Ensiodottajat

mä ajattelin ottaa sen vakuutuksen.. meillä on perheessä niin paljo kaikenmailman allergia, korvatulehduskierteitä ja muita ollu ja pikkusiskojen kaa ollu välillä yhtä lekurissa ramppaamista ku kunnallisella eivät ikinä sano juuta tai jaata heittelevät vaan paikasta toiseen.. mul on kaikki vakuutukset maksaneet itsensä takaisin monta kertaa, on kotivakuutusta ja koiravakuutusta, harmi ku itellä ei oo.. eikai sellast ees saa enään aikuisena :D
 
Kyl määki varmaan otan ja pidän sen ainaki siihe saakka ku se lapsi on 3 vuotias.. eiköhän siihe mennes oo maholliset korvatulehuskierteet jo sairastettu. Mulla on koiralle se vakuutus kans..tasan kerran oon sitä joutunu elukkalääkäris käyttää sairauden takia, ni oon miettiny et irtisanon senki... mut en oo uskaltan, ku JOS sattuu tapahtumaan joku vatsalaukunkiertymä, tai joku halvaus, ni saapa kuntouksen ja kaikki leikkaushoidot sen vakuutuksen piiriin. Ne ku maksaa sit tuhansia euroja.
 
Me otetaan myös vauvalle vakuutus, siitä ei edes keskustella. Harmittaa vaan ettei sille saa samanlaista kaikenkattavaa mikä mulla itselläni on. Huonommilla ehdoilla tulee vauvalle, mut ei voi mitään. Parempi se on kuin ei vakuutusta ollenkaan. Taidankin kysyä ystäviltäni, että millaisia heillä on jne ja alkaa muutenkin tutkimaan tota asiaa lähiaikoina. Ja se korvatulehduskierre ei välttämättä mihinkään 3v ikään mennessä lopu. Nimim. ala-asteelle asti joka vuosi useampi tulehdus... Sitten laitettiin putket ja leikattiin kitarisat ja sitten vasta loppui. Tai sanotaan näin, että tuli vuosien tauko. Sitten alkoi taas korvatulehduksia tulemaan, mutta vaan kerran vuodessa ja nyt ne on harventuneet ja tulee n.1,5-2v välein. Ja ikää on melkein 30v jo ja silti niitä tulee. Ei ole pelkkä lastentauti :)
 
Nii ei se varmaan jos kierre tulee ni lopu toho 3 vuotiaasee, mut siis lähinnä tarkotin jos kolmeen vuoteen sairastaa kerran tai kaks, ni siin tapaukses lopetan sen vakuutuksen. Tai jos ei sairastele ollenkaan. Mut sen näkee sitten. Aattelin vaan jos 500e maksaa vakuutus vuoteen x 3vuotta on jo 1500e vakuutusmaksuja. Yksityisella lääkärillä kun käyttää ni taksat on siinä 70-90e hujakoilla. Siis tarkotan vaan et halvemmaks tulee ilman sitä vakuutusta. Mut pienet lapset kyllä sairastelee aika paljon, joka sit hellittää ku isommaks tulee, ni alkuvuosiks todennäkösesti sen vakuutuksen otan ja sen jälkeen lopetan jos siltä näyttää :) Tulipas vähä sekavasti selitettyä :D
 
Joo siinä tapauksessa se vakuutus varmaan on turha :) meillä jos lapsi äitiinsä tulee, niin vakuutus maksaa itsensä takaisin. Mun oma vakuutus on jotain lähemmäs 400€ nykyisin vuodessa ja kyllä se vaan on hyvä olla. Mulla on allergiaa ja atooppista ihoa esim, niin noiden hoitoon saan kaikki voiteet ja lääkkeet vakuutuksen piikkiin. Tietysti nyt lääkärikulut menee työntantajalle kun on työterveyshuolto, mutta ei tota vakuutusta voi silti irtisanoa. Voinpahan mennä keskellä yötä yksityisen päivystykseen vaikka taksilla jos tarve ja saan jokaista penniä myöten rahat takaisin. Tietty toivon ettei meidän muksusta/muksuista tule allergikkoja tai muutenkaan sairastelevia. Omissa on ihan tarpeeks sietämistä, niin mitäs sitten jos lapselle tulee jotain..
 
Mäkään en ole vielä oikein osannut ostaa mitään vauvalle, siskolta sain söpön bodyn mutta siinäpä taitaa olla meidän tän hetkiset vauvatavarat :) Kävin tosin viime viikolla kerran katsomassa mitä on tarjolla vastasyntyneille ja olishan siellä ollut aika paljon kaikkea kivaa mutta jotenkin vaan sen ostopäätöksen tekeminen on niin hirveen vaikeeta vielä tässä vaiheessa :)

Mulla on maha pompsahtanu näkyviin nyt ihan jotenki yhtäkkiä tai sanotaanko että iltapäivisin on tosi vaikeeta piilottaa sitä enää, voipi tietysti olla turvotustakin mutta jos farkut on jalassa niin nappi ja vetskari on pakko aukasta kun muuten puristaa niin hirveesti. Ja mäkin huomeen selinmakuulla että kyllä toi maha on kasvanut aika reippaasti kun ennen raskautta maha oli kuopallaan ja lonkkaluut näky selvästi mutta ei oo pelkoa enää :D Huomenna lääkäriin kuulemaan sydänääniä, ihanaa <3 siitä onkin jo niin pitkä aika kun viimeksi sain todisteita elävästä elämästä omassa masussa :)

Raskauskiloista vielä, niin mulle ei ole oman vaa´an mukaan tullut kun reilu kilo, mutta saa nähdä mitä se neuvolan vaaka huomenna näyttää kun viimeksikin se näyttä melkein kaks kiloa enemmän mitä kotivaaka :)
 
Meillä on otettu pojalle lapsivakuutus, eikä olla tarvittu onneksi kertaakaan, mutta oon kans miettiny, että pitäskö se lopettaa... pieneneekö summa jossain vaiheessa? Tällä hetkellä son noin 220€/vuosi, koska meillä on muitaki vakuutuksia lähivakuutuksessa. Varmaan kumminki otetaan tulokkaallekin, mutta vasta kun on 2kk, koska en kuitenkaan saa aiemmin neuvolassa kohonneen verenpaineen vuoksi. Viimeksikin valitin päätöksestä, että kotona verenpaine on normaali eikä vaikuttanu mitään.
 
Lapsivakuutuksesta.. Tapiolalla on tosi selkeesti ainakin selitetty nuo hinnat. Omavastuu on 100e ja ku korvaukset haetaan sähköisen korvauspalvelun kautta ni omavastuu vähennetään vaan kerran kalenterivuodessa. Odotusaikana vakuutus maksaa 470,28e/vuoteen. 2kk - alle 2v = 359,06e/v, 2v- alle 5v = 288,81e/v, 5v - alle 7v = 195,14e/v.

Iffin lapsivakuutusasioihin en jaksanu sen kummemmin perehtyy, ku oli jotenki sekavat nettisivut.
Tapiolassa mul on eläinvakuutuskin, eli jos ottaisin lapsivakuutuksen sieltä ja sit lisäks sen lapsivakuutuksen ehtona olevan kotivakuutuksen ni varmaan saisin jo jonkun keskittämisalennuksen.. Autovakuutus mulla on iffillä, ku oon saanu sielt kaikist parhaimman ja halvimman tarjouksen mitä kukaan vakuutusyhtiö on voinu antaa.
 
Aika kallista verrattuna tuohon Lähivakuutuksen summaan. Ja laskin sen Pohjolan sivuilla, niin siellä oli samaa  luokkaa ko lähivakuutuksessa, vähä kalliimpi. Pitäs laskettaa kaikki vakuutukset Pohjolassa, ko kuitenki Osuuspankissa on tilit. Tällä hetkelä muut vakuutukset on Lähivakuutuksessa, ja IF:llä autovakuutus, ku oli halvempi.

Täytynee kysyä, jos tuolle pojalle sais sitte tapaturmavakuutuksen, ja kuinka paljon tullee sitte vauvalle maksamaan se lapsivakuutus, joka ilmeisesti kattaa hoitokulut 50 000€ asti.
 
meil on ihan kaikki vakuutukset lähivakuutuksella, myös yrityksen ja työntekijöiden, autojen, koirien ym.. kaikkiin ollaan erikseen pyydetty samalta tyypiltä hyvä tarjous.. joten pitää vissiin soitella että mitä voisivat taas tarjota.. maksetaan niin järkyttävästi (onneks kaikki vakuutukset on miehen nimissä:D ) vuodessa vakuutuksia et saan varmaan himppusen halvemmalla tuo vauvvavakuutus :)
 
Minkähintaset siel lähivakuutukses tai pohjolas on ? Ja miten omavastuut, onko kerran kalenterivuoteen vaan vai joka eri sairauksesta uus omavastuu?
Iffillä on ilmeisesti sillee et jos tulee korvatulehus ni on omavastuu.. sit jos se paranee ja tulee uus korvatulehus, ni sit katotaan taas et on uus sairaus ja taas menee omavastuu. Eli kannattaa näköjän lukee tarkkaan noi. Tapiolas ei oo tuollei.
Ja sit et kattaako vakuutus esim. lääkkeet, hoitotarvikkeet jne..
Koska esimerkiksi jos lääkärikäyntimaksu on 80e, omavastuu 100-150e, niin sehän jää alle omavastuun, jos ei kata lääkkeitä mitä tulee sen käyntimaksun lisäks.
 
Mun mielest pohjolas on just menos joku kampanjatarjous noihin hoitokuluvakuutuksiin. Kannattaa vertailla ja just kattoo et jos on vakuutuksia keskitetysti jossakin niin paljonko halvemmalla saa. Ja tosiaan monessa paikkaa vaativat tuon kotivakuutuksen lapsivakuutuksen lisäksi. Niissä on niin paljon kaikenlaisia porsaanreikiä, et tarkkana kannattaa olla. Ja oon vähän sillä kannalla et parempi ottaa ennen vauvan syntymää jo ettei sit käy niin et vauvalla diagnosoidaan heti synnärillä joku mitä vakuutusyhtiö ei enää suostu korvaamaan.
Mut aika kalliiltahan nuo kuulostaa kun tosiaan vertaa siihen paljonko käyntimaksut lääkärissä kustantaa (jos sattuu käymään niin onnekkaasti että lapsi on terve).
 
Minä puhuin äitin kaa noista vakuutuksista, ni se oli sitä mieltä ettei kannattais ottaa. Mun pikkusiskol on ollu pentuna kunnon korvatulehus kierteet ja iha hyvin ovat kunnalliselta saaneet aikoja ja hoitoo. Et käski miettii tosissaan et hyövääkö ottaa. Kuitenki saa aika monta kertaa vuoteen sairastaa et tuo vakuutus ns. maksaa ittesä takasin. Mieluummin vaikka kerää toisella tilille "lääkärikulurahaa" ku makselee vakuutusyhtiöön vakuutuslaskuja.
 
Täytyy perjantaina illalla yrittää perehtyä noihin ja alkaa pyytämään tarjouksia vakuutusyhtiöiltä. Mä taas olen kuullu pelkkää huonoa kunnallisesta ja terveysasemista, niin en aio lasta sinne viedä, kun en itsekään koskaan siellä asioi. Maksan mieluummin vakuutuksen, ei se enää näiden muiden vakuutusten seassa tunnu missään :)
 
Nii tai voihan sitä käyttää yksityiselläki, ei oo pakko kunnallisella. Ja joka kuukaus jos laittaa 100e lääkärikulurahaa erilliselle tilille ni se tekee jo 1200e vuoteen, ni hyvinki on vara käyttää yksityisellä vaik kui monet kerrat :) Mä taidan päätyä siihen etten ota sitä vakuutusta. Sit ku se vauva alkaa olee lähempänä ryömimis/kävely ikää, ni otan sen kotivakuutuksen, ni korvaapa ainaki jos se hajottaa jotai :D
 
Lme joissain yhtiöissä ilmeisesti on, tai en tiiä onko se suositus vai iha velvoite.. mut emminä oo ikinä ootanu :D Sittekö on oma asunto ni se on pikkuse eri juttu, täs vaihees en viel kato sitä aiheelliseks :)
 

Hihii... tunsin äsken ensi kertaa mahan läpi kädellä kun vauva potkas. Sen olis varmaan huomannut ilman kättäkin koska käsi liikahti ylös alas. Ekat oikein kunnon potkut! Miten ihmeellistä! <3
 
uiui, mahto olla hienoa ! :) mä tunnen välil aina jtn pientä yhen liikkeen jota potkuks ainakin luulin tunsin kerran.. mut heti ku mies laittaa käden mahalle niin se ei liiku mihkään :D
 tänään on alkanu ärsyttävästi pohkeeseen kivistää kokoajan, ihan niinku alkais minä sekunttina tahansa vetään suonta tai tulee joku veritulppa.. menis pois jo :D

tänään hyvin kyllä säikähdin aamulla ku koira hyppäs täysiä mahan päälle! :O onneks ei osunu ala vatsaan ja eikä sille nyt enään mtn voi että hyppäs.. en tajua kuin mä nukuin selälteen, en ikinä nuku veinaan niin varsinkaan nyt ku on vaarana et joku noista kolmesta tulee herättään ja tekeen pellehyppyjä mun päälle :D
 
Noniin. Me (minä) päädyttiin nyt ottamaan vakuutus muksulle odotusaikana jo. Vielä kun saisi paperit täytettyä ja lähetettyä huomenna. Kallista on, mut ainahan sen voi irtisanoa jos siltä tuntuu. Mieluummin näin, kun että jossiteltaisiin ja kirottaisiin joskus tulevaisuudessa.
 
Takaisin
Top