Ensimmäinen ostoksesi vauvalle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nessu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eli missä vaatteissa syys/talvivauvaa nukutetaan? Jos peitto potkitaan pois tai se aiheuttaa jonkinmoisen tukehtumisriskin, unipussi ei kelpaa tai kelpaa, muttei peitä käsiä. Jos ipanalla on päällään yökkärihaalari/potkari tms., kai se siihen vielä jotain lämmikettä tarttee? Kun en itsekään nuku talvella pelkkä pyjama päällä (nukun kyllä muutenkin aina nakuna :D), vaan superpaksu peitto päällä. Eli mitä yöpymisvälineitä vaaville pitää hommata? Ja milloin tyynyä aletaan käyttää? Esim. Ikean kaikissa vauvanpetivaateseteissä on myös tyynyliinat, mutta silti seteissä lukee, että saa käyttää vasta 1-vuotiaasta alkaen. Eli siis mitä?

Ja sitten pukeutumiseen liittyvä juttu. Meillä alkaa olla melko hyvin bodyja, potkareita, sukkia ja olohaalareita viis- ja kuuskymppisinä sekä jotain jo seiskakymppisinä. Pitääkö vauvaa kerrospukea sisällä tai ulkoillessa? Esim. sisätiloissa, pitääkö pitkähihaisen bodyn ja olohousujen tai mitkä puolipotkuhousut/leggarit/kollarit onkaan, pitääkö niiden lisäks olla huonelämmössä jokin toinen vaatekerros? Jos, millaista vaatetta kandee hommata, että olis käytännöllistä?

Entä ulkoillessa: riittääkö perustalvikeleillä joku potkari-bodysetti, fleecehaalari ja toppapussi, vai millaista taminetta lämpöpussin sisään pitää varata??

En yhtään hokaa, miten lämpimästi pieni vauva pitää pukea. Ja ilmeisen moni vaavi tuntuu olevan kuumakalleja, mut mitäs, jos oma onkin vilukissa... Millä ihmeellä tietää, että sillä on sopivasti päällä eikä ole esim. vilu. Joo, hikoilusta toki huomaa, että kuuma, mutta silti.

Auttakaapa nyt tomppelimutsia, jookos :D

Nessu 22+0

Meillä ei vauvalla ollut unipussia vaan joku pitkähihainen haalari tai ihan vaan body ja housut yöllä. Sukat toki jos lahkeet eivät olleet umpinaiset. Vauva nukkui mun vieressä joten oli myös mun peiton alla, meillä onkin hieman viileä makkari. Eli sillä tavalla yksi vaatekerros oli riittävä.
Tuosta ulkopukemisesta: meillä oli siis talvivauva, ja ulos päikkäreille vaunuihin puin just noin mitä jo mainittiin eli sisävaatekerros, siihen päälle fleecehaalari ja sitten vauva toppapussiin. Kypärämyssy ja pipo päähän ja villasukat vielä jalkaan. Käsiin tumput ja ei varmasti palellut. Niskasta kannattaa kokeilla miltä vauva tuntuu, kun ihan pienet eivät vielä hikoile. Lämmin niska kertoo että vauva ei palele. Näin siis meillä :)

Mä olen käyttänyt tyynyliinaa/harsoa pään allan jo ihan alusta asti, se niin helppo vaihtaa, jos vauva kuolaa/puklaa/tms, eikä tarvi koko lakanaa vaihtaa. Mutta en yhtään muista, milloin olen tyynyä alkanut lapsilla käyttää... mä en itse käytä ollenkaan tyynyä, niin en sitä lapsillekaan kiirehtinyt, mutta molemmat vanhemmat lapset kyllä käyttävät tyynyä nyt, eli ovat jossain vaiheessa ottaneet sen käyttöön.

Lisään vielä, että sisätiloissahan riippuu paljon millainen asunto on, eli vetääkö lattian rajassa tai onko muuten kylmä/lämmin. Meillä ei myöskään lyhythihaisilla bodeilla tehty mitään. Ehkä oon ollut aika varmaan päälle tuon pukeutumisen suhteen ja laittanut mielummin varalta villasukat vauvalle jos oon ollut kahden vaiheilla..

Nessu pieni vastasyntynyt ei kauheasti vielä kääntyile, ei muutamaan kk, joten peitto pysyy hyvin päällä. Ainut vaan ettei saa olla liian muhkea, painava ja iso sillä silloin vaarana on mahdollinen tukehtuminen. Mahdollisimman pieni ja kevyt peitto on ok, esim fleecepeitto käy myös jollei asunnossa ole kovin kylmä. Vauva voi nukkua myös unipussissa, mut se käytännöllisyys on vähän käyttäjästä kiinni. Nukkuessaan vauvalla on kuitenkin vaatteet, joko body+housut/puolipotkaritkit tms tai "pyjama", joten ei vauva ihan nakuna ole. Mutta tähän vaikuttaa se kuinka lämmin kotona on ja missä vauva nukkuu. Jos vauva nukkuu vieressä niin silloin hän saa lämpöä äidiltä, kun taas omassa sängyssä lisä lämmikettä tarttee olla.

Tyynyä ei suositella käytettäväksi alle 1v, sillä se lisää kätkytkuoleman ja tukehtumisen riskiä. Sängyn päätyä voi esim nuhassa kohottaa laittamalla tyynyn patjan alle, mutta muutoin vauva ei tyynyllä tee mitään. Tyynyliinaa tai harsoa voi pitää sängyssä pään alla ja heittää pesuun jos siihen on tullut puklua tms. Meillä 13kk ei vielä käytä tyynyä eikä käytä varmaan ennen kuin siirtyy seuraavaan sänkyyn, tyynyliina pään alla on riittävä.

Se paljonko vauva tarvitsee vaatetta ulkona/sisällä riippuu lämpötilasta ja vauvasta. Sisällä yleensä riittää kevyempi pukeutuminen, esim body ja housut ym, mutta ulkona kannattaa(varsinkin kylmällä) olla enemmän kerroksia. Sen milloin vauvalla on tarpeeksi vaatetta päällä oppii nopeasti kun muutamat kerrat alkuun kokeilee sen sopivuuden vauvan niskasta. Jos vauvan niska on lämmin muttei nihkeä/tuli kuuma, on vauvalla sopivan lämmintä. Ja jos se on kylmä niin on liian vähän vaatetta. Käsistä ja jaloista ei vauvalta kannata kokeilla onko tarpeeksi päällä, sillä vauvoilla on huono ääreisverenkierto ja raajat on yleensä sen takia viileämmät. Ja mielummin enemmän kerroksia kuin liian vähän, sillä niitä on helpompi poistaa kuin lisätä esim jos vauva nukkuu vaunuissa.

Muokattu viimeksi:
Ja nyt kun taisin päästä vauhtiin, niin voin suositella ruskovillan vaatteita. Meillä on ollut kypärämyssyä, haalaria, potkaria, paitaa ja lapasia ja ollaan tykätty tosi paljon. Vastasyntyneille on olemassa ihana silkkivillainen myssy mitä on pidetty sisälläkin päässä, kun vauva on ollut viikon parin vanha. Se myssy vaan on hassun pitkulainen muodoltaan, joten oon laittanut pienellä ponnarilla sen kärjen suppuun :)

Sitä myös olen pohtinut että haittaako jos vaatteet on vähän liian isoja? Ei siis mitään puolta metriä ylimääräistä lahjetta mut esim. koko 50 olisi täysin sopiva niin voiko käyttää kokoa 56? Kun miettii ihan pienien vaatteiden ostoa et ostaako miten paljon vaikka tuota kokoa 50 vai enemmän jo kokoa 56?

T. Toope

NaLi yhtä hyvin voi käyttää isompaa vaatetta kanssa, sillä ei ne kaikki 50cm vaateetkaan välttämättä istu kunnolla vauvalle. Vauvat on kuitenkin niin eri mallisia ja niin on vaatteetkin. Osa vaatteista saattaa olla leveitä ja pitkiä ja osa lyhkäsiä ja kapeita tai toistepäin. Ja kannattaa muistaa että vauva kasvaa, toki jokainen eri tahtiin, mut se 50cm voi käydä äkkiä pieneksi ja 56cm taas mennä pidempään(tosin tähänkin vaikuttaa vaatteen malli ja "mitoitus"). Ainahan voi esim housun lahkeet tai bodyn hihat kääriä jos ne on alkuun liian pitkät. Ja riippuu myös käyttäjästä haittaako ne pari senttiä pidemmät hihat vai ei.

Nali, ei varmasti haittaa! Moni sanoo ettei tuota kokoa 50 tule paljoa käytettyä, meidän tyttö oli 51cm syntyessään ja taidettiin mennä melkein 56:lla alusta asti. Joillakin merkeillä kuten esim nameit, vaatteet on pienempikokoisia kuin monella muulla joten kokomerkintä ei välttämättä oo niin justiinsa.. Mut ehkä mielummin vähän väljä kuin liian pieni.
Ja esikoisen odottajille vielä lisään, että kyllä te hyvin nopeasti huomaatte onko teidän vauvoillanne hyvä olla, ja että miten paljon tulee pukea missäkin tilanteessa. Mietin itsekin silloin näitä asioita mutta tajusin että äidinvaisto kyllä vaan jotenkin kertoo mitä vauva tarvitsee. Eli älkää huoliko :)

Nyt kun päästiin vauhtiin, millaista vaatekerrosta vauva mahtaa tarvita ulkona lokakuussa ja marraskuussa? Mitä ajattelette pakkaavanne kotiintulovaatteiksi?

Thelma näin ympäripyöreesti vastattuna se riippuu säästä ja lämpötilasta. Mutta ainakin jotkin sisävaatteet(esim body, housut, sukat ja mahdollisesti villatakki tms), sit jonkinlainen haalari(esim fleecehaalari tms) tai sellanen pussukka ja esim vaunuihin voi vielä laittaa viltin tai äippäpakkauksen makuupussin lisäksi. Noiden lisäksi hattu, tumput ja villasukat. Autoon yleensä meillä on rittänyt et on sisävaatteet, fleecehaalari ja hattu, tumput ja villasukat. Ja aina voi laittaa enemmän päälle, jos huolettaa onko tarpeeksi ja keventää uloimpia kerroksia(esim ottaa sen viltin tms päältä pois). Mutta kokeilemalla vauvan niskaa huomaa onko tarpeeksi vai ei.

Kotiintulovaatteita en oo vielä miettinyt, kun en oo antanut ajatusta edes sairaalakassille, mut varmaan vauva saa päälleen bodyn ja potkarin. Lisäksi myssy ja tumput, ja päälle nalle haalari. Näin mein esikoinen kans kotiutui. Autossa kuitenkin on lämmin ja lokakuussa ei pahemmin kovia pakkasia oo ollut.

Muokattu viimeksi:
Onpa mielenkiintoista!

Taikataika, Ruskovillan kamppeista. Katselin jo aiemmin niitä, mutta ovat melko arvokkaita. Mitähän sieltä kannattais vauvalle hommata, jotta olis mahdollisimman pitkäaikainen hyöty ja ilo? Ettei siis aivan heti jäis pieneksi. Ja ovatko kokomitoitukseltaan miten reiluja tai nafteja? Mitähän kokoa kannattaa vauvalle hankkia niistä?

:)

Ruskovillalla on ainakin hyvä villahaalari ja kypärämyssyt hyviä. Mutta tulikohan nytkin äippäpakkauksen mukana toi villahaalari? Meillä esikoiselle tuli ja koko oli n 70 ja se oli toki ensin iso, mutta meni hyvin koko ekan talven (syntyi syyskuussa )

Nessu, luulisin että ruskovillan vaatteissa koko on aika lailla merkinnän mukainen tai jopa hieman reiluhko, nehän kuitenkin joustaa. Meillä on käynyt sen verran hyvä tuuri että on saatu tutulta hänen lapsiensa ruskovillat, ja koska ovat käytettyjä niin ovat tuntuneet menevän aika kauan.
Meillä on eniten olleet käytössä kypärämyssyt ja välihaalarit. Täytyy sanoa etten muista minkä kokoinen tytöllä oli vauvana, mutta nyt varmaan ottaisin koon 60.
Tuntuu että näitä liikkuu käytettynä melko vähän kirppiksillä, vai eikö vaan ole osunut silmään.

Kiitos kaikille vastauksista!:) Kaipa sitä suurin osa on edes vähäsen hukassa ensimmäisen lapsen kanssa... :)

Veikkaan että lähes kaikki vanhemmat ovat esikoisen aikaan enempi vähempi hukassa :wink
Nyt kun jälkeenpäin muistelee omia mietteitä ja huolen aiheita, niin osa tuntuu ihan hassuilta ja huolet turhilta, mutta kun kaikki on ekan vauvan myötä niin uutta ja ihmeellistä! Toisaalta siinä on se ihana uutuuden viehätys minkä saa kokea vain ekan lapsen myötä.
Ja sitten vielä se, että neuvoja tuntuu riittävän jos minkäkinlaisia, eli itsekin suodatin kaikki mitkä vähänkään epäilytti ja kuuntelin omaa vaistoani. Se on ehkä tärkein neuvo loppujen lopuksi, itse kuitenkin tuntee oman lapsensa parhaiten js tietää mikä on just meille hyvä tapa toimia. Kiitos aamen :p

Äippäpakkauksessa on merinovillahaalari. Mulla tuli heti mieleen, että mikähän mahtaa olla sen villan eettisyyden laita. Ruskovillahan on eettistä merinovillaa.

Mä ajattelin kotiutumisvaatteiksi ottaa bodyn ja potkarin, pörröhaalarin, ja kaukalossa on se lämpöpussi. Voi sitten jättää pörröhaalarin pois välistä jos on niin lämmin, että pelkät sisävaatteet + lämpöpussi riittää. :) Hoitsut varmasti opastaa pukiessa, että mikä on sopiva vaatetus niille keleille.

Takaisin