Esikoisen odottajat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja eessi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

eessi

Jostain jotain jo tietävä
Lokakuiset 2025
Löytyykö muita esikoisen odottajia? ❤️

Olisi kiva päästä jakamaan ajatuksia muiden ekaa kertaa vanhemmiksi tulevien kanssa. Meillä takana 5v ivf-hoidot, joten raskaus on todella odotettu ja toivottu. Kyllä tässä silti varmasti vielä tovi menee, että aivot käsittää tämän kaiken! Samaan aikaan taistelee kuitenkin pelkoja ja epätodellisuuden tunnetta vastaan…

Miehen kanssa on ollut ihana jakaa tätä intoa ja onnistumista, kun muille ei oo vielä kerrottu. Nyt mennään 5+4 ja varhaisultra tulossa 6+6. Kahdesti oon tosin jo ehtinyt ultrassa käydä (liittyy hoitoihin), viimeksi näkyi kaunis raskauspussi, mutta ei se siltikään vielä todelta tunnu - eniten odottelen nyt sykkeen löytymistä sieltä varhaisultrasta… ☺️

Sana on vapaa!

Moi! Täällä kanssa esikoisen odottaja, laskettu aika 1.10. 💞 meidän vauva on myös saanut alkunsa hedelmöityshoidoista, ollaan naispari ja hakeuduttiin yksityiselle viime vuonna.

Me käytiin viime viikolla 8+3 varhaisultrassa ja odotettiin kovasti, että siitä sykkeen kuulemisesta olisi tullut sellainen totuuden hetki, että olisi vihdoin alkanut tuntua todelta, mutta aika unenomaista tämä edelleen on 😅

Me ollaan jo lähi-lähipiirille kerrottu, lähinnä niille, ketkä on tienneet hedelmöityshoidoista ja siten osanneet vähän odottaa näitä uutisia. Se kertominen on ollut kyllä ihan parasta tähän asti 🥹

Onko teillä ollut paljon oireita alkuraskaudessa? Itse olen säästynyt pelkällä väsymyksellä ja jatkuvalla nälällä – tosin ihan alkuviikkoina olisin jopa toivonut jotain oireita, kun tuntui koko homma niin uskomattomalta… 😅

Täällä myös esikoisen odottaja, nyt menossa 5+6. Taustalla exän kanssa parin vuoden yritys ilman tulosta, tutkimuksissa ei käyty kun hän ei halunnu. Viime syksynä kierukan poiston jälkeen tuli polyyppi kohtuun. Ikää mulla 36 vuotta.

Eka plussa 9.2 ja melko sekavilla fiiliskillä. Ei tätä oikein todeksi tahdo uskoa.🥰 oireina ollu Närästystä, väsymystä, tissit ollu tosi kipeet ja ruokahaluttomuutta. Eka neuvola 25.2. Varhaisultrassa haluaisin käydä mutta keski-suomen hinnat on niin suolasia, että taitaa jäädä väliin. 😬

Mulla oli alkuun komplikaatioita (hyperstimulaatio) joten olin tosi kipeä. Nyt olo tasaantumaan päin ja pystyy toimii normisti. Oireina vatsan jomottelua, tosi kipeet ja turvonneet tissit (😅), väsy, heräilyä aamuöisin, jatkuva pissahätä (pitää kyllä juodakin vettä normia enemmän), jatkuva nälkä mut mitään ei tee oikein mieli, ajoittain vähän heikko olo ja lievää pahoinvointia.

Meille myös tulossa esikoinen 😊 nyt menossa 6+0 ja selvimpänä oireena ollut tissien arkuus. Hengästymistä, levottomia yöunia, väsymystä ja palelua oon myös huomannut ja joinain päivinä lievää etomista, mutta varsinaista pahoinvointia ei ole ollut ainakaan toistaiseksi. Päivittäisiä jomotteluita on ollut alaselässä ja vatsalla ja enimmäkseen vaan oikealla puolella, erityisesti toi selän jomottelu ja toispuoleisuus tuntuu vähän oudolta ja pelottavalta, mutta toivottavasti olisi ihan normaalia.. Varhaisultraan ollaan menossa 7+2 eli reilu viikko pitää vielä jaksaa odotella.

Muokattu viimeksi:
Täällä kans esikoista odottava, ikää itsellä on 28v. Miehellä 4 lasta aikaisemmasta parisuhteesta. Yritystä oli reilu 1.5 vuotta, yritin hakeutua hoitoihin Tampereella, mutta painoindeksi oli liian korkea. Vuoden vaihteessa oli muutto Kokkolaan ja uuden työn etsimistä, en siis tosiaankaan ajatellut että olisi tärpännyt.

Itsellä epäsäännölliset kuukautiset, joten en vielä ole varma raskausviikoista, varhaisultrassa lääkäri sanoi, että on vielä aika alussa varmaankin 5 raskausviikolla (kun taas kuukautisista laskettuna olisi sillon ollut 7+0), joten ovulaatio ilmeisesti ollut hyvin myöhään. Seuraava ultra on tällä viikolla, joten toivottavasti sitten saisi vähän tarkempaa tietoa raskausviikoista.

Oireina ollut todella paha pahoinvointi ja oksentelu, sain siihen xonveaa ja jos lääkkeet muistaa ottaa niin pahoinvointi pysyy maltillisena eikä oksentelua ole, mutta unohdettaessa oksennus lentää taas... rinnat ovat myös järkyttävän kipeät ja välillä vatsassa pientä jomottelua, sellaista kuukautiskipua muistuttavaa, mutta paljon lievempää ja kestää vain hetken. En sitten tiedä johtuuko tämä väsymys raskaudesta vai xonvea lääkkeestä, mutta voisin nukkua 24/7😅

Esikoista odotetaan täälläkin, tosin toinen raskaus käynnissä kun ensimmäinen paljastui tosiaan kkm:ks toisessa varhaisultrassa viime kesänä 😔💔 joka päivä oon kiitollinen siitä että oon raskaana, mutta aiemman kokemuksen vuoks tuntuu mahdottomalta ajatella että tää johtais oikeasti vauvaan. Toive olla äiti on hirveän kova. Lähipiirissä odotellaan vauvaa myös kovasti, hän tulis olemaan molempien vanhemmille ensimmäinen lapsenlapsi.

Oireina tällä hetkellä jomotteluja, kovaa väsymystä, rintojen arkuutta ja palelua.

Tää kaiken odottelu tuntuu tosi vaikealta. 🤣 Voispa teleporttaa vaikka viikolle 12. Sit saa jo ehkä mielenrauhaa tulevalle ja voi alkaa oikeesti tekee konkreettisia asioita/hankintoja. 🥰
No kyllä! :D toivon että varhaisultra toisi jo jonkinlaista mielenrauhaa, jos siis siellä kaikki ok. Olisihan se nyt ihanaa pystyä nauttimaan tästä täysillä, nyt vaan vielä pelko vie aika paljon ja tuntuu jotenkin tosi hauraalta tää koko asia 😶‍🌫️

Täällä myös odotetaan malttamattomana esikoista, tänään 4+5. Pienesti ahdistaa kun ei hirveästi oireita ole, mutta luulen että sitten jos esim hirveä pahoinvointi alkaa, niin on ikävä vähäoireista aikaa.
Nyt oireina lähinnä rintojen satunnainen atkuus, todella villit unet ja yöheräily. Ihan pientä ällötystä ja heikotusta on myös aamuisin.

Yritän vähän toppuutella itseäni tulevaisuuden haaveiden kanssa, koska innostun asioista tosi kovasti ja teen heti monen vuoden suunnitelmat kun on mitään vihiä jostain kivasta asiasta. Mutta koitetaan mennä päivä kerrallaan täällä 😅

Täällä kans esikoinen tulossa ja ikää itsellä jo 40 v. Laskennallisesti mennään RV 5+2, mutta uskoisin et ollaan pari päivää ajoissa, koska mun ovulaatiot on yleensä olleet päivän 11-12 tienoilla.

Meillä takana 4,5 vuotta lapsettomuutta. Kerettiin käydä tutkimukset ja ivf:ää tehtiin viisi kertaa. Itsellä niissä haasteena oli se, ettei soluja yleensä saatu kuin muutama ja niiden laatukin oli heikohko. Sit sen jälkeen ollaankin pohdittu, että jatketaanko hoitoja vielä ja jos niin miten. Lahjasoluistakin ollut puhe.

No, mä sit plussasin yllätykseksi viikko sitten 🥰 Vielä ihan pöllämystynyt koko asiasta, kun ei ollut aktiivista yritystä tässä kohtaa. Tais olla noin 70. kierto kun ollaan yritetty.

Mulla mennyt aika oireetta vielä. Rinnat oli alkuun kipeät, mutta nyt ei oo aristusta. Alkuun oli paljon valkovuotoa, mutta nyt se vaihtui kuiviin limakalvoihin. Tänään tuli verta niistäessäkin. Toivottavasti ei kovin paljon pahenisi. Ja vatsalla ollut menkkamaisia kramppeja. Välillä vähän alkanut etoa. Tänään pyyhkäistessä tuli pikkuisen punaista, ja menin jotenkin ihan sijoiltani. Muutoinkin tänään vatsaa juilinut enemmän, niin ottanut sit illan super-rauhallisesti. Ettei vaan kävisi mitään. Eli huoli nostanut kyllä päätään.

Eka neuvola parin viikon päästä. 😊

Täällä kans esikoinen tulossa ja ikää itsellä jo 40 v. Laskennallisesti mennään RV 5+2, mutta uskoisin et ollaan pari päivää ajoissa, koska mun ovulaatiot on yleensä olleet päivän 11-12 tienoilla.

Meillä takana 4,5 vuotta lapsettomuutta. Kerettiin käydä tutkimukset ja ivf:ää tehtiin viisi kertaa. Itsellä niissä haasteena oli se, ettei soluja yleensä saatu kuin muutama ja niiden laatukin oli heikohko. Sit sen jälkeen ollaankin pohdittu, että jatketaanko hoitoja vielä ja jos niin miten. Lahjasoluistakin ollut puhe.

No, mä sit plussasin yllätykseksi viikko sitten 🥰 Vielä ihan pöllämystynyt koko asiasta, kun ei ollut aktiivista yritystä tässä kohtaa. Tais olla noin 70. kierto kun ollaan yritetty.

Mulla mennyt aika oireetta vielä. Rinnat oli alkuun kipeät, mutta nyt ei oo aristusta. Alkuun oli paljon valkovuotoa, mutta nyt se vaihtui kuiviin limakalvoihin. Tänään tuli verta niistäessäkin. Toivottavasti ei kovin paljon pahenisi. Ja vatsalla ollut menkkamaisia kramppeja. Välillä vähän alkanut etoa. Tänään pyyhkäistessä tuli pikkuisen punaista, ja menin jotenkin ihan sijoiltani. Muutoinkin tänään vatsaa juilinut enemmän, niin ottanut sit illan super-rauhallisesti. Ettei vaan kävisi mitään. Eli huoli nostanut kyllä päätään.

Eka neuvola parin viikon päästä. 😊
Mulla oli 4 päivää tuhruttelu vuotoa, tänään ollu vielä ihan minimaalista. Täytyy vaan luottaa, et kaikki on hyvin vaikka se vaikeaa onkin.

Mäkin EHKÄ odotan esikoista! Testit näyttää plussaa ja siitä iloitsen kovasti, mut mulla todettiin joulukuussa varhaisultrassa kkm. Niin se kyllä kummittelee takaraivossa ja se, etten edes kuvittelemallakaan löydä YHTÄÄN raskausoiretta! Toki vasta on menossa 4+2, ja huomenna virallinen testipäivä ja saa ilmoittaa tuloksen TYKS:iin. PAS:ista siis tämä plussa ❤️

Meillä kanssa odotetaan esikoista. Oon 34 ja koen että tahatonta lapsettomuutta takana yli 10 vuotta, vaikka meillä puolison kanssa yritystä ollutkin vasta reilu 2,5 vuotta.

Ensimmäinen plussa ikinä saatiin lokakuussa IVF tuoresiirrosta mutta se päättyi varhaiseen keskenmenoon. Meillä oli yksi blasto pakkasessa ja siitä saatiin tämä plussa :red-heart:. Voi kumpa kaikki menisi hyvin. Meillä kaikilla!

Oon koko lapsettomuusajan vältellyt kaikkea raskaanaolo- ja vauvakontenttia joten yllättävän paljon on nyt selvitettävää ja ajatukset pyörii tämän asian ympärillä ihan jatkuvasti!

Oon koko lapsettomuusajan vältellyt kaikkea raskaanaolo- ja vauvakontenttia joten yllättävän paljon on nyt selvitettävää ja ajatukset pyörii tämän asian ympärillä ihan jatkuvasti!
Täällä ihan sama! Tuntuu et on ihan pihalla kaikesta, kun ei oo oikein halunnut etukäteen selvittää, ettei sitten pety jos ei koskaan onnistakaan.

Mä en oikein vieläkään tahdo uskaltaa mitään kunnon tietoa etsiä tulevasta, sellasta tähän hetkeen ja muutaman viikon eteenpäin vaan. Tuntuu niin epärealistiselta vielä koko raskaus vaikka oireita on ja vahvoja plussia oonki tehny.🫣

Todella ymmärrettävää ettei vieläkään halua ajatella liian pitkälle!

Mulla taas on jostain syystä kova tiedonjano nyt. Oon esim alkanu kuuntelee raskaus-podcasteja, joita tähän asti olen vältellyt kuin ruttoa. Toki kun itsellä on lapsettomuustausta ni monet niistä edelleen tuntuu elävän todella erilaista kokemusta, mutta silti jotenkin nyt on kova kiinnostus siihen että miten muut on tämän ajan kokeneet ja mitä raskausaikana on ehkä odotettavissa.

Todella ymmärrettävää ettei vieläkään halua ajatella liian pitkälle!

Mulla taas on jostain syystä kova tiedonjano nyt. Oon esim alkanu kuuntelee raskaus-podcasteja, joita tähän asti olen vältellyt kuin ruttoa. Toki kun itsellä on lapsettomuustausta ni monet niistä edelleen tuntuu elävän todella erilaista kokemusta, mutta silti jotenkin nyt on kova kiinnostus siihen että miten muut on tämän ajan kokeneet ja mitä raskausaikana on ehkä odotettavissa.
Onhan se eri kokea raskaus ilman lapsettomuus taustaa tai millaisella lapsettomuus taustalla tahansa. Mulla on vielä sellanen paha tapa, että kun jokin on vialla niin vetäydyn, enkä puhu kennellekkään. Tuntuu, että tää alkuraskaus saa aikaan samoja tunteita sen ilon ja onnen sijaan. Oon manifestoinu ja päättänyt, että nyt on mun vuoro ja toivon, että ne onnen tunteetkin tulee jossain kohtaa. ❤️

Takaisin