Esikoista odottavat helmikuiset

täällä tällä kertaa halut pysyneet samana kun ei raskaana ollessa, onneksi, viimeksi kun katosivat jonnekkin ties minne eikä takas tulleet raskaana olon aikana.

muutama viikko sitten olin kuiva kun sahara, ei todellakaan mukavaa. nyt onneks normalisoitunu.

Tissit tulleet nyt viimesimmän viikon aikana ihan törkeen kipeiks, ilman liivejä ei voi olla kun yöllä, jos oma käsikin hipasee niin sattuu :/

Äitiyspakkauksesta: viikon 22 jälkeen on kela-neuvola jossa se täti kertoo kaiken tarvittavan ja antaa lapun millä haetaan pakkausta kelalta ja se tulee parissa viikossa. eli viikon 22 jälkeen voi hakea. kun raskaus on kestänyt olikohan nyt 156 päivää.. jollen pahasti narraa..

Juu samaa puhui meidänkin neuvolatäti maanantaina eli et huijaa. Noista päivistä en nyt mee ihan varmaksi :)

Huh nyt on suklaakakku jääkaapissa hyytymässä! Huomenna on viimenen työpäivä (apua!) niin tein duunikavereille suklaakakun herkuteltavaksi :) En kyllä yhtään tiedä minkä makusta siitä tuli :D Onpa tosi haikeeta lähtee tuolta! Ollu kuitenkin neljä vuotta siellä, nyyh. Mutta toivottavasti löytyy yhtä mukavia työkavereita Kouvolastakin :)

krissehoo, vähän pelkään samaa, mitä Aidi tuossa sanoi, en oo nimittäin miekään ikinä nähnyt HM:llä äitiysurheiluvaatteita. Voisi kai sitä kysäistä, samoin kuin urheiluliikkeistäkin. Netistä löytyy parilta sivulta velour-joogahousuja, mut musta a) velour on vaan niin älöttävän tuntuista (varmaan loppuraskaudesta rakastan sen pehmeyttä :D) ja b) en tiedä, pärjääkö noilla joogahousuilla oikein missään vauhdikkaammassa mukana. 

Pari vuotta sitten ostin Topsportista kunnon treenihousut, joissa oli paksuakin paksumpi vyötärökaitale. Missään ei kyllä lukenut, että ne olisi raskaana oleville tarkoitetut ja hyvin on itselläkin pysynyt jalassa, vyötärökaitaleen tosin olen laittanut aikaisemmin kaksin kerroin. Pitääpä tarkistaa kotona, mikä on mahdollisesti tuo housujen merkki, jos samalta merkiltä löytyisi muitakin käypiä vaatteita. 

Voi veljet, mun tekisi niin mieli aloittaa äitiysjooga muttakun täälläpäin en ole mistään kuntosalilta tai joogasalilta löytänyt mammajoogatunteja kuin lauantai aamupäivisin ja olen kuitenkin joka toisen lauantain töissä niin ei oikeen viitsisi... =( täytyy tyytyä lenkkeilyyn.

Mitään äitiysvaatteita en ole vielä katsellut kun minua jotenkin inhottaa ajatus että housuista tulee joku kangas tohon vatsan päälle. Taidan pitää ihan omia farkkuja loppuun asti mikäli vaan mahdollista, vaikka onhan tuo vatsa nyt jo aika iso... Nappi kumilenkillä kiinni ja joku pidempi paita päälle niin ei kukaan näe että housut ei ole kiinni =) Paitoja täytyy kyllä ostaa, mut siinäkin ajattelin välttää äitiysvaateosastoa ja ostan ihan tavallisia paitoja missä on vaan löysempi leikkaus =) imetysliivit olen kyllä ostanut jo mut eiköhän se riitä noista äitiysvaatteista =)

Tässähän rupee itsellekkin tuleen kauhee hinku päästä tommoseen mamma-joogaan! :D Noiden nivuskipujen takia esimerkiksi kaikki raskaampi liikunta vähän pelottaa, tai jännittää. Eilen neuvolassa kyllä sanoivat, että nuo kuuluvat liitoskipuihin ja siellä se kohtu vaan kasvaa hurjaa vauhtia. :) Kuvitella, että mun pikkunen on jo hieman vajaa 20cm! Painoakin oli tullut nyt raskausaikana jo 6kiloa lisää, hui! Jos äitiin ja siskoihin on tuleminen, niin taitaa esikoisesta paukkua se 20 kiloa rikki... Täytyy kyllä yrittää hieman katsoa, mitä syö, ettei ihan äärettömyyksiin pääse. :)

Jotenkin kaipais lähipiiriinsä ihmistä, joka olis myös raskaana! Pari hyvää tuttua kyllä odottaa aika samoilla viikoilla kun minäkin, tarvisi varmaan pitää enemmän yhteyttä. Onko teillä ystäviä, jotka odottavat myöskin? :)

Onko joku lukenut / kuullu jostain, että sydänäänten perusteella voisi päätellä kumpi on tulossa? Toisilla nopeampi syke ja toisilla hitaampi? :) En malttaisi odottaa seuraavaa ultraa... Mies on jo luvannut, että kunnon ostoksille päästään vasta sitten, kun tiedetään että kumpi on tulossa!

En kuulu tänne esikoista odotteleviin mutta kuitenkin lueskelin kirjotuksianne ja pakko vastailla edelliselle että mun kohdalla aina pitäny sykkeen mukanen veikkaus paikkaansa =) tytöillä ollu 170-180 syke ja pojalla oli 140-150 syke..eli jotakin osviittaa sekin voi antaa mut on varmaan yksilöllistä..mut näin siis sanotaan et pojilla syke matalampi.

ssan, joo mäkin oon noista sykkeistä kuullut ja sen takia olenkin todella vahvasti sitä mieltä että meille ois poika tulossa, kotidopplerilla kun ollaan kuunneltu sykettä ja vielä laskettu ite kun en tie voiko siihen näyttöön vielä luottaa kun se luku vaihtelee siinä niin paljon, niin ollaan nyt parina kertana saatu n. 146 eli poikaan viittais :D Ja muutenkin on sellanen olo, kun ei ole mitään iho-oireita, pahoinvointia tms, niin normaali olo kun voi vaan olla ja sitähän sanotaan että tytöistä ois pahoinvointia enempi ja näppyjä ja hiukset rasvottus enempi jne... No mut noikin on niin sellasia et joillain osuu ja joillain ei, mut kiva se on "ennustaa" et kumpi mahtais olla tulossa=)

Mulla on yks ystävä raskaana, 3 viikkoa mua edellä ja toinenkin oli mutta meni valitettavasti ihan alussa kesken:( On se kyllä mukava et on joku ihan samassa tilanteessa, voi aina hälle sit kertoa jos on jotain mielessä ja kysyä neuvoa kun hänelle tulossa jo toinen. Kyllä sitä yllättävän paljon kaipaa vertaistukea, siks nää palstat on ihan huippujuttu, varsinkin tää esikoista odottavien-ryhmä koska en edelleenkään oikeen sopeudu niihin joissa moni odottelee jo kolmatta tai viidettä :D Tää on niin kiva kun kaikki on ihan samassa tilanteessa ja samat asiat pyörii mielessä :) <3

Mammajoogasta oon mäkin haaveillut, mut jotenkin ois kiva mennä jonkun kanssa sinne mut en tiedä lähteekö ketään ei-raskaanaoleva mun kanssa mammajoogaan :D Tää mun odottava ystävä asuu eri kaupungissa :/ Mietinkin et voiskohan sitä mennä ihan "normi"joogaan, varsinkin kun mahasta ei vielä ole mitään haittaa koonsa puolesta?

Mäkin oon kuullut noista syke jutuista ja yks mun kaveri sano että tyttö sieltä tulee kun viime neuvolakäynnissä syke oli se 150-155. Kotidopplerilla olen saanut 146-147, niin enpä sitte tiedä :) Muuten on aika jännää kun kaikki tuttavat ja kaverit veikkaavat kumpi sieltä tulee :D Itse olen alusta asti ollut sitä mieltä että poika sieltä pulpahtaa, mutta odotetaan sinne helmikuuhun kumpi sieltä tulee ;) Jos ei vahingossa paljastu rakenneultrassa muutaman viikon päästä :D

Mulla 2 kaveria raskaana muutama viikko mua jäljessä, heillä taitaa mennä maalis-huhtikuun puolelle. Kiva vertailla oireita ja kaikkea muuta jännää :) Molemmat odottavat kakkosta. 

Onko teillä ollut niitä "harjotussupistuksia" vielä? Mulla tais eilen yöllä tulla eka... Tai niin ainakin luulen :D Seksin jälkeen maha tuntu tosi jännältä, ihanku ois kovettunut hieman ylös asti ja tuli vaan sellanen olo et pakko jännittää vatsalihaksia, sillai vähän kutitteli... Ei ollut yhtään kivulias, tuntu vaan tosiaan jännältä. Jostain muistan lukeneeni et just seksin jälkeen sellasia saattaa tulla....

Niin ja vielä noista tunnemyllerryksistä... Mua jo vähän alkaa häiritsemään tää jatkuva haikeus joka iskee vähän väliä ja on siis ihan selittämätöntä. Eilenkin kun siinä köllittiin sitten sylikkäin sängyssä niin mut valtas sellanen suuri ikävä miestä kohtaan ja melkeen tuli tippa linssiin, ihankun oltais siinä oltu viimeistä kertaa yhdessä, todella ahdistavaa kun mieli on koko ajan jotenkin surullinen kaikesta mut sit ei kuitenkaan mistään :( Sit taas hetken päästä mielen valtaa suuri onni omaa kasvavaa mahaa kohtaan ja kaikki haikeus on poissa

Mulla on ehkä ollut harjoitussuppareita, en ole ihan varma mutta just seksin jälkeen maha on tuntunut hassulta hetken aikaa. Ei kivuliasta mutta sillai jännästi tuntuu :) 

Tunnemyllerrykset on ihan tuttuja juttuja täälläkin. Tuossa kun kattelen miestäni niin iskee välillä ikävä ja hän on niin suloisen näköinen kun hän puuhailee omia juttujaan. Joskus ärsyynnyn kun hän on niin ylienerginen ja voin tiuskaista hänelle ja hetken päästä tulee paha mieli ja heti oon pyytämässä anteeks tippa linssissä. Hassua :)

Noi sykejutut on kyllä aika jänniä. Tänään anoppi sanoi, että mun maha näyttää poikamahalta. Tavallaan ärsytti, koska itsekin luulen, että olis poika, enkä jotenkin halua, että muut "tietää" sitä :) 
Mulla ekat kunnon tunnesekoilut oli pe. Olin periaatteessa ihan onnellinen koko ajan, aika väsynyt kylläkin, mutta sitten tirauttelin itkua 3 kertaa päivän aikana. Ekan kerran mukamas harmitti mies, mutta silti halusin mennä yhdessä päikkäreille ja halailla, sitten harmitti öö väsymys kaiketi ja sitten illalla kävin sanomassa heipat hyvälle ystävälle joka muuttaa Jyväskylään ja sitä sitten pillittelin ensin hänen luonaan ja vielä illalla pitkäään kotona. Aamulla kun menin seitsemäksi töihin oli silmät ihan turvoksissa :D Huhhei vaan. 
Tänään oon ollut "normaali". 

Miulla on yksi kaveri joka odottaa n. 5 viikkoa jäljessä, laskettu aika tais olla 13.3. Kun muutetaan niin asutaan lähempänä niin ehkäpä me sitten nähdäänkin enemmän, se ois kyllä kiva. Mutta ei sillein ketään tosi läheistä kaveria ole raskaana. Läheisimmät ystävät onneks on tosi innokkaasti kyllä tässä mukana :)

Miäki haluaisin mammajoogaan! Pitää selvittää miten tuolta Kouvolasta löytyis :) Apua lauantaina muutto! Onneks ollaan saatu tänään jonkun verran pakattua. Mutta kyllä sitä hommaa riittää ens viikolle miulle tänne.

Ollaan tänään nautittu tosi paljon masusta. J on jutellu Pähkinälle paljon ja ollaan mietitty nimiä ja kaikkea. Ihanaa<3 Sain myös töistä läksiäislahjaksi pieniä vauvanvaatteita! Ne oli niin söpöjä :) Miulla on ihan tyttöfiilis ja J:llä ihan poikafiilis, katotaan kumpi on oikeassa.

Uusille oikein paljon onnea ja tervetuloa mukaan.

Ssan ja Aidi en oikein voi lähteä aikaisemmin kun meillä on yhteinen kyyti ja olisi vähän liian läpinäkyvää jos jättäisin saunomisen väliin kun itse järjestin tämän TYKY:n. Mutta kai se on vaan otettava riski ja jos muut huomaa pitää sit vaan ylpeänä tunnustaa : )

Minäkin ostin eilen ensimmäisen mammahousut ja on kyllä mukavat ja hyvännäköiset. Niille jotka pelkäävät sitä kumiresoria joka nousee mahan päälle tiedoksi vaan että se ei ollutkaan niin paha kuin voisi luulla. Itse en missään nimessä halunnut vielä sellaisia housuja missä on se korkea "vyö". Ja sitten kun kokeilin yksiä ja ne näytti ihan täydellisiltä ja vyötärön kohdalla oli sopivasti tilaa ettei purista mistään niin en nyt vaihtais mistään hinnasta. Vielä sen verran että sen vyötärön voi kääntää housujen sisään tai housujen päälle tai sitten vaan kaksin kerroin jolloin se vyötärökohta on siinä kohdalla missä normaalien housujen kun mammahousujen vyö on niin paljon madallettu. Sain samalla matkalla isyyspakkauksen ensimmäisen bodyn. Aivan ihana : )

Oireista puheen ollen minusta tuntuu että halut ovat lisääntyneet mutta tämä väsmys ja remontti vievät kaikki voimat ja seksin määrä on kyllä vähentynyt. Kaipaisin myös hellyyttä ja sitä meillä ei kyllä jaeta kovin usein. Tulee välillä tosi haikea olo kun haluaisi vaan käpertyä syliin, mutta kun siihen ei aina pääse tai juuri sillä hetkellä on miehellä tärkeämpää tekemistä. Muuten olo on sellainen että mikään murhe ei tunnu missään. Kaikki tuntuu niin hyvältä. Tätä siis lisää : )
Nivuskivut ja selkäkivut ovat tuttuja. Välillä ei voi aivaistaa tai yskiä kun pelkää et nivusissa vihloo. Ja jos nousee äkkiä tulee todella kivuliaita viiltoja että menee hetki ennen kuin helpottavat. Työpäivän jälkeen tulee sellaisia iskias vihlaisuja selässä näissä liitoskohdissa ettei aina pääse kävelee. Onneksi nämä ovat asiaan kuuluvia ja toivottavasti helpottavat.

Minä ilmoittauduin työväenopiston mammajoogaan ja sitä nyt odottelen innolla. Kannatta siis vilkaista kaikenlaisia opistoja siellä näitä joogatunteja pidetään. Ja joogakouluissa on myös usein mammajoogaa. Normaali jooga onnistuu myös mutta moni liike on rajoitettu kiertojen ja venytysten suhteen. Urheiluvaatteista ajattelin vaan pukea isomman urheilutopin kun ne on usein aika venyviä, tai jonkun mammatopin ja sen päälle leveän paidan. Eilen näin joko KappAhlissa tai Lindeksissa sellaiset joustavat, pitkät trikoohousut joissa vyön kohdalla oli ohkanen ja leveä resori. Ajattelin ostaa kyseiset housut kotihousuiksi ja käyvät myös joogaassa urheiluhousuina. Uskon että pysyvät hyvin mahan päällä ja kun ovat leveähköt ja joustavat käyvät myös urheiluun. Sieltä siis kannatta vilkaista jos tämän tyyppiset kiinnostaa. Urheilukaupoissa on myös kapreja myynnissä joissa on vyön kohdalla leveä resori. Sellaiset kai kävisivät kanssa.

Minulla kävi tuuri kun oma sisko odottaa ja se on pari kuukautta edellä. Sitten tuli ilmi että yksi hyvä kaveri odottaa myös ja hän on 1,5 kk edellä. Ei siis tarvitse olla yksin ja saan niiltä vertaistukea.

Onko kenelläkään ollut mahan kanssa ongelmia? Alkuun minulla oli ummetusta ja tällä hetkellä oireet vaihtelee ummetuksesta hyvin löysään vatsaan. Mietin vaan että syönkö jotakin sopimatonta vai onko tämä ihan normaalia? Ettei se ummetus ole jatkuvaa.

Juu kyl nää mammahousut on ihan must jo! Tuntuu niin taivaalliselta vetää nää mammaleggaritkin jalkaan, ei valahtele mahan alle :)

Toi eilinen p.s. i love you-leffa oli kyl ihan viimenen leffa mitä kannattas näissä hormoneissa kattoa, mä alotin sen parkumisen jo heti alussa, varmaankin jo pelkästään siks ku ties mitä tuleman pitää :D Vajaan tunnin katoin ja sit luovutin ettei silmät turpoo kii, huh huh...

Mä sain jonkun ikävän flunssan, olo ihan kaamee... Ekana ajatuksena tietty et olenkohan nyt hommannut sen listerian itelleni :D Mites muut, ootteko selvinny ilman kesäflunssia tms?

Altsu noi mahavaivat on ihan normaaleja, vissiin se ummetus vaan pahenee loppua kohden :/

Altsu: Mahavaivat taitavat kuulua asiaan. Ainakin mulla ummetusta ja toisinaan vaihtelee ilmavaivoista löysään vatsaan. Välillä isommalla hädällä monta kertaa päivässä, välillä kolmen päivän jälkeen saa kipristellä. Yritän juoda paljon vettä, kun tuo ummetus on ollut aika tuskallista välillä, mutta kääntöpuolena vessassa saa sitten juosta koko ajan. 

Juudith: Mistä saa hyviä mammaleggareita? Otetaan vastaan ideoita.

Mulla ei oo kaveripiirissä ketään jolle vauva-asiat olisi yhtään ajankohtaisia. Ei se sinällään mitenkään kamalaa ole, mutta täytyy vaan olla tarkkana, ettei koko ajan höpise vain raskaudesta vaan puhuu myös oma-aloitteisesti muista jutuista :)
Onneksi on ihana mies ja tämä palsta!

Minäki ilmoittauduin ensi viikolla alkaviin mammajoogaan ja -pilatekseen. Bongasin kurssit sattumalta kansalaisopiston sivuilta! 

Altsu voi vitsit sulla on ihana tilanne kun oma sisko odottaa kans :) Mun sisko on onneksi kans tosi "mukana" tässä odotuksessa vaikka hänen lapset ovatkin jo vähän isompia. Ystäväpiirissä ei oikastaan ole yhtään odottajaa, kaverit ei ole vielä alkaneet lisääntymään juurikaan..

Kävin muuten tänään toisella neuvolakäynnillä, ja kyllähän säikähdin.. Neuvolalääkäri ei saanut sydänääniä millään kuulumaan ja pelästyin ihan kamalasti!! Onneksi huoneessa oli ultrauslaitteet ja katsoi sitten niillä, ja siellä se pienen ihanan sydän sykki ja tyyppi heilutti oikein käsiä äitille <3 Mikä helpotus!! Muuten kaikki oli ok :) 

Sitten noista haluista.. Itse ei tehnyt yhtään mieli aluksi, ja joutui melkein "pakottamaan" itsensä touhuun. Se on hassua, koska joka kerta se on kuitenkin tosi kivaa kun siihen ryhtyy! Nyt toisella kolmanneksella halut ovat onneksi palanneet, ja ehkä jopa lisääntyneet entisestään. Yhden kerran jälkeen huomasin vähäistä verenvuotoa, joka onneksi heti lakkasi. Neuvolassa otin asian puheeksi, ja sekä lääkäri että neuvolantäti olivat sitä mieltä että se on ihan normaalia. Muuten vuotoja ei ole ollut lainkaan, onneksi! 

Mulla on ihan samanlaista haikeutta kuin Juudithilla! Katsottiin miehen kanssa huimat n.kolme minuuttia sitä ps. i love you (juurikin se kohta, missä tämä nainen saa ensimmäisen kirjeen kuolleelta mieheltään) ja voi sitä kyyneleiden määrää! :D
Ei vaan millään haluais päästää tuosta miekkosesta irti, kyhnään koko ajan kiinni siinä. Ja voi sitä surua ja ikävää, kun hän lähti tänä aamuna taas työreissulle... :( Oon kyllä niin hellyydenkipeä!
... Toisaalta sitten tulee hetkiä, kun tätä hymyä ei vaan saa pois kasvoilta. Kaikki on niin ihanaa ja ruusuista!

Itsekin viime neuvola-käynnillä täti etsi sydänääniä tavanomaista pidempään ja kyllä heti vaan pala tuli kurkkuun.. Onneksi siellä sitten kuuluivat sydämen lyönnit ja kovat potkut. :)

Kohta voisi ruveta jo kirjoitteleen hieman listaa ylös, mitä kaikkea tarvitsee sitten ruveta hankkimaan vauvaa varten.. :) Saisi huonekalut uusille paikoilleen ja tavarat oikeisiin laatikoihin jo hyvissä ajoin! (sitten voi ostaa kaikkea ihanaa "turhaa" joululahjaksi vauvalle ;) )

Juudith kai se on vaan joku ohimenevä flunssa. Mulla on aina välillä ollut yskää, mutta ei mitenkään häiritsevää.

Hyvä tietää että muillakin on mahavaivoja. Luin aina vaan ummetuksesta ja löysä maha olikin yllätys.

Ssan mä oon jo monta kertaa päässäni järjestänyt sitä huonetta josta tulee vauvan huone. En malta odottaa että sitä pääsee sisustamaan ja saa ostaa uusia kalusteita. En uskalla edes ajatella kuinka paljon sitä rahaa menee kun alkaa hankkimaan kaikkea "tarpeellista". Kävin viikonloppuna ostamassa vauvalle alevaatteita ja vaikka alennukset olivat tosi hyviä silti niihin sai ihan mukavasti rahaa uppoamaan. Sain jonkin verran vaatteita ja tavaraa työkaverilta joka juuri palasi äitiyslomalta. Nyt ne on pussissa huoneen nurkassa ja nurkka on levinnyt jo aika pitkälle. Olis tosiaan tosi kivaa päästä laittamaan ne omiin laatikoihin ja hypistelee aina kun tekee mieli 

Isommista hankinnoista oli jossain vaiheessa puhetta ja me ostettiin sitterin ja matkasängyn alkuvaiheessa kun saatiin hyvään hintaan. Muuta ei sit olla ostettu. Kai sitä vois kohta lähteä rattaita katselemaan. Jotenkin vaan vieläkin tuntuu tosi aikaiselta tehdä mitään isompia ostoksia. Koska tää tunne katoaa?

Trilli, niinku pallero jo sanoikin niin henkkamaukan mammaleggarit täällä kovassa käytössä :) En mä muualta äitiysvaatteita meinaa kattookkaan, yritän pärjäillä ihan muutamilla, onneks nykymuoti on raskaanaoleville eduks, topit ja paidat on pitkiä niin ei tarvii sellasiakaan erikseen hankkia, noi housut on oikeestaan ainoot, ja sit ne imetysliivit myöhemmin...

Selina hyvä että selvisit vaan säikähdyksellä! Sanoko ne mitään että oliko sulla istukka siinä edessä vai miks ne ei saanu ääniä kuuluviin?

ssan mäkin oon viimepäivinä miettinyt hirveesti noita hankintoja vauvalle, olis kyl hyvä just alkaa tekee jotain listaa et mitä pitää muistaa hankkia ennen synnytystä :)

Hoitaja kirjotti mulle 3 päivää sairaslomaa, virusperänen flunssa kuulemma, en kehdannu mainita mitään listeriasta, olis varmaan nauranu mut pihalle :D Kävin sit siinä kauppareissulla vähän hypistelemässä vaunuja ja turvakaukaloita, ihan ois pakko saada sellaset valkoset emmaljungat mut maksavat sen lähemmäs  tonnin joten taitaa jäädä haaveeks Jotku toisenmerkkiset myös valkoset vaunut oli kans upeet mut makso nekin päälle 700€, luulen ettei mee miehelle läpi tollaset summat :P Hain isyyspakkaukseen taas vähän täytettä, keltasen kylpyankan ja vauvasaippuan ja öljyn :) Katoin jo valmiiks niitä ammeita mut tuli valinnanvaikeus, sellanen isompi amme mikä menis sit pidempään ois kätevä mut sit näin sellasen 84cm nallepuh-ammeen ja se oli aivan ihana :D Eli valitsenko ulkonäön vai kätevyyden? Hmmmmm

Takaisin