Ensiodottajat

Laita Armi se äitiyspakkauksen hakupaperit jne vasta myöhemmin vetämään, niin ehkä saat sen uuden! Itse ajattelin venyttää papereiden laittoa sen takia. Hyvällä tuurilla ne vanhat pakkaukset loppuu ajoissa. Pakkaus otetaan tosiaan. Vaikka kaikkea on jo hankittuna, niin on se varmasti kivempi se paketti saada kuin rahana. Jos toinen joskus saadaan, niin sitten ehkä rahavaihtoehto otetaan.

Vaatteita on ihan helppo ostaa vaikka ei tiedä kumpi on tulossa :) meillä on kaikki muut paitsi yhdet potkarit sellaisia, että voi käyttää tytöllä tai pojalla. Eilen ostelin muutaman sinisen vaatteen lisää, kun tykkään sinisestä enkä todellakaan aio tyttöä pukea pinkkiin jne, jos tyttö tulee. Oon parille ihmiselle sanonutkin, että jos joku meille ällövaaleanpunaisia vaatteita tuo, niin voi olla varma ettei kertaakaan käytetä vaan lähtee samantien myyntiin. Ja pojalle laitetaan myös punaista päälle, mutta tietenkin pitää katsoa ettei se ole tyttömäinen se vaate. Muuten ei ole vaatteiden värillä ja lapsen sukupuolella kyllä mitään merkitystä. Tai noh, en ihan minivauvaa vielä kovin punaisiin pukisi, jos se olisi poika, kun sitten kaikki luulisi tytöksi ;)

Onko teillä toiveita siitä, että kumpi tulee? Ihan yhtä haluttu ja rakastettu lapsi se on oli kumpi tahansa, mutta tyttöä jotenkin molemmat toivotaan.
 
Nii se on kyllä totta että vaaleita sävyjä voi ostaa, et käy sit molemmille. Sitähän se on äitikin toitottanu, mut en minä vaan osaa, ja tuntuu kauhen työläältä lähteä mitään etsimäänkään vielä tässävaiheessa :) Ja ku en tiedä mitä koko pitäis ostaa... Tai kai ne on niitä 50cm, kun jos vauva syntyy esim. 48cm ni tuskin se hukkuu niihin 50cm vaatteisiin. %0sm pienempii ei varmaan kannata ees ostaa, kun ja jos ei mahu sitten päälle.

Me toivotaan molemmat jostain syystä poikaa :)
 
Mä oon ostanut vihreetä, sinistä, ruskeaa, oranssia, punaista, beessiä... Yksvärisinä ja kuviollisina. Ja sitten valkoista, jossa on kuvioita. Pelkkä valkonen ei mulle kelpaa. En tykkää enkä käytä itsekään mitään valkoista ikinä. Suurin osa vaatteista ei ole vaaleita, vaan värikkätä ja osa tummia. Molemmille sukupuolille sopii kyllä kaikki. Ja kokoja 56cm-> ihan pari juttua on 50cm. En oikeen uskalla ostaa niin pientä eikä oo kirppareilla näkynytkään. Ne varmaan jää heti pieniksi, niin montaa kappaletta ei viitsi ostaa.
 
Mut eiks vastasyntyny huku 56 cm vaatteisiin...? emminä tiiä :D hiton vaikeeta ku ei tiiä minkäkokosena se syntyy... mut kai jos ostaa pari 50cm ja just niit 56cm sit lisäks, ku ei kai siin mee ku yks hujaus ku kasvaa ohi niistä 50cm vaatteista.

Hehe, hassuu miten kaikki ollaan erilaisia, mä en taas haluu mitään värikästä/tummaa. Just jotain beigee ja valkosta vaatetta, jossa on ehkä jotain kuvioo. Eläinhahmoi tms. Vaunutki haluun vaaleet tai sit iha valkoset.
 
saattaa se hukkua niihin joo :) bodyista onneks saa hihoja käärästyä vähän ja äkkiähän ne kasvaa kokoon 56cm :) äitiyspakkauksessa tulee kanssa onneks pari 50cm vaatetta ja varmaan jätän niiden metsästämisen ja ostan ystävältäni niitä pienimpiä muutaman, kun hän myy kaiken pois ennen meidän vauvan syntymää.
Eilen puhuttiin vaunuista ja meille tulee punaiset. Nekään ei kelpaa vaaleina :D ja ihme kyllä mies haluaa mieluummin punaiset kuin mustat. Hassu ukko :) kaupassa oli esillä punaisena ne mitkä ostetaan ja molemmat tykättiin.
 
heh, mä taas en halua mtn tummia värejä ja kaikken eniten vihaan sinistä :D oonki miettiny et mitäs jos tulee poika ja sen lempiväri tietty on sit joku sininen ja haluu siniä vaatteita ja sininen huoneen jajaja..:DD ja mulla on just rempat ja sisustaminen kesken ja oon suunnitellu ihanan pikku prinsessan huoneen :D oon ostellu kans vaaleita ja beigejä ja myönnän et jtn tyttöjen mekkoja esim. ku löyty törkyhalvalla jtn bomsey tai hellokitty juttui.. oon aina toivonu yhtä tyttöä jos lapsen hankin sitten "isona" mut näinku ei adoptoitu niin eihän sitä itse voi päättä, että kyllä se poikakin on tietysti sitte ihan yhtä tärkeä.. sit voi tulla "ongelma" et uskaltaako yrittää toisen kerran vai tuleeko sittenki poika ja sit käy kohta niinku niille ihmisille dokumenteissä kellä on joku yli 10 poikaa ku halunneet aina vielä kerran yrittää josko tulis se yksi tyttö :D
 
Heh, ihmiset on erilaisia :)
Mä en ikimaailmassa taas prinsessahuonetta remppais tytölle. Mutta ei meillä kyllä koskaan tulla erityisemmin sisustamaan, esim. maalaamaan spesiaalisti lapsen huonetta eikä mitään muutakaan huonetta. Siis sitten kun tästä muutetaan ja saadaan lapselle huone jne. Perusneutraalia pitää olla ettei ala ärsyttämään. Makkari on tässä kämpässä ainut paikka missä on maalitela heilunut ja siihen se jää. Uudessa kämpässä varmaan pdietään myös olkkari ja keittiö sitten valkoisina ja makkareihin jotain vaaleeta. Ehkä. Sen näkee sitten.
 
Meillä poika käytti heti 56 vaatteita, mutta pituutta poitsullaki oli 54cm syntyessään. Aika nopeasti sai siirtyä niistä sitte 62 :)
 
Just ton syntymäpituuden epävarmuuden takia en uskalla ostaa alle 56cm vaatteita :) pakko kai niitä on kuitenkin sitten kohta synnyttävältä ystävältä ostaa pois jonkun verran.
 
ei siitä mtn väriskästä todellakaan tuu vaan semmonen.. nätti :D me rempataan/ollaan rempattu kaikki lattiasta kattoon, koko talo uuteen uskoon, edes pohjapiirrustus ei jää samaks.. :D vituttaa vaan ku ois pitäny olla jo valmis ja myyty poiski mut niin ne aikataulut venyy vaan :D
 
Nii, kannattaakohan sit ollenkaa ostaa niitä 50cm vaatteita?  Vaik jos aatellaan et se syntyiski alle 50cm mittasena, ni eikse jo kuukaudes kasva ohi niistä 50cm vaatteista.. vai kui nopee ne kasvaa? Ni vaik ois isoi vaatteit ne 56cm ni meneehä ne, ja ku ei viel ekaan kuukauteen mihinkää kodin ulkopuolella lähetä, niinku ihmisten ilmoille, ni vaik ois yli isto vaatteet ni eikai se haittaa... Kattelin netistä vauvanvaatteita, ni ei ne oiekin säväytä, melkei kaikki on sinistä tai vaaleenpunasta, tai tosi lapsellisia kuviointeja :D
 
Ddrops Mä bongasin eilen selinmakuulla pienen pienen kummun <3 Seistessä en osaa erottaa mikä on vauvavatsaa ja mikä turvotusta etenkään iltaa kohden, mutta selinmakuulla aamulla tästä kummusta ei voinut erehtyä. Eli ihan pieniä merkkejä vatsan kasvusta on täällä havaittu rv14+6. Ja miehen mielestä jo tää turvotusvatsa on ihana <3 Kai siitä on ihanaa nähdä omin silmin, että jotain tapahtuu.
 
Oooo, pitääpäs minunki tutkia selinmakuulta masuani :)

Uskaltauduin tänään ekaa kertaa lastenvaateliikkeeseen!! Tosin jänistin eka, mut mieheni sai mut kääntymään takasin kaupalle päin ja lopulta mentiin sisälle :D ei sielä oikein ollu mitään, siis semmosia neutraaleja, mikkä sopii kummalle vaan. Yks valkoinen body jossa oli hieno kirahvi, mut makso 10e ni en raskinu ostaa :D vaik ees ollu kallis, mut silti. Ku ei se sen päällä kerkee olla ku ehkä kuukauden-kaks, ni en tiiä.. Hirvittävä vaikea ostaa mitään. Ehkä ostelen sit lähempänä LA niitä vaatteita, menin nimittäin katteleen sit itelleni kesäkenkiä kenkäkauppaan :D se on mun alue se :D
 
butter: mulle on tullut se 5 kg siis koko raskauden aikana. Neuvolassa sanottiin et kokonaispainonnousu raskauden loppuun mun BMI:llä pitäs olla 16 kg luokkaa.
ddrops: mun maha pullahti ulos viikolla 15. Sitä ennen oli vaan turvonnut ilmapallo. Ja nyt se on kahdessa viikossa kasvanu niin et sen kyllä huomaa jo ulkopuolinenkin. Kyllä se sieltä pian tulee esille sullakin :) Neuvolassa just sanottiiin mulle et pitäs osata nauttia siitä hetkestä mikä on nyt meneillään eikä koko ajan miettiä et koska sitä ja koska tätä. Vaikeaa on, täytyy myöntää :D ainakin kun nouta vauvan liikkeitä odottelee. Sanoivat et ensiodottajilla viikkoon 20 mennessä yleensä alkaa tuntua.
Juu täytyykin venyttää sitä äitiyspakkauksen tilaamista sitten mahdollisimman pitkään. Ootteko muuten yhtään vielä tutustunut noihin vauva/hoitokuluvakuutuksiin? Havahduin tossa yks päivä kun näin mainoksen jossain lehessä ja tuumin et täytys vissiin jossain kohtaa niistäkin ottaa selvää.
 
Mä oon tuntenut yhden ainoan kerran liikkeen, kun tunnustelin ja etsiskelin kohtua. Pieni hento vähän elohiiren tapainen tuntui sieltä vastaan. Sen jälkeen en oo bongannut ja meneekin varmaan hetki, että ihan etsimättä mitään tuntuu. Mä oon kiertänyt äitin ja yhden kaverin kanssa kertaalleen katselemassa vähän vauvanvaatteita, mutta ei ole kyllä yhtään tuntunut siltä, että haluaisin vielä kotiin mitään ostaa. Ehkä sitten tulee ostettua, kun vatsa kasvaa ja asia sitä myötä konkretisoituu. Tai sitten tuleva fammu kantaa meille niin paljon kaikkea, että ei tarvitsekaan ostaa mitään...
 
ok, eli suht sama ku mullakin, ekasta neuvolasta jtn 4kg.. luulin (toivoin) et niitä kiloja alkais tuleen myöhemmin vasta, mutta kai se on ihan normaalia et nyt jo tullu.. onhan tässä 4kk menny jo :D
 
Mullaki on toi, etten oikein viel haluu kotiin ostella mitän vauvanjuttuja viemään tilaa ja pölyttymään. Ei niille vauvan vaatteille oo ees mitään kaappia/tilaa, mihin niitä laittaisin. Siinä onkin sitten ongelma, et minne minä sen vaatteet sullon. Ei nyt mitään vaatekaappia voi olohuoneeseenkaan ostaa :S perhana.. meneepä taas vaikeantuntoiseksi.

Määki jostain luin vauvavakuutuksesta, et voi ottaa syntymättömälle vauvalle. Toisaalta se on varmaan iha hyvä, jos esim. sattuu tulemaan sellanen vauva/lapsi kellä on paha korvatulehuskierre, mut muutenhan sillä ei sinällään ole mitään merkitystä. Moni yksityinen lääkäriasema on mun tietääkseni sellanen et siel on suoraan se suorakorvausjärjestelmä, (niinku eläinvakuutuksessa eläinlääkäriasemilla) ni ei tartte jonotella kunnalliselle puolelle lääkäriin. Ja yleensähän kunnallinen terveysdenhuolto on ihan surkeeta, etenkin mitä tulee pienten lasten hoitoon. Et sikäli jos tulee paljon lääkärissäkäyntejä nin se vauvavakuutus on todella tarpeen. Mut jos on suht terve lapsi nin silloinhan se tulee kalliimmaksi se vakuutus, kun sille ei ns"ole käyttöä".
Minua ittee lähinnä hämmästytti, että tän vauvavakuutuksen ehtona on että on kotivakuutus. Meillähän ei ole edes sitä, juuri tämän takia, kun tulee kalliiksi maksella turhasta vakuutusyhtiöön vakuutuksesta, jota ei välttämättä tarvitse koko elämän aikana. Ja jos jotain sattuu niin onko todellisuudessa maksanut enemmän vakuutusyhtiöön jo vakuutusmaksuja kuin mitä he korvaavat vahingon sattuessa. Olen päässyt lukemaan vakuutusyhtiöiden päätöksiä työssäni, ja on ne semosia pykälän vierestä kiertelijöitä, että ei ihme että tekevät niin paljon voittoa.
 
Armi, näistä hoitokuluvakuutuksista en ole ottanut selvää vielä sen enemmän, paitsi että niitä pitää tehdä viimeistään 3kk ennen laskettua aikaa! Olikohan sen niin että muuten sen saa vasta kuukausia synnytyksen jälkeen...
 
Takaisin
Top