Ensimmäinen ostoksesi vauvalle?

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Nessu
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
En mäkään oo öisin vaippaa vaihdellut ellei oo pissat läpi tullu ja lapsi märkä.

Mä meinasin et ihanaa ku ru:n jälkee pääsen ostelee vaatteita vauvalle ja nyt sit selviski et tyttö tulee ja meil on kaikki tytölle valmiina! :nailbiting:
Nyt tuntuu jotenki hölmöltä ku ei oo pakko ostaa mitää! :woot::grin
No säästyy ainaki rahat! :D

Synnärillä jo opetettiin, ettei nukkuvaa vauvaa herätetä vaipanvaihtoon. Vaihdetaan kun se herää.

Aivan... Ja tuossa blogissahan just kritisoitiin noita vetskariyöpukuja sen takia, että sellaisen kanssa vauva herää vaipanvaihtoon, mut jos on pussimallinen yökkäri, niin vaipan saa vaihdettua nukkuvalle vauvalle. Mut siis miksi nukkuvalle vauvalle pitäisi vaihtaa vaippa? Ja meillä on kyllä ollut niin herkkäuniset vauvat, että ei niihin oo voinut mennä koskemaan ollenkaan jos nukkuvat. Eli ei olis kyllä onnistunut pussimallisessakaan vaipanvaihto ilman heräämistä. Niin, että vaihdetaan ne vaipat tosiaan sitten kun se vauva on hereillä ja silloinkin vain jos on tarve.

Niinhän se varmasti on että mieltymyksiä on yhtä monta kuin käyttäjääkin :) Kiva kuulla teidänkin mielipiteitä!

Miks hitossa vaihtaisin vaipan nukkuvalle vauvalle? Varsinkin jos vauvan on just saanut nukahtamaan niin ei sen kakan takia ole järkeä ryhtyä herättelemään ja uudestaan nukuttamaan... Se on eriasia jos se vauva itse herää ja alkaa sen takia itkemään, mut muutoin antaisin nukkua. Hohhoi... Ja noi vetuketjulliset yökkäri on kaikkein helpoimpia, varsinkin ne joissa vetskari aukea molempiin suuntiin. Napit on aivan hanurista, sitten kun lapsi alkaa vaatteiden vaihdossa möyrimään tai yrittää kääntyä. Ne kietasubodyt on ok, mut vaan neppareilla sillä meillä ainakin ne nauha malliset aukesi melkein joka kerta kun vauvan otti syliin ja viimeistään siinä vaiheessa kun neiti alkoi harjotella kääntymistä. Normi bodyilla pärjää kans, kunhan venyttää samalla sitä kaula-aukkoa kun vetää pään yli(samoin voi toimia isomman lapsen kanssa).

Muokattu viimeksi:
Mies rakasti nepparillisia kietaisubodeja! Oli siis nollakokemusta pienistä vauvoista :D Meillä ei olla kertaakaan kohta puolentoista vuoden aikana vaihdettu yöllä vaippaa -aika luksusta ;) Meillä on toiminut oikein hyvin myös nepparilliset yökit, pitkään jouduttiin suosimaan vaan sellaisia joissa on ne kääntöhihat.

Ja meillä miehelle nuo kietaisubodyt ja varsinkin ne nepparillisiset mitä meille pari nyt viimeiselle eksyi, on ollut vielä isompi painajainen kuin mulle. Nauhalliset ehkä suht. oikein nauhoitettu, mutta nepit kyllä poikkeuksetta aina väärin sen jäljiltä ja sit se aina rukoili, että en enää pukis niitä vauvalle...

Meillä oli nepparilliset kietaisubodyt kovassa käytössä! Käytettiin kyllä myös pään yli vedettäviä, en kokenut sitä mitenkään hankalaksi että joutui vauvan pään läpi vetämään sen päälle. Meidän tyttö oli aika jämäkkä ja piti päätä pystyssä tosi pienestä pitäen, en tiedä olisko sillä ollut vaikutusta.
Vaipoista meillä tais olla liberoja kun kotiuduttiin sairaalasta, kun neidillä oli hoikat jalat ja kaikki kestovaipat falskasivat. Niitä alettiin käyttää tytön ollessa muutaman kuukauden.
Mä olen kanssa vahvasti sitä mieltä, että mieltymyksiä on ihan niin paljon kun on vauvoja ja käyttäjäkin, toiset tykkää toisesta ja toiset taas jostain muusta. Mutta huippua on silti lukea toisten kokemuksia :)

Mies sai kuulla vauvan sukupuolen kun kätilö sen möläytti ja mua labrasta odotellessa oli käynyt ostamassa läheiseltä kirpparilta pienen kauluspaidan ♡ tais isi mies seota, sillä suunnitteli jo et mitä meidän pitää ostaa pojalle kun tytölle ois löytynyt kaikki esikoisen jäljiltä.

Tuun kans ihan toiselta kuulta huutelemaan.
Tosiaan vaatteita varmaan kannattaa ettiä nimenomaan kirppareilta kun jää niin nopeesti pieneksi :D

Mun eka ostos tais olla joskus 6kk tai myöhemmin, vaatteita kävin hiukan ostamassa.
Paljon vaatteita ja leluja tuli taas kavereita ja tutuilta, kantoliinan sain myös muttei paljoa käytetty kylläkään.
Oikeistaan meillä ei oo mitään kampeita uutena ostettua (paitsi tutit ja pullot), turvakaukalo ja vaunut tuli hyvässä kunnossa käytettynä äidin ystävältä.
Sitteri oli ehkä meidän turhin ostos, muksu ei viihdy siinä yhtään, turvakaukalossa oleskelee mieluitein jos sylissä ei pysty olemaan :D

Hitsit kun turhauttaa kun ei sitä sukupuolta kuultu, olisin halunnut kunnolla shoppailemaan! Tänäänkin Cittarissa ihania vauvanvaatteita alessa rivikaupalla ja niistä vain murto-osa unisexvärejä. Miks pitää olla näin malttamaton :D

Meillä kanssa tytölle kaikki valmiina, saa nähdä pääseekö ostamaan poikavärejä. Jotain ihan pientä varmaan ostan kuitenkin ultran jälkeen kun näkee että kaikki on kunnossa

Hitsit kun turhauttaa kun ei sitä sukupuolta kuultu, olisin halunnut kunnolla shoppailemaan! Tänäänkin Cittarissa ihania vauvanvaatteita alessa rivikaupalla ja niistä vain murto-osa unisexvärejä. Miks pitää olla näin malttamaton :D
Mä oon jo päättänyt, että jos ei sukupuoli näy ensi viikon ru:ssa, niin menen käymään yksityisellä vielä kurkkaamassa :rolleyes:
Sinänsä hassua, kun vanhemmista lapsista en missään tapauksessa halunnut tietää, eikä täällä siihen aikaan kerrotukaan. Mutta nyt haluan ehdottomasti tietää. :)

Mä oon jo päättänyt, että jos ei sukupuoli näy ensi viikon ru:ssa, niin menen käymään yksityisellä vielä kurkkaamassa :rolleyes:
Sinänsä hassua, kun vanhemmista lapsista en missään tapauksessa halunnut tietää, eikä täällä siihen aikaan kerrotukaan. Mutta nyt haluan ehdottomasti tietää. :)
Mä sanoin miehelle kans et vois kyl kaivaa kuvetta ja mennä parin viikon päästä yksityiselle 3D-ultraan, en kestä elää tässä epätietoisuudessa :D

On kyllä jotenkin helpompi asennoitua ja miettiä tulevaa kun on aavistus lapsen sukupuolesta. Esim. nimien miettiminen on ollut ihan mahdotonta kun ei ole ennen tiennyt kumpia nimiä miettii. Mä olen ollut myös vaatteiden ostamisen kanssa ihan jumissa, kun tosi monissa on kuitenkin jotain joka viittaa joko tyttöön tai poikaan. Että ymmärrän teitä kyllä. :)

Oon vielä aika hillitysti aloittanut, hankittuna vain 3 bodya ja kirpparilta ihana pehmeä nallehaalari. Kaikki on vähän isompaa kokoa (68) eli heti eivät pääse käyttöön.

Oon jotenkin totaalisesti jumissa näitten hankintojen kanssa, vietän netissä tuntitolkulla aikaa katsellen vaatteita, vaunuja ym. ja lukien kaikkea mahdollista hankintoihin liittyen mut ei tää edisty...tietty aikaa on vielä lokakuuhun mut tulevalla kesälomalla yritän saada mahdollisimman paljon valmiiksi!
Valinnanvaraa on niin tajuttoman paljon, mistä minä vielä tiedän käytänkö millasia bodeja, kietaisu vai toisenlainen, tarviinko unipussia, tarviinko sitteriä, millaset vaunut, tarviinko sitä ja tarviinkohan tuota ja minkä kokoisia vaatteita/minkä verran...huoh! :wideyed:Tiedän, stressaan ihan turhaan ja mietin varmaan liikaa mut ei voi mitään...ja tiedän että pääseehän sitä kauppaan sitten kun vauva on syntynyt mutta haluaisin alkuun kaiken mahdollisimman valmiiksi ettei tarviis ryntäillä ainakaan muutamaan viikkoon ympäriinsä etsimässä jotain...

Mäkin olen harkinnut, että jos perjantaina ei ultrassa suostu näyttämään kumpi on, niin käyn yksityisellä. Onni on työterveyshuolto johon kuuluu yksi gynekäynti vuodessa :p

Nali, tismalleen! Mullakin kuluu pitkät tovit nettikaupoissa, mutta mitään en saa ostettua, kun en tajua noista vaatteista mitään. En yhtään tiedä mitä pitäisi ostaa, varsinkin noitten bodien ja potkareitten lisäksi.

Mulle ei ole selvinnyt, mikä virka on esim. unipussilla.
Olen myös olettanut, että talvivauva käyttää pelkästään pitkähihaisia vaatteita, eikä kannata ostaa mitään lyhythihaista.
Vastasyntyneelle taas on vaikea ostaa mitään, kun ei tiedä minkä kokoisena se syntyy, jos vaikka onkin liian iso 50cm vaatteisiin heti alkuunsa.

Ei ole ensikertalaiselle edes vauvan pukeminen helppoa. :D

Voin vielä kertaalleen koettaa auttaa edes sen unipussin verran. Unipussi on yksi vaihtoehto peitolle. Toiset haluavat sellaisen, ettei tarvitse pohtia missä lakanoiden seassa se lapsi oikein on. Toiset (kuten minä) käyttävät siksi kun on vanha talo ja viileää, niin ei ole mukavaa jos/kun kakarainen hilluu ilman peittoa. Toiset käyttävät siksi, ettei jälkikasvu pääse niin halposti kiipeilemään pinniksestä jne. Itse tosiaan käytin vasta nyt vähän isompana, vastasyntyneellä oli peitto kietaistuna kapalomallilla. Aluksi oli paksumpi, nyt ollaan menty ihan ohuella kun poika on kuumakalle. :) Meillä ei peittoja ole käytetty, enkä aiokaan käyttää, ennen kuin siirrytään isonpojan sänkyyn. Tulevalle laitan taas kietaisten peiton.

Älkää ottako liian suurta tuskaa, kohta helpottaa :) Ja tosiaan, siihen alkuun jos sen verran ostaa, ettei heti tarvi kaupoille lähteä ja sitten katsoo millaiseksi se oma arki muodostuu ja mitä siihen haluaa.

Mä tilasin ku halvalla sai sellaisen unipussin enkä varmaan tilatessa ees älynny mikä se on :D Sitten sitä hetken tutkittuani totesin että niin tää varmaan korvaa peiton. Jotenkin itse sitä aina haluaa vetää peiton korviin niin tuollainen hihattoman mallinen pussukka tuntuu hassulta mutta toisaalta nukkuvat ne vauvat ilman tyynyäkin että ehkä ei voi omia preferenssejä verrata :D

Mulle sanoi kans yks tuttu mamma ettei talvilapsi oikein tee hihattomilla mitään. Mulle niitä lyhythihtaisia ja hihattomiakin nyt kuitenkin on kertynyt ja ajattelin että joko yöasuna tai sitten niin että pukee jonkun paidan tms. alle. Paitsi et pikkuvauvoille ei noita paitoja juuri ole ja syykin varmaan on se että ne sitten nousee. Noh katsotaan jäävätkö ihan käyttämäti. Amatöörin innolla kaikkea söpöä ja edullista kun on pitänyt haalia :D

Meillä lapset on saaneet ihan hepulin jos ne on tukkinut unipussiin ja eivät oo päässeet yhtä vapaasti potkimaan ja liikkumaan. Tuo nuorin varsinkin, se ei hyväksy edes peittoa vaan ensimmäisenä potkii senkin pois. Ja ihan pienenä kun ei vielä saanut potkittua niin ähelsi niin kauan, että joku tajusi ottaa sen pois. Ylipäätään oikein levottomalla nukkujalla en edes käsitä miten tuo unipussi voi edes toimia? Siinähän on "helmat" ihan umpisolmussa jos vähänkään pyöriskelee saati "vaeltelee" sänkyä päästä päähän..

Takaisin