtisi aktiivisesti seuraamaan, mutta helmikuisten esikoisten odottajat tuntui juuri sopivalta kohdalta aloittaa. :)

Meillä mennään tänään viikoilla 11+4, ja ultra vielä tällä viikolla. Kärsimättöminä kävimme kurkkaamassa pikkuista yksityisellä jo kolmisen viikkoa sitten, jolloin kaikki oli erinomaisesti. Laskettu aika siirtyi tuolloin (odotetusti) viikolla eteenpäin. 

Edelleen olo on hieman epäuskoinen, vauva kun ei vielä tässä vaiheessa itsestään niin merkkejä antele. Odotan hurjasti tuota ns. turvallisten viikkojen rajapyykkiä (tiedän tiedän, mikään ei kuitenkaan ole varmaa tai itsestäänselvyys), jotta saan vihdoin "tulla kaapista" ja ryhtyä olemaan ihan julkisestikin raskaana. Meillä kun ei vielä ole tilanteesta kerrottu kuin aivan lähimmille. Ja ehkä tuon viikkorajan ylittäminen vihdoin tekisi raskauden hieman konkreettisemmaksi, ja uskaltaisin antaa itselleni luvan iloita tästä kaikesta oikein tosissani.

Mainiota, että täältä löytyy vertaisia esikoisten odottajia - mua kun mietityttävät vielä niin eri asiat kuin mammakonkareita. Mun ajatukset ovat vielä kaukana vaunuista, sittereistä ja muusta konkreettisesta. :)

Inttu, sun kirjotus oli kun suoraan mun kynästä, ollaanpa vielä ihan samoilla viikoillakin :) Mulla on huomenna np-ultra ja olo on todellakin epäuskoinen kun niitä oireita ei ole. Mekin ollaan kolmisen viikkoa sitten viimeks käyty kurkkaamassa pikkusta ja sillon ainakin vielä sydän sykki, kunpa se vieläkin sykkis, sit vois tosiaan jo vähän huokaista ja alkaa puhuakin tästä, ei nyt mitään yleisiä ilmotuksia facebookkiin tms, mut et tosiaan voi olla "julkisesti" raskaana =) Mikä päivä sulla on ultra?

Juudith, meillä treffit on sovittu torstaiksi. Aika villiä, että mennään aivan samaa tahtia! Huhhuh! Jotenkin helpottavaa ja ihanaa, että täällä on samat tunnelmat muillakin kuin itsellä.

Vielä kun kaikki olisi torstaina ultrassa hyvin, niin voisi jo tuulettaa yhden etapin verran suoritetuksi. Tuskin täälläkään ryhdytään Facessa huutelemaan, mutta ei tarvitse sitten enää peitellä tai selitellä, ja saa kertoa rakkaimmille ystävillekin viimein. :)

Tämä julkisesti raskaana oleminen on kyllä ihanaa! Etenkin, kun maha on jo niin iso (ekat äitiyshousut oli jo pakko ostaa), ettei paljoa tarvitse kenellekään enää kertoa. Melkeinpä kaikki ystävät jo tietävät, kun viikonloppuna olimme kaikki samoilla pienillä festareilla. Siellä ne itki, tytöt ja pojat, kun olivat niin onnellisia meidän puolesta :'') Ja vähän vieraammatkin uskaltautuivat jo onnittelemaan. Mutta joo, facebookissa en minäkään ole vielä vihjaillut tai huudellut mitään. Vähän kyllä odotan, että saisi laittaa muka-coolisti vain jonkun kokovartalokuvan, jossa maha "ihan sattumalta" näkyisi. On siellä kuitenkin sen verran paljon tuttuja, joita ei välttämättä ehdi ennen lapsen syntymistä nähdä. Saisivat sitten hekin tietää, mutta ilman, että tarvitsee erikseen kertoa. 

Mä en malta oottaa, että tuntisin jo pienen liikkeet! 

Babette: Oon täysin samaa mieltä tosta julkisesti raskaana olemisesta! Ihanaa!

Meillä miehen veljen häissä kun olin rv 9 anopin mies kysäisi multa loppuillasta ihan suoraan olenko raskaana. Oltiin ajateltu kertoa vasta juuri tuon ekan ultran ja 11 viikon jälkeen, joskin jotkut parhaista ystävistäni jo tiesivät ennen. Hetken siinä koitin sanoa, etten ole, mutta kyllähän se mun kasvoilta näkyi, kun suoraan kysyttiin. Mulla oli edellisenä päivänä ollut väärät vaatteet ja turvotus näkyi tosi selvästi, kun oltiin juhlapaikalla roudaamassa. Oltiin myös kerrottu muutosta isompaan asuntoon. He laskivat 1+1 ja sittenhän siellä miehen koko suku oli jonossa onnittelemassa. Ei mennyt ihan niinkuin suunniteltiin, mutta toisaalta, eihän elämässä usein muutenkaan :) Hämmästyksekseni olinkin todella huojentunut kun saimme "luvan" kertoa molempien vanhemmille ja mitään ei enää tarvinnut salata. Tottakai kerrottiin, ettei mitään todisteita vielä ole, kun ei ultrissa oltu käyty tai neuvolassa kuunneltu sydänääniä. Silti oli hienoa tajuta, että jos joku menee pieleen, ei tarvitse kertoa koko tarinaa alusta tai salailla surua.

Molempien vanhemmille meidän masukki on ensimmäinen lapsenlapsi. Kaikki olivat todella iloisia uutisista, vaikka osa ei ollut osannut yhtään odottaa. Oli myös ihanaa soitella kaikille ultran jälkeen ja kertoa hyvistä uutisista :)

Onnea ultriin Inttu ja Juudith! Ja jos/kun kaikki on hyvin, nauttikaa kun saatte "huudella" ympäriinsä ;)

Olen pitkään jo seurannut keskusteluja ja pikku hiljaa ajattelin liittyä teidän seuraan.

Laskettu aika on 17.2. siis olen samalla viikolla kuin Juudith ja Inttu. Kaikki kylläkin tuntuu vielä kovin epätodelliselta. Meillä on myös käyty hedelmöityshoidot läpi johtuen PCO:sta. Onneksi meidän kohdalla riitti OI. Yritystä on takana vajaa 1,5 vuotta. Reagoin ajoissa ja menin yksityiselle kun ei puolen vuoden aikana tapahtunut mitään, muuten olis voinut menä paljon pidempäänkin. Ikää on 31 v, vaikkakin tuntuu paljon nuoremmalta emoticon
Mekin kävimme pari kertaa hedelmöitysklinikalla ultrassa. Siinä näkyi alussa kaksi alkiota joista toisessa ultrassa vain toisella oli sydämen syke. Toinen siis meni kesken. Tavallaan olin helpottunut mutta myös suuresti pettynyt. Nyt sitten jännitän tämän toisen puolesta.
Ultra on tämän viikon pe ja viime ultrasta on 5vk joten jännittää hurjasti mitä sieltä löytyy.
Oireita minulla on ollut jatkuvasti vatsan ja nivusten alueella. Vihloo ja vääntää mistä milloinkin ja paikat on turvoksissa. Reilu kaksi viikkoa voin pahoin, mutta se onneksi meni ohi. Muuten en vielä koe että sisälläni kasvaa maailman tärkein henkilö, et kaikki vaunut ja muut vauvajutut saavat vielä hetken odottaa, kuten Inttu sanoi.
Odotan myös kovasti että saan paljastaa salaisuuteni. Läheiset kaverit tietävät koska tiesivät meidän hoidoista, muuten olemme pitäneet kaiken salassa. Masukin alkaa jo vähän näkyä, johtuen toki turvotuksesta, mutta olis vaan niin kivaa kun saisi sanoa avoimesti että olen raskaana.
Toivotaan et kaikki menee hyvin pe ja Intulle ja Juudithille, kuen myös kaikille joilla se on edessä onnea ultraan. Kertokaa miten se meni. Muuten tästä ekasta ultrasta sen verran että ymmärtääkseni se aina tehdään alakautta koska kohtu on vielä niin alhaalla. Seuraava on sit mahan päältä.

Ensimmäinen ultrakin pyritään yleensä tekemään vatsanpeitteiden läpi, mutta jos kohtu huonossa asennossa, taikka maallista hyvää kertynyt rutkasti lantiolle niin sitten usein alakautta. Näin ainakin mulle selitettiin. Mulla ainakin ihan hyvin saatiin tehtyä vatsanpeitteiden päältä, vaikka tätä maallista hyvää onkin jonkin verran :P

Mutta totta tuo mitä olette puhelleet, ihanaa olla julkisesti raskaana kun ei tarvitse miettiä mitä laittaa päälle kun enää ei haittaa vaikka pyöristynyt vatsa näkyy ja muutenkin voi itsekin olla rento kun ei tarvitse salailla vaikka ihana salaisuus tämä raskaus toki on :)

Tervetuloa Altsu =)

Tosta ultrauksesta sen verran että kävin just eilen kaupungin sivuilta lukemassa noista ultrista ja siellä luki että tää nt-ultra tehdään pääasiassa alakautta, mut näissä kaikissa ultriin ja neuvoloihin yms liittyvissä asioissa on isojakin paikkakuntakohtasia eroja, mut näin ainakin täällä meillä Turussa :)

Muutama tunti tuomionhetkeen :S Mun pitää mukanani viedä pissanäyte sinne tänään koska täällä ei sitä katottu ekassa neuvolassa niinku monessa paikassa kai katotaan, niin mun oli pakko antaa se näyte jo klo 3.30 koska käyn keskimäärin sen 3 kertaa yössä wc:ssä... Kovin oli laimeennäköstä kun oli ehtiny olla vaan n. 4h rakossa mut ajattelin et parempi se kun se pari tuntia jota oli herätyskellon soimiseen enää aikaa.... Yritä siinä sit pidätellä koko yö pissaa kun rakko räjähtää :D

Ultra takana ja fiilis sanoinkuvaamattoman mahtava Meidän pieni ihanuus siellä vaan pyöri ja hyöri, ei malttanut yhtään olla paikallaan, välillä paa alaspäin ja välillä selkäpäin ja välillä hikaten niin että lens ylös alas siellä Lääkärikin naurahti että kovin on liikkuvainen, vaikee oli saada mittaa kun ei yhtään ollut paikallaan ja ihme kippura-asentoihin vääntäyty :P Mutta kaikki siis hyvin, turvotusta ei ollut (0,6mm), sydän löi 156 kertaa minuutissa ja kaikki raajatkin oli tallella Mua nauratti niin kovin sen hänen temppuilunsa että oli pakko välillä kattoa muualle etten niin älyttömästi hytkyis siinä Mutta voi että tätä onnea, ihan mahotonta miten hän teki mut ja meidät niin onnellisiksi <3 Yritän linkittää kuvan mukaan, sen pienen hetken kun hän oli paikallaan ku lääkäri tökkäs niin saatiin mitattua, muutaman päivän hän oli isompi eli ultran mukaan tänään ois tasan 12+0 mutta laskettuaika ei muutu. Siinä hän hetken maltto kölliä paikallaan, jalat kohti kattoa =D <3 

Tsemppiä kaikille tän viikon ultralaisille, tuokaa yhtä hyviä uutisia mukananne =) <3

P.s. Ultra tosiaan tehtiin ensin alakautta ja lopuks katto mahan päältä, näkymä oli kai hieman parempi ja mittas siitä sen turvotuksen...

Ihana kuulla Juudith!! :) Tällaiset hyvänmielen ultrapäivitykset saa aina uudelleen hyrähtämään onnesta. Äsken pesin parvekelaseja, tulin pitämään taukoa, kun täysin väsähdin ja tämän luettuani heti taas onnesta soikeana muiden ja omasta puolesta <3

Huippu homma, täällähän on hyviä uutisia ja ihania kuvia. Onneksi olkoon kaikille uusille liittyjille!

Minäkin kovasti haluisin ultraan, silloin ku käytiin 7+6 niin vauva oli kovin pikkunen :) Mut kasvettu on, olo on antanu sen ymmärtää!

Babette: repesin ku luin tuon sinun jutun tuosta kuvan laitosta, jossa "muka-coolista sattumalta" näkyisi se maha :D

Minä ostin tänään ekan raskaushameen. Mitkään farkut ei mene eikä hameet. Ei huvita vaan legginseissä, collareissa ja farkkumekossa kulkea. Tästä se alkaa, vaatekaapin sisällön uusiminen.

Oletteko jo minkä verran ostellut kamppeita vauvalle? Meillä on jo vaunut varauksessa. Pitää tosin varmistaa et ovat vielä niin hyväkuntoiset kuin luulen ja sit hoitopöytä löytyy, se tosin tarvii kaapiston alleen. Vähitelllen ajattelin ruveta jo ostelee, sukkia löytyy akns kaks paria ja vauvalle nalle puh soittorasia-pehmolelu <3

Ihanaa Juudith!!! : )
On se kannustavaa kun tulee tälläisiä viestejä ultran jälkeen. Hetkeksi itsekin unohtaa oman jännityksen ja saa voimia ja toivoa huomiselle.
Tosi kivaa kun sait tuon kuvan liitettyä.

HippU123 minäkin luotan siihen että tämä mahan kasvu kertoo sen että kaikki olisi hyvin. Itse olen alusta asti joutunut pitämään housujen nappeja auki kun ne puristi vaikka mahaa ei edes ollut. Aina joutuu katsomaan tarkasti minkälaisen paidan laittaa päälle ettei housujen yläreuna näy, erityisesti töissä :)

Eilinen ultra takana ja ihan mahtava fiilis kun näki pienen sydämen sykkivän! Pituutta oli 53,7, joka vastasi viikkoja 12+0, eli ilmeisesti juuri samaan tahtiin mennään Juudithin kanssa :) Ja LA muuttui 13.2. Niskaturvotus oli 0,7mm ja muutenkin riskiluvut todella pieniä. Pikkuinen siellä liikkui kovasti ja ojenteli oikein kunnolla käsiä ja jalkoja, tosin nukahti sitten kun tuvotusta piti mitata eikä millään meinannu herätä että olis saatu kääntymään oikeaan asentoon :D

Kiitos kaikillle vastauksista koskien sitä, mistä ultraus tehdään. Mulla se tehtiin sitten kuitenkin ihan mahan päältä. Ja onnea ultraan kenellä se jännittävä hetki on vielä edessä!

On niinvapauttava tunne, kun vihdoin uskaltaa kertoa ihanasta uutisesta muillekin läheisille kuin vain vanhemmille ja sisaruksille,ja alkaa näyttäytymään pyöristyneen mahan kanssa, ilman että tarvii peitellä löysillä paidoilla :)

Niin ja myös tavaroiden ja vaatteiden hankintaa voi pikkuhiljaa alkaa miettimään, kun en ole niitä vielä tässä aiemmin uskaltanut miettiä. Pinnasänky meillä on jo valmiina, kun joku vuosi sitten naapurit oli heittämässä omaansa pois tarpeettomana ja kysäsivät josko me haluttais se ottaa valmiiksi varastoon.Vaunuista ei ole mitään käsitystä millaiset kannattais olla, mutta toivottavasti täältä saisi vinkkejä myös siihen sitten jossain vaiheessa :)

Ihania uutisia Juudith ja krissehoo
Meillä tosiaan oli tänään ultra, ja liityn hihkuvaan joukkoonne mitä parhaissa tunnelmissa.

Siellä se meidän pikkunen möyri ja sätki, eikä niin millään meinannut suostua kääntymään juuri oikeaan asentoon np-turvotuksen mittaamiseksi. Heiluteltiin pikkuista vuorotellen hoitajan kanssa ties kuinka kauan, ennen kuin asento oli toivottu. Kovasti hän heilutteluun reagoi ja venkoili, muttei siihen oikeaan asentoon olisi mitenkään vaivautunut. 

Pakko tunnustaa, että unet jäivät viime yönä vähille. Vaikka varhaisultrassa oltiinkin kolmisen viikkoa sitten, niin silti yhtäkkiä kovin huolestutti ja jännitti. Mieskin oli matkalla vähän huolissaan kun olin kuulema niin vakava ja vaitonainen. Mutta nythän sitä ollaan yhtä hymyä ja iloa! Mä olen päättänyt, etten kanna huolta enempää, vaikkei varmaa mikään elämässä olekaan. Nyt saan olla avoimesti raskaana, ja aion myös nauttia siitä! Piste.

Meillä strategiset mitat olivat hieman suuremmat kun kahdella edellisellä ultrauutisia jakaneella, mutta laskettu aika pitää. Meidän epeli oli 54,9mm, ja ultran mukaan päivät olivat muistaakseni 12+1.  Mutta samalla 11+6 ajalla jatketaan silti, ja Haikaraa odotetaan siis laskeutuvaksi 15.2.2013 (lienen vielä vaiheessa jossa todellisuus syntymästä kielletään..). Mukavaa kun teitä on peräti kaksi hyvin samassa tahdissa mun kanssa!

Lasten tarvikkeet on hirmu kalliita! Vaunutkin maksaa monta sataa euroa, huh. Ootteko aatelleet ostaa uusia vai hankkia käytettyjä? Meillä ainakin isäntä on kovasti katsellut käytettyjä vaunuja ja jos sattuu sopivat löytymään niin varmaan sit kyllä käytettynä ostetaan. Hoitopöydästä en tiedä, ikeasta ainakin saa kohtuu hintaan, laadusta en sitten tiiä.

Saadaankohan me jo uusi äitiyspakkaus? Katselin netistä että tässä joskus syksyllä se sitten jullkaistaan, mutta ensin jaetaan vanhat pois.. ootteko muuten ajatelleet ostaa pinnasänkyä vai tehdä ensin sängyn juurikin tuosta äitiyspakkauksen laatikosta? Sehän olis kauheen fiksua, mut jotenkin ajattelisin että kamalaa pistää lapsi nukkumaan pahvilaatikkoon.

Aika sekavat ajatukset itsellä kyllä näistä hankinnoista vielä, mutta jos sitten vaikka marraskuulla tekis hankintoja kun on s-ryhmän tuplabonukset taikka sitten joulunaikoihin veronpalautusrahoilla..

Nyt meni kyllä väärään paikkaan eka viesti... atk:n ihmelapsi liikenteessä. Varokaa..

Kyllä, yritän soluttautua tähän keskustelu rinkiin jos se nyt onnistuu. ;)

18.2. laskettu aika. Hui. :) Maanantaina nt-ultra jonne pitäs saada jotenkin mieski mukaan.. Ku vaan töistä joustas sen verta. Ois kyllä kamalaa mennä sinne yksin ja jotain oiski vialla. :/
Mitään ei oo vielä viihtiny ostella.. odotellaan sitä "varmempaa" aikaa. Vaunut aattelin kyllä ostaa käytettynä.. niitä on niin palio ympäri suomee ja nii vähä aikaa käytetty että tuntuu hullulta mennä liikkeestä ostamaan. Vaikkakin mieli saattaa vielä muuttua mutta tällä hetkellä tuntus käytetty ihan ok:lta.

Vaunuista kun kerroin, niin tosiaan käytetyt ovat ja edullisesti löydettiin. onhan se niin et uudet maksaa jopa 800e mut säilyyhän niillä sitten arvokin. Mut jokainen tyylillään. Niissähän kuulemma kannattaa kattoo, onko niissä kääntöaisa ja millainen kantopussi vauvalle (et onko kova pohja vai ei) ja sit renkaat. Jos kovinki hiekkateillä kulkee et pienillä renkailla ei vissiin sit pärjää. Mut luulis et netistä löytyis ohjeita vaunujen valintaan.

Pinnasängyn meinasin kyllä heti ostaa ennen vauvan syntymää. Ja voihan sen äitiyspakkauslaatikon laittaa sit sinne sänkyyn ja verhota vaikka punaisella sen laatikon. Muistuttaa kohdun väristä =)

Ja äitiyspakkauksesta, kaveri sanoi, et pitää venyttää sitä tilausta niin pitkään et ei oo enää vanhoja jäljellä ;D

Mekin käyttiin moikkaamassa pikkuista ultrassa tänään. Siellä se huiteli kovasti menemään ja kaikki näytti hyvältä. Täällä tulevat mutsi ja faija loistavat kilpaa auringon kanssa!!! Meidän pikkuisella on pituutta nyt 52 mm ja vastaa viikkoja 11+6, kuten kuukautisten mukaan kuuluisikin. LA on 16.2. Niskaturvotus oli 0,9 eli ei huolta.
Mun tutkimusta koitettiin tehdä ensin vatsan päältä, mutta kohtu oli niin hyvin lantion suojissa, että päätettiin katsoa emättimen kautta. Ilmeisesti käytäntö vaihtelee aika paljon sairaaloittain.

Onnea muillekin ihanista uutisita! Kivaa että täällä on niin monta, jotka menevät meidän kanssa samaan tahtiin.

Huomenna mulla alkaa puolentoistaviikon loma ja lähdetään sukuloimaan kotopuoleen kaakonkulmalle. Sitten aiotaan kertoa kaikille sukulaisille iso uutinen!

Niiskuneiti: Käsittääkseni uuden pakkauksen jako alkaa tän ja elokuun vaihteessa eli hyvin suurella todennäköisyydellä me saadaan se uusi pakkaus. Tulista siitä jo pian kuvia nettiin!

Me ollaan tehty päätös että meinataan hankkia niin paljon vauvan tarvikkeita käytettynä, kun mahdollista. Mun siskon nuorimmainen täyttää kohta vuoden ja uskoisin että sieltä saadaan ainakin paljon tavaraa käytettynä.

Hienoo, et monet on kuulleet hyviä uutisia ultrassa! :)

Mä oon varmaan yks niistä "onnekkaista", joilla on harvinaisen hankala (alku)raskaus... Nyt viikkoja 13+4 ja toinen sairasloma jo menossa!

Viikolla ~8 alko hirveet pahoinvoinnit, kesti aamusta iltaan eikä mikään tuntunu pysyvän sisällä... Heinäkuussa ei oo yhtäkään päivää, etten olis oksentanu! Nyt on enää aamupahoinvointia mikä on helpotus.

Mut jotain tietenki piti tulla pahoinvoinnin tilalle :( Seisomatyön ja kohdun kasvamisen seurauksena toinen sairasloma on sitte selän takia. Ihan jumissa koko alaselkä. 1mg Panadolia, Mobilatia ja lepoa. Lääkäri sano, ettei tota pysty hoitamaan ku sairaslomilla = levolla.. Onneks maanantaina alkaa toinen osa kesälomasta, niin saa ainakin lepäiltyä kunnolla.

Kaikista tärkeintä on, että pikkusella on kaikki hyvin! :)<3

Takaisin