Esikoista odottavat helmikuiset

Meillä avokki on ollu tosi ihanasti mukana. Luki neuvola oppaita sillä aikaa kun olin töissä ja puheli Pähkinälle, jos miulla oli maha kipeänä ja aina illalla antaa masulle suukon :) Molemmat odotetaan pientä aivan uskomattoman onnellisina ja kyllä hiukan jännittyneinäkin. 

Meillä iltavuoro loppuu vasta klo 00, miulla oli kolme iltaa putkeen ja olin niiden jälkeen kyllä aivan poikki. Viimesenä iltana tuntu, että nukahdan pystyyn. Nytkin väsyttää ihan hirmuisesti, mutta uni ei vaan suostu tulemaan :/ Ehkäpä se tulee sitten kun avomies tulee kotiin.

Meillä ei urheilun takia reissata, mutta mies on valtiolla töissä ja joutuu välillä lähtemään leireille ja on vähän suunnitellut ulkomaankomennukselle lähtemistä niin silloin varmaan vuosi menisi siellä. Se kyllä jännittää itteä, miten selviän pienen lapsen kanssa ja miten tottuu siihen ikävään. Mutta sen ajankohdasta ei vielä ole tietoa niin en vielä jaksa sitä murehtia. En oo varma puhuinko tästä jo täällä, pahoittelut, jos tulee toistoa :)

Miulla oli ennen plussausta tosi arat rinnat ja ihmettelinkin kun ei aikasemmin oo menkkojen aikaan ollu niin kipeät. Se kyllä muutamassa viikossa sitten meni ohi. Enää ei hirveesti oo oireita, semmosia pieniä "oloja" aina välillä :) Ootan niin paljon, että pääsee tuntemaan pikkusen liikkeet!

mäki uskaltaudun nyt mukaan keskusteluun :) laskettu aika 22.2. eka ultra oli toissapäivänä ja kaikki näytti olevan hyvin. 5,5cm pitkä pikkuinen siellä oli kovassa vauhdissa. kääntyili ja poseerasi niin hyvin että näki sormia ja korvia myöten. paljon myöskin jutteli ja potki <3

Selina: mullakin on ollut ranteissa ja käsivarsissa tosi kutiavaa ihottumaa. ei tunnu lähtevän vaikka kovasti perusvoiteella oon rasvannu. lääkärillä kävin kysäsemässä ja siellä sanottiin ettei vauvan takia saisi käyttää kun ihan pienelle alueelle kerran päivässä hydrocortisonia. en oo uskaltanu oikeen sit käyttää sitä ja herään öisinki ku kutisee niin paljon :(

mä en oo vielä ostanu mitää äitiysvaatteita, jospa parin viikon päästä viimeistään. vatsa ei vielä näytä raskausmasulta vaan enemmänkin vähän turvonneelta.

Ai niin raskausvaatteista piti kirjottaa! Mammahousut on ehkä paras keksintö IKINÄ. Voisin käyttää niitä aina, rakastan niitä. Ne on niin mukavia päällä, ettei mitään rajaa. Miulla tulee muutenkin herkästi vatsa kipeäksi, jos käytän farkkuja monta tuntia ja varsinkin, jos joudun istumaan. Noi on ihanimmat ikinä. Miä käytän pelkästään mammahousuja, omat paidat menee kyllä vielä :) 

Voi oon niin kateellinen teille kenen masuasukit on temmeltäny siellä! Toivottavasti meillä sit ensi kerralla. Meidän vaan nukkui eikä suostunut kääntymään vaikka ultratäti tökki :D

Täällä jatkuva nälkä on hieman helpottanut ja pärjää jo useampia tunteja syömättä. Tosin kerralla ei pysty syömään kovinkaan paljoa, vaan paljon pienempiä annoksia kun normaalisti.

Väsymys sen sijaan on ollut valtavaa. Saatava vähintään 10 tunnin yöunet ja reilun tunnin päikkärit niin sitten jaksaa vähän touhuta. Onneksi oon just 3 viikon lomalla ja voi hyvällä omalla tunnolla levätä niin paljon kun tarvii :) Töihin palaaminen ja raskaudesta kertominen tosin hieman jo mietityttää. Valmistuin toukokuussa ja sain heti vakisopparin, tosin kesälomien johdosta sopimus on tällä hetkellä vielä allekirjoittamatta ja tehty vain suullisesti. Tosin onhan se suullinen sopimus ihan yhtä pätevä kuin paperilla, mutta ehkä silti varmuuden vuoksi odotan ensin allekirjoituksen ennen tämän uutisen kertomista. Suhtautuminen kun ei välttämättä ole positiivista siellä suunnalla, kun juuri olen siirtynyt kokopäiväiseksi työntekijäksi :/

Reilun viikon takaisen ultran jälkeen olo on ollut ihana, kun ei ole tarvinnut enää salailla raskautta. Kavereille on kerrottu asiasta sitä mukaan kun on nähty ja kaikki ovat olleet tosi iloisia, vaikka Aidin kanssa sama tilanne, että meilläkään ei kaveripiirissä ole sellaisia, joilla lapsia olisi lähiaikoina tiedossa. Omat vanhempani myös todella onnellisia ensimmäisestä tulevasta lapsenlapsesta ja mummoni jo esitteli pienen pieniä villahaalareita, pipoja ja lapasia, joita on säästänyt vuosien takaa. Eipähän tarvi paljon villavaatteita vauvalle ostella kun niin hyväkuntoisina ne oli säästyneet :)

Juudith isyyspakkausta vois itsekin alkaa mietiskelemään, niin hyvälle kuulostaa ;)

Tänään juttelin nykysen pomon kanssa tuosta työstä niin kyllä jännittää lähteekö se uusi duuni heti alta vai mitä se pomo sanoo kun kerron :/ Kun jos ne purkaa työsopimuksen koeajalla niin niiden ei tarvii sanoa siihen mitään syytä enkä miä pysty mitenkään todistamaan, että johtui raskaudesta. Onneksi takaporttina on joulukuulle oleva opintotuki oikeus eli sieltä saa sitten rahaa, jos työt menee alta.

Miäkin olen ultran jälkeen ruvennut kertomaan avoimemmin raskaudesta, vaikka kyllä jo ennen sitä kerroin melkein kaikille vastaan tulijoille kun olin niin innoissani :D Meilläkin on molempien vanhemmille ensimmäinen lapsenlapsi ja miun isovanhemmille ensimmäinen lapsenlapsenlapsi. Mummi oli jo heti rupeamassa neuvolaan pikkuiselle vaatteita, ihanaa nähdä kun toiset ovat innoissaan :) Myös miun serkut olivat hyvin iloisia tästä uutisesta, kuulemma odottavat innolla uutta vauvaa meidän sukuun. Se on kyllä ihana nähdä ihmisten ilmeet kun kertoo olevansa raskaana!

Isyyspakkauksen tekemistä pohtiville vinkiksi, että selailin äsken H&M:n verkkokauppaa ja siellä on muutamia vastasyntyneiden vaatteita, joissa lukee I <3 DAD. Samassa pakkauksessa oli usein myös I <3 MOM versio, mutta eihän se haittaa. :)

Hei isyyspakkauksesta haaveilevat, täällä on aikaisempien ryhmissä (siis tänä vuonna syntyvien/syntyneiden) aika paljon keskustelua isyyspakkausten sisällöistä. Kannattaa käydä siellä kurkkimassa, aika hyviä ideoita ainakin itse löysin niistä. :) Varmaan löytyy tuolla haullakin, jos ei jaksa selailla muuten muiden ryhmiä. Jossain topicissa oli jopa pari hyvää nettilinkkiä sivustoille, joista löytyi ihan spesiaalia tavaraa just isyyspakkauksia varten. Suosittelen!

Ihana kuulla, että teillä muillakin esikoista odottavilla menee hyvin. :) Vauva, jota Tyypiksi meillä kutsutaan, kasvaa ilmeisen kovaa vauhtia ja kasvattaa myös samalla hyvää vauhtia mua. Mammavaatteet ovat siis kovassa huudossa täälläkin. :D Kirpparilta kävin juuri ostamassa hälle parit uudet paidat ja muutamat kestovaipat, kun olivat niin hyvässä kunnossa. Siitä se taas lähtee, vaikka ei pitänyt näin alkupuoliskolla juuri mitään ostellakaan.

Kahden viikon päästä seuraava neuvola ja puolentoista kuukauden päästä rakenneultra. Mihin tämä aika katoaa?! :) Puolivälikin kolkuttelee jo ensi kuussa, huh!

Minuu huolettaa kun on ruokahalu kadonnut, ettei Pähkinä saa tarpeeks ravintoa :/ Kun pystyn syömään tosi vähän kerrallaan ja sit meinaa tulla ylös. Toivottavasti menis tää ohi ja pääsis syömään normaalisti. Saisi tännekin tulla jo iso maha :) Meillä on ensi viikon maananataina toinen neuvola! Herran jestas. Toisesta ultrasta ei vielä tietoa, pitää kysellä nyt neuvolassa siitä Kouvolaan siirrosta.

Tässä vaiheessa ei kannata huolestua vaikkei ruoka maistuisikaan. Vauva kyllä saa ravintoa äidin kropasta niin paljon kun tarvitsee =)

Kiitos pallero tosta linkistä! Siel oli tosi ihania juttuja isyyspakkaukseen! =) Ekana ajattelin, etten semmosta tekis, mut nyt jotenki muutinki mieltäni. Onneks tässä on viel hyvin aikaa, niin ehtii keräillä eri paikoista kaikkea kivaa + mahd. tilata netistä!

Miten muut on voineet nytten? :)

Ite oon lomalla ja aika rennosti ottanu eli hyvin on jakseltu täällä. Torstaina oli neuvolalääkäri, kaikki oli kunnossa. Kuunneltiin vauvan sydänääniä + ultrattiin, niin pääs taas näkemään pikkusen!

audiir jaksaisitko millään linkittää niitä isyyspakkauskeskusteluita kun en jaksais lähteä kahlailemaan noit keskusteluita läpi ? =D

Kiitos tosiaan pallero tosta linkistä, pitääpä tutustua oikeen ajan kanssa sivuston tarjontaan! :)

Täällä ainakin on voitu hyvin, edelleen :D Kotidopplerilla syke löytyy hienosti, rauhoittaa mieltä kummasti <3 Ens kuun alussa toinen neuvola ja sitten lokakuun alussa rakenneultra, menispä aika nopeesti...

Onko teillä ollut aikomusta hankkia Bola-koru? Mä vinkkasin miehelle siitä ja se oli mennyt sen jo ostamaan :) Pitää vaan hommata pidempi ketju siihen sitten kun sen käyttö on enemmän ajankohtaista...

isyyspakkaukset on kyllä kivoja :)
iitse aattelin tavarat kasata vauvan ammeeseen :) mahtuu kaikki kivasti siihen ja sit jotain lahjanarua ympärille :)

Kiitos audiir, tuolla onkin tosi hyvin vinkkejä :)

pallero, mäkin ajattelin kylpyammeeseen kasata sen pakkauksen! Mun mielestä oli ihanaa kun joku oli kirjottanut että osti ammeen yms kylpemiseen liittyvät jutut siihen pakkaukseen jotta kylpyhetkistä tulis isän ja lapsen yhteinen juttu ja kuulemma siitä tuli, tyttö melkeen 3v ja edelleen isä hoitaa aina kylvetyksen =) Sen lisäks meillä taitaa vauvauinnista tulla isän ja vauvan välinen juttu :)

Minulle tuli hirveä isyyspakkaus ostovimma. Luin eilen foorumeita isyyspakkauksista ja sieltä löytyi kaikkea aivan ihanaa. En kyllä millään malta odottaa että sen aika koittaa. Sitten sain työkaverilta pari pussillista vauvajuttuja ja siinä menikin hetki niitä pyöritettäessä kotona.

Huomenna on toinen neuvolakäynti ja samalla neuvolalääkäri. Vähän jännittää mitä siellä tehdään ja onko kaikki hyvin. Viime ultrassa vaavi oli vielä yöunilla ja hyvin rauhallinen, taitaa tulla isäänsä. Nyt on alkanut muutenkin sellainen oireeton vaihe. Ainoa jäljelle jäänyt oire on nälkä : ) Mahakaan ei ole paljonkaan kasvanut et ihan hyvin jaksaa käydä mustikassa ja sienestämässä, mutta eiköhän se tästä. On tää nyt yhtä jännitystä koko ajan : )

Isästä puheen ollen minun mies ei vielä ole kovinkaan kiinnostunut vauvajutuista. Se on sellainen hitaasti lämpiävä tyyppi ja innostuu vasta kun saa omin silmin nähdä lopputuloksen. Välillä pääsee yllättämään kun kommentoi jotain vauvaan liittyen.

Aidi älä huolehdi jos ruoka ei aina maistu. On niitä joilla on koko raskauden ajan pahoinvointia ja ruoka pysyy tosi huonosti sisällä mutta silti saavat täysin terveen ja normaalikokoisen vauvan. Kyllä hän ottaa sinulta kaiken mitä hän tarvitsee.

Mä aloin kanssa kasata tollasta isyyspakettia! Ihana idea etenkin just ekan lapsen iseille, joita varmasti jännittää. Kiitos pallero linkistä! Tilasin sieltä Superisi-paidan, Isin kulta -bodyn ja -ruokalapun ja Mom<3Dad=Me -tutin :) Paljon kaikenlaista pitää vielä keräillä mutta onneks on tosiaan vielä hyvin aikaa. Mä aion antaa ton paketin vasta vähän ennen vauvan syntymää. Tiiän, että mies tulee olemaan tosi ilonen, kun innostuu muutenkin aina pienistäkin yllätyksistä.

Selina: Ihanko totta? Wau, sylki ongelmaisia on muitakin! Olen pikkuisen salaa toivonut, että pian tämä vähentyisi, mutta ei vielä toistaiseksi ole tapahtunut mitään, viikkoja 16 täynnä, joten luulisi pian loppuvan jos näin on.. Toivottavasti edes ens vuonna viimeistään! Janottaako sinua sitten kovasti? Itse juon päivässä varmaan 3-4 litraa vettä, aivan kamala jano kokoajan, varsinkin töissä..

Meillä mies on varmaan enemmän perillä asioita kuin minä, minulla tuo aika menee töiden jälkeen lähinnä nukkumiseen! Olen kyllä niin onnellinen kuinka ymmärtäväinen mies on ollut, koska itse olen mennyt kyllä potilaasta. En pahemmin 4 kk ole tehnyt elettäkään ruuan, pyykin tai siivouksen eteen.. Samoin mies on jo kova toimittamaan mahalle, se on hauskaa kuunneltavaa. :D

Hmh! Miksi te keksitte tommosia ideoita, kun nyt munkin alko tehdä mieli valmistella pakettia... Ja multa lähtee tällaiset aina käsistä! Toisaalta, jos ostaa ainakin melkein pelkästään tarpeellista tavaraa, mitä tulisi ostettua muutenkin, niin samahan se sitten noin niinkun rahanmenon kannalta on. Kiitos noista linkkivinkeistä ynnä muista! Taidan kuitenkin odottaa tämän toisen kolmanneksen loppupuolelle, ennen kuin alan tavaraa kerätä, kun tää meidän raskaus nyt on tämmönen jännitysraskaus.

Mulla maha onneksi kasvaa kauheeta vauhtia, nyt siis 16. viikko menossa. Se on aika lohduttavaa, kun meillä on siis huolena se, pystyykö kohtu rakennevikojen takia kasvamaan tarpeeksi. Mutta mahan koosta voi kyllä päätellä, että oikein hyvin se on siellä ainakin alkanut leviämään. Jotenkin alkaa odotus tulla sen myötä todellisemmaksi. Kovasti jo yritän kuulostella, jos liikkeitä tuntisin, mutta ei vielä mitään. Toivottavasti pian!

Hyvä, ettei tarvitse huolestua. Niin miä vähän muistelin, että vauva kyllä ottaa tarvitsemansa ja itse jää sit vähemmälle :)
Nyt miäkin alan jo innostua tuosta isyyspakkauksesta! Tykkään niin puuhata kaikkea tuommosta miehelle ja muillekin :) Ajattelin jo, että pitäiskö kasata äitille joku isoäidin pakkaus!
Oon kyllä voinut hyvin. Ruokahalu on pientä, mutta nälkä on usein. Muita oireita ei oikeastaan ole. Sen takia haluaisin jo uudestaan ultraan kun meilläkin Pähkinä ensimmäisessä ultrassa nukkui eikä suostunut pahemmin liikkumaan. En kyllä uskalla tuota doppleria ostaa kotiin, tulisin kuitenkin liian neuroottiseksi sen kanssa. 
Meillä on toinen neuvola ensi viikon maanantaina! Toivottavasti siellä kuunnellaan sydänäänet, se olisi ihanaa. Sitten onkin siirto Kouvolaan! Pitäisi sinne soitella ja varata sitä toista ultraa. En muista sanoinko jo, mutta meillä on kaikki ultrat (ja synnytys) Kotkassa. En yhtään ymmärrä miksi. Pitää sitten ajella hiukkasen.
Me saatiin vihdoin hommattua asunto! Helpotti sekin stressi nyt kun tietää, että on katto pään päällä Kouvolassakin. Ei se mikään kovin hieno ole (en kyllä vielä edes tiedä millanen asunto saadaan), mutta kyllähän se nyt menee ennen kun ostetaan oma. Jos nyt tosiaan päätetään ostaa oma asunto.
Tulipa nyt kaikkea sekavaa tähän :D

Takaisin