Ensimmäistä lastaan odottavat joulukuiset

Terevetulemast Maiu joukkoon ! Mulla ei mies kulje mukana neuvoloissa, eikä töiden vuoksi ehtinyt ekaan ultraankaan.. Ei se hirveemmin ole haitannutkaan - olen vähän sellainen " itsenäinen kulkija" :) Jännittävää mennä loman jälkeen töihin, kun masu on tässä kesäloman aikana pullahtanut esiin :excited001 eikä ennen lomaa kukaan tiennyt :biggrin Vielä viikon verran lomaa jäljellä..

Yonsku, ymmärsin että raskaus tuli sinulle melkoisena yllätyksenä ja että olet kuitenkin jo ultrassa käynyt. Se oli minulle ainakin tärkeä hetki :love7 Kuulin tänään kaveilta (jolla 4. kuukauden ikäinen lapsi) että hänkin oli käynyt ultrassa ennen ekaa neuvolakäyntiä (vuosi sitten), koska tunnetusti kesälomien vuoksi aina ei neuvola-aikaa saa heti kun sitä haluaisi... Ole vain levollisin mielin, neuvolassa kyllä selitetään kaikki tarvittava ja aikaa annetaan myös sinun/teidän kysymyksille :binkybaby Itse sain myös materiaalia kotiin raskaudesta ja odotusajasta. Itselleni tärkeintä on ollut saada kuulla sikiön sydämenlyöntejä :love017 ja ne varmasti kuuluu ilman ongelmia vatsan päältä dopplerilla (aikaisin mitattuna, viikolla 9, kun eivät kuuluneet minulla, vasta kun lääkäri vaginaalisesti ultrasi). Vielä on rutkasti aikaa ennen synnytystä, meillä molemmilla n. 24 viikkoa!

Juurihan näin tässä mun tilanteessa kävi, että ultraan sain nopeampaa ajan kuin neuvolaan juuri kesälomien takia. Tänäänkään en päässyt sille tulevalle omalle terveydenhoitajalle, vaan hänen kesälomansa paikkaaja "hoiti" tämän ensimmäisen neuvolakäyntini. Ja oman seikkansahan tähän myöhäiseen eka neuvolaan tuo se, että raskauden tajusin vasta 12 viikon jälkeen.

Tänään kuulin toisen kerran ipanan sydänäänet ja tiristettyähän tuota tuli parikin kyyneleen alkua. :)
Lääkärineuvola vasta 6.8, omasta pyynnöstä hiukan myöhemmin, ensi viikolla oli alkamassa loma ja tarkoituksena olisi silloin hiukan reissata. Rakenneultra onkin sit 8.8.

Mullakin sama tilanne, töissä vain yksi työkamu tietää raskaudestani, mielenkiinnolla odotan että kuinka paljon masu kerkee kasvaa vajaassa 3 viikossa, epäilen että tuolloin raskaus on jo ihan selvästi havaittavissa :p

Asiasta kukkaruukkuun, elokuun 18. päivä on aika hyvä päivä, tämäkin tuleva leijonamamma täyttää vuosia tuolloin :)

Rv 19+0 ja 30 vee pärähti mittariin tänään. Ikäkriisiä pukkaa....

Ja nyt kun on lomalla ja sais nukkua, ni mie taas heräsin ennen viittä...

Onnea silkki, perässä tullaan! :hello2miekin ruukaan välillä heräillä keskellä yötä miten sattuu, näinköhän se kroppa alkaa totutteleen yöherätyksiin :)

:happy119 Horoskoopistahan Maiu tämä, Yonskun rakenneultrapäivänä (8.8) napsahtaa 32 mittariin. Vuosien perusteella tuntuu ihan ikälopulta, mutta en kyllä vieläkään osaa itseäni tuntea kovaa vauhtia keski-ikäistyväksi aikuiseksi. Täältähän löytyy varsinaiset leijonamammojen masubileet, liekö olleet tähdet maaliskuussa otollisessa asemassa. :laughing002

Olen tässä yrittänyt hiljalleen miettiä, mitä töihin palatessa tapahtuu (ikäänkuin varautua etukäteen). Olen ollut kesäkuulta töistä opintovapaalla opinnäytetyötä vääntämässä. Ennen vapaalle jääntiä en töissä tulevasta perheenlisäyksestä mitään sen kummemmmin halunnut puhua, huonetoverini on ainoa joka asiasta tietää. Töihin paluu on edessä syyskuussa, joten siinä vaiheessahan tilanne on varsin hyvin näkösällä ja muutenkin pitää asianlaidasta työnantajaa infota. Siitä se riemu sitten repeääkin, kun tehollista työaikaa on jäljellä noin 2,5 kuukautta... o_O Onneksi sentään ehdin juuri väkerrellä opinnot kasaan ja paperit ulos.

Täällä rv 19 enkä ole edelleenkään tuntenu liikkeitä :(. Aina iltasin makaan rauhoittuneena ja niitä koitan kuunnella, mutta ei niin ei. Kotidopplerilla metsästäen masuasukki kuitenkin vaihtaa paikkaa vaikka lempikohta on tossa navan kohdalla vasemmalla. Kohtu on siis suhteellisen korkeella jo (oli jo rv 15 navan korkeudella).

Vatsa on jo melkonen pallero. Mullahan on jostain syystä alusta asti turvottanu toi ylävatsa eli vatsa alkaa käytännössä jo sieltä asti vaikka vauvaa ei ole lähelläkään. Lääkäri epäili, että johtuisi tästä oksennuskierteen aiheuttamasta närästyksestä, joka ilmeisesti tulehduttanut mahaportin (tjms). Mutta olo alkaa olla jo melko muhkea! Mun pitäis mennä 2 viikon päästä töihin viikoksi (sitten taas lomaa) ja maha on kyllä jo sen kokonen, että en usko enää onnistuvani raskautta salassa pitämään. Oisin halunnu piilotella vielä sinne syyskuun alkuun asti kun palaan lomilta töihin :D. Mulla tietää töissä lähiesimies ja henkilöstohallinto raskaudesta.

Mulla myös ylävatsa on paisunut. Toisaalta oon aina ollut herkkä turvotukselle ja nyt vatsa turpoaakin tosi kipeäksi tietyistä ruuista... Alussa myös närästi niin, että tuntui kuin oisi ollut vanne ylävatsan ympärillä.
Toisaalta mahaa ei muuten juurikaan ole eikä paino ole nousut kuin vajaan kilon (ennen raskautta painosta). Kohtu on kyllä ilmeisesti hyvin edessä koska ultralla saatiin päältä todella hyvin kuvaa ja sydänäänet löytyi heti.
En ole tuntenut liikkeitä myöskään. Ehkä jotakin satunnaisia... Mutta vaikea sanoa kun ovat ihan yksittäisiä tuntemuksia olleet.

Me halutaan tietää sukupuoli ja ajatelinkin kertoa töissä rakenneultran jälkeen (mulla tietää myöskin lähiesimies ja projektin esimies). Jos sitä vaikka leipoisi muffineita... Vaalenpunaisia, jos on tyttö ja sinisiä jos on poika :D

Mulla on myös jo melkoinen pallomaha, epäilemättä yläosasta osittain närästyksen pullistama. Olen tosin muutenkin melko lyhyt ja kapea malliltani, joten eipä vauvallakaan taida olla tilaa piilotella. Pelottaa vaan, kuinka pahaksi närästys vielä äityy, kun se on loppuraskaudessa niiin yleistä. Ja mullahan tätä on ollut alusta asti. Neuvolalääkäri arveli, että ollaan menossa refluksin suuntaan. :sad010 Mulla on jo kolmas lääke testissä, mutta mitään mainittavaa apua en ole niistä saanut. Olen jo vähän alistunut kohtalooni. En enää viitsi edes odottaa pahoinvoinnin tai närästyksen loppumista.

Ai joo, ja mäkään en tunne oikein liikkeitä (17+4). Aiemmin viikolla kyllä luulin tuntevani jotain, mutta enpä ole tuostakaan enää varma, kun ei ole sen jälkeen mitään siihen viittaavaakaan ollut. Voi höh. Tuntuu taas niin pitkältä ajalta odottaa elonmerkkejä, kun mulla on vielä kolme viikkoa rakenneultraan eikä sitä ennen ole mitään neuvolajuttujakaan. Olisi kiva saada vähän motivaatiota tähän odotukseen. Viikko sitten kuunneltiin sydänääniä ja nyt taas mietityttää, onko siellä ketään elossa.

Mininen: Muakin on närästäny alusta asti - oon syöny 2 kk (?) Losecia 40 mg/pvä annoksella. Ei se varsinaisesti närästykseen ja röyhtäilyyn auta, mutta kun koitin olla ilman niin oksentelu lisäänty selvästi. Lisäksi otan sen 4 krt/Samarinia päivä kun saan sillä vettä pysymään sisällä. Tosiaan oksentelen edelleen eli sylin täydeltä sympatiaa täältä!

LittleMyy: Kiitos sympatiasta! "Ihanaa", kun on kohtalotovereita. Kaveripiirissä on useita raskaanaolevia, mutta kaikki tuntuvat olevan tyyppiä "ehkä vähän väsytti alussa, mutta muuten on ihan normaali olo". Jaksamista tuohon oksenteluun! Täällä onneksi enää harvoin tulee oikea oksennus, yökin vaan päivittäin todella raivokkaasti. Verenpurkaumat kasvoissa ovat ilmeisesti sitä kuuluisaa energisen keskiraskauden hehkua :laughing8 Mullakin on ollut käytössä Losecia vastaava lääke samalla annostuksella, mutten kyllä kokenut siitä olevan apuja. Nyt menossa Zantac 150 mg/vrk eikä tunnu sen kummemmalta sekään. Röyhtäily alkaa heti aamulla, kun juon lasillisen vettä. Rautalääkkeet tuntuvat kyllä pahentavan tuota närästystä, mutta niitäkin on pakko ottaa, kun hemoglobiini on sen verran heikoissa lukemissa. Kaikki pahoinvoinnista kärsineet ovat kyllä sanoneet, että lopputulos on kärsimyksen arvoinen. Että luotetaan sitten siiihen lausuntoon. :happy11

Tuo liikkeiden tunteminen tuntuu olevan kovin vaihtelevaista - yleisempää kai ekalla odottajalla yli 20 viikon.. Meillä ilmeisen vilkas kaveri; isäntä ei ole koskaan pahemmin ole paikoillaan, aina pitää olla jotain tekemistä ja taitaa olla minussakin samaa vikaa..lieneekö siitä syystä vilkasliikkeinen. Hennot painallukset tuntuvat mulla lähes poikkeuksetta illalla klo 20-22 välillä ja ihan muutamia muljahduksia/painalluksia. Aamuisin ja päivisin taitaa tyyppi uinua :love017. Mulla tuo pallomaha tuntuu ihan kiristävän ihoa iltaisin, kun tuntuu turpoavan vielä lisää. vaikka mulla ei ole ainakaan vielä ollut närästystä yms, niin maha alkaa jo iha ylhäältä asti mullakin. Mietin, kuinka suuri siitä vielä tuleekaan, jos nyt jo melkoinen pomppo:smiley-bounce015 Siinä mielessä kerrankin on jotain hyvää loman loppumisessa, kun pääsee sitten rakenneultraan. Meinaan udella sukupuolta, jos sen suostuvat kertomaan... Jännää!!

LittleMyy, meillä ei neuvolantäti meinannut edes uskoa, kun kerroin että tunsin ekat liikkeet 15 +2 tai 15+3, mutta ihan varma mä itse olen että liikkeitä ne oli ja nyt niitä tuntuu kunnolla ja näkyy potkut jo päällekkin päin. Muutenkin on hirveen liikkuvainen kaveri, kun sydänääniä ei meinaa pystyä löytämään, kun heti ne löydettäessä vauva jo jatkaa maktaa... :blob1

Mutta neuvolantäti selitti, että yleensä ensisynnyttäjät tuntee vasta jälkeen 20 viikon, joten ei huolta jos ei vielä niitä tunne.

Mininen: Juu, en mäkään hehku :schocked028 . Oon väsyny, kiukkunen, valtavamahanen (!), päänsärkynen ja aikaansaamaton, kalpea. Mutta kaiken tämän tietty kestän, jos saan oman rakkaan siitä palkinnoksi :love017 . Neuvolantätikin mulle on joka käynnillä hokenu, että kyllä se oksentelu ennen seuraavaa käyntiä loppuu. No ei näköjään lopu :cussing ! Mäkin röyhtäilen pitkin päivää ja oksentamisen lisäks yökin ilman, että mitään tulee ylös. En enää edes jaksa välittää kummeksuvista katseista kun oksennan esim. pakastepussiin kaupassa. Mä en pysty vettä juomaan (ilman Samarinia) ollenkaan kun se tulee ku ohjus takasin. Oon aina juonu noin 2 l vettä päivässä, joten tää on ollu mulle todella outoa.

Miisa78: Mä kanssa tänään kattelin kauhulla tota mun mahaa, että jos se on ton kokonen jo ennen puoltaväliä niin kuinka iso siitä mahtaakaan tulla :)

Cherry87: Multa taas neuvolantäti kysy sillon 14+5 neuvolassa, että joko tunnet liikkeitä ja ku vastasin etten, niin oli jotenki sen näkönen, että hyvin vois tuntua. Kyllähän mä järjellä (tai sen rippeillä :smiley-ashamed008 ) ymmärrän, ettei ne esikoisesta aina heti tunnu, mutta tuntuu vaan siltä, että kaikki muut niitä tuntee jo (kade). Täällä kanssa muuten masuasukki lähtee aina pois alta kun koitetaan sydänääniä kuunnella - neuvolantädille tuli viimeks jo vähän hiki kun metsästi sitä pitkin mahaa noin 15 min ennen ku sai ne sykkeet tarpeeksi pitkää aikaa kuuluviin :laughing002

mä tunsin reilu viikko sitten ekaa kertaa liikeet ja silloin oli rv 18+4, tosin mietin vielä senkin jälkeen et mahtoko ne oikeesti olla niitä vauvan liikkeitä vai jotain muuta... mutta ite päätin et se on vauva kun siellä polskii menemään :D

Mä hain apteekista sellasta bio oilia, jota levittelen masuun, kylkiin ja (olemattomiin) :biggrin tisseihin, kun tosiaan tuntuu, että toi nahka repee muuten. Yhtenä iltana kun kurkotin kädellä korkeelle hyllylle, niin olin kuulevinani sellasen repäisy-äänen laughing7 tuolta ylä-kyljestä :eek: Jospa tuo öljy tekis ihosta hieman elastisemman :biggrin

Mä oon tuntenu ihan varmasti yksittäisiä muljahduksia rv 13 asti. Tasasesti liikkeet lisääntyny joka viikko. Meillä ei terkkari asiaa oo epäilly, todennu vaan et jokaisella on erilailla ja paljo riippu myös istukan paikasta.

Heippa,
pitkästä aikaa osallistun taas keskusteluun! :)
Onpa hyvä kuulla että täällä on muitakin jotka ei tunne vielä liikkeitä, mä oon vasta ihan viime päivinä alkanut tuntea jotain (nyt rv 20+4, kun laskettu aika siirtyi vähän marraskuun puolelle). Aamuisin tuntuu enemmän kuin iltaisin, silloin en tunne mitään kun oikein yritän rauhassa keskittyä ja tunnustella. Mutta ehkä ne liikkeet tästä voimistuu pikkuhiljaa niin että saan varmuuden asiasta!

Mua kiinnostaisi kovasti miten teillä on paino lähtenyt nousemaan? Ja käytättekö jotain rasvaa tai muuta raskausarpien ehkäisemiseksi?

Mulla oli viime neuvolassa painoa tullut lähtöpainoon nähden 2 kiloa. Olen siis normaalipainoinen ja kiloja saa tulla vielä useita ennen kuin mennään ylipainon puolelle. Ihmettelen kyllä, ettei paino ole noussut enempää, sillä joudun pahoinvoinnin takia edelleen syömään parin tunnin välein. Hampaat varmaan kiittävät. Ja napa näyttää välillä siltä, että pompsahtaa ihan taatusti ulos parin kuukauden sisään. Muutenkin tuntuu siltä, että mahaa kiristää iltaisin ihan tolkuttomasti. Glunks. Eikä vielä olla edes puolivälissä. Heräteshoppasin apteekista viime viikolla sellaista Bio Oilia vastaavaa ihoöljyä, jota olen nyt yrittänyt hölvätä aina suihkun jälkeen. Pahoin vaan pelkään, ettei tuosta lopulta hirveästi hyötyä ole. Eikös nuo arpijutut kuitenkin vähän kudostyypistäkin ole kiinni?

Hampaista tulikin mieleeni: oletteko käyneet jo hammastarkastuksessa raskauden aikana? Meillä neuvolasta saatiin semmoinen lappu, jossa suositeltiin käyntiä molemmille vanhemmille. Mies onkin jo ehtinyt käydä ja itsekin sain (pitkän viivyttelyn jälkeen) ajan viimein varattua, mutta se meni vasta syksylle. Kauhulla odotan millaiset haukut sieltä sitten tulee, kun ei edellisellä käynnilläkään mitään imartelevia kommentteja herunut, vaikka olin mielestäni ihan asiallisesti hampaita hoitanut. Nyt on tullut oksenneltua, snäkkäiltyä pitkin päivää, juotua paljon mehuja (vesi kun ei jossain vaiheessa oikein uponnut), ja hammaspesu on ollut yökkäilyn takia muutenkin aina suuren tuskan hetki.

Takaisin