Täälläkin yksi erityisherkkä 03/19 ja 10/22 syntyneiden lapsien äiti.
Itse huomaan sen että erityisherkkyys kun ei ole sairaus niin siihen suhtautuvat sellaiset kenellä ei sitä ole melko vähättelevästi. Ja esim meillä töissä myös, josta olen nyt äitiyslomalla, on avokonttori ja kun koko ajan melua vieressä ja itse pitäisi siinä myös puhua puheluita niin menee ajatus katki ja tehot laskevat ja jatkuvasti kuuntelen väkisin mitä muut puhuvat ja ahdistaa kun mietin että muut kuuntelevat omaa puhettani. Ja meillä olisi mahdollisuus myös etätyöhön, jota rajoitetaan, mutta mikäli tästä olisi diagnoosi, työnantajani varmasti suostuisi että teen kokonaan etänä. Nyt kuitenkin olen huomannut että jotkut ihmiset joille kerron erityisherkkyydestä (suurinpiirtein nauravat) katsovat ihmeissään, joten en uskalla edes melkein kenellekään siitä kertoa. Ja he näyttävät ajattelevan että on vain laiska, väsynyt tai jotenkin mielenterveysongelmainen. Esim nyt kun reilu 4v esikoinen käy jatkuvasti ylikierroksilla, itse rasitun päivästä tosi paljon (tosin hän useimmiten päiväkodissa mutta jos esim sairaana, vapaapäivä tms) ja haluan vain käpertyä omaan kuoreeni ja olla edes hetken yksin. Silloin joudun esim lukitsemaan kylppärin oven että saisin olla hetken edes rauhassa ilman kyselyitä, kiukuttelua tai muuta häiritsemistä kun käyn vessassa tai suihkussa (tätä en tehnyt ennen vauvaa). Ja se tuntuu aivan kamalalta mutta olen muutaman kerran joutunut jopa kieltäytymään etten ota esikoista syliin koska en vain ole sillä hetkellä pystynyt siihen.
Miehellä siis vaikea ymmärtää tuota että haluan olla itsekseni edes muutaman pienen hetken viikossa (mieluiten olisin vaikka päivittäin hetken yksin, eikä ainoastaan suihkussa), esim kun vauva nukkuu päikkäreitä ja esikoinen pelaa/katsoo leffaa, menen mielelläni yksin makuuhuoneeseen lepäilemään, vaikken siis nuku mutta se oma rauha on se jota kaipaan enemmän kuin mitään, en edes tuolloin kestä olla samassa tilassa kuin muut.
Ja lapsiarjessa varmasti kaikkein rankinta on mielestäni se ettet itse kontrolloi enää omaa elämääsi, kun lapsi tai vauva varsinkin herää, niin joudut heräämään itsekin olit sitten virkeä tai niin väsynyt että tuntuu ettei keho enää vaan jaksa.
Ja tuo kosketteluasia, en siedä välillä lapsen tai miehen kosketusta jos päivä ei ole muutoin mennyt hyvin, jos olen itse hyvin levännyt ja arki mennyt hyvin niin kosketus on mieluista tietyissä määrin.
Haasteellisimpina päivinä (joita nykyisin tahtotaaperon vuoksi jatkuvasti) yritän vain selvitä jokaisesta päivästä sinne iltaan kun lapset nukkuvat ja on hetki edes omaa aikaa vaikka se olisi vain tunti. Muutamia kertoja olen jättänyt välistä jonkin sukuloinninkin ihan sen takia että saisin olla vain itsekseni, mutta en taas halua jättää välistä mitään lasten tärkeitä/kivoja kokemuksia jonka takia sitten yksin olo jää vähiin.
Mies ei raskaan työpäivän päätteeksi taas jaksa mennä lasten kanssa oikeen koskaan mihinkään, itse pyrin hänelle suomaan omaa aikaa ja pyytäessäni vastapalvelusta hän toteaa että: "en pyytänyt että saisin olla yksin joten miksi menit" josta alkaa sitten vääntö taas että miksi minä vain yritän miettiä sitä toisen jaksamista. Toki mies sitten auttaa tärkeissä asioissa kuten lasten nukuttamisessa joka minulle toisinaan haastavaa koska esikoinen temppuilee eikä tahdo nukkua jos häntä nukutan.
Erityisherkkyyden takia nyt kahden lapsen kanssa erityisen rankkaa, varsinkin kuin esikoinen uhmaa, en ymmärrä ihmisiä jotka pärjäävät 3 tai yli 3 lapsen kanssa. Tai yh vanhemmat, en voi ymmärtää miten selviytyvät arjesta. Vauva helpompi kuin esikoinen vaikka nyt takertuu minuun kovin. Lapset ovat tärkeintä maailmassa puolison lisäksi mutta tällä hetkellä enemmänkin rasite kuin voimavara...
Itse en kestä tiettyjä ääniä tai kovaa musiikkia ja en voi nukkua ilman että joka ilta putsaan muruset sängystä. Myös huoneen pitää olla pimeä jotta voin nukkua - paitsi tämän väsymyksen kanssa nukun nykyisin myös missä vaan.
Sellainen avautuminen täältä :D