Ensimmäinen ostoksesi vauvalle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nessu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nessu, sano vaan suoraan :)
Kaikille helpompi niin, te saatte, mitä itsekin haluatte. Ja isovanhemmatkin varmasti tykkäävät, kun saavat hankkia kaikkea juuri oikeasti sopivaa.
Meillä esikoisen aikana mun äiti halusi sponssata vaunut. Kiertelimme sitten yhdessä niitä katsomassa. Sekin oli mukavaa :)

Hormigan kanssa samaa mieltä. Minä vielä aina haukun itseni, siltä varalta jos joku haluaa jotain hankkia. Eli olen jo etukäteen muistutellut, että muistakaa kysyä ensin, kun olen tällainen pilkunviilaaja, nirso, ylitarkka pösilö ;) Nopeasti ehdottavatkin, että mennäänkö yhdessä :) Oikeasti en ole niin turhantarkka, mutta on mukava saada vaikuttaa, niin kuin Nessukin kirjoitti.

Sellaista lähdin kyselemään, että onko kaupoissa kenenkään silmään oasunut sellaista Brion unilelua vauvalle, jossa on jonkun eläimen pää ja sitten vartalo vaan sellainen liinamallinen..? Nettikauppoja olen huono kahlaamaan. Ajattelin, että se voisi olla ensimmäinen hankinta pienelle, esikoisella on sellainen -joku mursu :)

Muokattu viimeksi:
Nessu, ihan yleinen ongelma! :wink Mulla on ihana anoppi, jolla on kyllä hyvä maku, mutta joka on itsekkin niin tarkka ettei uskaltaisi ostaa toisten kotiin mitään. Oma äitini onkin aika toista maata, mutta hänelle uskallan sanoa suoraan. :grin Paljon vauvan tarvikkeita saatiin siskon mieheltä, jolla on aika samanlainen maku kuin meillä ja ne otettiin ilolla vastaan. Kukaan muu ei juuri tyrkyttänyt meille mitään kun tiesivät, että saadaan sieltä niin paljon kaikenlaista. Suurin ongelma meillä on tullut lapsen vaatteista. Suoraan sanottuna on turhaa ostaa väärä vaate kun en sitä lapseni päälle kuitenkaan pue. Suurin osa näistä vaatteista on mennyt mökille varavaatteiksi. Osa jäänyt vain kaappiin käyttämättöminä. Nykyään meille ei enää jostain syystä juuri kukaan tuo vaatteita. Oma äitinikin lähinnä sukkia ja pikkuhousuja. :p Tosin anoppi oli viimeeksi kipeänä kun oli lapsen nimpparit ja oli passittanut appiukon ostamaan lahjaa ja oli tuonut sieltä sitten Frozen-yökkärin. Nimppareitten jälkeen anoppi kovasti pahoitteli asiaa kun ei ollut kuulemma kehdannut sanoa appiukolle mitään kun oli niin innoissaan ollut löydöksestään. :hilarious:

Mutta neuvoisin kuten muutkin, että sano ihan suoraan! :)

Mä en oo mikään super tarkka mut joo joskus ärsyttävää kun anoppi tai äiti tuo jotain mistä en yhtään tykkää enkä sit yleensä kehtaa sanoa siis jos kyse esim.vaatteesta.Onhan meille tuotu myos mattoja ym.
Isommat hankinnat esikoisen aikaan sain kyl ite päättää vaikka sponssasivat.
Oon kyl ihan kiitollinen kun jotain saadaan mut toki en ihan kaikkia rytkyjä halua lapsille pukea ja meillä voi olla vähän eri maku.
Mut vaunut ym.isommat on kyllä sellaisia hankintoja jotka mielestäni kans itse päätetään eli voi ihan reilusti sanoa.

Joo, kerro ihan heti, että haluat itse päättää niistä. Senhän voi sanoa siten, ettei se ole loukkaavaa, sanoa vaikka, että ihanaa kun pääsee nyt vertailemaan ja valitsemaan juuri oman näköisiä tavaroita. Ja sanoa, että jos he haluavat niihin isompiin hankintoihin osallistua, niin sinulla on jo ajatus siitä, millaisen haluatte. Meillä on ihan sama juttu, mä haluan itse valita vaunut ja pinnasängyn jne. Vaatteissa en ole niin tarkka, ostelkoot sitten niitä ja leluja. Mutta esim en halua mitään sukulaisten vanhoja pinnasänkyä, vaunuja, sitteriä jne, ennenkuin olen nänhyt ne, käytettykin kelpaa, mutta haluan sellaisen mistä itse pidän. Ja meillä anoppiehdokas on kova ostelemaan tavaroita, muttei vaan kysy ollenkaan halutaanko me juuri sellaista... :)

Mä sanon kyllä vaatteistakin, koska mua harmittaa jos ihmiset käyttää rahansa turhaan sellaiseen, mitä ei tuu käytettyä. Toki ei meillä vaatteita roskiin laiteta, vaan laitetaan sitten kiertoon jos on sellaista, mikä ei omaa silmää miellytä. Mutta enemmin sitä ottaisi jotain sellaista, jolla olisi itselle oikeasti käyttöä. Nykyään oman äidin kanssa käydään yhdessä valitsemassa, jos haluaa jotain muutakin ostaa kuin niitä pikkuhousuja tai sukkia. :joyful:

Eli rohkeasti ja nätisti vaan sanomaan noista lahjoituksista tuleville isovanhemmille. Ei siinä tosiaan mitään mieltä ole, että ostelevat sellaista, mistä itse tykkäävät ja me ei. Eihän niitä sitten tule käytettyä ja rahat menee hukkaan.

Ehdottomasti oon kiitollinen avustuksista ja osallistumisesta, mutta tosiaan sellaisissa jutuissa, jotka me itse halutaan vauvan käyttöön.

:)

Edit: Paninkin heti teidän vinkit hyötykäyttöön ja yhdistelin niistä mielestäni tosi reilun ja ystävällisen viestin anopille, joka tykittää koko ajan ties mitä linkkejä kaikesta vauvakamasta, mitä se ja appiukko on netistä löytäneet. Pisteet heille innokkuudesta kyllä.

Meillä tosiaan anopin kanssa aivan erilainen maku, se tykkää kaikesta mun mielestä aika karseesta pikkutilpehööristä ja melko mauttomista printtisysteemeistä yms., kun taas itse arvostan laatua, yksinkertaisuuta ja selkeitä linjoja. Toivottavasti ne nyt ottais tosissaan tuon eikä hommais omin päin mitään isompaa. :) Arvostaisin kyllä, jos myös vaatteissa kysyttäis, mitä vaatekappaleita ja kokoja tarvittais :)

Muokattu viimeksi:
Kannattaa sanoa suoraan, kuitenkin nätisti ettei toiselle tule tunne ettei hänen apu kelpaa. Ja voihan sitä ehdottaa jos oma äiti tai anoppi lähtisi sun kanssa katselemaan yhdessä tavaroita tai vaatteita. He kuitenkin tykkäävät kun saavat auttaa.

Meillä ainakin on toiminut hyvin se et ollaan sanottu ettei vaatteita ym tarvitse ostaa, me hommataan ne ja pyydetään apua jos on tarvis. Nyt tän vuoden aikana ovat oppineet kysymään tarvitaanko jotain, ja he ostavat sen mitä tarttetaan tai antavat rahaa jotta saadaan itse hakea mieluinen. Sama on nyt 1v lahjojen suhteen, ollaan sanottu ettei mitään krääsää tartte ostaa neitiä varten kun ei se vielä ymmärrä. Ollaan sit annettu erivaihtoehtoja mitä voisi ostaa lahjaksi tai sanottu esim isovanhemmille että voivat antaa rahaa uutta turvaistuinta varten.

Joo, Yllätys, just näin. Ja ehottomasti niin, että kaikki saa edelleen innolla valmistautua uuden tyypin tuloon, eikä kukaan toivon mukaan pahoita mieltään :)

Meillä kanssa sekä anoppi että äiti on hyvin innoissaan ja ymmärrän sen varsinkin oman äitini kohdalla sillä tämä on ensimmäinen lapsenlapsi ja meilläkin kun yritystä takana 8-vuotta!

No äitini on luvannut ostaa hoitopöydän ja pinnasängyn ja tiedän että saan ne itse valita, muuten olisin kyllä sanonut että haluan itse juuri sellaiset mitkä sopii meille. :) Anoppi taas on luvannut ostaa vaunut ja ehdottokin tuttavansa käytettyjen ostoa, josta vähän loukkaannuin sillä oli melkein jo ostanut ne... Minä kun haluan uudet ja sellaiset mistä myös itse pidän, onneksi saatiin keskusteltua asiasta! :)

Jahas. Anoppi tais vetää herneen nenään, kun laittelin hälle viestiä just tuosta, että ihanaa, kun haluavat osallistua, mutta että olis hyvä, että kysyisivät meiltä eka, mille on tarvetta ja millaista on ajateltu.

Vastas mulle ilman yhtäkään hymiötä (hänelle tosi epätyypillistä), että laita sitten tilinumero ja summa heille tiedoks, niin panevat rahan tilille. Oli siinä muutakin, mutta selvästi otti itseensä.

Höh, miten joku voi suuttua, kun ihan nätisti vaan esitin, että halutaan itse valita isoimmat jutut omalle lapselle ja omaan kotiin. Mehän niitä kuitenkin arjessa käytetään ja katellaan. :(

Mun vanhempien kanssa puhuttiin tästä jo aiemmin, kun heillä kans kova into osallistua, ja heille oli ihan itsestäänselvää, että me vanhemmat tottakai valitaan, mitä hankitaan, ja he sitten sponssaa osaa, lähtevät mukaan hakemaan kaupasta, testaamaan vaunuja jne.

No, ehkä tuo anoppikin tuosta leppyy. En kyllä ajatellut alkaa häntä sen kummemmin lepyttelemään, kun ihan asiasta sanoin.

Nessu, onpa ikävää että anoppi noin pahoitti mielensä. :sad001 En mäkään varmasti alkaisi lepyttelemään jos oma viesti on ollut asiallinen. Voisiko sun mies keskustella äitinsä kanssa, ehkä ymmärtäisi paremmin?

Joo, Beisla, sanoinkin miehelle, että antaa nyt anopin tuumailla hetki, eiköhän hän siitä tokeennu ja huomaa ajatella asiaa myös meidän kantilta. Mies saa sitten vielä tarvittaessa perustella asiaa vanhemmilleen, jos eivät meinaa muuten päästä tästä yli :)

Nessu voithan sää kysyä anopilta jos hän haluaisi lähteä mukaan ostamaan vaikka hoitoalustaa tai katselemaan vaunuja tms. Jos se auttaisi tossa tilanteessa. Ja voi olla et hän leppyy tuosta nopeasti ilman sen suurempaa.

Hormigan kanssa samaa mieltä. Minä vielä aina haukun itseni, siltä varalta jos joku haluaa jotain hankkia. Eli olen jo etukäteen muistutellut, että muistakaa kysyä ensin, kun olen tällainen pilkunviilaaja, nirso, ylitarkka pösilö ;) Nopeasti ehdottavatkin, että mennäänkö yhdessä :) Oikeasti en ole niin turhantarkka, mutta on mukava saada vaikuttaa, niin kuin Nessukin kirjoitti.

Sellaista lähdin kyselemään, että onko kaupoissa kenenkään silmään oasunut sellaista Brion unilelua vauvalle, jossa on jonkun eläimen pää ja sitten vartalo vaan sellainen liinamallinen..? Nettikauppoja olen huono kahlaamaan. Ajattelin, että se voisi olla ensimmäinen hankinta pienelle, esikoisella on sellainen -joku mursu :)

En tiedä brion unilelusta mut Teddykompanietilla on näitä diinglisar uniriepuja. Ootko nähnyt? :) joissain kaupoissa myydään ja monessa nettikaupassa.

http://www.babystyle.fi/index.php/diinglisar-uniriepu-pupu.html

Liitteet

• sketch-1461383053284.jpg
    sketch-1461383053284.jpg
    132.8 KB · Katsottu: 18
Kiitos Pinkkis! Muutaman samantyylisen olen nähnyt kaupassa, mutta kun ovat oleet vaan niitä beigejä, ja olisi kiva saada vähän väriä. Mutta tuolla sinun linkissä olikin jo eri värejä tarjollla, ja se lähmäkin meillä maalla toimisi :) Jos Brion versiota ei löydy, niin nyt on hyvä varasuunnitelma.

Nessu, eiköhän tuo sinun "annetaan hetki aikaa hengähtää", ajatus toimi. Ja jos turhasta haluaaa harmistua, niin se hänelle suotakoon. Uskon että kohta jo shoppailee ;)

Kyfi(ja monta numeroa perään) :D beige on kyl vähän tylsä väri. Mutta onneks oot ajoissa etsimässä ni saatat jossain törmätä brion riepuun. :)

Pääsin tänään viettämään omaa aikaa ja meen kampaajalle!!
Viime kerrasta onkin vuosi! :grin
Sovittiin miehen kans ettei mitää hommata ennen ru:ta mut pakkohan mun on nyt mennä samalla salaa hypistelee vauvanvaatteita ja ostan jos löydän jotain söpöä ja pientä kokoa! :grin

Tuli vielä mieleen noista kun muut haluavat tehdä isojakin ostoksia (kuten vaunut tai pinnasängyn) toisen puolesta. Mun mielestä vaatteiden osto on ihan ok vaikka en olisi mukana, mutta isommissa on vähän kohtuutonta vaatia ettei lahjan saaja ole mukana. Sitä voisi verrata siihen että kyllä kaverille tai perheenjäsenelle voi ostaa korun tai vaatteen, jos tietää mistä toinen pitää, mutta kuka nyt menisi kysymättä ostamaan toiselle vaikka nojatuolin? Pinnasänky vastaa koon puolesta jo huonekalua, ja kyllä sellaisen kohdalla pitää olla varma siitä että saa mistä tykkää. Ehkä tätä voi käyttää perusteluna jos joku ei ymmärrä miksi haluaa itse olla mukana ostamassa.

Kas kun satuit Beisla tuomaan esille tuon nojatuolin... Mä tulin yhtenä päivänä töistä kotiin miehen jonkun pyöreiden synttäreiden nurkilla ja törmäsin olohuoneessa tv-tuoliin. Ja vielä meidän juuri vaihtotuomion saaneen sinisen sohvan värisen. Anoppiehdokas oli ostanut kysymättä meiltä kummaltakaan. Eli kyllä ne ostaa kysymättä nojatuoleja.

Muokattu viimeksi:
Millä pesuaineilla olette pesseet vauvan vaatteita ja missä lämpötilassa? Ootteko käyttäneet huuhteluainetta? Käytiin eilen ostamassa jotain LV:n nestemäistä pesuainetta, että päästäisiin pesemään nuo kaikki kirpparilöydöt, mutta mietin pitäisikö vielä huuhteluaine hommata? Ja riittääköhän 40 vai pesenkö suoraan 60 asteessa.. Hmmm..

Takaisin