Ensimmäinen ostoksesi vauvalle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nessu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Annin_eka, mä ostin Erisanin erittäin herkälle iholle sopivaa hajustamatonta ja myrkytöntä pesuainetta. Siinä tais olla erikseen mainintakin, että käy perheen pienimpienkin vaatteiden pesuun.

En oo vielä pessyt vaatteita, mutta kaupan vaatteet aion pestä ohjeen mukaan. Muutama käytetty vaatekin löytyy, niissä pesuohjeen mukaan 40 asteen pesu, mutta aion täräyttää 60 asteessa. Lisäks mä olen varmuuden varalta vielä ensin pitänyt pari päivää pakkasessa käytettyjä vaatteita.

Jostain muistelisin lukeneeni, että huuhteluainetta ei kannata käyttää vauvanvaatteille. En tosin käytä omillekaan vaatteille, ainoastaan petivaatteille.

Meillä pestään lapsen pyykki (ja omakin kyllä) Neutralilla. Mutta eiköhän mikä tahansa hajuton sovi vauvalle. Huuhteluainetta en käytä kuin lakanapyykissä kun se tuhoaa niin monet vaatteet. Huuhteluaineen sijaan meillä käytetään lorausta etikkaa koko perheen pyykissä. Poistaa ei-toivotut hajut, pehmentää pyykin ja kirkastaa värejä! Kirpparilta ostetut vaatteet pesisin ehdottomasti 60 asteessa, mutta muutenkin pesen edelleenkin kaikki 2-vuotiaankin pyykit 60 asteessa (poislukien ulkovaatteet, villavaatteet, juhlavaatteet...). Ja kirpparivaatteet meillä käy vielä ennen pesua pakastimessa.

Mää pesen sertolla, sillä on ystävällinen myös pesukoneelle. Sertoa saa myös hajustamattomana, mut siis periaatteessa samalla mitä itse käyttää voi ne vauvan vaatteet pestä. Ainut vaan että pesuaineen annostelua kannattaa vähentää vauvan vaatteisiin, sillä se ylimääräinen jäämä voi ärsyttää ihoa. Huuhteluainetta käytän, sillä se ei tuhoa vaatteita oikealla annostuksella. Ainoastaan coretex ja muut teknilliset käsittelyt eivät siitä pidä sillä saattaa tukkia ne kuidut tai tehdä niistä läpäiseviä. Pehmentää ne vaatteet kuitenkin vauvan iholle sopiviksi, sillä ilman sitä ne olisi koppurat. Kaikki vauvalle tulevat vaatteet, oli mistä tahansa, kannattaa pestä vähintään 60 asteessa. Sillä ulosteperäiset bakteerit kuolevat vasta 60 asteessa ja uusiin vaatteisiin on saattanut jäädä painoväreistä, leikkaamosta ym jotain ylimääräistä väriä, pölyä tai ihan ihmisen/eläimen eritettä. Muutenkin käytössä vauvan vaatteet kannattaa pestä 60 asteessa, samalla voi pestä omaa pyykkiä jos vauvan vaateista ei tule täyttä koneellista.

Mä vannon myös kuivausrummun nimiin. Ei tarvita huuhteluaineita, kun heittää vaatteet pesukoneesta rumpuun. Ja vaatteista tulee ihanan pehmoisia :)

Silittäminen pehmentää vaatteet myös sekä suojaa likaantumiselta, koska se sulkee kuidut. Toki se on työlästä, mutta itse silitän edelleen kaikki esikoisen vaatteet.

Huuhteluaine haurastuttaa useita synteettisiä kuituja, eikä ole oikeastaan muutenkaan tarpeellinen. Etikka on luonnonmukainen vaihtoehto, ja sopii kaikille kuiduille ja on myös hyväksi pesukoneelle.

En kyllä suosittele synteettisiä kuituja vauvanvaatteisiin. Monesti ne söpöt pörröhaalarit yms. on polyesteriä, akryylia tai muuta öljypohjaista, eli kylmällä kylmiä, kuumalla kuumia ja kutittaa. Mikrokuidut on toki asia erikseen, mut vauva ei juuri kaipaa teknisiä ominaisuuksia vaatteisiin.

Myös vesipestävyyteen kannattaa kiinnittää huomiota. Ulkomaisissa vaatteissa on toisinaan sallittu vain kemiallinen pesu. Se on liian kova myrkky lasten vaatteisiin. Esim. raskaana olevat ei saa työskennellä Suomessa kemiallisessa pesulassa, ja siitä liuoksesta jää aina jäämiä myös vaatteisiin.

Vähän aiheen vierestä...

Kiitos paljon kaikille vastauksista :) Tuo etikka jäi kiinnostamaan. Eli ihan normaalia ruokakaupasta ostettavaa etikkaa sinne huuhteluainelokerikkoon? Paljonko kannattaa laittaa ja laitetaanko vettä sekaan vai ihan raakana? Nimim. Kyselyikäinen:D

Mua kanssa kiinnostaa tuo etikka :)
Meillä on kyllä kuivausrumpu, ja varmaan ainakin aluksi silitän kaikki vauvanvaatteet. Yleensä käytän huuhteluainetta joskus, niin typerästä syystä pääasiassa kuin tuoksu :rolleyes:
Tulikin tästä mieleen, että pitäisi kunnolla taas jynssätä pyykkikoneen tiivisteet.

Ja aiheeseen, ostettiin eka 50cm body+housut –setti viikonloppuna, kun lapset niin halusi. Onhan se söpö, vaikka onkin mun mielestä aivan liian aikaista. :)

Mä käytän myös etikkaa huuhteluaineena. Ihan tavallista väkiviinaetikkaa huuhteluainelokeroon, mä laitan sen lokeron ehkä reilusti puolilleen, ei se ole niin tarkkaa. Vaatteet haisee märkänä lievästi etikalle, mutta kuivuttuaan ovat hajuttomia. Lisäksi vielä putsaa pyykkikonetta, ei pääse kertymään kalkkia eikä muita mönjiä putkiin.

Etikka on myös kätevä lattioita pestessä kun laittaa sitä pesuveteen pesuaineen kanssa. Poistaa hyvin rasvaa eikä jää laminaattiin randuja kuten muuten joskus jää.

Mä lorautan varmaan pari ruokalusikallista sinne huuhteluainelokeroon. Sillai pullosta suoraan mutulla vaan. :) Ekalla kerralla laitoin ehkä desin ja se kyllä tuoksui pyykeissä liikaa. Vaikka haihtuukin aika hyvin kuivuessa, niin siitä jäi vähän etikkainen haju. Ja ihan tosiaan tavallista etikkaa, yleensä halvinta mitä hyllystä löytyy. :grin

Emi00, onpa söpö setti. Pikkuvaatteita on kyllä niin kiva hypistellä :)

Ei eka ostos, mutta eka hankinta kumminkin. Sain tänään kaverilta vauvaharsoja. Hän ei tiennyt raskaudesta eikä sit tullut puheeksikaan, nähtäväksi jää milloin tälle selviää mihin tarkoitukseen harsot todella tulee. Tsihih. :)

Kaverit ovat tilaamassa Sportsdirect.comista halpoja urheiluvaatteita niin kurkkasin sitä lastenvaatepuolta kans. Siellä olikin varsin edullisesti vauvalle vaatetta, paljon tosin sukupuolisidonnaisia mut löyty myös unisexvärejä. Esim. tää viiden bodyn setti maksoi 10£ eli vajaa 13€.

Screenshot_2016-04-28-11-31-31.png

Ensimmäinen ostos tehty vaikka piti odottaa rakenneultraan asti.
Mut tää oli kyl tarpeellinen, koska en ota äpakkausta.
Ostin siis äitiyspakkauksen peiton uutena ja maksoin siitä vaan 5€!
Oli kakkoslaadun peitto ja kysyin että mitä vikaa siinä on mut ei kuulemma muuta kun et on joko himpun liikaa tai liian vähän vanua peitossa.

Vaatteita ollaan jo ostettu kirppareilta pääasiassa ja muutama body alesta. Täytynee hillitä ostointoa kun noita vaatteita on jonkun verran kaappiin kertynyt :p

Vaunuja oon katellut käytettynä sekä kaukaloita tarjouksista. Mies on sitä mieltä että kaukalo (+ telakka, kenties kaks) hommataan ihan uutena vaikka itse huolisin joltain tutulta vähän käytetyn.

Hoitopöytä meillä onkin ollu jo tovin. Se taitaa olla ikean. Lipasto ja sen päällä hyllykkö, joka menee ihan normi käytössä kun hoitotaso on käännettynä hyllyks. Samaan sarjaan porukoiltani löytyis pinnasänky niin ei sitäkään taida tarvita hommata :joyful:

Takaisin