Ensimmäinen ostoksesi vauvalle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nessu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onko joku tehnyt ostosreissuja Tallinnaan? Mitä olette ostaneet? Siellä on kuulemma kaikki niin paljon halvempaa, että jos käy siellä niin kannattaa shoppailla vauvallekin. Meillä on suunnitteilla vaunujen haku sieltä, ja samalla voisi sitten ostaa muutakin tarpeellista. :)

Vaunuissa arvoitus on vielä se, haluanko saada turvakaukalon niihin kiinni. Moni pitää sitä tärkeänä ominaisuutena, mutta mä en tiedä missä tilanteissa se on tarpeen.
Tallinnassa on Rocca Al Mare ostoskeskus, jossa on monta lastentarvikeliikettä, mutta mun mielestä hinnat alkaa kohta olemaan jo Suomen tasolla. Mutta sieltä siis ainakin löytyy :)

Tallinnassa on Rocca Al Mare ostoskeskus, jossa on monta lastentarvikeliikettä, mutta mun mielestä hinnat alkaa kohta olemaan jo Suomen tasolla. Mutta sieltä siis ainakin löytyy :)

Kuulemma näissä tunnetuimmissa ja keskustan ostoskeskuksissa on kalliimpaa, mutta siellä on pari jotain isompaa ostoskeskusta vähän syrjemmällä, ja niissä hintaeroa jo enemmän. Mene ja tiedä, käydään kurkkaamassa samalla kun ne vaunut haetaan, jos haetaan. :)

Mä en ihan oo sisäistänyt sitä kaukalon rattaisiin kiinnittämistä kun mun mielestä on ihan yhtä näppärää napata matkarattaat (joissa menee selkänoja makuuasentoon) ja siro kantokoppa peräkopista ja laittaa se vauva sinne. Se on vauvan selällekin parempi kun kaukalon käyttöähän pitäisi välttää mahdollisimman paljon, että ihan vaan ne pakolliset autolla liikkumiset. Joskus jos vauva on nukahtanut autoon kun on menty kauppaan, niin on napattu se kaukalo mukaan ja laitettu ostoskärryihin se. Sittenhän on myös niitä kaukalollisia kärryjä ja ainakin Lidlistä löytyy myös kärryjä joissa on paikka turvakaukalolle.

Jos vauva nukahtaa kaukaloon, niin voihan sen nostaa kaukalon kanssa kaupan kärryihin? Mahtuu samoihin kärryihin ostoksiakin.

Heh, blackpanther ehti just sanoa samaa. :)

Lokakuu16, meillä ainakin vauva nukahti aluksi lähes poikkeuksetta autoon ja olisi varmasti herännyt jos olisi lähtenyt siirtelemään. Aika pian sitä oppii ettei nukkuvaa vauvaa kannata herättää. :grin Tosin ruokakaupoissa useimmiten laitettiin kaukalo ostoskärryyn. Jotkut kaukalot saa jopa ostoskärryyn "kiinni". Enemmänkin meille ainakin tuli käyttöä kun piipahdettiin jossain ostoskeskuksessa, jossa ei viitsi kulkea ostoskärryillä kaupasta toiseen. Myös ravintoloissa käytiin usein syömässä kaukalo-ratas-systeemillä tai piipahdettiin nopeasti keskustassa jossain pikkuputiikissa, jossa ei kuitenkaan saanut autoa ihan oven eteen. Matkarattaat ostaisin vasta sitten kun niille on oikeasti tarve ellei sitten niissä ole sitä kaukalonkiinnitysominaisuutta. Mutta jokainen toki tarpeensa mukaan! :)

Niin, no... me on ostettu matkarattaat sille vastasyntyneelle ihan oikeaan tarpeeseen :'D (ja käytetty alkuun edellä kuvailemallani tavalla). Ja kolme lasta tosiaan jo on...

Muokattu viimeksi:
Lähinnä siis tarkotin sitä, että jos ostaa heti matkarattaat, niin ne ostaa varmasti siihen vastasyntyneen tarpeeseen eli juuri täysi makuuasento on ehdoton, kasvot saa työntäjään päin yms. Jos taas ostaa lähempänä vuotta kun vaihtaa autossakin jo toiseen istuimeen, niin kriteerit on aika erit kuin vastasyntyneellä ja välttää kenties kaksien matkarattaiden ostolta. :) Jos käyttöä kyseiselle systeemille on kerran kuussa, niin matkaratas-pehmeä kantokassi systeemi voi olla ihan ok, mutta meilläkin käyttöä on yleensä muutaman kerran viikossa, jolloin on helpompi kun kantokopan saa suoraan runkoon kiinni. Säästää aikaa ja hermoja. :grin Mutta kuten sanoin, makuasia. Molemmilla tavoilla pärjää! :)

Yksillä matkarattailla on pärjätty, ei oo tarvinnut ostaa kenellekään toisia isompana kun kyllähän sen selkänojan saa isommalle sitten pystyasentoon joka mallissa :D Ihan halvimmat on ollut kahdella ekalla ja samoin nyt on ihan vaan Ora Jovit. Kasvot menosuuntaan, ei oo pahemmin vauvaa haitannut :D Käyttöä ekan kanssa oli tosi paljon kun asuttiin kaupungissa. Tokan kanssakin reissattiin PALJON. Nyt on kyllä ollut vähemmän käyttöä ku pääasiassa käydään vaan ruokakaupoissa ja niissä nyt on turha työntää sekä rattaita että kärryjä :D

Mä oon kokenut tosi näppäräks matkarattaat joihin saa kaukalon kiinni.
Matkikset on aina kontissa valmiina jos yllättäen tarvitseekin.
Mutta jos oon mennyt esim. kauppakeskukseen ja tiennyt et siellä menee aikaan niin oon ottanut vaunut mukaan lapselle jossa parempi nukkua.
Normi kauppareissulla kaukalo on aina ostoskärryissä.

Mekin käytiin hakemassa se viime viikolla. Tosta tulikin mieleen, että siellä oli mukana joku pieni vauvasaippua/ kylpysaippua, niin saako sitä käyttää ihan pienellekin vauvalle, kun jostain saanut päähäni, että vauvat pestään aina vaan vedellä? Nimim. Tyhmät kysymykset ei lopu :D

Jeii, haettiin eilen kaverilta hytkyttävä sitteri, leikkamatto kaarella ja iso kassillinen vauvan vaatteita - parilla kympillä.

Vaunujen ja kaukalon oheistarvikkeineen pitäis saapua loppukuun aikana. Ajattelin panna tavarat vauvan huoneeseen esille, niin voipi niitä sitten fiilistellä ja hipelöidä ☺️ Vaatteita kaapissa jo onkin, pitää vaan pestä ne vielä syksyn lähestyessä.

Seuraavaks pitäis alkaa tutkia, mikä pinnis meille tulee, ja hommataanko vaavin huoneeseen hoitopöytä vai lipasto, jonka päälle hoitotaso. Haluaisin ratkaisun, josta olis iloa pitkään, siksi lipasto ehkä tuntuis järkevämmältä. Olisko hyviä vinkkejä toimivista systeemeistä?

Jossain vaiheessa pitää hommata huoneeseen myös mattoa ja muuta pientä söpöä sisustukseen :)

Mukavaa tämä valmistautuminen esikoisen tuloon.

Nessu 18+4

Annin_eka: Eiköhän niitä voi ihan vastasyntyneellekin käyttää. Mä oon kyllä ihan pienen pessyt vain pelkällä vedellä. Ihan joskus jos on vaikka hiukset olleet oikein puklussa, oon voinut vähän laittaa pesuainetta. Sitten vasta joskus 4-5 kk:n ikäisenä oon alkanut käyttää pesuainetta kun on alettu jo kiinteillä ruokiilla sotkemaan ja ehkä jo lattiallakin pyörimään enemmän jne. Sit on kyllä niitä, jotka tyyliin vielä kolmivuotiaan pesee pelkällä vedellä :O Yksi "koulukunta" sekin :D

Mä kuulun kyl niihin jotka ei oo kovin aikaisin alkanut käyttää pesuainetta en nyt muista onko olleet ihan 3v mut ainakin jotain 1v.Toki vähän riippuen ku ovat rymynneet mullassa/hiekassa sit pitää kyl pesuainetta käyttää.Mut meillä ei oo kyl alle 1v ainakaan tarvinnut käyttää kyl ne ruoka sotkut on lähteny ihan vedellä mut nää on taas näitä mielipidejuttuja.Hiusten saippuapesua venytin kyl ehkä viel kauemman nytkin ne saippualla pestään ehkä kerta viikkoon.
Hoitopöydästä nessulle et meillä oli ihan normi hoitopöytä mut siitä sai päällisen pois ja alaosa on sukkalaatikkona ollut Käytössä lapsilla :) Nyt ehkä vaan kodinhoitohuoneeseen taso vaikka hoitopöytä olisi ja siitä oon tykännyt mutta helpottaa kun vesipistekin vieressä.Mut vaatteet haluan sinne sit koska ne pitää olla lähellä kun voi joutua usein vaihtaa :)

Tallinnan ulkopuolella on myös sellainen ostoskeskus kuin Ulemiste, siellä on useita vauvatarvikeliikkeitä. Käytiin siellä huhtikuun alussa omalla autolla :)

En oo myöskään käyttänyt kellään meidän kolmesta lapsesta pesuainetta kovin aikaisin.
Rasvaakaa en oo käyttänyt jos iho on ollut siisti.

Meilläkään ei isommilla lapsilla pieninä pesuaineita käytetty. Ei varmaan koskaan ole mitään rasvaakaan tarvittu.
Shampoita ei vielä isompanakaan, ei ollut mitään tarvetta, pelkällä vedellä pärjäsi.
Nyt kouluiässä pestään shampoolla noin kerran viikossa, muuten vedellä.
Ihan turhaa tukkia mitään ylimäääräistä pienille lapsille, ellei ole pakko. :)

Mä saan siskollani lainassa olleen meidän vanhan hoitopöydän. En edes haluaisi olla ilman. Käytin sitä niin paljon, tukeva lipastomallinen, jossa neljä isoa laatikkoa alla. Oikein odotan niitä hoitohetkiä siinä :)
Meillä olisi kyllä mahdollisuus laittaa vaan pehmuste kodinhoitohuoneen tasolle, siinä olisi ylhäällä ja alhaalla kaapit. Vesipiste vieressä. Mutta en halua niin, vaan nimenomaan mun rakkaan hoitopöydän :grin
Ja se allas on niin korkealla mulle, että joka tapauksessa kantaisin vauvan vessaan pesulle.

Öljyä olen joskus muutaman tipan tiputtanut kylpyveteen, muuten ei olla tarvittu vauva-aikana pesuaineita, Ceridal-öljyllä "pesty" korvantauksia ja joskus kiineteiden alotuksen jälkeen pieniä määriä (tarvittaessa) pesunestettä kakkapepun pesuun. Nyt on sitten reilu vuotiasta tietenkin pesunesteellä putsattava, ainakin kädet,varpaat ja peppunen. En mitenkään aatteellisesti vältä pesuaineita, toistaiseksi on vaan pärjätty vähällä. Meillä tarvittiin alussa paljon rasvausta kun herra yliaikainen oli niin rutikuiva, mutta silloinkin käytimme Ceridal öljyä. Nykyään iltarutiineihin kuuluu melkein joka ilta jalkojen ja käsien kuivien paikkojen rasvaus, pysynyt hyvin Decubalilla siistinä.

Se Ceridal on hyvä hankinta myös siinä mielessä, että sitä voi suihkupäällä hyvin suihkia myös äidin alapäähän jos mahdollisia tikkejä kutittaa ;)

Mun selkä suosittelee pinnasängyistä sellaista mallia jossa laidan saa laskettua alas :) . Toki siinä on sekin hyvä puoli, että sellaisen sängyn voi vetää omaan sänkyyn kiinni, jos tahtoo vastasyntyneen lähelle, mutta ei viereen.

Miten muka voi tukan pestä pelkällä vedellä??? Tai voihan sen tietysti :'D Mut en mä ainakaan olis ikinä saanut näiden meidän takkutukkatyttöjen hiuksia selville ilman hyvää shampoota ja kunnon hoitoainetta! Tai no, tuolle 1 veelle en vielä käytä kuin vauvanpesuainetta hiuksiinkaan, mutta silläkin kyllä alkaa hoitoaine tulla ajankohtaiseksi. Vai näyttääkö ne vedellä pestyt hiukset sitten siltä ku meidän perhekerhossa yhden äidin kolmen tytön hiukset, että niitä ei sitten yksinkertaisesti harjata! Ikinä. Puhtaat on, mutta ihan järkyttävät pehkot -meillä ei edes pahimpana aamuina näytä kenenkään hiukset siltä :/

Meillä taidettiin ihan aluksi pistää kylpyveteen vähän öljyä ja pestiin sillä, mutta aika pienenä kyllä laitettiin jo saippuaakin. Jotain sellaista, mitä saa apteekista ja jota siskoni neuvoi, että voi käyttää jo ihan vastasyntyneelle. Sillä mentiin reilusti yli vuoden ikään, kunnes totesin, että kai ne kauppojenkin vauvasaippuat on ihan ok. :grin Edelleenkin meillä pestään vauvasaippuoilla ja shamppoolla.

Takaisin