Ensimmäistä lastaan odottavat joulukuiset

Voi ei...
Tänään on ollu taas hyyvin epätodellinen olo raskauden suhteen.. Oireita ei oikein oo (ainakaan semmosia mitkä selkeesti erottasin raskausoireiksi) ja marssin sitte tänään ostamaan raskaustestin. No, haalea plussa tuli juuri ja juuri testiajan puitteissa eli siinä 3 min sisällä. Tosin vahvistui sitte testiajan jälkeen.. Yhyy miks sieltä ei voi tulla vahva plussa niin sais tämäki skeptikko mielenrauhan.. jota nuo haaleat plussat ei anna!

Laitoin miehen vielä ostamaan kaks RFSU:n liuskaa ja teen toisen huomenna aamulla. Prkl! :sad001
 
Ninuh mullakin miehen suvussa kaksoisraskauksia :). Anoppi, hänen äitinsä ja lisäks anopin veljen kaks lasta ovat kaksosia. Mä tein joskus tässä keväällä semmosen sormustestihömpötyksen :dance008.. Ja se anto mulle aina ja aina uudelleen vaan että poika+tyttö, poika, poika, eli ekat ois kaksoset laughing7. Niin ja miehelle tuli samat tulokset.
 
Älä huoli dulu, plussa se on haaleakin plussa! Ja aamuisin tulee helpommin vahvat viivat. Ymmärrän kyllä fiiliksesi, koska olen myös panikoinut, kun oireet yhtäkkiä katoaa. Ei tässä auta kuin uskoa ja toivoa, että kaikki menee hyvin! :)
 
Liittyy mukaan joululahjan odottajiin :dance008, tällä hetkellä menossa 7+ 4 ja varhaisessa ultarassa käyty eilen katsomassa, kuinka Möntin sydän siellä vimmatusti sykki :blob6 Neuvolaan soitettu tänään ja aika toukokuun alussa...

Ikää on minulla jo reilusti, joulukuussa sitten jo 38 v. iiiiikk! ....

Tissit on ihan saaaaaiiiiraaaaaan kipeet ja yöllä herää aina, kun kääntää kylkeä ja pahoinvointia, lähinna kuvottavaa oloa ollut jo pari, kolme viikkoa ja erikoisia ruokahimoja tai oikeastaan oikeen ei oo maistunut mikään normaali ruoka, joten olen syönyt kaikkea, mitä tekee mieli mm. hunajamelonia, perunamuussia ym. :confused2
 
Pitäisiköhän munkin siirtyä tänne puolelle kun esikoista kerran odotetallaan. :) 5+2 vasta menossa, la alustavasti 22.12. Ikää 20 vuotta. Takana yksi km viime elokuussa rv9 ja mielessä pyörii pelko tämän toistumisesta... Tänään varasin varhaisultran kahden viikon päähän, jotta näkee onko kaikki hyvin. Ei malttaisi odottaa.

Oireina on toistaiseksi ollut vihlaisujen ja lievien kipujen lisäksi turvotus, väsymys ja huikea rintojen kasvu. Vaikka ties kuinka monesta paikasta on tullut luettua, että kivut ovat alkuraskaudessa normaaleja pistää välillä miettimään mitä siellä vatsassa oikein tapahtuu...

Marsu_: Itse tuli edellisessä raskaudessa kutsuttua "pikkuista" Möntiksi. Sydän hyppäsi kurkkuun kun luin tuon sun viestin. Ihana, että olet päässyt havaitsemaan pikkuisen sydänäänet. :)
 
Tervetuloa joukkoon birdy! Ikävä tuo sun elokuinen :sad001. Nyt peukut pystyyn että kaikki menee hyvin :thumleft-

Mä oon varmaan toistaseks 12/2013 äitiytyvien pahin avautuja: Tällä kertaa ahdistaa oma paino ja ajatus sen tulevasta lisääntymisestä. Oon tuloksettomasti ennen plussaamista yrittänyt laihduttaa puolisen vuotta, pari kiloa lähtikin mutta ylipainoa on siltikin vielä n. 12 kg.. :smiley-angry016 . Tähän vielä se kymppi lisää niin... Tottakai haluan että vauva saa kaiken tarvitsemansa ravinnon ja voi muutenkin hyvin, enkä oo laihduttamista jatkamassakaan :). Tämmösiä oon vaan pohdiskellu.
 
Kyllä se nyt uskottava on! Eilisessä ultrssa näkyi pienenpieni laikku, meidän vauva :) Itse laskin niin viikkoja pitäis olla 7+2 mutta ultra vastasi 5. Ollaan niin iloisia!

Itsellä ikää 21v mutta ehdin hyvissä ajoin täyttämään 22 ennen kuin vauva syntyy :) Mies ehtii täyttämään myöskin jolukussa 26 :) Ollaan yritetty 1,7vuotta ja nyt tärppäsi. Jännityksellä odotetaan että miten tässä käy, toivotaan että hyvin. Porissa asustamme.
 
Minullakin pärähti kaksi viivaa tänään testiin aamupäivällä, joten sopinee liittyä tänne mukaan :)
Ensimmäinen lapsi tulossa, joten jännittää aika vimmatusti. Laskettu aika 26.12.
 
Tervetuloa kaikki uudet ja onnea plussasta :cool05

dulu: täällä saa avautua ihan luvan kanssa :wink. Ja sit kun on vauva syntyny, niin on hyvä hetki alottaa laihduttaminen, kun pääsee tekemään oikein pitkiä vaunulenkkejä :). Heh, toivottavasti ei vaan ens talvena oo liian kovat pakkaset...
 
Helou täällä ollaan! :) tänään rv 6+0 :) asiasta kukka keppiin... kun puhutaan raskausviikoista... jos ollaan menossa rv 6+jotain vaikka niin puhutaanko silloin mennään 7raskaus viikolla? mulle tulee täältä ja liberolta s-postia ja tuli että 7raskausviikkoa mennää? vaikka kaikki päivät jne on oikee laskettu aika jne?= help!
 
Ai niin ja ikää mulla ja miehellä on 21v :) itellä on eka neuvola 13.05 :) olisimpa saanut itsekkin varhais ultraan jo aikaisemmin mutta neuvola antoi vain ensi käynti ajan.
 
Heippa,
täällä 29-vuotias pirkanmaalainen nainen ilmoittautuu mukaan ensimmäistä lastaan odottavien joukkoon :) nyt on menossa 8+2. Viime viikolla kävin ultrassa, johtuen keskenmenoista 8/12 sekä 1/13. Edellisillä kerroilla en päässyt viikolle seitsemän asti edes. Nyt kovasti jännittää että mitenkä tämä etenee, viime viikolla ainakin sydän sykki ja kaikki oli kohdillaan.

Haluaisin mukaan fb-ryhmään, mitenkähän tämä onnistuisi?

Ps. ai niin, laskettu aika on tällä hetkellä 2.12 :)
 
Ihanaa kun tää porukka vaan kasvaa :Heartred

Maikki92, raskausviikoista kyselit. Eli kun puhutaan seitsemännestä raskausviikosta niin se on se rv 6+ eli aivan oikein olit ymmärtänyt. Me taidetaan mennä aika samanlaisessa aikataulussa, itsellä kanssa seitsemännellä viikolla ja eka neuvola olisi samana päivänä :D

Dulu, avautumista vartenhan nää keskustelut on, ja parempi vaan kysellä jos on yhtään epävarma, aina voi löytyä joku jolla on tietoa itseä askarruttavasta asiasta. Ja ekakertalaiselle kaikki on uutta, joten kysellä pitääkin.

Kaarina84, ei oo teilläkään ollut helppo tie. Ihanaa kun nyt siellä oli kaveri polskimassa.
 
Ahne! ihanaa mukava kuulla :) jos haluat hypätä meidän messiin lukemaan meidän alku taivalta niin käyhän kattooo ku muutki. http://odottaapienta.blogspot.fi/ meillä laskettu aika on 18.12 ja rv 6+0 nyt :) ja muutkin jos kirjotatte blogeja niin mielellään luen :)
 
Hip hei! Ehkäpä minäkin uskallan mukkaan tähän ketjuun :happy093
Vähän on vielä sekavat tuntemukset, takana km ja kohdun ulkoinen raskaus. Edellisestä ei kauaakaan. Joka kerta olen saanut kaikki mahdolliset oireet, mutta tällä kertaa ihme kyllä en ole yhtä huolestunut. Kahden viikon päästä pääsen kurkistamaan, onko masussa kettään ja missä kohtaa tällä kertaa.

Ai niin ja ikää on 25v. :dance008 LA:sta ei mittään tietoa hyvin epäsäännöllisen kierron takia. Kolme viikkoa sitten työmatkalla sain tietää tästä pikku ilosta.
 
Heei tervetuloa kaikki uudet ja onnea :)! Toivotaan kovasti että tällä kertaa Tiitulla ja Kaarina84:llä menee kaikki hyvin aikaisempien pettymysten jälkeen!
Aika monio kuulostaa käyneen/menevän tohon alkuraskauden ultraan.. Voi hitto, ittiäki nyt kiinnostais :excited001! Etenki ku luulin tähän päivään asti että ekassa neuvolassa kuunnellaan sydänääniä mutta siellä täytellääkin vaan papruja ja jutellaan ja pissaillaan purkkiin. Pöh :D. Kiinnostais myös tietää kohdun asento ym.. Mutta kaippa nämä jutut selviää sitte nl-ultrassa.. Koskahan seki on, millä viikoilla suunnilleen?

Onko moni teistä tossa joulukuisten fb-ryhmässä?
 
Mulle tuli juur aika alkuraskauden ultraan 27.5, jolloin on noin 12+3. Mieli tekis turkasesti mennä aiemmin, mut täytyy ny hiukan laskeskella rahoja ensi...
 
Yaay :D hei kohtalotoverit :)

Mulla on nyt se 7 vko kai :D
10.5 on ensimmäinen neuvola aika..jännittää
tänään tullut ihmeellistä ruskeata vuotoa..luin tossa että kai on normaali juttu....ja vielä pari viikkoa sitten olin halailemassa pöntön kanssa ja luulin että paha olo ei lopu koskaan...onneksi nyt on aika rauhallista..aamulla vähäsen oksettaa mutta se lähtee syömällä.. karvoja on kasvanut ihan ihme paikkoihin...:D
 
Niin yritin editoida tossa oman viestin mutta tää on niin buginen koko sivusto niin luovutan...
Olen siis täyttäny tossa helmikuussa 25 :)
ja sain tossa neuvolatädiltä suoraa postissa lapun mitä saan syödä..ni kirjaampa tässä tärkeimpiä teille :)

Ravinnon rasvat: Käytä päivittäin 1-2 rkl Rypsiöljyä salaattikastikkeena tai ruoan valmistuksessa ja 6-8 tl kasvimargariiniä (60-70%) leiville. Näin Turvataan välttämättömien rasvahappojen saantia.

Kala: Vähintään kaksi kala-ateriaa viikossa, vaihdellen esim muikkua,puna-ahventa, seitiä, siikaa, tai kasvatettua kalaa kuten kirjolohta, nieriää ja taimenta
Itämerestä pyydettya suurta kalaa silakkaa lohta tai meritaimenta voi syödä enintäänn 1-2 kertaa/kk
Sisävesialueen isokokoista ahventa, kuhaa ja madetta suositellaan rajoitetusti
Haukea vältetään Kokonaan

Maksa, maksaruoat ja maksamakkara: Maksamakkaraa ja -pasteijaa voi halutessaan käyttää 2 viipaletta (n 30g)/ pvä enintään 200 g /vko; korkeintaan 100g/kerta
Maksaruokia (jauhemaksa- ja maksapihvi, maksakastike, maksalaatikko) tulee välttää.

Tyhjiö- ja suojakaasupakatut ja graavisuolatut sekä kylmäsavustetut kalatuotteet ja mäti:
Syö vain kuumennettuna tyhjiö ja suojakaasupakattuja ja graavisuolattuja sekä kylmäsavustettuja kalatuotteita ja mätiä

Pastöroimaton maito ja siitä valmistetut tuotteet: Älä juo pastöroimatonta maitoa (kuten tilamaito) tai syö siitä valmistettuja tuotteita.

Pastöroidusta maidosta valmistetut home- ja kitti juustot: Vältä myös pastöroidusta maidosta tehtyjä home- ja kittijuustoa, esim. brie, gorgonzola, chevre, vacherol ja taleggio. Kuplivan kuumaksi kuummennettuna juustot ovat turvallisia.

Pakastevihannekset Kertaalleen jäähdytetyt, uudelleen kuumennettavat ruuat ja valmisruuat: Kuumennettava ennen käyttöä höyryävän kuumaksi

Raaka liha: kuten tartarpihvi, raaka jauhelihataikina, riimiliha, permankinkku: Ei suositella, ei edes maistamista raakana. voi käyttää kuumennettuna

Ulkomaiset pakaste-marjat: Ulkomaiset pakastevadelmat kuumennetaan enne käyttöä vähintään 2 min 90° C.
Myös muiden ulkomaisten pakastemarjojen kuummennusta suositellaan

Korvasienet: Ei suositella

Alkoholi: Vältetään kokonaan

Suola: Valitaan suolattomia ja vähäsuolaisia elintarvikkeita. Ruoanvalmistuksessa käytetään vain vähän suolaa.

Kahvi ja kofeiinipitoiset juomat kuten kola ja energiajuomat: Kofeiinin saantia tulee rajoittaa 300 mg:aan/päivä. Tämä vastaa 1,5 dl:n kupillista kahvia.
Energiajuomia ei suositella
Kolajuomia vain rajoitetusti

Lakritsi ja salmiakki: Ei suositella säännöllistä käyttöä ja kerta-annoksen tulee olla kohtuullinen, korkeintaan 50g/pvä.

Pellavansiemenet ja pellavarouhe: Pellavansiemeniä ja pellavarouhetta ei suositella. pellavansiemenöljy käy

Keinotekoiset makeutusaineet: Aspartaami esim Coca cola zero ja coca cola light. käyttöä ei suositella. Suurina annoksina on todettu aiheuttavan koe-eläimille syöpää.

Merilevävalmisteet: Ei tule käyttää, jos jodimäärä ei tiedossa. Jodipitoisuudet vaihtelevat.

Tee ja muut teen kaltaiset juomat: Teen lehdistä (musta, vihreä valkoinen) ja marjoista ja hedelmistä tehdyt juomat käyvät. Voi käyttää mausteenomaisesti.
Yrtit:Vältä ravintolisinä myytäviä luontaistuotevalmisteita. Vältä A-vitamiinia sisältäviä monivitamiinivalmisteita
-kasvirohdosvalmisteet: Käytä vain lääkärin määräämänä

D-vitamiini: D-vitamiinilisä 10 mikrogrammaa/vrk valmisteena kaikille raskaana oleville ympäri vuoden. Suositellaan D3-muotoa

Kalsium: Saantisuositus on 900 mikrogrammaa/vrk. Vähintään 6 dl nestemäistä maitotuoetta ja 2-3 viipaletta juustoa tai 100 g kovia vähärasvaisia juustoja tai kalsiumvalmiste turvaavat saannin.

Rauta: Jos Hb on alle 115g/l, suositellaan 50-100 mg rautaa vrk raskausviikosta 12-20 alkaen

Foolihappo(folaatti): saantisuositus 400 mikrogrammaa/vrk
Parhaat lähteet ovat tuoreet kasvikset, hedelmät ja marjat, joita suositellaan 5-6 annosta päivässä sekä täysjyvävalmisteet.

Monivitamiini- ja kivennäisaine valmisteet: Tarvittaessa voi käyttää yksipuolisen tai rajoittuneen ruokavalion tukena



Ja vielä Lyhyesti

Huomioon otettavat asiat :

Liiallinen kovan rasvan saanti heikentää mm. elimistön sokerinsietoa
Kovan rasvan lähteitä kuten voita, rasvaisia nestemäisiä maitovalmisteita, juustoja rasvaisia lihoja ja makkaroita, rasvaisia leivonnaisia ja keksejä sekä kookosrasvaa vältetään

Itämerestä pyydystetyt kalat voivat aiheuttaa korkeita dioksiini- ja PCB pitoisuuksia, jotka voivat aiheuttaa kehityshäiriötä sikiölle.
Sisävesialueen kalat Sisältävät korkeita elohopeapitoisuuksia. Elohopea läpäisee istukan ja voi vaurioittaa sikiön aivoja.

Maksa ja maksaruoat sisältävät korkeita A-vitamiini- ja raskasmetallipitoisuuksia. Runsas A-vitamiinin saanti voi lisätä keskenmenon ja sikiövaurioiden riskiä.

Tyhjiö- ja suojakaasupakatut graavisuolatut sekä kylmäsavustetut kalatuotteet ja mäti saattavat sisältää Listeribakteeria. se tuhoutuu yli 70° C:n kuumennuksessa, ei tuhoudu pakastaessa tai suolattaessa

Listeribakteerin aiheuttama listerioosi voi johtaa keskenmenoon, ennenaikaiseen synnytykseen ja aiheuttaa lapselle vaikeita yleisinfektioita, aivonkalvontulehduksen.

Kovissa juustoissa esim. Edam, Emmental, polar, oltermanni ym. listeriabakteeri ei pysty lisääntymään.

Raaka liha voi aiheuttaa toksoplasmainfektion joka voi johtaa keskenmenoon tai aiheuttaa sikiölle vakavan infektion Raakalihassa on myös EHEC-riski

Ulkomaiset Pakastevadelmat saattavat sisältää norovirusta joka voi aiheuttaa ruokamyrkytyksen.

Liika suola lisää turvotusta ja nostaa verenpainetta

Raskaana oleville Kofeiini voi aiheuttaa jo pieninä määrinä sydämentykytystä ja vapinaa sekä närästystä. Suuret(>300 mg/pvä) kofeiinimäärät voivat lisätä keskenmenon ja lapsen pienen syntymäpainon riskiä
1 l energiajuomaa tai 2 l kolajuomaa sisältää n 300 mg kofeiinia

Liiallinen Jodin saanti haittaa kilpirauhasen toimintaa ja sikiön kehitystä

D-vitamiinin kokonaissaannin turvallinen yläraja on 50 mikrogrammaa

Foolihappo on Yksi B-ryhmän vitamiineista. Puute voi aiheuttaa sikiön hermostoputken sulkeutumishäiriön.


Ja vielä minun mielipiteeni :D

Joissakin paikoissa lukenut että ei kannata kalaan koskea ollenkaa koska ei tiedä sen perää ja missä se on uinu ja paljo fosforia ja merkuriaa se on kerännyt itseensä..dieetti kolat pois kokonaan..tekee joka reikiä aivoihin koe-eläimille..iha hurjaa.kannattaa olla juomatta vaikkei oiskaa raskaana :D iha hullua kamaa..

Ja tytöt hyvänen aika..nyt se kahvin lipittäminen loppuu :DD ei anneta vauvojen karata :)) :Heartred
 
Mulla on jotenki itsestään vähentyny kahvinjuonti, ei vaan maistu. Aamulla juon yhden kupin ja se maistuu vieläkin. Päivällä josotan kahvikupin niin siitä tulee lähinnä maistettua. :)
 
Takaisin
Top