Ensimmäiset liikkeet

Mangomansikka

Vauhtiin päässyt keskustelija
Kesämammat 2017
Joko olette tunteneet vauvan liikkeitä? Täällä rv15 ja olen varma että nyt muutaman päivän ajan on tuntunut hipaisuja ja pienen pieniä muljahduksia. Nt-ultran tehnyt hoitaja sanoi ettei liikkeitä voi tuntea vielä pitkiin aikoihin, mutta eikös toisen raskauden kohdalla voi tuntea jo näillä viikoilla? :confused:
 
Mulla kans toinen raskaus ja viikkoja nyt 13+4 ja hipaisuja ja muljahduksia on tuntunut jo hetken aikaa. Edellisessä raskaudessa neuvola lääkäri kysyi rv14 et joko liikkeitä tuntuu :)
 
Mulla alkaa huomenna rv16 ja välillä semmoista kuplimista tuntunut jo jonkun aikaa. Ihan uudenlainen tunne, joten voisin uskoo vauvan liikkeiden olevan kyseessä, mutta en varma voi olla, kun eka raskaus kyseessä. Istukka mulla on takaseinässä joten sen puolesta voi odottaakin liikkeitä ihan hyvissä ajoin, mut vielä odotan sitä hetkeä et varmaksi tiedän että vauva se on. Dopplerissa kuuluu kyllä et ipana kovin siellä polskii. :)
 
Mulla 15+1 eikä mitään tuntemuksia vielä. Tää oireettomampi aika ennen liikkeitä on kyllä vähän kuumottavaa odottelua :)
 
Mä tunsin kaksi napakkaa potkua suoraan vatsaan supistuksen yhteydessä tällä viikolla. En kyllä tiedä, voiko näin pieni vielä aiheuttaakaan sellaisia. Aiemmassa raskaudessa liikkeet alkoivat tuntua noin viikon 17 kohdalla, joten hieman niitä alkaa jo odottaa. Nyt siis vko 16.
 
Lueskelin eilen illalla sikiön liikkeiden tuntemisesta ja aloin miettiä tunnenko jonkinlaista kuplintaa vatsassa. Aloin oikein keskittyä ja olin tuntevinani yhä enemmän kuplintaa. Toisaalta pohdin, että johtuuko se vain siitä, että luin asiasta ja aloin kuvitella jotain. Nukkumaan mennessäkin tunsin saman tunteen ja nytkin välillä kun istun sohvalla läppärin kanssa. Torstaina neuvolassa hoitaja kysyi olenko tuntenut jo liikkeitä. Nyt olen viikolla 14+5 (ultran mukaan 14+1). Ultrassa vauva oli kyllä aika liikkuvainen, joten eiköhän se siellä potki. Eri asia sitten kuvittelenko tuntemukset vai en. Hyvin hentoja ne kyllä ovat. Ensimmäinen lapsi tulossa niin ei ole kokemusta.
 
Mulla kuuluu dopplerissa tällä hetkellä tosi vahvasti et vauva liikkuu paljon mut en voi olla varma et oon mitään tuntenut vielä. Liikkuuhan se siellä jo melko aikaisin mut alkaa tuntua vasta kun on tarpeeksi iso :)

Rv 16+1
 
Mulla tuntu aikaisemmin tällä viikolla sänkyyn rauhoittuessa ja ihan unen kynnyksellä ihan pienen pieniä kosketuksia ihan tuolla kohdun alhaalla. Sen jälkeen ei ole tuntunut mitään samankaltaista. Rv 13+2 nyt. Ehkä omaa kuvitelmaa...
 
Tunsin ekat hipaisut 14+3. Sen jälkeen ei tuntunut liikkeitä kunnolla ennen kuin viime lauantaina 16+3, jolloin tunnistin liikkeet heti. Tänään aamulla heräsin pikkuihmisen liikkeisiin.:Heartred:Heartred Liikkeet tuntuu toistaiseksi vain makoillessa.
 
Miä mielestäni tunsin paristi joskus rv12-13 aikaan jo, mutta nyt on hävineet. Tai välillä iltasin luulen tuntevani myllärryksen, muttei mitään vahvoja. Nyt siis rv15+6 ja toivon kyllä että kohta alkaisi kunnolla tuntumaan. Piinaavaa ootella :)
 
Tuossa viikonlopulla tunsin nukkumaanmennessä pari kertaa sellaista jännää pientä hipaisua, luulisin et liikettä tuntui. Ensin silloin kun kävin vasemmalle kyljelle nukkumaan, seuraavana iltana oikealla kyljellä. Niin kovasti odotan kyllä sitä hetkeä et varmasti tietää liikkeiden olevan kyseessä! Rv 16+2.
 
Ekat hipsutukset tuntuivat ehkä reilu viikko sitten, silloin tosin en ollut vielä ihan täysin varma tuntemuksista. Nyt viime päivinä hipaisuja ja tökkäisyjä on tuntunut suunnilleen joka päivä ja ne ovat voimistuneet, enää ei ole epäilystäkään kuka siellä koputtelee. Tänään 16+3 ja istukka on ainakin osittain edessä, minkä takia luulin, että saisi odotella tuntemuksia pidempäänkin.
 
Viikon verran tuntunut vatsalla sellasia tumpsahduksia ja venymistä. Varsinkin iltaisin kun käy pitkälleen. Minulla istukat etu ja takaseinässä niin oletin ettei ihan näin aikain tunnu. Tänään rv 15+4
 
Nt-ultrassa joo. Tosin siellä kätilö sanoi, että istukka voi vielä jonkin verran vaihtaa paikkaa, kun nousee ylöspäin. Mutta eipä se kai enää etuseinämästä taakse pysty loikkaamaan :) Rakenneultrassa sitten varmistetaan, ettei ainakaan ole kohdunsuun edessä.
 
Mullakin tuntui varmaan jo siinä viikon 12 kieppeillä kuplintaa, "kutinaa" ja pieniä hipsuja/ ihan kun joku hiiri rapsisi mahassa. Neuvolantäti veikkasi et ne liittyy kohdun kasvuun/ kiinnikkeisiin. Myös kuulemma ilma vatsassa tuntuu hyvin samantapaiselta.
Mistähän sen sitten tietää milloin on liikkeitä :D rv 15+6 nyt.
 
Meillä myllättiin toissailtana (rv16+0) nyt sitte ihan kunnolla ja pienen ninjapotkunkin sain :Heartred :) Eilen illalla kuulostelin ihan vähä myllerrystä, muttei niin vahvaa. Yhtäkkii sen vaan taas muisti miten ihmeellistä se onkaan kun joku touhuaa tuolla sisällä :D
 
Nyt ei ole liikkeitä tuntunut taas moneen päivään... hmm. Just kivasti pyhätkin alkamassa ja tämän päivän avoin neuvola kerkesi jo mennä kiinni. Ensi viikolla avoimia neuvoloita ei ole ollenkaan. Tiistaina kyllä viimeksi on kuunneltu sydänäänet, jospa nyt on vaan hiljaisempi kausi, kun liikkeet kuitenkin on vielä niin hentoisia.
 
Täälläkin ollut nyt hieman hiljaisempaa. Yöllä tuli taas ihan yllättäen tunne, että jos kaikki ei olekaan hyvin. Onneksi ei ole kun alle viikko seuraavaan ultrakäyntiin, niin pitää yrittää pitää ajatukset kurissa.
 
Takaisin
Top