Esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eessi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Meillä kans vaikutti varhaisultrassa tänään olevan kaikki hyvin ❤️ omien laskujeni mukaan tosin olisi pitänyt olla 7+2 ja nyt kooksi saatiin 7+0, mutta joka mittauksella tuli vähän eri mittaa ja kätilön mukaan ei kannata yhtään huolestua. Neuvolassa myös käytiin aamulla eli varsin jännä päivä ollut tänään 😄 niin huojentunut olo nyt, nyt ei voi kuin toivoa, että kaikki menee hyvin tästä edespäinkin 🙏

Ihanaa, että molemmilla hyviä uutisia tänään 😍
@eessi myös ihanaa, että teit ton ostoksen!
Mä olin villi ja ostin kaks vaatetta ku sattu kirpparilla mieleiset vastaan ja haluun nyt yrittää ottaa tästä kaiken ilon irti. Vielä toki saa jännittää varhaisultraan 🙈

Moikka!

Olen keskusteluja jonkin aikaa lueskellut, ja vaikka onkin vielä tosi aikaista, niin ehkä mie jotain tänne uskallan jo kirjoitella.. Meillä (33 ja 35 v) on lapsettomuustaustaa ja yritystä takana varmaan viisi vuotta, josta neljä hoidoissa. Nyt on kyydissä ensimmäisestä IVF-kierroksesta toinen alkio, tänään 5+4. Tuoresiirto viime syksynä kemiallinen, minkä takia tässä vähän varuillaan ollaan. Varhaisultra on tasan kahden viikon päästä. Miulla ei ole juurikaan ollut oireita vielä, sellanen snadi paineen tunne kohdussa. Ei kipuja, ei vuotoja lukuunottamatta tosi vähäistä valkovuotoa. Pari sellasta nopeasti ohimenevää nipistelykohtausta tullut töissä. Tän oireettomuuden takia kävin tänään omakustanteisessa hcg-verikokeessa, tulos luvattiin kiireellisenä huomiselle. Mieltä rauhottamaan, että malttaa nauttia ensi viikon talvilomasta ja odotella varhaisultraa. Toki tiedostan, että oireet voi olla kokonaan tulematta tai sit niitä tulee vasta myöhemmin.

@Haru toivottavasti kaikki menisi nyt hyvin 🙏🏽 Oon tosi samoissa päivissä ja kanssa välillä huolettaa todella lievät oireet. Saanko kysyä, että missä kävit hcg testeissä? Ja paljonko makso? Oon vähän miettinyt kanssa, että josko menis.

Mullakin on ollut alusta asti tosi lievät oireet, rintojen/nännien aristus on ainoa joka on pysynyt koko ajan. Oon siitä ollut välillä huolissani, varsinkin kun oon yleensä tosi herkkä kaikelle mitä kehossa tapahtuu. Mutta niin vaan oli ultrassa tänään kaikki hyvin, eli ei se tosiaan mitään pahaa välttämättä ennakoi!

Nyt yritän vaan iloita siitä ettei ole pahoinvointiakaan (ainakaan vielä) ja pystyy tekemään asioita suht normaalisti ☀️

Joo ymmärrän täysin, jos saa edes vähän mielenrauhaa, niin toi on musta täysin sen arvonen :)

Miten teidän puolisot suhtautuu raskauteen? ☺️

Meillä mies valittelee, että on vieläkin tosi vaikea uskoa tätä todeksi. Hän myös pelkää tosi kovasti, että jokin menee pieleen. Tää lapsettomuustausta on tosi ahdistava.. Eilisen ultran jälkeen sanoi, että kaikki tuntuu vähän todemmalta jo, saatiinhan kuulla syke ja nauhoitettua videota sekä ääntä ultrassa. Sitä hän on kuunnellut konkretisoidakseen asiaa 😅 Kun itse tuntee kokoajan olevansa raskaana, on vaikea välillä ymmärtää, miten toinen ei tunne ja näe sitä 🤣 Mies on ottanut paljon vastuuta esim. ruoan laitosta, kun itseä ällöttää kaikki ruoan haju - etenkin lämpimän ruoan. Ja sit hän on ladannut liberon sovelluksen puhelimeen ja seurailee sieltä vauvan kehittymistä, se on hänelle ilmeisen tärkeää ja on siitä hyvin kiinnostunut 🫶🏼

Tää meidän yhteinen on miehen kolmas, mut tihkuu intoa ja tutkii asioita. Vanhemmat lapset jo aikuisia, niin vähän on muuttunu asiat niiden lapusuuden jälkeen. Neuvolassa haluaa olla mukana ja odottaa huomista varhaisultraa. Tosi huolehtivainen ja ymmärtäväinen mun suhteen. 😍

Mun kumppani on tosi huolehtivainen, on siis kummankin ensimmäinen. Ja lukenu netistä kaikkee myös et mitä saan syödä ja mitä en esimerkiksi. Ja kaikkee muuta kuten kyselee millanen olo on lähes muutaman kerran päivässä.

Mun mies yrittää tsempata mua ja olla positiivinen, kun itselle on hoitojen myötä tullut vähän pessimistinen asenne. Mut ei me oikeen kumpikaan vielä uskalleta uskoa, et siellä jotain kasvaisi 🤭

Meillä on nyt ollu niin kivinen tää raskauden alku ja alkaminen ettei kumpikaan oikein intoile vielä millään tavalla. Keskenmenneen raskauden alussa mies alko lukeen innoissaan jotain isäoppaita (samoin kun mäkin luin useampaa vauvakirjaa), mutta nyt ollaan selvästi varovaisempia molemmat. Ruokarajoitukset ja muut tulee mulla jo selkärangasta ja samoin mieskin tuntuu ne hyvin muistavan, se on nyt ehkä se minkä verran raskaudesta haluaa just nyt tietää.

Toi on kyllä ymmärrettävää, että vetää vähän käsijarrua tuossa tilanteessa.. 😮‍💨

Onko muuten jollain hyviä vinkkejä kirjoista, podcasteista tai muista tuotannoista, jotka käsittelee joko raskautta, lapsen kehitystä, vanhemmuutta tms? ☺️
@kaihotar mitä te esim. lueskelitte?

@eessi mies luki sellasta kun Isä syntymässä: vauvan odotus, syntymä ja hoito (oli sellanen humoristiseen sävyyn kirjoitettu, mies tykkäs!) mä oon lukenu esim Suuri äitiyskirja ja Suomalainen vauvakirja 😊

Toi on kyllä ymmärrettävää, että vetää vähän käsijarrua tuossa tilanteessa.. 😮‍💨

Onko muuten jollain hyviä vinkkejä kirjoista, podcasteista tai muista tuotannoista, jotka käsittelee joko raskautta, lapsen kehitystä, vanhemmuutta tms? ☺️
@kaihotar mitä te esim. lueskelitte?

Mä luin just Johanna Mantereen Odotuksen sävyt -kirjan parissa päivässä kun oli niin hyvin kirjotettu ja kiinnostavaa asiaa🩷 Nimenomaan siis raskausaikaan liittyvä, mutta myös synnytystä ja siihen valmistautumista käytiin paljon läpi sekä ekoja hetkiä vauvan vanhempana🥰 Tää kirja on julkastu viime vuonna.

Podcasteista oon ite kuunnellu Kasvun varaa -nimistä, on ollu itelle samaistuttava alkionsiirtotaustan takia. Toinen tuotantokausi keskittyy raskauden eri vaiheisiin yms., joten siihen voi samastua vaikka ois luomoraskaus☺️ Podcast on nauhotettu muistaakseni joskus vuonna 2022.

Kiitos jo näistä vinkeistä, ehdottomasti kurkkaan noi läpi ja toivottavasti päätyisivät lukuun asti 🙏🏻 Jollakin tätä ahdistusta, innostusta ja mitä lie muuta on ruokittava 🤭

Takaisin