Ensimmäinen ostoksesi vauvalle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nessu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä myös odotan rakenneultraa just sukupuolen takia :) Pääsis hypistelemään kaikkia pikkuvaatteita taas (ja niitä kestovaippoja) :D Tytölle meillä kyllä paljon on ja on noita neutraalejakin. Aika vähän oikeastaan oon vaaleanpunaista tällä edes käyttänyt kun mun mielestä ei sovi sen kasvojen väriin kuin tosi harva vaaleanpunainen. Mutta varsinaisesti poikamaisia vaatteita ei juurikaan ole kuin esikoisella ihan joku hassu mitä oon muistoksi säästänyt.

Mulla oli pitkään ensimmäinen ostos tekemättä, en vaan osaa suhtautua järkevästi ja edelleen huomaan hetkittäin pohtivan asioita sen kautta, että sitten jos kaikki menee hyvin niin... No en ole siis edes paitaa tai sukkia hankkinut, mutta sisarusrattaat olisi nyt noudettavissa postissa o_O . Ai vähän pomppasi! Oli vaan niiiiin hyvä tarjous, etteiköyhällä ollut varaa sivuuttaa :rolleyes:

Aivan blackpanther, ajattelin kyllä että yleensä sitä pienintäkin kokoa tarvitaan. Tällä kyseisellä kaverilla jolta saimme jo vaippoja oli vaan niin paksureisinen vauva että meni heti S-koko. Niin eri muotoisia vauvoja! Olemme myös ajatelleet käyttää ihan pienellä myös harsovaippoja, joko villahousujen tai vaippakuoren kanssa, joten emme varmasti hanki pieniä vaippoja samanlaista arsenaalia kuin muita kokoja.

Mä en oo kestovaippoihin perehtynyt vielä ollenkaan vaikka haluaisin kyllä niitä ainakin kotioloissa käyttää. Mies suorastaan kauhistui kun joskus asiasta mainitsin ja taisi kieltäytyä kokonaan vaippahommista jos kestoja käytetään. Kyllä se vielä taipuu :D

Meillä mennään rennolla sekaotteella. Joskus on mennnyt pari kuukautta kokonaan kertiksillä. Nyt taas on ajankohtaista tuo kestoilu kun pottailu alkaa olla hienolla mallilla. Mies ei aluksi käyttänyt ollenkaan, mikä oli musta ihan ok. Uuden tulokkaan kanssa käytän jos jaksan. Tuskin ainakaan alkuun ollenkaan. Me saatiin meidän kokoelma ystävältä, muutamilla villahousuilla. Oli helpoo aloittaa kokeilu.

Meillä on myös sekakäyttöä ollut. Mies ei diggaa kestoja, niin se laittaa aina kertsin jos vaihtaa vaippaa. Ja yli 1 veen kanssa oon yleensä sitten jo mäkin laiskistunut :D Nytkin taitaa olla yhden käden sormilla laskettavissa ne kerrat mitä oon keston pukenut tuolle muksulle 2 kk aikana. Eipä oo kyllä enää monta vaippaa jotka edes sopii sille enkä oo jaksanut hankkia uusia. Mutta oon ajatellut, että jokainen kestovaipan päälle laitto on yks kertsi vähemmän kuitenkin... Mut ihan pikkuvauvan kanssa kestoilu on ihanaa.

Itse en ole ostanut vielä mitään, en edes hypistellyt! :grin Toki meillä on kaikki esikoisen vaatteet säästettynä ja suurin osa pienimmistä on unisex, joten hätää ei ole vaikkei ennen synnytystä ostaisi mitään uutta. Ajattelin odotella nyt siihen rakenneultraan asti josko sieltä vähän edes paljastuisi sukupuolta ja voi olla, että odottelen vielä juhannuksen jälkeisiin alennusmyynteihinkin ennen kuin ensimmäiset ostokset teen. :)

Esikoisen kanssa meillä ei kestoiltu ollenkaan ja tuskin kestoillaan tämän toisenkaan kanssa. Tuntuu, että sitä pyykkiä muutenkin riittää! Toki onhan kestoilussa puolensa, mutta meidän juttu se ei oikein ole. :)

Miten ihania pieniä vaatteita teillä jo on hommattuna. Meillä myös pari laatikollista vaatetta, kokoina 50, 56 ja 62 tähän mennessä. Täydennystä pitää hommata pikkuhiljaa, kun tulee hyvää tavaraa hyvällä hinnalla vastaan.

Ja tittididii, tänään käytiin ostamassa turvakaukalo isofix-telakalla, vaunuadapterilla ja lämpimällä fleecepussilla sekä yhdistelmävaunut sekä niihin sadesuoja. Ai että, oon niin innoissani ja iloinen, etten malttais odottaa, että pääsen hypistelemään niitä kotona. Ajattelin jopa laittaa ne esille vauvan huoneeseen jo odottamaan, kun on ekat isot tavarat. Huone on nyt kovin tyhjä, kun oli meillä aiemmin lähinnä koiran ja säilytyskäytössä, ja ollaan myyty sieltä kaikenlaista tarpeetonta pois.

Seuraavaksi sitten sänky, hoitopöytä ja pienempiä tarvikkeita, unipesää yms.

Tää vauvantuloon valmistautuminenkin on suorastaan ihanaa, vaikka rahaa siihen kyllä menee. Toisaalta, lapsettomuusvuosista jotain hyötyä: on ehtinyt rauhassa säästää vauvahankintoja varten.

❤️

Nessu 17+2

Muokattu viimeksi:
Mä jouduin eilen googlettaan, mitä tarkoittaa isofix-telakka.. :oops: Olin varma, et miehenikään ei moista tiedä, mutta tiesi hän - automies kun on.. No, meidän kummassakaan autossa ei ole isofix-sopivuutta. Osaisitteko suositella jotain hyvää turvaistuinta? Telakoita saa varmaan hankittua kaksi jollain tapaa.. Vaikka kirppikseltä/facebookista toinen.

Ainakin Itiksen Halosella on myös noita. Hinnat voi toki olla Citymarketin hintoja korkeammat.
Cittarissa tuo ostamani maksoi 14,99€. Siel oli myös sellaisia jossa menee vetoketju edestä jalkaan ja ne olivat kalliimpia, oisko 20€.

Nittah useimmat telakat(myös ne isofixit) saa vöillä kiinni jos autossa ei ole isofixiä. Tosin jos autossa sitä ei ole niin voi olla helpompi hommata kaukalo ilman telakkaa ja helposti sen kaukalon saa niillä vöilläkin kiinni, joten välttämättä toista telakkaa ei tarvitse hommata kakkos autoon tms.

Ostin viime viikolla semmosen kehdon äitiyspakkaukselle minkä saa kattoon roikkumaan niin saan pienen turvaan innokkailta isosiskoilta :'D teki mieli tänään ostaa jotain vaatetta kun nyt sukupuolikin on selvillä, mut en kaupassa käydessä löytäny mieleistä niin jäi sit ostamatta :)

Nittah löytty myös monia kaukaloita turvavyötelakalla.Me ostettiin vähän käytetty britax baby-safe turvavyötelakalla.Edellisillä ollut graco logico s myös turvavyötelakalla.
Heh me tehtiin eilen suurin hankinta vauvan tuloa varten eli auto mihin saadaan kaikki lapset mahtumaan :) Siis tämä auton osto ei ollut mikään suunniteltu juttu aluksi mut mun perään ajettiin ja auto meni lunastukseen niin uusi piti ostaa.Ja miehen skodaan istuimia koitettuani totesin et haluan tila-auton :) Ja piti heti sit illalla testata niin kyllä meidän isompien leveät cybexin turvavyöistuimet ja kaukalo mahtui hyvin.Toki siis kun cybexeissä on isofixit olisi ne hyvä laittaa reunapaikoille ja kaukalo keskelle ja näin myös kokeilin.Mut en tiedä miten sit käytännössä toimii kun vauva isompi mut uskon et alkuun menee ihan hyvin niin.

vaveli16, joo, me kans tuolle edelliselle ostettiin auto :D Sen jälkeen kun oli ensin hankittu kaikille kolmelle kapeimmat mahdolliset istuimet ja todettu ettei ne sittenkään mahdu Octavian takapenkille kaikki. Ostettiin heti kerralla sitten 7-paikkainen, mutta vieläkin se tarkoittaa sitä, että tuo syksyllä 1 v 7 kk oleva on pakko laittaa viimeiselle penkkiriville ja kääntää kasvot menosuuntaan (sinne pääsee vain taittamalla takimmainen penkki sanoin kuin kaksiovisissa autoissa). Tai sitten yrittää saada kaukalo keskelle kun se yksi penkki pitää sitten tosiaan jäädä kaukalottomaksi ja istuimettomaksi (siis ei mitään sellaista istuinta mikä täytyy kiinnittää siihen), että sen saa taitettua.

Itse ostaisin ehkä telakan, jonka saa sekä isofixillä, että vöillä kiinni. Eikös ne isofix-kiinnikkeet tule jossain vaiheessa pakolliseksikin? Vai olenkohan nähnyt unta. :bored: Meillä on esim. Brion Primo, jonka telakan saa molemmilla tavoilla kiinni autoon. Myös kaukalon saa pelkillä vöillä kiinni, joten telakkaakaan ei tarvitse aina olla. Mutta toki jos vauvaa kuljetetaan molemmissa autoissa yhtä paljon, on telakka tosi kätevä! Nykyäänhän Brio on myyty Britaxille ja samaa kaukaloa myydään Britax Primona samalla telakalla, mutta yhteensopivana Britaxin rattaisiin, joka on kätevä ominaisuus kun tosi moniin matkiksiin saa adapterit Britaxin kaukaloa varten! Telakoita kyseiselle kaukalolle saa ainakin ostettua erikseen. Mutta tämä siis vain yksi suositus oman kokemuksen kautta. Varmasti muillakin merkeillä on samalla tavalla toimivia kaukalo-telakka-systeemejä! :)

Meillä tulee myös uuden kaukalon osto kyseeseen kun esikoisen vanha on valmistettu jo 2010 (ollut kahdella serkulla sitä ennen). Nyt mietinkin ostanko vielä Brion Primon, kun se sopii miedän ratas-vaunu-systeemiin kiinni. Niitä siis löytyy vielä joitakin myynnistä. Vai ostanko uuden Britax Primon, joka menee suoraan meidän vanhaan telakkaan kiinni, mutta jota taas ei saa meidän ratas-vaunu-systeemiin. Toisaalta meiltä löytyy myös matkiksina Gesslein Swiftit, joihin taas sen Britaxin kaukalon saisi adaptereilla kiinni ja ne matkikset taas voisi pitää koko ajan auton takakontissa. Vaikeita valintoja! :grin

Kiitti vastauksista! Huhhuh, eli mun pitäis osata ostaa vielä kaukaloon sopivat matkarattaat..? Tai voiko kaukaloa saada sopimaan yhdistelmävaunuihin, mitkä siis ajattelin hankkia? :confused1 Jo valmiiksi nolottaa nää tyhmät kysymykset.

Blackpanther monesko tää teille onkaan?Ja onko teillä mikä auto?
Meillä siis miehellä just kans octavia ja britax adventure turvavyöistuimet ja britaxin kaukalo saatiin kyl just ahdettua sinne mut vöiden laitto ois tosi hankalaa.Mies vaihtaa vielä myös autonsa diisseliin et katsotaan minkälaisen ostaa tarviiko ostaa kans toinen telakka.
Niin ja nyt mulla on corolla verso ja siis taitaa olla sama juttu et taakse pääsee oikeestaan vaan siitä kääntämällä penkkiä.Mutta meinaan silti laittaa cybexit(ne on meillä siis toisina istuimina)isofixillä kiinni kun tosiaan niitä takapenkkejä tarvii vaan joskus.Ja en oo ny vielä tutkinut pääseekö perästä kuitenkin sinne taakse jos on vain toinen penkki ylhäällä :)

Nittah joo kyllä Kaukaloja saa myös yhdistelmiin Kiinni.Jos on tietyt vaunut mielessä kannattaa katsoa mikä niihin käy :)

Vaveli16: Tämä on neljäs. Britaxin istuimet meilläkin kaikille ostettiin (silloin kun kolmas oli tulossa) ja just noin, et kyllä ne sinne nipin napin meni, mutta vöiden laitto ois ollut yhtä tuskaa. Ja kun neljäs on, niin yksi takapenkeistä vähintään täytyy olla kokoa ajan käytössä. Jos vain toinen on käytössä, niin sinne pääsee kyllä peräkopin kauttakin, mutta sit kun siellä peräkopissa on rattaita ja ostoksia ja ties mitä, niin -ei pääse. Meillä on Mitsubishi Grandis.

Takaisin