Tuo pukeminen on kyllä ikuisuuskysymys johon on aika vaikea vastata vaikka yhdestä vauvasta jo kokemusta onkin.
Väestöliiton perheaikaa-sivuilla on kaikenlaista materiaalia vauvan tuloon valmistautumiseen ja moneen muuhunkin asiaan esim. tässä video vauvan pukemisesta
https://www.perheaikaa.fi/videot/?search=vauvan pukeminen
Otin itse sairaalaan mukaan sen verran vauvan vaatteita ettei ainakaan ole liian vähän ja kysyin lähtiessä kätilöltä että mille kombinaatiolle näyttää vihreää valoa. Sen mukaan sitten puettiin. Aina kannattaa kysyä.
Minäkin laittaisin taitellun harson vauvan pään alle mutta tyynyn kanssa en pitäisi kiirettä ainakaan ensimmäiseen vuoteen ja sitten käyttäisin ihan ohutta.
En ole vielä saanut tämän vuoden äitiyspakkausta mutta vuonna -12 pakkauksen villahaalari oli kyllä tosi ihana mutta myös tosi iso ja kun minulla oli marraskuussa syntynyt vauva niin se jäi sitten ekana talvena käyttämättä. Muutenkin vaikka pakkauksessa on ihanaa tavaraa niin osa tavaroista on kyllä aika isoja joten pakkauksesta löytää aika pitkään käytettävää.
Ruskovillan vaatteita ja harsoja olen käyttänyt myös ja kovasti tykännyt. Ruskovillan harsot tuntuvat aluksi aika karheilta mutta meillä ne käytettiin aina kuivausrummun kautta niin olivat sen jälkeen pehmeämpiä. Kuivausrumpu on hyvä pehmentäjä kyllä kaikille harsoille. Ruskovillallahan on villan lisäksi myös silkki-villa ja silkki materiaaleina eli ainakin pienemmälle vauvalle saa ihanan pehmeitä alusasuja halutessaan. Ensimmäisenä kesänä meillä oli myös silkkinen kypärämyssy joka oli kätevä sitten kun ilmat olivat jo lämmenneet.
Sellainen tuli vielä mieleen että joskus kun olin epävarma miten vauva pitäisi pukea ulos päiväunille niin kokeilin sellaistakin että laitoin pakkauksen mukana tulleen lämpömittarin vaunuihin peiton alle ja kävin vähän ajan päästä katsomassa mikä lämpötila on. Vaikka ulkona tuntuisi kylmältä niin puettuna ja peiteltynä vaunuissa voi olla ihan eri tilanne.
Kyllä tuon pukemisen nopeasti oppii vaikka se etukäteen varmaan lähes kaikkia mietityttää.
Muoks. vielä sen verran että kun ketjun nimenä on ensimmäinen ostoksesi vauvalle niin enpä ole ostanut vielä mitään. Olen varmaan vähän taikauskoinen tms. mutta tuntuu että vielä vähän aikaa haluaisin vitkuttaa hankintoja. Viimeksi ainakin niihin tuli sitten himo ja vähän väliä piti olla jotain "välttämätöntä" ostelemassa...